ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תויגתב יכה
הכי בתגיות

הכלכלן הראשי באוצר חושף עוד איתות לכיוון מחירי הדירות

 |  37
שוק הדיור
Share
הכלכלן הראשי באוצר מפרסם היום (ב') סקירה שבועית עם מיקוד לענף הנדל"ן למגורים. לפי הנתונים, בחודש יולי נרכשו 9.9 אלף דירות, ירידה של 4% בהשוואה לחודש יוני. הירידה במספר העסקאות התרכזה בפלח השוק של הדירות החדשות, שם נרשמה ירידה של 11% בעוד רכישת דירות יד שנייה נותרה ללא שינוי משמעותי בהשוואה לחודש הקודם. הכלכלן הראשי באוצר מסביר כי ישנה ירידה חדה של 23% ברכישות מצד הזוגות הצעירים.


אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים שהראו כי ישנה מגמה של ירידה בעסקאות מקבלן בשיעור של 6.7% בחודשים ינואר - יולי. הכלכלן הראשי פרסם גם כן אתמול סקירה אודות הרבעון השני של 2016. לפי סקירת הכלכלן ברבעון זה נרכשו 28.5 אלף דירות, ירידה של 5% בהשוואה לרבעון הקודם וירידה חדה של 21% בהשוואה לרמת השיא בעסקאות שנרשמה ברבעון המקביל אשתקד, על רקע הקדמת רכישות של משקיעים, טרם הכבדת מס הרכישה. 

הירידה בעסקאות במהלך חודש יולי נעשתה בהובלת רוכשי דירה ראשונה והמשקיעים, עם ירידות של 8% ו-6%, בהתאמה, בעוד רכישות משפרי הדיור נותרו ללא שינוי משמעותי בהשוואה לחודש הקודם. במסמך שפורסם היום נכתב כי "העובדה לפיה בחודש יולי לא התקיימו עסקאות במסגרת מחיר למשתכן 'תרמה' לירידה החדה ברכישות מצד הזוגות הצעירים, אולם גם בנטרול המכירות המוזלות (במסגרת 'מחיר מטרה') שהתקיימו בחודש יוני בראש העין עדיין נרשמה ירידה ברכישת דירות חדשות ע"י הזוגות הצעירים בחודש יולי, בשיעור של 8%, בהמשך לירידה של 13% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של השנה".

הכלכלן שוב מציין כי גם ביולי ניכר כי המשקיעים יוצאים מהשוק, כאשר משקל רכישות המשקיעים בסך העסקאות בחודש יולי הוסיף לרדת, לשיעור של 19%. "סך הדירות שרכשו המשקיעים בחודש יולי היה נמוך ממספר הדירות שמכרו המשקיעים, ובכך ממשיכה המגמה המסתמנת מאז תחילת השנה של ירידה במלאי הדירות המוחזקות בידי משקיעים", כתב הכלכלן הראשי בסקירה. 

כאשר בוחנים את התפתחות רמות המחירים של הדירות הנמכרות ע"י המשקיעים בהשוואה לרמות המחירים של הדירות הנמכרות ע"י משפרי הדיור (אלו "מייצרים" את היצע דירות יד שניה בשוק) בולטת סגירה של פערי המחירים. כך, בעוד שבתחילת 2016 היה מחירה הממוצע של דירה שמכר משקיע גבוה ב-25% בהשוואה למחיר דירה שנמכרה ע"י משפרי דיור, הלך וירד פער זה עד "סגירתו" בחודש יולי.איתות לציפיות השוק לגבי כיוון מחירי הדירות: הכלכלן מסביר כי המשקיעים מוכנים למכור את הדירות שברשותם במחיר נמוך אל מול משפרי הדיור שמוכרים את דירותיהם במחיר גבוה יותר, גם אם בשיעור מתון. "ניתוח גאוגרפי מלמד כי הירידה החדה ברמות המחירים של הדירות שנמכרו ע"י משקיעים מיוחסת לפחות בחלקה לשינוי במשקל האזורים השונים במכירות אלו. עם זאת, העובדה לפיה גם כאשר מצמצמים את הניתוח לרמה אזורית ניכרת ירידה ברמות המחירים של הדירות שמוכרים המשקיעים (גם אם בשיעורים נמוכים מאלו שברמה הארצית), בעוד רמות המחירים של הדירות שמכרו משפרי הדיור רשמו עלייה, גם אם בשיעור מתון, יש בה כדי לרמז על נטייה גדולה יותר של המשקיעים להורדת מחיר ביחס למשפרי הדיור. חיזוק להשערה זו ניתן למצוא בעובדה לפיה תופעה זו בולטת במיוחד באזור נתניה, האזור המוביל בקצב הגידול במכירות המשקיעים בשנה וחצי האחרונות". ועוד איתות: מלאי ה"דירות בהמתנה" עמד בחודש יולי על 12.9 אלף דירות, ירידה של 18% בהשוואה לסוף 2015. אותן "דירות בהמתנה" אלו דירות של אנשים שרכשו דירה נוספת ולמעשה ממתינים עם מכירת הדירה הקודמת (שמוגדרת כעת כ"דירה בהמתנה") ותשלום מס הרכישה על הדירה החדשה. הכלכלן ציין כי "ירידה זו של ה'מלאי', אותו נוטים משפרי הדיור ל'אגור' בתקופות של ציפייה להמשך עליות המחירים, יש בה כדי להעיד על שינוי בציפיות אלו של משפרי הדיור".  

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של תחום הנדל"ן וקבל מידע למשקיע וחדשות מהארץ ומהעולם
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

37 תגובות ב-22 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
22 יש ר א לי 13/09/2016 11:52 כלכלן הראשי חייב לחזק את הנתונים שכחלון מבקש, האמת אחרת
קצת פחות עסקאות אבל אין באמת הגדל בהיצע. המספרים שפיזרו כחלון ואביגדור על שיווקים רחוקים מהמציאות. אין באמת צמצום המחסור (100,000 יח"ד) מעבר לריבוי הטבעי (50,000 יחד" בשנה). גם באזורים שרצו לשווק אין תשתיות תומכות לשיווק אלא אם ישווקו והמסכנים שיקנו יראו בעוד כמה שנים שדירותיהם מוכנות אך אין חיבור לחשמל, מים, ביוב ואין כבישים, כמו שקורה בראש העין. סליחה למפנטזים על הירידות הקרבות.
21 איל 12/09/2016 21:51 כחלון תמשיך כך ותצליח
הצעדים שלך מתחילים לשאת פירות. גם העליה בהתחלות הבניה וגם המיסים החדשים פועלים. במרכז כבר קשה להרויח מדירה. הצעד הבא תביא 3-4 חברות סיניות שיבנו בקצב גבוה יותר. בסין כרגע יש עודף דירות וחברות בניה מחפשות עבודה. הם בעלי מקצוע מעולים ואצלנו יוכלו ללמוד מהם.
20 פיני 12/09/2016 15:52 אלטרטיבה לדיור - הדולר.
במבט לעתיד ובראייה מפוקחת לא נטעהאם נהמר על הדולר כסוס המנצח במירוץ לשנים הבאות. מגמת עלית הריבית בארה"ב בפיתחנו והיא תמשיך במהלך ארוך זמן מכיוון שהמצב העולמי רע מה שמחייב מנות קטנות שיפוזרו לאורך זמן.במספרים יעד הריבית הסופי צפוי ל5/6 אחוז מה שיקח לפחות 4 שנים.זהו ראלי ארוך עדיף בהרבה על הדיור שמאבד את זוהרו מסיבות רבות.
19 סלמונלה 12/09/2016 13:52 סיפורה של דירה באשדוד
בתחילת השנה פרסמו ביד 2 דרך מתווך 1950000 על 4 חדרים גינה בבית בן 25 שנים. אחרי חצי שנה זרקו את המתווך וכתבו ביד 2 ללא מתווכים ב 1850000. .אחרי עוד חודשיים עכשיו לקחו שוב מתווך אבל הפעם רושמים 1800000 ,ועוד כתבו גמישים במחיר.
shafik 12/09/2016 15:23 כניראה הדירה ספציפית דפוקה, זה לא מראה על שום מגמה (ל"ת)
18 אריק / 12/09/2016 13:34 אירופה בוערת יהודי אירופה תוך 5 ש בישראל תתחילו לבנות (ל"ת)
ששששש... 12/09/2016 14:00 אירופה בוערת? מציאות שונה בהרבה
אירופה לא בוערת . מספר הפיגועים המועט שהיה באירופה אינו משתווה לכמות האיומים המרחפת על מדינת ישראל. אירופה תישאר מעצמה לעוד שנים רבות. ואם במהגרים עסקינן אז אתה לא מבין את מרקל. מרקל זקוקה לכח עבודה זול ולכן היא פתחה את שעריה. רוב רובם של הפליטים יהיו מהגרי עבודה זולים שיגרמו לצמיחה חזקה באירופה. תנסה להבין לבד את המתרחש ואל תתן לכתבות בעיתונים לקבוע את המציאות בשטח.מרקל לא טיפשה וכן גם מועצת נטו.כוח עבודה זול. ילודה גבוהה הפיכת רוב המהגרים לנורמטיבים. אירופה מוכנה לספוג פה ושם פיגועים בעבור כוח עבודה וצמיחה כלכלית.
עובדה ברורה 14/09/2016 23:28 היהודים עוזבים את ארופה (ל"ת)
אירופה שרופה 12/09/2016 15:37 פיגועים עם 200 הרוגים
פה ישנם אלפי נסיונות לפיגועים והקב"ה מצילינו מידם ברוב המקרים, באירופה היו השנה פיגועים עם 200 הרוגים ועם 50 הרוגים ועוד ועוד .פה הארץ המובטחת על אף ולמרות הכל
17 הזמן האחרון למכור 12/09/2016 13:34 מכרתי 2 דירות ברווח נאה. היום לא הייתי מקבל את המחיחירר (ל"ת)
לקשקשן 14/09/2016 23:31 אין היום אלטרנטיבה אחרת להשקעה (ל"ת)
16 אריק / 12/09/2016 13:32 במקום לבנות דירות משקעים בכתבות תדמית שליליות (ל"ת)
15 בועת הבועות 12/09/2016 13:12 העדר שעט עד היום
וכשהעדר ימכור את הבלוקים אללה ירחמו 50-60% ירידה לפחות ילמדו על בועת הנדלן הגדולה בהיסטוריה באוניברסיטאות צלמו את מחירי הדירות כי לעולם לא יחזרו ...
המודד בשקלים 12/09/2016 14:06 אתה חולם חלומות בהקיץ
המיחרים מקסימום ידשדשו. כולם לומדים שעדיף להשקיע בנדלן חו"ל.
14 מדינה על פי תהום 12/09/2016 12:44 כל זוג צעיר=מלך. דירת 3 חדרים מיד 2 לא טוב, רקחדש מקבלן (ל"ת)
13 שאפיק 12/09/2016 12:39 העולם לא מתחיל ונגמר בגוש דן. יש אזורים יותר טובים
מהצפיפות הדוחה של תל אביב
12 יועץ נדל״ן - רימקס 12/09/2016 12:37 הרכבת של הנדל״ן יורדת מהפסים - הזדמנות אחרונה לקפוץ!!
הריבית על המשכנתא טסה למעלה, מס רכישה עלה, מס שבח עלה, מס המשקיעים של כחלון עוד מעט יצא לפועל. מי שקונה עכשיו דירה במרכז יקבל תזרים מזומנים שלילי. מי שקונה בפריפריה אמנם יקבל תשואה יותר גבוהה, אבל כשהמיתון הכלכלי יבוא, הדירות השבורות שלכם בבאר שבע או בעיר התחתית בחיפה יהפכו למאורות סמים! תמכרו עכשיו כל עוד השקל עדיין לא הפך לנייר טואלט ותקנו באירופה ובארה״ב.
ליועץ הקשקשן 14/09/2016 23:32 המשקיעים עברו לחו"ל ובקרוב מחירי שכ"ד יוכפלו (ל"ת)
משקיע שפוי 12/09/2016 14:34 קפוץ אני לא אחריך (ל"ת)
11 המחירים לא יורדים!!! 12/09/2016 12:27 השוק נכנס לקיפאון, אין עסקאות אבל
ירידה בהיקף העיסקאות לא מלמדת על ירידת מחירים!! האצר מומחה בהפצת נתוני סרק!!
10 קשקושים 12/09/2016 12:24 כולם מחכים ואין תנועה רק מי שמוכרח מוכר זבל
מי ימכור כעת דירת 2 חדרים בת 60 לזוג צעיר ?
9 כדור הארץ מרובע. 12/09/2016 12:04 לכלכלן הראשי יש אינטרסים .
למעשה שום דבר לא השתנה מבחינת הביקוש וההיצע מלבד אחוז זניח של דירות שהחליפו ידיים. התחזית צריכה לכלול , האם התחלות הבניה גדלו ? האם לא צפוי גל עליה גדול מאירופה (בעיקר צרפת) של יהודים בעלי ממון שיקפיצו באופן משמעותי את הביקוש ? בקיצור הגרפים מאוד מרשימים אבל שום דבר למעשה לא קרה.
אחד 12/09/2016 21:41 הכלכלן הראשי הוא לא נביא. גל עליה מצרפת ... חחחחח (ל"ת)
8 נהג מונית 12/09/2016 12:01 כאן זה לא אמריקה. אני אומר לך אין כמו דירה להשקעה! (ל"ת)
7 שששששששש..... 12/09/2016 11:51 שלב ג' מתקרב
כחלון לא פראייר. הוא טיפל בהורדת הביקושים על ידי שיווק מחיר למשתכן והעלאת מיסים לאוגרי דירות. השלב הבא היא מכה לקבלנים שמנסים לקבוע את המחירים על ידי הורדת היצע (הפחתת כמות הבניה). חברות סיניות יגיעו לארץ ויבנו במקומן.
6 מתווך 12/09/2016 11:45 תל אביב שהיה 40,000 למטר ירדה ל 32,000 תוך חודשיים (ל"ת)
5 יוסף 12/09/2016 11:45 תדירות הכתבות שמקורן מצדדים אינטרנסטים
הן מצד האוצר והן מצד היזמים הקבלנים ואנשי השיווק מלמד על הלחץ בו כולם מצויים,הציבור לא מאמין לשום צד ולכן המגה של ירידת המחירים נובעת מההבנה כי השוק הגיע לרוויה הן בכמות והן במחיר,הציבור בסופו של יום אמור לשלם עבור הרווח לו כל צד ממתין ואפילו בקרב המשקיעים קיימת תובנה כי הסיכון גובר על הסיכוי ,ניתן להבחין במגמה ובחון אותה בעוד 2 -3 רבעונים בכמה אחוזים (להערכתי כ10 -15)אחוז ירידה ואם לא תהיה פאניקה השוק יכיל ויספוג את השינוי,עד אז השוק ידשדש לו בין 5- 10 אחוז מטה.
אחד 12/09/2016 21:38 חושב כמוך שלא תהיה צלילה במחירים אבל יפסקו המשכנתאות
של מיליון שקל ומעלה. אנשים הפנימו לא לקבל את המצב העכשווי.
מתווך 12/09/2016 11:56 יפה ומדוייק!! (ל"ת)
4 בן אהרון 12/09/2016 11:28 בשורה רעה לשוכרים: פחות דירות להשכרה, השכירות תעלה.
בינתיים השוק מתייבש. המיסים והרגולציה מייבשים את השוק ועוצרים מנוע צמיחה חשוב במשק !!! המיתון בדרך ??? רק שאלה של זמן אם המגמות ימשיכו. דבר אחד בטוח: אם יבנו פחות דירות, המחירים לא ירדו. הקבלנים יבנו בהתאם לביקוש שהם רואים ללא משקיעים. זה אומר פחות דירות בבנייה ופחות דירות להשכרה.
אחד 12/09/2016 12:02 סליחה, ספסרות דירות זה לא ענף צמיחה....
גם השכירות לא תעלה כי כל דירה שתתפנה תעבור לשוכר לשעבר שיוריד הביקוש
בן אהרון 12/09/2016 15:54 באמת לכל השוכרים יש יכולת לרכוש דירה??
יש עד 80,000 דירות למכירה ביד 2. יש דירות ישנות באזור חיפה 3 חדרים ב-500,000 ש״ח. למה חסרי הדיור לא קונים את הדירות האלה ועומדים בתור לקנות דירות ב-1500,000 ???
אחד 12/09/2016 21:34 אף אחד לא עומד בתור קשקשן. קונים יותר בפריפריה שם יותר
זול. והדירות בחיפה למה לקנות היום ב 500000 כשבעוד שנה הן יעלו 400000. אנשים פה לא לגמרי מטומטמים אתה יודע .....
3 בונז 12/09/2016 11:25 חראטה בארטה (ל"ת)
2 שי 12/09/2016 11:21 טימום. עיכשיו כל הבכף הוך לחוץ לארץ. (ל"ת)
לשי 12/09/2016 11:31 קודם תלמד לכתוב בלי שגיאות כתיב נוראיות לא מבין כלום (ל"ת)
1 בר 12/09/2016 11:11 כל הכבוד לכחלון ?? (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש