התחביב היקר של אמזון שעלה לה הון ועתידו עדיין לוט בערפל
אמזון AMAZON שינתה את הדרך בה אנשים קונים כמעט כל דבר, ובדרך הפכה לאחת החברות הגדולות והחזקות בעולם. החברה מסיאטל, וושינגטון, החלה את דרכה במכירת ספרים דרך האינטרנט ומשם עברה למוזיקה, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, ואז לכמעט כל תחום בחיים. לחברה גם סגמנט של ענן שהפך לאחד הגדולים והחשובים בתחומו ומייצר רווח עצום לחברה, והוא לבדו מעניק שווי של מאות מיליארדי דולרים ללחברה.
כמעט בכל תחום אליו החברה נכנסה היא הפכה להיות מובילה או לפחות מתחרה במובילות. אמזון מתחרה בגוגל GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT בתחום הענן, בנטפליקס NETFLIX בתחום הסטרימינג, היא חזקה גם בתחום החומרה עם רמקולים חכמים וטבלטים כמו גם ספרים אלקטרונים (קינדל), ולאחרונה נכנסה גם לתחום הגיימינג ועוד. בתחום האי קומרס (מסחר אלקטרוני, או במילים פשוטות קניות דרך האינטרנט) היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת. אמזון הצליחה להגיע למצב שהיא מסוגלת לספק כמעט כל מוצר בזמן שיא לפתח הבית, ובמחיר הזול ביותר. לגבי רוב המוצרים ניתן לומר שלאנשים כבר אין באמת סיבה אמתית לצאת לקניות בחנויות פיזיות.
למרות ההצלחה הפנומנלית של החברה, יש תחום אחד בו החברה פחות הצליחה, דווקא בדבר שהוא לכאורה הפשוט ביותר, זה המכונה Grocery - או קניות פשוטות של סופר. זה לא שהיא לא ניסתה. אחת העסקאות הגדולות בתולדות אמזון הייתה קניית חברת Whole Foods תמורת 13.7 מיליארד דולר. בנוסף הציעה החברה שרותים כמו Prime Now, Fresh, ו Go, כולם בכדי לפשט את יכולת קניית המוצרים הפשוטים כמו מצרכי מזון לביתם של האנשים, בכדי להתשלט על שוק של 750 מילארד דולר בשנה בארצות הברית.
אך למרות כל המאמצים והמיליארדים שהשוקעו, אמזון רחוקה מלהשתלט על התחום, והיא נחשבת שחקנית נישה קטנה. אמזון יחד עם חברת וול פוד שהיא קנתה מחזיקות ביחד 2.4% מהשוק, לעומת וול מארט WALMART שמחזיקה 18% ממנו, קרוגר KROGER CO THE שאוחזת ב-8.8% וקוסטקו COSTCO WHOLESALE עם 6.4%. למעשה אמזון היא החברה ה-12 בגודלה בלבד, וול פוד שתחת שליטתה ה-13. הצמיחה גם לא נראית באופק, ונרשמת אפילו ירידה. חנויות וול פוד מכרו ב-2021 פחות ממה שמכרו ב-2018, למרות עלייה בהוצאות.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- אטסי נופלת ב-15% - בדרך לשפל של 4 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחרות מקיפה את אמזון מכל הכיוונים ולא נראה שהיא מצליחה להתבלט. בסגמנט החנויות הפיזיות, רשתות וול מארט, טארגט TARGET CORP , קרוגר ועוד אחרות נמצאות בכל פינה בארצות הברית ואמזון תתקשה להתחרות בתשתיות האלו. גם בתחום משלוחי המזון השוק די רווי עם חברות שזה עיקר עיסוקן ובו הן ממקדות את כל המאמצים עם תשתיות של שליחים ומחסנים ומזון טרי. בין השאר משתתפות בתחום אובר UBER TECHNOLOGIES ודורדש DOORDASH INC , אך הן לא היחידות.
אחת הסיבות לחוסר ההצלחה היה ככל הנראה כשל ניהולי וחוסר מיקוד. לאמזון היו שני שירותים דומים שעבדו במקביל, ובנוסף, היא קנתה חברה שלישית שמתחרה באותו תחום, ואז פתחה גם עוד שתי רשתות פיזיות מקבילות, שבעצם מתחרות ברשת אותה קנתה. הסינרגיה לא נראית באופק. אמזון פריים נאו התמקד בהבאת מוצרים בצורה מהירה לפתח ביתיהם של האנשים, בדרך כלל תוך פחות מיום. אמזון פרש התמקד בלהביא מוצרי מכולת לפתח הבית - שרות דומה מאד, ובמקביל נקנתה רשת וול פוד שעוסקת בדיוק באותו תחום. ואז נפתחו רשת החנויות הפיזיות פרש, וזו שנקראו גו. השרותים התחרו זה בזה ולא השלימו זה את זה.
אתר CNBC מגלה שבשנת 2017 התקיימה בסיאטל פגישה בין ג'ף בזוס ומנהלי השרותים בה הם התבקשו למצוא אסטרטגיה כוללת למכירות המכולת של אמזון. פרש היה שרות ותיק של כ-6 שנים, בעוד אמזון פריים נאו פעל רק 3 שנים אך הצליח לתפוס נתח שוק יותר משמעותי. שני השרותים היו הפסדיים עבור אמזון, ובאותה שנה הוספה גם הרכישה של וול פוד לקלחת, ויריבות פנימית התלקחה בין השרותים השונים בתוך אמזון. האסטרטגיה האחידה שביקש בזוס עדיין לא ניכרת בפעולות של אמזון.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האופי של וול פוד היה שונה מאד מהאופי היי טקי של אמזון, כשהרשת נתנה הרבה עצמאות למנהלים מקומיים ולא הייתה קשורה לטכנולוגיה כמעט בכלל. אמזון ניסתה להכניס את שרות פריים נאו לתוך הרשת אבל הסניפים התקשו לספק את הסחורה בצורה הזו של משלוחים מהירים.
אמזון ניסתה לעשות שינוי נוסף, כשהחליטה על הקמת רשת ספורמרקטים נפרדת שתספק חווית קנייה אחרת ותמנף את הידע והניסיון שנרכש מוול פוד. הרשת נקראה פרש ובהתחלה הצליחה למכור ולהתרחב יפה, אך גם שם בסופו של דבר התחילו זעזועים פנימיים והרשת נתקעה ואינה ממריאה נכון לעכשיו.
הניסיון האחרון הוא עם רשת החנויות הפיזיות גו. הייחוד ברשת הזו היא העובדה שאין בה מוכרים והכל מתבצע באופן אוטמטי בעזרת מצלמות וחיישנים. הרשת נפתחה בסיאטל ב-2018 וכיום ישנן 24 חנויות, רחוק מאד מהיעד של 3000 אותו הציבה החברה לתחילת שנת 2021. החנויות היו מרוכזות באזורים עירוניים עם הרבה משרדים, בהם אנשים עסוקים רוצים לבצע את הקניות כמה שיותר מהר, אך מגיפה הקורונה השאירה את החנויות ריקות. כעת מתכננת החברה לפתוח חנויות כאלה גם בפרברים, אך נראה שהיא לא מתכננת עוד להפוך את הרשת לעיקר מאמציה בתחום הגורסרי. רשת גו הפכה למין מעבדת ניסוי של טכנולוגיית קניה מהירה, וכמה מהדברים שפותחו שם משמשים כעת ברשת פרש וול פוד.
לסיכום, אמזון השקיעה מאמצים רבים בתחום מכירת המכולת - הגורסרי. שרותי משלוחים וחנויות פיזיות, רכישה ופיתוחים עצמאיים, דרכים חדשניות בכאלה מסורתיות יותר. נראה שהיא פשוט יורה לכל הכיוונים ולא פוגעת בכלום, שכן עד כה העלתה חרס בידה.
מה ניתן ללמוד מכך? הלקח החשוב מכל הוא אולי חשיבות הקוהרנטיות בניהול. בחברות ענק כמו אמזון ייתכן שיווצרו קונפליקטים פנימיים שיהפכו להיות משרפות כסף. אי אפשר להפעיל ארבעה מותגים שונים כשאף אחד מהם לא מצליח לצבור פופלריות והם פוגעים אחד בשני ומתחרים אחד בשני.
- 5.המתקן 20/02/2022 08:47הגב לתגובה זואלא הגדול ביותר בשוק ופער גדול מהבא אחריו, של מיקרוסופט. ושוויו לחברה לא מאות מיליונים, אלא מאות רבות של מיליארדים...
- 32% (ל"ת)מיקי 20/02/2022 10:53הגב לתגובה זו
- 4.אין צדק אין משפט עדר מחוסן מצטמצם שטח מחייה מאוד (ל"ת)הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:29הגב לתגובה זו
- 3.גל שישי כי ארצו קדושה לא יכולה לשאת אותך עוד (ל"ת)הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:29הגב לתגובה זו
- 2.הכל קורס אין אחיזה במציאות מבול יין ודגן ופקקים אין קץ (ל"ת)הברבור שחור שלמה ! 20/02/2022 05:27הגב לתגובה זו
- 1.א.ב.יהודא 20/02/2022 01:22הגב לתגובה זוכתבה תומכת בזוס?
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
