וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים בוחרים שלא לייחס משמעות רבה לדרמה סביב מניית גיימסטופ ולמאבקים בין קרנות הגידור למשקיעים הצעיר, ומביעים אופטימיות מנתוני הצמיחה בארה"ב ותחזיות קרן המטבע הבינלאומית; וגם אלו החברות שצפויות לפרסם את תוצאותיהן השבוע

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים בוחרים שלא להתייחס לדרמה האחרונה בשווקים, סביב הזינוק החד במניית גיימסטופ, שהביאה לירידות שערים בסוף השבוע. במקום זאת, הם מבעים אופטימיות מפרסום נתוני הצמיחה בארה"ב, והתחזיות המאקרו-כלכליות של קרן המטבע הבינלאומית. בתוך כך, עונת הדוחות נמשכת גם השבוע וצפויה להמשיך לרכז סביבה עניין.

אופטימיות זהירה באשר לצמיחה העולמית בשנים 2021-22

לאחר פרסום התחזיות המאקרו-כלכליות של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) לשנים הקרובות ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מצביע על כך שקרן המטבע מעט אופטימית יותר באשר לפעילות הכלכלית בשנים 2021-22, מה שהתבטא בעדכון קל כלפי מעלה של תחזיות הצמיחה.

קרן המטבע ציינה שאומדן הצמיחה העולמי לשנת 2020 עודכן כלפי מעלה, הודות לפעילות חזקה מהצפוי במחצית השנייה של 2020. כמו כן, תחזיות הצמיחה ל-2021 עודכנו כלפי מעלה, הן בקרב הכלכלות המפותחות והן בקרב השווקים המתעוררים. עם זאת, ניכרת שונות בתחזיות הצמיחה בין הכלכלות השונות. בזמן שתחזית הצמיחה של התוצר של ארה"ב ויפן עודכנו כלפי מעלה, תחזיות הצמיחה לגוש האירו ובריטניה, עודכנו כלפי מטה, על רקע התקדמות איטית של תהליך ההתחסנות באירופה והכניסה המחודשת לסגר ממושך בחלק מהמדינות.

בקרב השווקים המתעוררים, בולטת סין בהיותה הכלכלה היחידה שהתוצר שלה לא התכווץ בשנת 2020, אם כי, תחזיות הצמיחה נותרו כמעט ללא שינוי. מהתחזיות עולה כי הודו צפויה לצמוח מהר יותר במהלך 2021. כמו כן, נפח הסחר העולמי צפוי לצמוח מהר יותר בשנת 2022 בהשוואה לעדכון הקודם, ובכך לסייע בהתאוששות הכלכלית הגלובלית.

מקור: סקירת מאקרו לאומי שוקי הון

לדבריו, "במבט כולל, עדכון ה-IMF משדר אופטימיות זהירה עקב תהליך ההתחסנות הגלובלי, לצד החשש מהתפרצות הגרסאות החדשות של נגיף הקורונה. הידיעות אודות ההצלחה בניסוי רחב היקף בחיסון החדש של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, אשר דורש רק מנה אחת, קל לשינוע, ויעיל גם כנגד המוטציות השונות, תומכות באפשרות המסתמנת של התאוששות הצמיחה העולמית בהמשך שנה זו ובשנה הבאה. במקביל, האיחוד האירופאי אישר לשימוש נרחב את החיסון של אסטרה-זנקה (אוניברסיטת אוקספורד), זאת למרות הידיעות על יעילות מוגבלת של החיסון בקרב גילאים מבוגרים של מעל ל-65 שנים".

חשש מהשפעה אינפלציונית בעקבות ההרחבה הפיסקאלית 

במסיבת בעיתונאים של הפד' ביום רביעי האחרון אמנם לא היה כל שינוי במדיניות המוניטארית, אך יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מסמן כמה נקודות מעניינות שעלו ממנה: "ראשית, הפד' לא חושש מהתגברות האינפלציה. פאוול ציין שב-25 השנים האחרונות סביבת האינפלציה הפתיעה כלפי מטה. שנית, הפד' מודע לכך שצפויה עלייה באינפלציה בחודשי האביב, זאת בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים, עקב התיקון במחירי הנפט כלפי מעלה באפריל מאי. הוא גם מודע להשפעה של תופעת הביקוש הכבוש כאשר המגבלות על הפעילות יוסרו. הוא קורא לתופעות הללו תופעות "זמניות" (transient), ולא צופה עלייה בסביבת האינפלציה, ולכן הפד' לא יגיב להתפתחויות הללו. כמו כן, הפד' גם רוצה לראות את האינפלציה מתייצבת מעט מעל 1% למספר שנים".

קיראו עוד ב"גלובל"

המיתון החמור מאז 1946 מעניק תקווה להתאוששות חזקה ב-2021

על רקע פרסום הנתון לפיו המשק האמריקאי המשיך לצמוח גם ברבעון האחרון של 2020 בשיעור של 4%, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מסביר כי המשק האמריקאי אמנם התכווץ בשנת 2020 בשיעור חד, אך פחות מהתחזיות המוקדמות, ומעריך שגידול בהשקעות ובחסכון מעלה את פוטנציאל הצמיחה לשנים 2021-22 לאחר הורדת הסיכון הבריאותי.

זבז'ינסקי מסמן מספר נקודות חשובות שמתייחסות לפעילות בכלכלת ארה"ב בשנת המגפה: "ראשית, התמ"ג אומנם ירד ב-3.5%, הירידה החדה ביותר מאז 1946, אך התוצאה הייתה טובה בהרבה ממה שציפה ה-FED בחודש יוני כשנתן תחזית לירידה של 6.5%. שנית, ההתאוששות במחצית השנייה של השנה בלטה במיוחד בתחום ההשקעות. רכיב ההשקעות בבנייה למגורים צמח ברבעון האחרון של השנה בשיעור של כ-14%. גם ההשקעות במכונות וציוד התאוששו מהר, במיוחד ההשקעות בציוד IT. השקעות בקניין רוחני בכלל רשמו צמיחה בשיעור של 1.5%". 

מקור: US BEA, מיטב דש ברוקראז'

"שלישית, צריכת מוצרים גדלה ב-3.9% בהשוואה לצמיחה של 3.7% בשנת 2019. גידול גבוה במיוחד נרשם בצריכת מוצרי בני קיימא. לעומת זאת, צריכת שירותים ירדה ב7.3%. רביעית, ירידה בסך הצריכה הפרטית התרחשה למרות גידול של 7.2% בהכנסה פנויה, לעומת גידול של 3.7% בשנת 2019. שיעור החסכון הפרטי עלה ל-16.4% , הגבוה ביותר מאז 1945".

עונת הדוחות נמשכת

עונת הדוחות שהחלה לפני שבועיים, נמשכת עם מספר חברות גדולות שצפויות לפרסם את תוצאותיהן:

יום שני:  NXP SEMICONDUCTOR OTIS WORLDWIDE

יום שלישי:  PFIZER AMAZON GOOGLE

יום רביעי:  EBAY SPOTIFY TECHNOLOGY PAYPAL צ'ק פוינט

יום חמישי:  GILEAD SCIENCES SOCKET MOBILE INC GOPROINC

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דחליל 01/02/2021 12:17
    הגב לתגובה זו
    my wife's boyfriend is so excited.
  • 7.
    gamestonk 01/02/2021 02:17
    הגב לתגובה זו
    APES TOGETHER STRONG
  • 6.
    סוחר 31/01/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
    צריך להזהר, יהיה שורט סקוויז על הסילבר שעלול לגרום לירידות חדות מאוד בשוק
  • 5.
    השוק במגמת עליה זה זמן רב. צריך להזהר מפני ירידה במחירי (ל"ת)
    ינטל 31/01/2021 19:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנליסטים מהממסד, יש להם אינטרס (ל"ת)
    אוראל 31/01/2021 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 31/01/2021 17:57
    הגב לתגובה זו
    יש פרסומת ״כוחנות מתחסנים, גם אני״ אצלנו זה “כולנו gme, גם אני״!!
  • תמכור בפתיחה , עצה מבעל ניסיון (ל"ת)
    סוחר 31/01/2021 21:01
    הגב לתגובה זו
  • דחליל 01/02/2021 12:16
    you're just a frustrated boomer.. sit down, your time is over.
  • 2.
    רוני 31/01/2021 17:30
    הגב לתגובה זו
    יום ב מחר שוק חיובי תיקון למעלה..
  • 1.
    ז עליכם. קונה GME ולא מוכר (ל"ת)
    חחחח 31/01/2021 16:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.