ישראל הודתה לפלשתינים על חילוץ הקצין

שרת החוץ נפגשה עם רה"מ הפלשתיני והודתה לו על פעולת כוחות הביטחון, שחילצו מלינץ' את הקצין שנכנס בטעות לג'נין. ח"כים ערבים עוקצים: זה מוכיח שהמוסר הפלשתיני גבוה יותר

התודות לכוחות הביטחון של הרשות הפלשתינית: שרת החוץ, ציפי לבני, נפגשה הערב עם ראש הממשלה הפלשתיני סלאם פיאד, והודתה לו על פעולת כוחות הביטחון של הרשות, שחילצו קצין ישראלי מהמון זועם שביקש לבצע בו לינץ' בלב ג'נין. חברי הכנסת הערבים משוכנעים שהמקרה מעיד שהרמה המוסרית של הפלשתינים גבוהה יותר מזו של חיילי צה"ל.

בשעות הצהריים נקלע קצין בדרגת רב-סרן ללב ג'נין, עד מהרה עמדו חייו של הקצין בסכנה למול המון פלשתיני שביקש לעשות בו לינץ'. כוחות הביטחון של הרשות הפלשתינית, ככל הנראה מהביטחון המסכל, חילצו את הקצין ללא פגע.

שרת החוץ לבני, שנפגשה הערב עם ראש הממשלה הפלשתיני, בחרה להודות לו במילים חמות, ואף שיבחה את פעולות כוחות הביטחון הפלשתינים.

"אני רוצה להביע את הערכתי לפועלם של כוחות הביטחון הפלשתינים בג'נין, בסיוע שהגישו לקצין צה"ל", אמרה לבני לפיאד. "פעילות מעין זו מוכיחה את התחזקות הממשלה הפלשתינית, וכוחותיה בשטח, מול הטרור.

מי יותר מוסרי?

החילוץ שביצעו אנשי כוחות הביטחון של הרשות לא עורר את תמיהתם של חברי הכנסת הערבים, שמשוכנעים כי זו הוכחה ניצחת לרמתם המוסרית הגבוהה של הפלשתינים.

"צה"ל יורה ופוגע באזרחים פלשתינים, בעוד שהמשטרה הפלשתינית מסכנת את עצמה ומצילה את חייהם של חיילים לובשי מדים בלב ג'נין", אמר הערב ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל). לדבריו, זו התמונה הסוריאליסטית של המזרח התיכון, ושל המציאות הישראלית-פלשתינית.

יו"ר רע"מ-תע"ל, ח"כ אבראהים צרצור, הוסיף ואמר שהאירוע מוכיח כי הרמה המוסרית

של הפלשתינים גבוהה יותר מהרמה המוסרית של חיילי וקציני צה"ל. "צה"ל חייב להתבייש מול התמונה שציירו היום הפלשתינים בג'נין", אמר צרצור. "זה מחייב את המנהיגות בישראל ללכת בצורה כנה ואינטנסיבית לכיוון של פתרון שורש לכל הקונפליקט המדמם שכל כולו טמון בהמשך הכיבוש הישראלי".

ח"כ צרצור הביע סכמה לדבריו של חברו לסיעה טיבי והוסיף כי בזמן שהכיבוש השחית את המוסר הישראלי, הן בקרב קציני וחיילי צה"ל והן בקרב המנהיגות הפוליטית, הרי שהוא לא הרס את רמת המוסר בקרב הפלשתינים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.