אמזון תשקיע ביצרנית הלידאר ולודיין ששוויה קרס; המניה טסה בפרהמרקט
גל הספאקים והרצון לעלות מוקדם (יחסית) על רכבת הרכב האוטונומי לפני שהטכנולוגיה תגיע לכל בית הכניס לתוך וול סטריט את VELODYNE LIDAR INC (VLDR) יצרנית הלידארים (LiDar), אותם חיישנים מבוססי קרן אור לקליטה וניתוח של סביבת הרכב. בשנה החולפת איבדה כמעט את כל שוויה, עם צניחה של 84% לשווי של כ-741 מיליון דולר בלבד. כמה חודשים אחרי השלמת המיזוג ותחילת המסחר בה, חברת הרכב FORD MOTOR (F) עשתה את האקזיט על חשבון המאמינים ואמרה "נשתמע כלקוחה, לא כמשקיעה". עכשיו ב- AMAZON (AMZN) מזהים הזדמנות להכנס במהלך שיכול להפכם לבעל עניין עם 16% מהמניות. הדיווח הזה הקפיץ את מניית ולודיין ב-63% במסחר שלאחר הנעילה אמש בוול סטריט.
ולודיין תנפיק לאמזון כתבי התחייבות (Warrants) לרכישה של 39 מיליון ממניותיה, שיבשילו מעת לעת כנגד תשלומים מצד ענקית הטק. ההשקעה הזו עולה בקנה אחד גם עם האסטרטגיה של אמזון לקצור רווח עבור המשקיעים מתיק ההשקעות שלה, וזוהי אינה ההשקעה הראשונה שלה מתחום הרכב.
רק לפני שבוע ראינו איך למרות שפספסה את תחזיות ההכנסות של האנליסטים לרבעון האחרון של 2021, בשורה התחתונה עלתה עליהם פי כמה, בין היתר הודות לתרומה של 11.8 מיליארד דולר לשורה התחתונה שהגיעו מההשקעה שלה בחברת הטנדרים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN). האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 3.78 דולר למניה, הרבה מתחת ל-14.09 דולר שנה קודם לכן – בסוף אמזון הציגה נתון של 27.5 דולר למניה.
אמזון השקיעה 700 מיליון דולר בתמורה ל-20% מריוויאן, שבנובמבר הונפקה לפי 77 מיליארד דולר אחרי הכסף (גייסה כ-12 מיליארד דולר), ותוך ימים ספורים הכפילה את שוויה. היום היא כבר נסחרת מתחת למחיר ההנפקה – 55.5 מיליארד דולר. במרץ אשתקד השקיעה אמזון בחברת השילוח האווירי Air Transport Services Group סך של 131 מיליון דולר שהפכו אותה לבעלת מניות מיעוט. אתמול יצרנית ציוד הכושר PELOTON INTERACTIVE INC (PTON) קפצה במסחר בכ-20% ברקע שמועות שאמזון ו- NIKE (NIKE) בוחנות את רכישתה – ואולם שם מדובר ממש בקניית השליטה ולא בהשקעה.
- ריי אוטומוטיב יורדת 6% לאחר פרסום הדוחות
- חברת REE מפטרת 11% מכח האדם שלה - 31 עובדים, חצי מהם בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי ארבעה חודשים ללא מנכ"ל קבוע, בנובמבר נכנס לתפקיד מנכ"ל ולודיין טד טוקסברי, וזאת לאחר שהמייסד דייויד הול הודח מתפקיד היו"ר, וכך גם אשתו מרתה תומאס הול ששימשה סמנכ"לית שיווק.
בדוחותיה לרבעון השלישי של 2021, האחרונים שחשפה, פספסה את הציפיות בשוק עם הפסד מתואם של 0.19 דולר למניה והכנסות של 13 מיליון דולר. האנליסטים ציפו להפסד נמוך בכ-19%, בסך של 0.16 דולר למניה, והכנסות גבוהות בשליש מאלה שהציגה. על פני התקופה המקבילה ב-2020 מדובר בהעמקת ההפסד פר מניה פי שלושה, שכן אז עמד על 6 סנט, ההכנסות אז עמדו על 32 מיליון דולר כך שלמעשה נחתכו ביותר מחצי. גם ברבעון השני של 2021 סיפקה תוצאות מאכזבות. את דוחותיה לרבעון האחרון של השנה ולשנה כולה תפרסם בסוף החודש, ושם מצפים האנליסטים למצוא הפסד מתואם של 0.17 דולר למניה על הכנסות של 16.65 מיליון דולר.
בתחום הליידארים פועלת גם הישראלית אינוויז (INVZ), שנכנסה גם היא לוול סטריט דרך מיזוג לשלד ספאק. משער של 15.5 דולר לשלד בסוף 2020, עם הידיעות על המיזוג, נפל המחיר ל-4 דולר בנעילה אתמול, ירידה של 74%. זהו מחיר נמוך ממחיר בסיס של מניית שלד ספאק קודם למיזוג לחברת מטרה, שהוא 10 דולר.
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- ביקור סגן נשיא ארה"ב: חסימות הכבישים יתרחבו לתל אביב ולירושלים, שיבושים גם בדרך לנתב"ג
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות
בראיון חשיפה לביזפורטל קודם להשלמת המיזוג, אמר מנכ"ל אינוויז עומר כילף על ולודיין "הם התחילו עשר שנים או יותר לפנינו. קו המוצרים שלהם מורכב מלידארים מכאניים שהם מוכרים לתעשייה. ההכנסות שלהם בשנים האחרונות בירידה, והם לא באמת במשחק של האוטומוטיב לרכב האוטונומי הפרטי. הם יותר בתחום של רובו-טקסי ורובוטים של משלוח ל'לאסט מייל'".
ליידאר מכאני פירושו כזה שמסתובב על ציר, בשונה מהפיתוח של אינוויז ואחרות שהוא מעין עיניים "קבועות" לרכב, עם יכולת ראייה של 360 מעלות. ולודיין חתמה באחרונה על הסכם למשך חמש שנים למכירת המוצר שלה לחברה הבטחונית QinetiQ שתשתמש בו עבור הרכבים הלא מאויישים שלה. בהיבט המשלוחים שציין כילף ניתן להעלות על הדעת איך פיתוח שכזה יכול לשרת את אמזון בתור לקוחה.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהמודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- מובילאיי עולה; IBM וטסלה צונחות - ומה קורה בחוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.