אמזון תשקיע ביצרנית הלידאר ולודיין ששוויה קרס; המניה טסה בפרהמרקט

ולודיין נכנסה לוול סטריט דרך מיזוג SPAC ותוך שנה איבדה 84% משוויה, כשכעת היא נסחרת בפחות ממיליארד ד', לאחר פספוס התחזיות ברבעונים האחרונים. היא הנפיקה לאמזון כתבי התחייבות שבתרחיש מימוש מלא שקולים ל-16% מהמניות שלה. עם הדיווח המניה מזנקת 32% במסחר המוקדם
איתי פת-יה |

גל הספאקים והרצון לעלות מוקדם (יחסית) על רכבת הרכב האוטונומי לפני שהטכנולוגיה תגיע לכל בית הכניס לתוך וול סטריט את VELODYNE LIDAR INC (VLDR) יצרנית הלידארים (LiDar), אותם חיישנים מבוססי קרן אור לקליטה וניתוח של סביבת הרכב. בשנה החולפת איבדה כמעט את כל שוויה, עם צניחה של 84% לשווי של כ-741 מיליון דולר בלבד. כמה חודשים אחרי השלמת המיזוג ותחילת המסחר בה, חברת הרכב  FORD MOTOR (F) עשתה את האקזיט על חשבון המאמינים ואמרה "נשתמע כלקוחה, לא כמשקיעה". עכשיו ב-  AMAZON (AMZN) מזהים הזדמנות להכנס במהלך שיכול להפכם לבעל עניין עם 16% מהמניות. הדיווח הזה הקפיץ את מניית ולודיין ב-63% במסחר שלאחר הנעילה אמש בוול סטריט.

ולודיין תנפיק לאמזון כתבי התחייבות (Warrants) לרכישה של 39 מיליון ממניותיה, שיבשילו מעת לעת כנגד תשלומים מצד ענקית הטק. ההשקעה הזו עולה בקנה אחד גם עם האסטרטגיה של אמזון לקצור רווח עבור המשקיעים מתיק ההשקעות שלה, וזוהי אינה ההשקעה הראשונה שלה מתחום הרכב.

רק לפני שבוע ראינו איך למרות שפספסה את תחזיות ההכנסות של האנליסטים לרבעון האחרון של 2021, בשורה התחתונה עלתה עליהם פי כמה, בין היתר הודות לתרומה של 11.8 מיליארד דולר לשורה התחתונה שהגיעו מההשקעה שלה בחברת הטנדרים החשמליים  RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN). האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 3.78 דולר למניה, הרבה מתחת ל-14.09 דולר שנה קודם לכן – בסוף אמזון הציגה נתון של 27.5 דולר למניה.

אמזון השקיעה 700 מיליון דולר בתמורה ל-20% מריוויאן, שבנובמבר הונפקה לפי 77 מיליארד דולר אחרי הכסף (גייסה כ-12 מיליארד דולר), ותוך ימים ספורים הכפילה את שוויה. היום היא כבר נסחרת מתחת למחיר ההנפקה – 55.5 מיליארד דולר. במרץ אשתקד השקיעה אמזון בחברת השילוח האווירי Air Transport Services Group סך של 131 מיליון דולר שהפכו אותה לבעלת מניות מיעוט. אתמול יצרנית ציוד הכושר  PELOTON INTERACTIVE INC (PTON) קפצה במסחר בכ-20% ברקע שמועות שאמזון ו-  NIKE (NIKE) בוחנות את רכישתה – ואולם שם מדובר ממש בקניית השליטה ולא בהשקעה.

אחרי ארבעה חודשים ללא מנכ"ל קבוע, בנובמבר נכנס לתפקיד מנכ"ל ולודיין טד טוקסברי, וזאת לאחר שהמייסד דייויד הול הודח מתפקיד היו"ר, וכך גם אשתו מרתה תומאס הול ששימשה סמנכ"לית שיווק.

בדוחותיה לרבעון השלישי של 2021, האחרונים שחשפה, פספסה את הציפיות בשוק עם הפסד מתואם של 0.19 דולר למניה והכנסות של 13 מיליון דולר. האנליסטים ציפו להפסד נמוך בכ-19%, בסך של 0.16 דולר למניה, והכנסות גבוהות בשליש מאלה שהציגה. על פני התקופה המקבילה ב-2020 מדובר בהעמקת ההפסד פר מניה פי שלושה, שכן אז עמד על 6 סנט, ההכנסות אז עמדו על 32 מיליון דולר כך שלמעשה נחתכו ביותר מחצי. גם ברבעון השני של 2021 סיפקה תוצאות מאכזבות. את דוחותיה לרבעון האחרון של השנה ולשנה כולה תפרסם בסוף החודש, ושם מצפים האנליסטים למצוא הפסד מתואם של 0.17 דולר למניה על הכנסות של 16.65 מיליון דולר.

בתחום הליידארים פועלת גם הישראלית אינוויז (INVZ), שנכנסה גם היא לוול סטריט דרך מיזוג לשלד ספאק. משער של 15.5 דולר לשלד בסוף 2020, עם הידיעות על המיזוג, נפל המחיר ל-4 דולר בנעילה אתמול, ירידה של 74%. זהו מחיר נמוך ממחיר בסיס של מניית שלד ספאק קודם למיזוג לחברת מטרה, שהוא 10 דולר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בראיון חשיפה לביזפורטל קודם להשלמת המיזוג, אמר מנכ"ל אינוויז עומר כילף על ולודיין "הם התחילו עשר שנים או יותר לפנינו. קו המוצרים שלהם מורכב מלידארים מכאניים שהם מוכרים לתעשייה. ההכנסות שלהם בשנים האחרונות בירידה, והם לא באמת במשחק של האוטומוטיב לרכב האוטונומי הפרטי. הם יותר בתחום של רובו-טקסי ורובוטים של משלוח ל'לאסט מייל'".

ליידאר מכאני פירושו כזה שמסתובב על ציר, בשונה מהפיתוח של אינוויז ואחרות שהוא מעין עיניים "קבועות" לרכב, עם יכולת ראייה של 360 מעלות. ולודיין חתמה באחרונה על הסכם למשך חמש שנים למכירת המוצר שלה לחברה הבטחונית QinetiQ שתשתמש בו עבור הרכבים הלא מאויישים שלה. בהיבט המשלוחים שציין כילף ניתן להעלות על הדעת איך פיתוח שכזה יכול לשרת את אמזון בתור לקוחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זיקר 7X. צילום יואב פולסזיקר 7X. צילום יואב פולס

זיקר 7X - מבטיחה ומקיימת

הזיקר 7X מבטיחה להיות קרוסאובר חשמלי איכותי ומתקדם. ככל שצברנו איתו ק"מ כך הוא הרשים אותנו יותר. 

אהבנו: סוללה ונתוני טעינה, נוחות, מרווח, בטיחות

פחות אהבנו: כיוון פתחי מיזוג דרך מסך הרכב, פתחי מיזוג קדמיים מרכזיים, עיצוב חיצוני

יואב פולס |
נושאים בכתבה זיקר זיקר 7X

הזיקר 7X הושקה לאחרונה במשבצת שבין הזיקר X לבין ה 001 השוטינגברייק המרשימה, ונכנסה לשוק עם שלושה דגמים בטווחי מחירים שלכל אחד מהם את היתרונות שלו. עכשיו נשארת השאלה אם הרכב גם מקיים את ההבטחה. למי שאין סבלנות לקרוא את כל המבחן אני יכול לקצר ולומר – הזיקר 7X היא מכונית מצוינת, בלי 'אבל'.

          

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר – D-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.787 /רוחב 1.930 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.90
מספר מושבים        חמישה
הנעה                חשמלית אחורית ב Essence וב – Long Range  /  חשמלית כפולה בדגם Krypton
הספק ומומנט        422 כ"ס / 44.9 קג"מ ב Essence וב – LR / 646 כ"ס, 72.4 קג"מ ב Krypton
סוללה וטעינה            75Kw ב Essence/ 100Kw ב LR וב Krypron. טעינת AC 22Kw, טעינת DC 450Kw
טווח ותקן                 476 / 640 / 544 ק"מ. WLTP.
בטיחות                 ציון איבזור בטיחות 8. חמישה כוכבים ב EuroNcap
מחיר                       234.0 אש"ח / 263.0 אש"ח / 290.0 אש"ח


עיצוב חיצוני ופנימי

אחרי הזיקר 001 המיוחדת והזיקר X בעל הקווים החדים, נראה שמעצבי זיקר ניסו ללכת בין הטיפות עם ה 7X. חזית אטומה עם יחידות תאורה קדמיות מושחרות ונסתרות בזכות השחרה. אותו פס שחור עבה נמתח לרוחב כל המרכב הגדול. עוד קצת פלסטיקה בצבע מרכב, ולמטה שוב אותה פלסטיקה שחורה המסתירה כונסי אוויר אטומים למראה אבל עם אפשרות להיפתח כשהרכב מחליט שהגיע הזמן. משני צידי מכסה המנוע (בעצם מכסה תא המטען הקדמי) תפיחות לא קטנות, למראה מעט אגריסיבי. ידיות נסתרות כמובן, חלונות אחוריים מושחרים, וכך גם הקורות B ו C. מאחור שוב יחידות תאורה מושחרות לרוחב כל המרכב הגדול, וכך גם החלק התחתון של הפגוש האחורי. החלון אחורי מעט צר, דבר שיורגש יותר בנהיגה.  יסלחו לי מעצבי הזיקר 7X יכולתם ללכת עוד כמה צעדים קדימה עם העיצוב החיצוני. יצא לכם מעט גנרי.

פנים הרכב כבר מרגיש יותר נכון. הגה תלת חישורי גדול (לטעמי גדול מדי) מושב נהג חשמלי נוח למדי עם אפשרויות כיוונון מרובות שיתאימו לכל נהג. לוח מחוונים דיגיטלי ''13.02, ומולטימדיה בגודל ''16 עם קישוריות אלחוטית מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בזיקר מתגאים ברזולוציה של 3.5K למסך. קונסולה רחבה עם שני משטחי טעינה אלחוטית לסלולרי. תא עם כיסוי שניתן בלחיצת כפתור להקפיץ שני מחזירי כוסות / בקבוקים.

גם כאן כיוון פתחי המיזוג נעשה דרך המסך הראשי, ואתם כבר מכירים את דעתי השלילית מאוד על הדבר הזה. כל-כך מיותר. בזיקר 7X הלכו צעד נוסף אחורה, ופתחי המיזוג שבמרכז הדשבורד ממוקמים מעל המולטימדיה במרכז הדשבורד, ולא ניתנים לכיוון למעלה או למטה. רק ימינה ושמאלה. זה כבר ממש לא מוצלח. מאחור המרווח מעולה הודות לבסיס הגלגלים הגדול של 2.9 מטר, ובנוסף פיצ'ר נחמד – מצלמה המצלמת את המושב האחורי אם רוצים. יש לה מכסה הסוגר אותה. דלת תא מטען חשמלית מאפשרת גישה לטע מטען גדול ושימושי בנפח 616 ליטר. סה"כ למעט פתח המיזוג המרכזי, מדובר בתא נוסעים משובח ונעים לשהות.


צ'רי FV EV - ביום אחד דווחו למשרד הרישוי 1884 יחידות. צילום יצרןצ'רי FV EV - ביום אחד דווחו למשרד הרישוי 1884 יחידות. צילום יצרן

צ'רי FX EV - מלך הגיולים של אוגוסט

ביום האחרון של חודש אוגוסט שידרו יבואני הרכב 8044 כלי רכב חדשים למחשבי משרד הרישוי. נתון אחד קפץ לנו לעין והוא שביום אחד שודרו 1884 כלי רכב מדגם אחד ויחיד - צ'רי FX חשמלי, שחלקם נרשם על שם 'פרטי', וחלקם על שם 'חברה'. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה פריסבי FX EV

ענף הרכב ממשיך למסור מכוניות חדשות, כ– 220,000 כאלה נרשמו עד הבוקר על ידי היבואנים. הרישום בנתוני משרד הרישוי אורך מספר ימים, כך שמספר זה יגדל בימים הקרובים ויעבור בקלות את ה 225,000 כלי רכב, ואף למעלה מזה.

תקנות התעבורה בישראל מחייבות את יבואני הרכב לרשום בעלים כלשהם לכל רכב עד שנה מיום ייצור הרכב. זה יכול להיות לקוח פרטי, חברת ליסינג או היבואן עצמו. אם הרכב לא נמכר במהלך השנה מיום ייצורו, הוא עובר תהליך שנקרא 'גיול' (מלשון גיל) ונרשם במשרדי הרישוי.

נתוני חודש אוגוסט עדיין מתגבשים, וכאמור ממשיכים להירשם, אבל יום אחד ספציפי, ה – 31 באוגוסט גרם לנו להרמת גבה, שמיד אחריה נכנסנו לעומק הנתונים.

גם בגלל תופעת ה'גיול', ביום האחרון של אוגוסט נרשמו במאגרי המידע של משרד הרישוי 8044 כלי רכב בסה"כ. התפלגות כלי הרכב שנרשמו רק ביום אחד ויחיד, ה 31.8.25 הם 3067 כלי רכב חשמליים (38.1%), 3580 כלי רכב עם מנוע בנזין ( 44.5%), 958 כלי רכב בתצורת הנעה של פלאג אין הייבריד (11.9%) ויתר ה- 439 עם מנוע דיזל (מתוכם 309 לנדקרוזרים).

אבל הנתון שתפס לנו את העין הוא כמות הרישומים של הצ'רי FX EV עם 1884 יחידות שנרשמו ביום אחד כאמור. נתון זה לא בהכרח מייצג רק מכירה ללקוחות, אלא ככל הנראה גיול בהיקף משמעותי של כלי רכב, ובכמות חריגה בשוק.