הנפקת ענק: ריוויאן הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 77 מיליארד דולר
חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן (RIVIAN), השלימה הנפקה ראשונית (IPO) בוול סטריט לפי שווי של 77 מיליארד דולר (אחרי הכסף). החברה תתחיל להיסחר היום תחת הסימול RIVN בנאסד"ק.
במסגרת ההנפקה, החברה מכרה 153 מיליון מניות, במחיר של 78 דולר למניה - למרות שבתשקיף שהחברה ציינה כי היא מתכוונת למכור 135 מיליון מניות. במסגרת ההנפקה היא גייסה 11.9 מיליארד דולר.
לפני ההנפקה, החברה גייסה למעלה מ-5 מיליארד דולר, כשאמזון השקיעה בחברה 700 מיליון דולר ואף הזמינה ממנה 100,000 רכבים עד 2030 – כש-10,000 אמורים להיות מסופקים עד סוף 2022. פורד השקיעה בה 500 מיליון ו-TROW השקיעה בה לא פחות מ-3.8 מיליארד.
כרגע יש לחברה 2 מודלים. ה-R1T ו-הR1S, שמחירם 67.5 ו-70 אלף דולר בהתאמה – כשל-2 הרכבים יש מרחק נסיעה של למעלה מ-600 ק"מ לטעינה.
בין שאר יצרניות הרכב האמריקאיות המתמודדות על נתח שוק של רכבי רכב חשמליים, טסלה TESLA INC (TSLA) מובילה מבחינת שווי השוק עם 1 טריליון דולר, לג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) יש שווי שוק של 85 מיליארד דולר, לפורד FORD MOTOR CO (F) 80 מיליארד דולר, וללוסיד מוטורס (LCID), שהנפיקה מוקדם יותר השנה באמצעות מיזוג SPAC, יש שווי שוק של כ-72.5 מיליארד דולר.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.