לקראת הנפקה: למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?
החברה שבהתחלה כיוונה למיזוג עם ספאק, הודיעה כי החליטה ללכת לקראת נובמבר על הנפקה רגילה לפי שווי של 80 מיליארד דולר. השווי של ריוויאן עתיד להיות גבוה מזה של פורד – שהשקיעה בה – מבלי שריוויאן מסרה עדיין רכב אחד
הרי לכם חידה: איך באמצע משבר שבבים עולמי, שבו מרבית ענקיות הרכב סוגרות מפעלים ופסי ייצור, חברת רכבי יוקרה חשמליים, שעוד לא מסרה ולו רכב אחד, מכוונת להנפקה לפי שווי של 80 מיליארד דולר, אחרי שרק בפברואר האחרון כיוונה למחיר של 50 מיליארד דולר?
זה בדיוק מה שקורה עם חברת ריביאן (RIVIAN), שהגישה בסוף השבוע מסמכים לרשות ני"ע האמריקאית, ה-SEC, לקראת הנפקה ראשונית, שצפויה לצאת לפועל לקראת חג ההודיה בסוף נובמבר.
החברה, שעובדת על ההנפקה עם גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS (GS), ג'יי.פי מורגן JP MORGAN (JPM) ומורגן סטנלי MORGAN STANLEY (MS), קיבלה מימון מאמזון AMAZON (AMZN), טי. רואו פרייס T. ROWE PRICE GROUP (TROW), בלקרוק BLACKROCK INC (BLK) וגם מפורד FORD MOTOR CO (F). מה שמצחיק הוא, שלמרות שלחברה יש הזמנות לאלפי רכבים – השווי שלה יהיה גבוה בלמעלה מ-50% משווי השוק של פורד, שעומד על 53 מיליארד דולר.
עד כה גייסה החברה למעלה מ-5 מיליארד דולר, כשאמזון השקיעה בחברה 700 מיליון דולר ואף הזמינה ממנה 100,000 רכבים עד 2030 – כש-10,000 אמורים להיות מסופקים עד סוף 2022. פורד השקיעה בה 500 מיליון ו-TROW השקיעה בה לא פחות מ-3.8 מיליארד.
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- רכב חשמלי - שלוש שנים, 40,000 ק"מ, 133 ש"ח בחודש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודש הבא, לאחר לא מעט דחיות בשל בעיות בשרשרת הייצור, ריביאן צפויה למסור את הרכבים הראשונים שלה – כשהחברה עדיין ממתינה לאישורים רגולטוריים אחרונים – ובנוסף, ריביאן צריכה גם להגביר את הבנייה של תחנות טעינה עבור רכביה.
כרגע יש לחברה 2 מודלים. ה-R1T ו-הR1S, שמחירם 67.5 ו-70 אלף דולר בהתאמה – כשל-2 הרכבים יש מרחק נסיעה של למעלה מ-600 ק"מ לטעינה.
אם אכן החברה תנפיק לפי שווי של 80 מיליארד, זה יהפוך אותה לאחת ההנפקות הגדולות של השנה. השווי שלה יהיה במתאם ליתר החברות החדשות בשוק הרכבים החשמליים, אבל עדיין גבוה. קחו לדוגמה את NIO, שברבעון הקודם מסרה כמעט 20 אלף רכבים. שווי השוק שלה נכון להיום הוא "רק" 62 מיליארד דולר.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.