הורדת הילוך: טויוטה תקצץ את הייצור ב-40%; מניות הרכבים נופלות
עד כמה חמור משבר השבבים והמוליכים למחצה בעולם? חמור מאוד. כל כך חמור, שענקית הרכב היפנית טויוטה TOYOTA MOTOR CORP (TM), הודיעה כי תקצץ 40% מייצור הרכבים שלה בחודש ספטמבר בשל השפעות המשבר, אבל גם בשל התפשטות הקורונה במזרח אסיה והשבר בשרשרת האספקה העולמית, שמקשה על ייבוא חלקים. בסך הכול המהלך ישפיע על 14 מפעלים של החברה, ביפן, בארה"ב ובמדינות נוספות.
עד כה לטויוטה לא היו בעיות, בשל מדיניות אגירת שבבים מאז משבר הכור הגרעיני פוקושימה ב-2011. אבל יצרנית הרכבים הגדולה בעולם הגיעה למבוי סתום ונתקעה יחד עם כל השוק.
גם פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) פרסמה היום הצהרה דומה, כשהודיעה כי היא אינה שוללת שינויים בייצור בשל המחסור העולמי. יצרנית הרכבים הרביעית הגדולה בעולם, סטלנטיס, הודיעה על הפסקת הייצור במערב צרפת בשבוע הבא ותחתוך בפסי ייצור במזרח המדינה. גם פורד FORD MOTOR CO (F) הודיעה מוקדם יותר השבוע שתעצור את הייצור של הדגם הכי חשוב שלה ה-F-150.
בינתיים המניות נופלות. טויוטה נופלת בלמעלה מ-4%, פורד יורדת ב-2.4%, ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM), יורדת ביותר מ-3% ופלקסווגן יורדת ב-3.2%.
לפני חודש, במהלך שיחת וועידה עם המשקיעים ואנליסטים אמר המנכ"ל של יצרנית השבבים הגדולה בעולם TSMC (TSM), דוקטור סיסי וו'י שהוא צופה שבמהלך הרבעון הנוכחי, רבעון 3 ירשם זינוק במסירות של שבבים לחברות המכוניות.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האמירה הזו גרמה למשקיעים לחשוב כי המחסור בשבבים, שהקפיץ את המניות של השבבים לאחרונה צפוי להיעלם - ושלחה את מניות סקטור השבבים לירידות. המשקיעים הפנימו מהאמירה הזו ומשיחת הוועידה בכלל שייתכן שהמחסור שגרם לגל של ביקושים ולעליות מחירים קרוב לסיום כי המסירות בחודשים האחרונים גבוהות. ואם כך - אז כבר בקרוב נתחיל להרגיש שהמחסור הולך ופוחת וזה כמובן לא טוב לחברות השבבים. בינתיים המחסור עוד פה.
באפריל השנה, פט גלסינגר, המנכ"ל של אינטל INTEL CORPORATION (INTC) העולמית שנכנס בפברואר לתפקידו – ובכך הפך למנכ"ל ה-8 בסך הכול של החברה העולמית – אמר כי להערכתו המחסור העולמי בשבבים יימשך אחרי 2022. "לאינטל יש יכולת לעזור לסיטואציה, אבל להערכתי ייקח לפחות שנתיים עד שנוכל לבנות את היכולות כדי להתמודד עם החוסר", כך צוטט.
- 1.רק מזומן 20/08/2021 00:11הגב לתגובה זוידע ונסיון של שנים נמסר לסינים במזיד כמו תנובה ועוד חברות תכנה ושבבים אצלנו מתלהבים משיתוף פעולה עם אוניברסיטת אריאל.חה חה חי חי..

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.