אייל פודהורצר מנכל אקונרגי
צילום: ליאורה רויטמן
ראיון

מנכ"ל אקונרג'י: "הפרויקטים שנכנסים להקמה ב-2025 צפויים להניב הכנסות של מעל 150 מיליון אירו"

אקונרג'י דיווחה השבוע על זכייה במכרז למכירת חשמל במחיר קבוע ברומניה לצד השקעה של הקרן Rgreen; החברה כבר אמרה שהיא צופה תוספת הכנסות של 100 מיליון אירו ב-2025, ובשיחה עם ביזפורטל אומר המנכ"ל, אייל פודהורצר, שהפרויקטים שייכנסו להקמה השנה, וצפויים להיות מופעלים ב-2027, יניבו הכנסות של מעל 150 מ' אירו
רוי שיינמן |

מניית אקונרג'י  אקונרג'י -1.14% עלתה השבוע כבר ב-12% ובכך היא משלימה עלייה של 60% השנה ושל 98% בשנה האחרונה. חברת האנרגיה המתחדשת שפועל בייזום והקמה של פרויקטים במדינות כמו רומניה, פולין, אנגליה ואיטליה דיווחה מוקדם יותר השבוע על קבלת השקעה של 50 מיליון אירו מקרן ההשקעות Rgreen, שמשקיעה בחברה כבר קרוב לעשור ועלתה להחזקה של 28% מהמניות, והיום דיווחה החברה על זכייה במכרז ממשלתי במחיר קבוע ברומניה, במסגרתו הבטיחה אקונרג'י הכנסות קבועות ל-15 שנה לבערך חצי מהספק הפרויקט החדש במדינה.

לאקונרג'י יש פרויקטים לקראת הקמה בהיקף של בערך 830 מגה-וואט, שלפי מנכ"ל החברה, אייל פודהורצר, אלו מהם שייכנסו להקמה ב-2025 צפויים להניב הכנסות של מעל 150 מיליון אירו ב-2027, השנה בה הם צפויים להיכנס להפעלה. הצבר של החברה לפרויקטי רוח ופרויקטים פוטו-וולטאים עומד על 8 ג'יגה לצד 11 ג'יגה של פרויקטי אגירה. החברה נסחרת לפי שווי של 1.17 מיליארד שקל.

אייל פודהורצר, מנכ

אייל פודהורצר, מנכ"ל אקונרג'י; קרדיט: ליאורה רויטמן

ספר לנו על הזכייה האחרונה במכרז ברומניה

"זה מכרז ממשלתי למחיר חשמל קבוע. CFD זה הסכם של מחיר קבוע, בדומה להסכם PPA עם חברות פרטיות. היקף המכרז היה על קרוב ל-500 מגה וואט ואנחנו זכינו ב-125 מגה וואט, זו הזכייה הגדולה במכרז. Parau 2 זה פרויקט בהיקף של 310 מגה-וואט ברומניה והזכייה מבטיחה שחלק גדול ממנו יהיה בהכנסה קבועה. הזכייה הזו היא לבערך חצי מההספק של הפרויקט. זה נותן לנו גידור למחירי החשמל עם אפסייד למחירים גדולים, כאשר אנחנו יכולים להחליט אם אנחנו רוצים למקד את שאר ההספק במחירים קבועים או במחירי שוק".

הפרויקט צפוי להיות מופעל ב-2027, לכמה הוא מעלה את ההספק הכולל שלכם ברומניה?

"הוא מעלה את ההספק הכולל שלנו לאזור ה-1 ג'יגה וואט. אנחנו בפער השחקן הכי גדול בתחום ברומניה, יש לנו את שלושת הפרויקטים הכי גדולים במדינה".

הרווחיות של הפרויקט הזה תהיה גבוהה יותר?

"לא, היא תהיה דומה לרווחיות הכללית של החברה. המחיר שסגרנו עכשיו הוא מחיר נמוך יותר ממחירי השוק מצד אחד, אבל מצד שני הוא נותן לנו וודאות ומאפשר לנו לסגור תנאי מימון טובים יותר. העובדה שנכנסו למכרז עם פרויקט גדול שיפרה את הסיכויים שלנו לזכות".

מה תהיה התרומה הצפויה להכנסות של הפרויקטים שיתחילו הקמה ב-2025?

"השנה המייצגת הראשונה שלהם צפויה להיות 2027, אז הם צפויים להניב הכנסות של למעלה מ-150 מיליון אירו".

אתם תמשיכו לתעדף שהחלק הגדול בפרויקטים יהיה במחירים קבועים?

"כן. החברה שמה לעצמה למטרה להיות כמעט בכל הפרויקטים עם בין 50%-70% מההספק במחירים קבועים. זה נותן וודאות. אנחנו שחקן גדול באנרגיה המתחדשת אבל לא גדול בשוק האנרגיה באופן כללי, לכן אנחנו מתעדפים מחירים קבועים".

רומניה תמשיך להיות התורמת העיקרית להכנסות?

"מתוך השווקים שאנחנו נמצאים בהם היום נראה איזשהו איזון. רומניה מהווה היום חלק גדול גם בגלל שהפרויקטים שם הגיעו למוכנות להקמה בצורה מהירה. נראה הדבקה או קצב מוגבר של הקמת פרויקטים באיטליה, פולין ואנגליה בעיקר, כך שנראה איזשהו איזון בהקמה. ניכנס מתישהו גם לשוק חדש, לאו דווקא במזרח אירופה, אבל בשוק גדול באירופה". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה מבדיל את אקונרג'י מחברות אחרות בתחום?

"אחד הדברים שמבדילים אותנו הוא שאקונרג'י מחזיקה צוות לוקאלי בכל אחת מהמדינות שבהם היא פועלת, והיא מפתחת ויוזמת את הפרויקטים לבד. זה מאפשר שליטה גדולה על הפרויקט והוזלה בעלויות הייזום והפיתוח".

כמה עובדים יש בחברה היום?

"כ-145 עובדים שמחולקים ב-5 משרדים. אנחנו שחקן מקומי לגמרי וזה מה שמייחד אותנו מול שחקנים אחרים. מלבד הפעילות המקומית בכל מקום יש לנו פעילות מרכזית לכל תחום - למשל פעילות ההנדסה יושבת במילאנו. בספרד יש לנו משרד של בעיקר מימון וסגירת הסכמי PPA".

דיווחתם מוקדם יותר השבוע על סגירת השקעה עם הקרן Rgreen, הקרן מספקת ערך מוסף מעבר להשקעה הכספית?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".