מארק שיפמן
צילום: יח"צ
דעה

אחרי 14 שנה: האם תכנית תמ"א 38 בדרך להיעלם מהנוף?

בהדרגה החלו נשמעים קולות נגד התכנית וראשי הערים שמיהרו לתפוס "טרמפ" על התכנית בתחילתה משנים כעת כיוון ומתעלמים מהאינטרס הלאומי העומד בבסיסה 

מארק שיפמן | (10)

לאחרונה נודע כי במינהל התכנון מובילים מהלך שיאפשר לרשויות המקומיות לקבוע את גבולות ההתחדשות העירונית של עירם, בדרך של תכנון מתחמי פינוי בינוי המאגדים כמה בנייני מגורים, דבר שייתן לגיטימציה לוועדות המקומיות לא לדון ולא לאשר פרויקטים של תמ"א 38 בבניין הבודד.

המשמעות הדרמטית של מהלך זה טמונה בכך שהוועדות המקומית תהיינה מוסמכות למנוע פרויקטים של תמ"א 38, שהיא כזכור תכנית מתאר ארצית. נוכח העובדה שכבר כיום זוכה תמ"א 38 לביקורת חריפה בשלטון המקומי, בעיקר ברשויות המרכזיות של גוש דן – תל אביב יפו, רמת גן, הרצליה, גבעתיים ובת ים – ההערכות הן כי התכנית תיעלם בהדרגה מהנוף. 

המהלך המתוכנן הוא טעות. העיריות ורשויות התכנון עומדות להכניס את ענף תמ"א 38 לקיפאון מבלי להציע חלופה ראויה לבניין הבודד המבקש להתחדש, ולא בעוד 10 שנים מהיום. פרויקטים רבים יבוטלו וחלומם של רבים להתחדשות עירונית עומד להתפוגג. 

יש לזכור, תכנית המתאר הארצית 38, או בכינויה הרווח תמ"א 38, נולדה כדי לספק פתרון תכנוני וכלכלי לחיזוק בניינים מפני רעידת אדמה. כבר בימיה הראשונים נכרכה עם צורך נוסף, הצורך בבניית מרחבים מוגנים. כך קיבלה תמ"א 38 מעמד של תכנית בעלת ערך לאומי. 

כאשר הפוליטיקאים "גילו" את התמ"א, היא קיבלה "רוח גבית" מכיוון חדש. מדוע רק חיזוק מפני רעידת אדמה? הנה לנו פתרון למצוקת הדיור. וכך, אט אט נשכחה מטרתה הראשונית של תמ"א 38 ככלי לחיזוק בניינים מפני רעידת אדמה, והיא הפכה לכלי המשמש לצורכי התחדשות עירונית. 

העיריות שהיו הראשונות לקפוץ על "עגלת התמ"א" מפנות גבן לתכנית

התכנית ה"סקסית" משכה אליה יזמים רבים וכך קם לו ענף שלם בעולם היזמות בו מתמחים יזמים, קבלנים, אדריכלים, עורכי דין ועוד. אותן עיריות שמתנגדות כיום להמשך התכנית היו מהראשונות לקפוץ על העגלה.

כך לדוגמא, עד 2016 רמת גן הובילה את ערי ישראל עם 20% מכלל הפרויקטים שאושרו במסגרת תמ"א 38. אותה רמת גן השלימה לאחרונה תפנית מלאה של 180 מעלות והודיעה כי לא תאשר יותר פרויקטים של תמ"א 38 בתחומה (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ואז, בהדרגה החלה הרוח לשנות כיוון. יותר ויותר קולות נשמעו כנגד תמ"א 38. החלו להישמע טענות לפיהן מדובר בפרויקטים שמעמיסים על התשתיות הקיימות, כי התכנון נקודתי ופוגע בסביבה, וכי התכנית אינה נותנת מענה לצורך בשטחים ציבוריים. 

כעת מופנה שינוי הכיוון וה"טרמפ" שתפסו על התכנית הפוליטיקאים וראשי הערים נגד התכנית. ראשי הערים מתנגדים לתמ"א 38 בעיקר מטעמים כלכליים - לתפיסתם, העיריות מפסידות כסף בגין כל פרויקט שמאושר. כאשר הבחירות לרשויות המקומיות אינן באופק, ראשי הערים לא מעוניינים לתמוך בפרויקטים שיפגעו בקופה העירונית. 

הפתרון הנחוץ איננו מתן כוח בלתי מוגבל לראשי הערים לקבור את תמ"א 38 בתחומן ולמחוק את האינטרס הלאומי העומד בבסיס התכנית. את השינויים הנדרשים יש לקבוע בחקיקה - בערים בהן אושרו תכניות מתאר ונמצא כי עומס בפרויקטים של תמ"א 38 פוגע בתשתיות, יסומנו אזורים המיועדים לפינוי בינוי בלבד ולא ניתן יהיה לבצע בהם פרויקטים של תמ"א 38 בבניינים בודדים. ביתר האזורים, יש לאפשר קידום פרויקטים של תמ"א 38 גם בבניינים יחידים, תוך ניסיון למציאת הנוסחה שתמנע מהעיריות הפסדים כלכליים. 

בצורה זו יישמרו האינטרסים הכלכליים והתכנוניים של העיריות מצד אחד, ותימנע מחיקתה של התכנית על ידי ראשי הערים, מטעמים כלכליים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הלאומי. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יהל 04/06/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
    תמא 38 תכנית מעולה שחיזקה ושדרגה אלפי בניינים ישנים בארץ ללא עלות !!! למדינה ....תכנית WIN WIN , !!!! שר האוצר , שר השיכון , שר הפנים !!! תמנעו עצירת תכנית תמא 38 שעוזרת מאוד לבטיחותם של מאות אלפי משפחות רובן חלשות יותר בעם ישראל
  • 7.
    מומחה לקנוניות 03/06/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
    מתוכנית לטובת האזרח הפך להיות תוכנית לטובת העיריה. במקום לתקן ליקויים נתנו את הכח לעיריה.
  • 6.
    יהודה 29/05/2019 13:45
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף כתבה שמסבירה את ההתפתחויות בשוק תמא 38 באופן ברור ומאוזן
  • 5.
    האם ימשיכו לגבות השבחה שלא מאשרים תמא? (ל"ת)
    השבחה 29/05/2019 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ענת 29/05/2019 06:50
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף העורך דין שלא היה לו זמן יתפנה לתביעה צודקת ועם פחות ניפנוף
  • אבל איך התפרנסו לוקח 29/05/2019 17:00
    הגב לתגובה זו
    בשכנות נווה רח' מאיר פלבן 2 קונסטידור חתמו הדירים רק על תוספת 8 יחידות פירסם לשכנים רק על שמונה הוועדה ידעה מזה ואף הודאה שזה סכנת נפשות והוציא היתר 15 יחידות מי שבירושלים יש הוכחות אחת אחת על שוחד בירושלים הלוואי שזה יגמר כל עלות ההנדסה לחיזוק מבנה
  • 3.
    משי 28/05/2019 21:48
    הגב לתגובה זו
    תוכנית ארורה
  • 2.
    כסף 28/05/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    רעידות אדמה...כבר קרו ! מלחמה..גם כבר הייתה וחדשה , רחבה וגדולה יותר, עוד בפתח ! גם הצפות בקו החוף כבר צפויות בקרוב. בניינים מתפוררים שנבנו לפי תקן אנו באנו.. הכל סביב הכסף..הכתובת על הקיר..הפלקל הבא כבר לא ימחה כמה בודדים
  • אהרון בלוי 29/05/2019 17:04
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה שיבדוק בכל בקשות ההיתר של חברת קונסטידור לבין אחרים יבין רחלי מקבלת כסף מסדרת לך הכול גם תוכניות הנדסה מסוכנות גם אם השכנים חתמו עד שמונה דירות תוספת וגם כך פורסם לשכנים היא גם תיתן לך 15 דירות בלי בעיה אפילו שאסור חדר מחוזק בחוק הנדסה זה מסכן את כל הבניין וגם תאשר לך דירות ללא חדר ממ ד בכלל
  • 1.
    יוסי המחדש 28/05/2019 16:08
    הגב לתגובה זו
    הם לא מרוויחים דבר אלא יסבלו משנים על גבי שנים של רעש ולכלוךוחסימת הכביש ובסוף מעומס תנועה ומצוקת חניה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.

שור נגד דב
צילום: pixabay
מעבר לים

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?

סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?

גיא טל |

מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?

ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.

האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.

בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.

בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.

הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?

למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.