מארק שיפמן
צילום: יח"צ
דעה

אחרי 14 שנה: האם תכנית תמ"א 38 בדרך להיעלם מהנוף?

בהדרגה החלו נשמעים קולות נגד התכנית וראשי הערים שמיהרו לתפוס "טרמפ" על התכנית בתחילתה משנים כעת כיוון ומתעלמים מהאינטרס הלאומי העומד בבסיסה 

מארק שיפמן | (10)

לאחרונה נודע כי במינהל התכנון מובילים מהלך שיאפשר לרשויות המקומיות לקבוע את גבולות ההתחדשות העירונית של עירם, בדרך של תכנון מתחמי פינוי בינוי המאגדים כמה בנייני מגורים, דבר שייתן לגיטימציה לוועדות המקומיות לא לדון ולא לאשר פרויקטים של תמ"א 38 בבניין הבודד.

המשמעות הדרמטית של מהלך זה טמונה בכך שהוועדות המקומית תהיינה מוסמכות למנוע פרויקטים של תמ"א 38, שהיא כזכור תכנית מתאר ארצית. נוכח העובדה שכבר כיום זוכה תמ"א 38 לביקורת חריפה בשלטון המקומי, בעיקר ברשויות המרכזיות של גוש דן – תל אביב יפו, רמת גן, הרצליה, גבעתיים ובת ים – ההערכות הן כי התכנית תיעלם בהדרגה מהנוף. 

המהלך המתוכנן הוא טעות. העיריות ורשויות התכנון עומדות להכניס את ענף תמ"א 38 לקיפאון מבלי להציע חלופה ראויה לבניין הבודד המבקש להתחדש, ולא בעוד 10 שנים מהיום. פרויקטים רבים יבוטלו וחלומם של רבים להתחדשות עירונית עומד להתפוגג. 

יש לזכור, תכנית המתאר הארצית 38, או בכינויה הרווח תמ"א 38, נולדה כדי לספק פתרון תכנוני וכלכלי לחיזוק בניינים מפני רעידת אדמה. כבר בימיה הראשונים נכרכה עם צורך נוסף, הצורך בבניית מרחבים מוגנים. כך קיבלה תמ"א 38 מעמד של תכנית בעלת ערך לאומי. 

כאשר הפוליטיקאים "גילו" את התמ"א, היא קיבלה "רוח גבית" מכיוון חדש. מדוע רק חיזוק מפני רעידת אדמה? הנה לנו פתרון למצוקת הדיור. וכך, אט אט נשכחה מטרתה הראשונית של תמ"א 38 ככלי לחיזוק בניינים מפני רעידת אדמה, והיא הפכה לכלי המשמש לצורכי התחדשות עירונית. 

העיריות שהיו הראשונות לקפוץ על "עגלת התמ"א" מפנות גבן לתכנית

התכנית ה"סקסית" משכה אליה יזמים רבים וכך קם לו ענף שלם בעולם היזמות בו מתמחים יזמים, קבלנים, אדריכלים, עורכי דין ועוד. אותן עיריות שמתנגדות כיום להמשך התכנית היו מהראשונות לקפוץ על העגלה.

כך לדוגמא, עד 2016 רמת גן הובילה את ערי ישראל עם 20% מכלל הפרויקטים שאושרו במסגרת תמ"א 38. אותה רמת גן השלימה לאחרונה תפנית מלאה של 180 מעלות והודיעה כי לא תאשר יותר פרויקטים של תמ"א 38 בתחומה (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ואז, בהדרגה החלה הרוח לשנות כיוון. יותר ויותר קולות נשמעו כנגד תמ"א 38. החלו להישמע טענות לפיהן מדובר בפרויקטים שמעמיסים על התשתיות הקיימות, כי התכנון נקודתי ופוגע בסביבה, וכי התכנית אינה נותנת מענה לצורך בשטחים ציבוריים. 

כעת מופנה שינוי הכיוון וה"טרמפ" שתפסו על התכנית הפוליטיקאים וראשי הערים נגד התכנית. ראשי הערים מתנגדים לתמ"א 38 בעיקר מטעמים כלכליים - לתפיסתם, העיריות מפסידות כסף בגין כל פרויקט שמאושר. כאשר הבחירות לרשויות המקומיות אינן באופק, ראשי הערים לא מעוניינים לתמוך בפרויקטים שיפגעו בקופה העירונית. 

הפתרון הנחוץ איננו מתן כוח בלתי מוגבל לראשי הערים לקבור את תמ"א 38 בתחומן ולמחוק את האינטרס הלאומי העומד בבסיס התכנית. את השינויים הנדרשים יש לקבוע בחקיקה - בערים בהן אושרו תכניות מתאר ונמצא כי עומס בפרויקטים של תמ"א 38 פוגע בתשתיות, יסומנו אזורים המיועדים לפינוי בינוי בלבד ולא ניתן יהיה לבצע בהם פרויקטים של תמ"א 38 בבניינים בודדים. ביתר האזורים, יש לאפשר קידום פרויקטים של תמ"א 38 גם בבניינים יחידים, תוך ניסיון למציאת הנוסחה שתמנע מהעיריות הפסדים כלכליים. 

בצורה זו יישמרו האינטרסים הכלכליים והתכנוניים של העיריות מצד אחד, ותימנע מחיקתה של התכנית על ידי ראשי הערים, מטעמים כלכליים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרס הלאומי. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יהל 04/06/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
    תמא 38 תכנית מעולה שחיזקה ושדרגה אלפי בניינים ישנים בארץ ללא עלות !!! למדינה ....תכנית WIN WIN , !!!! שר האוצר , שר השיכון , שר הפנים !!! תמנעו עצירת תכנית תמא 38 שעוזרת מאוד לבטיחותם של מאות אלפי משפחות רובן חלשות יותר בעם ישראל
  • 7.
    מומחה לקנוניות 03/06/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
    מתוכנית לטובת האזרח הפך להיות תוכנית לטובת העיריה. במקום לתקן ליקויים נתנו את הכח לעיריה.
  • 6.
    יהודה 29/05/2019 13:45
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף כתבה שמסבירה את ההתפתחויות בשוק תמא 38 באופן ברור ומאוזן
  • 5.
    האם ימשיכו לגבות השבחה שלא מאשרים תמא? (ל"ת)
    השבחה 29/05/2019 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ענת 29/05/2019 06:50
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף העורך דין שלא היה לו זמן יתפנה לתביעה צודקת ועם פחות ניפנוף
  • אבל איך התפרנסו לוקח 29/05/2019 17:00
    הגב לתגובה זו
    בשכנות נווה רח' מאיר פלבן 2 קונסטידור חתמו הדירים רק על תוספת 8 יחידות פירסם לשכנים רק על שמונה הוועדה ידעה מזה ואף הודאה שזה סכנת נפשות והוציא היתר 15 יחידות מי שבירושלים יש הוכחות אחת אחת על שוחד בירושלים הלוואי שזה יגמר כל עלות ההנדסה לחיזוק מבנה
  • 3.
    משי 28/05/2019 21:48
    הגב לתגובה זו
    תוכנית ארורה
  • 2.
    כסף 28/05/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    רעידות אדמה...כבר קרו ! מלחמה..גם כבר הייתה וחדשה , רחבה וגדולה יותר, עוד בפתח ! גם הצפות בקו החוף כבר צפויות בקרוב. בניינים מתפוררים שנבנו לפי תקן אנו באנו.. הכל סביב הכסף..הכתובת על הקיר..הפלקל הבא כבר לא ימחה כמה בודדים
  • אהרון בלוי 29/05/2019 17:04
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה שיבדוק בכל בקשות ההיתר של חברת קונסטידור לבין אחרים יבין רחלי מקבלת כסף מסדרת לך הכול גם תוכניות הנדסה מסוכנות גם אם השכנים חתמו עד שמונה דירות תוספת וגם כך פורסם לשכנים היא גם תיתן לך 15 דירות בלי בעיה אפילו שאסור חדר מחוזק בחוק הנדסה זה מסכן את כל הבניין וגם תאשר לך דירות ללא חדר ממ ד בכלל
  • 1.
    יוסי המחדש 28/05/2019 16:08
    הגב לתגובה זו
    הם לא מרוויחים דבר אלא יסבלו משנים על גבי שנים של רעש ולכלוךוחסימת הכביש ובסוף מעומס תנועה ומצוקת חניה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.