וורן באפט
צילום: טוויטר

ברקשייר מגדילה את אחזקותיה באוקסידנטל; רכשה מניות בשווי 582 מיליון דולר

החברה, שכבר החזיקה 60% יותר מהמחזיקה השנייה בגודלה באוקסידנטל, ואנגארד, רכשה 10 מיליון מניות ושילמה כ-59 דולר למניה, דאונסייד של 2% על מחיר הנעילה ביום שישי, 60.44 דולר. 
תומר אמן | (2)

קרן ההשקעות של וורן באפט, הלא היא Berkshire Hathaway (המחלקת את מניותיה לשניים -  BERKSHIRE HATHAWAY A (סימול: BRK-A) ו- BERKSHIRE HATHAWAY B (סימול: BRK-B)) מודיעה כי רכשה 9.9 מיליון מניות תמורת 582 מיליון דולר (כמעט 59 דולר למניה, דאונסייד של 2% על מחיר נעילת המניה ביום שישי האחרון - 60.44 דולר)  בחברת חיפושי הנפט  OCCIDENTAL PETROLEUM CP (סימול: OXY) , וכעת מחזיקה החברה בכ-17.4% ממנה. 

לקריאה נוספת:

>>  באפט מגדיל את ההשקעה באוקסידנטל: רכש עוד 9.6 מיליון מניות

>>  באפט במסע קניות - רכישות ב-51 מיליארד דולר ברבעון האחרון

>> וורן באפט לא מוצא השקעת חדשות; מה הוא עושה במזומנים ומי ההשקעה הכי בולטת של ברקשייר?

את המניות רכשה החברה בין הימים רביעי ושישי האחרונים, כך על פי דוח שהגישה לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC). ברקשייר היא המחזיקה הגדולה ביותר בקרן חיפושי הנפט, וכעת מחזיקה בכ-163.4 מיליון מניות שלה, ששוות קרוב ל-9.9 מיליארד דולר. 

החזקתו של באפט בחברה גדולה יותר ב-60% מהמחזיקה השנייה בגודלה - Vanguard. כמו כן, החזקתה של ברקשייר מאפשרת לה לרכוש 83.9 מיליון מניות נוספות במחיר של 5 מיליארד דולר, פחות או יותר מחיר המניה כעת. 

מחיר המניה של אוקסידנטל יותר מהכפיל עצמו השנה, בעיקר בזכות הרכישות מצד ברקשייר וכן בעקבות עליית מחירי הנפט והגז כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה. 

לקריאה נוספת:

>>  מחירי הנפט צונחים כתוצאה מהחשש האמריקאי למיתון

>>  האם הירידה במחירי הסחורות צפויה למנוע מיתון ולקרר את האינפלציה?

קיראו עוד ב"גלובל"

התעניינותו של באפט בחברה הובילה רבים בשוק לתהות האם בסופו של דבר הקונגלומורט בו מחזיק באפט ינסה לרכוש את כלל ההחזקות בחברה. 

לקראת סוף חודש יוני, אנליסט בנק ההשקעות האמריקאי Truist Securities, ניל דינגמן, דיווח כי הוא צופה רכישה של אוקסידנטל על ידי ברקשייר ברגע שאוקסידנטל תהפוך לחברה ששווה לרכוש אותה, ובכך תגוון את מערך ההשקעות באנרגיה של ברקשייר. 

כידוע, לאחרונה צימצמה אוקסידנטל את החוב שלה, שגדל באופן משמעותי לאחר שרכשה את אנדרקו תמורת 35.7 מיליארד דולר בשנת 2019. ברקשייר הלוותה 10 מיליארד דולר לאוקסידנטל עבור הרכישה הזו, ובאותה תקופה גם השיגה לעצמה את האופציות לרכוש את המניות ב-5 מיליארד דולר. 

כמו כן, לחברה אחזקה בשווי של 25.9 מיליארד דולר בחברת הנפט  CHEVRON CORP (סימול: CVX) נכון לסוף חודש מרץ האחרון.

מחיר מניית הקרן צנח ב-8% במהלך השנה החולפת, זאת לעומת נפילה של 20% במדד ה-S&P 500. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רק מזומן 03/07/2022 17:21
    הגב לתגובה זו
    שלא לדבר על דיודנד כשהנפט יגיע ל130$ לחבית אני יוצא.
  • 1.
    טעות 03/07/2022 15:23
    הגב לתגובה זו
    עלתה כבר יותר מ600 אחוז רק שיהיה הסכם שלום והיא תתרסק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".