נפט
צילום: iStock

לאחר הדרמה בימים האחרונים: הנפט מזנק כעת ב-24%

האיום של טראמפ והשינויים שבוצעו בתעודת USO מפחיתים (לפחות זמנית) את הלחץ בשוק הסחורות. בורסת CME מאפשרת החל מהיום מסחר באופציות על מחיר שלילי של הנפט. במקביל, המלאים בארה"ב משלימים 13 שבועות רצופים של עלייה
עמית נעם טל | (7)

לאחר הדרמה של הימים האחרונים בשוק הסחורות, משקיעי הנפט יכולים לחייך מעט היום. מחיר חוזה הנפט לחודש יוני מזנק כעת ב-24% לרמה של 14.5 דולר, כאשר נזכיר שרק אתמול החוזה ירד לשפל של 6.9 דולר לחבית. במקביל, החוזים על הנפט מסוג ברנט לחודש יוני עולים ב-8% לרמה של 21 דולרים לחבית. 

הגורם הראשון שתומך היום בסחורה הוא הציוץ של הנשיא טראמפ, שמחזיר את המתיחות הצבאית לאזור הים התיכון. טראמפ טוען היום כי "הורה להפיל ולהשמיד את כל ספינות התותחים של איראן אם יטרידו את הספינות שלנו" (לכתבה המלאה). התזמון של הציוץ של הנשיא מעורר כמובן תהיות האם הנשיא מנסה להקפיץ את מחיר הנפט במטרה למנוע קריסה מוחלטת של סקטור האנרגיה בארה"ב. 

הסיכונים והסיכויים בהשקעה בנפט 

במקביל, נראה כי הלחץ מצד תעודות וקרנות הסל בארה"ב ירד היום ביחס לימים האחרונים, וזאת בזכות שינויים בתנאים שביצעו המנפיקים של מכשירים אלו. קרן הסל USO (הגדולה ביותר בארה"ב בתחום הנפט) ריכזה עניין בימים האחרונים, כאשר המשקיעים הבינו כי מנפיקי התעודה חשופים להפסדי עתק בעקבות העבודה כי החוזים על הנפט יכולים לרדת לרמה שלילית (לכתבה המלאה). מנפיקי הקרן הודיעו אתמול לפני הסגירה כי הם משנים את הרכב ההשקעות: אם עד כה השקיעה הקרן ב-2 החוזים הקרובים (כלומר יוני ויולי), החברה הודיעה כי היא העבירה 5% מהשקעה בחוזים לחודש אוגוסט, והיא צפויה להעביר עוד השקעות לטווחים ארוכים – ככל שיתאפשר לה. 

עוד אירוע חשוב שהתרחש ביממה האחרונה הוא ההודעה של בורסת החוזים בשיקאגו (CME) כי היא תאפשר החל מהיום מסחר באופציות על מחיר שלילי של הנפט. כעת, מנפיקי התעודות יכולים לגדר את עצמם למקרה שהנפט יחזור להיות שלילי

האם צעדים אלו פותרים את הבעיות של תעודות הסל העוקבות אחר הסחורה? לא, אך הם מפחיתים את הסיכונים להפסדי עתק כבר בתקופה הקרובה. חשוב להדגיש כי השינויים עשויים לפגוע כעת בתשואה של המשקיעים ב-USO.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יאלה בלאגן...ככה זה שבוחרים סוחר סוסים לנשיא ארהב (ל"ת)
    חנני 22/04/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • כלכלן 23/04/2020 05:02
    הגב לתגובה זו
    עובדה, אין לו האבה מה לעשות ביצוב מחיר הנפט, הוא חייב את המחיר גבוה יותר בשביל עיסקי הנפט במדינה, ובציוץ קטן העלה את המחיר ב24%
  • 2.
    משקיע 22/04/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    למה התעודה יורדת 10 אחוז שהנפט עולה 20
  • חיים 23/04/2020 19:10
    הגב לתגובה זו
    הןא מוכר את יוני ב-12$ קוני את יולי ב-20$
  • רפאל 23/04/2020 08:05
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהפריירים יצאו המחיר יקפוץ במקביל לנפט
  • איתי 23/04/2020 00:49
    הגב לתגובה זו
    מןמלץ להתרחק, זו תעודה בעייתית
  • 1.
    כלכלן 22/04/2020 19:49
    הגב לתגובה זו
    כשם שחוקי הפיזיקה קורסים באופק באירועים מסביב לחור שחור, כך חוקי הכלכלה קןרסים בתקופה הנוכחית... לאף כלכלן אין הסבר מקצועי ומקיף לכל מה שאנו עדים לו בשבוע האחרון
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.