יום נוסף של מגמה מעורבת: המשקיעים עדיין ללא כיוון

ת"א 25 ירד ב-0.07%, ת"א 100 השיל 0.03%, והתל טק 15 טיפס ב-0.32%. אלביט מערכות עלתה ב-0.55%, המזרחי צנחה ב-3.42%, ליפמן עלתה ב-1.44%, ואלווריון זינקה ב-4.2%
דרור איטח |

הבורסה לניירות ערך בתל אביב חתמה את יום המסחר השלישי של השבוע במגמה מעורבת. מדדי תל אביב חתמו יום נוסף ללא כיוון ברור כשהמדדים מדשדשים סביב רמות הפתיחה במחזורים נמוכים. מחזור המסחר הסתכם ב-714 מיליון שקל, כש-406 מיליון שקל מתוכם נזקפו לזכות מדד המעו"ף.

מדד ת"א 25 ירד ב-0.07% לרמה של 659.73 נקודות. מדד ת"א 100 השיל 0.03% לרמה של 686.7 נקודות. ומדד התל טק 15 טיפס ב-0.32% לרמה של 423.89 נקודות.

מניית אלביט מערכות עלתה ב-0.55%. היום דיווחה החברה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2004. מהדוחות עולה כי החברה חתמה את שנת 2004 עם מכירות בהיקף של 940 מיליון דולר וגידול ברווחים שבשורה התחתונה שהסתכמו בהיקף של 52.9 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, יוסף אקרמן העריך כי הסיבה לנפילת העסקה האחרונה בבולגריה באה עקב ערוב של לחצים פוליטיים וניסיונות השפעה של המתחרים. אך הוא מציין כי העסקה היא אחת מיני רבות בעבור החברה, שיש לה כעת צבר הזמנות ענקי בהיקף של 2.15 מיליארד דולר.

מניית המזרחי צנחה ב-3.42%. ברקע, הנהלת הבנק אישרה היום כי תוצאות הרבעון הרביעי 2004 יכללו הוצאות והפרשות חריגות. התוצאות מתייחסות בעיקר לתוכנית פרישה של עובדי בנק טפחות שצפויים לפרוש בעקבות מיזוג טפחות לתוך בנק המזרחי. על פי הודעת הבנק, תסתכם הפרשה זו בסכום של 68 מיליון שקל לפני מס. בנוסף ציינו בבנק כי בנוסף להפרשה זו יתווספו עלויות בגין המיזוג, הכוללות הוצאות שווק, הוצאות ייעוץ, ביטול מערכות תשתית כפולות. כמו כן, צפוי כי יהיה גידול ניכר בהפרשה לחובות מסופקים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשל הכללת הוצאות והפרשות חד פעמיות והגידול בהפרשה לחובות מסופקים.

מניית ליפמן עלתה ב-1.44%. אמש דיווחה החברה, כי בעקבות השלמת פיילוט מוצלח, היא קיבלה באמצעות חברת הבת באיטליה (ליפמן איטליה), הזמנה לאספקת מסופי POS נייחים מדגם "נורית 8320" מחברת איזי-נולו SPA, מקבוצת גרופו בנקה סלה. ליפמן צפויה לספק את ההזמנה ברבעון הראשון של 2005 ומשלוחים נוספים צפויים במהלך השנה.

מתחמם המאבק על רכישת גרעין השליטה של בזק, היום הוא המועד האחרון להגשה של הרכבי הקבוצות המתמודדות על הרכישה. הנשיא הנבחר של פרנאס טלקום שחבר לאיש העסקים בני אלג'ם לצורך ההתמודדות, מתראיין לידיעות אחרונות. הוא סבור כי לקבוצה יש סיכויים טובים לזכות במכרז. גם בפניקס שמתמודדת על הרכישה מצרפים שותף חדש לפי העיתון. מדובר ב-LG גרופ, התאגדות של שלושה טייסים ישראלים לשעבר. מניות בזק עלו ב-0.06%.

הבורוביצ'ים מתקרבים לרגעי ההכרעה בסוגיית המכירה של ארקיע. כזכור, כחלק מרכישת אל על על ידי כנפיים שבבעלותם הם נאלצים להפרד מהפעילות של ארקיע לפי הוראות הרגולטורים. כעת עומדות על השולחן 3 הצעות, לפי דיווחי מעריב הבוקר, שלושתן באזור ה-10 מיליון דולר, ועל האחים דדי ואיזי בורוביץ', להגיע להכרעה. מניות כנפיים עלו ב-0.68% ומניות אל על הוסיפו כ-1.22%.

השתיים נסחרות גם על רקע פשרה שהושגה סוף סוף בין כנפיים לממונה על ההגבלים העסקיים. במסגרת ההסכם, התנאי, כי תביא לאישור כל הסדר עם מוביל אוירי ישראלי אחר, לא יכנס לתוקפו לפני תום שנה מהיום והתנאי כי תעשה כל הנדרש לסגירת/העברת פעילות השכר של אל על בכל מקום בו היא מפעילה טיסות סדירות - רק בתום שנתיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.