יאיר לפיד: "אומרים שאני דואג רק למעמד הביניים אבל זה לא נכון"

שר האוצר התראיין הבוקר בגלי צה"ל; אנו במדינה עם אבטלה נמוכה משמעותית ממדינות ה OECD - אין גל פיטורים
אבי שאולי | (14)
נושאים בכתבה יאיר לפיד

"במונחים של מדינה אנו מדינה עם אבטלה נמוכה משמעותית ממדינות ה-OECD. אין גל פיטורים בישראל, ככה מתנהגת כלכלה, יש פיטורים ויש גיוסים, אבל האבטלה בישראל נמוכה", כך אמר הבוקר שר האוצר יאיר לפיד בראיון בגלי צה"ל.

אמש הודיע שר האוצר על הקלה בגזרות: הודיע על ביטול העלאת מס ההכנסה שהייתה מתוכננת לתחילת 2014. "אנחנו יכולים לעשות שימוש מושכל בפירות השינוי הזה כדי להקל על חייו של מעמד הביניים הישראלי, מפני שהוא זה שמניע את הכלכלה הישראלית והוא זה שמביא את הצמיחה למשק אבל הוא לא מקבל מספיק בחזרה", אמר אמש.

הבוקר הציג שוב לפיד חזית אופטימית ואמר לעיתונאי ניב רסקין כי: "יעד הגירעון פחות מ-3%. המצב השתפר ואני יכול להחזיר כסף לכל כיס של ישראל, אך עדיין לא עשינו מספיק ויש אנשים שלא טוב להם. הייתה לנו אפשרות להקל על האזרחים ועשינו זאת".

לגבי הקיצוצים שהחליטה עליהם הממשלה לפני מספר חודשים, אמר לפיד: "עשינו צעדים חמורים בתחילת השנה כדי שהמצב ישתפר זה היה מעשה אחראי. אחת הטעויות שעשיתי בתקופת הקיצוצים היא שהייתי צריך להגיד שאני שונא את זה".

לגבי המהלך לעצירת העלאת מס הכנסה אמר לפיד כי "המטרה היא להקל על מעמד הביניים. קופת המדינה זה לא כספת לשמור על כסף - צריך לדאוג לאזרח. הבאנו רווחים כלואים לראשונה מחברות הענק וצעדים נוספים שהוכיחו את עצמם. תקציב הממשלה גדל השנה לעומת השנה הקודמת והממשלה צריכה לעבוד יותר קשה בשביל מעמד הביניים ולא ההיפך".

מדוע עדיף להפחית מס הכנסה ולא מע"מ?

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    2-2-2. 28/11/2013 09:02
    הגב לתגובה זו
    אין מה להגיד ביבי נתניהו פשוט עשה תרגיל מבריק ליאיר לפיד בפוליטיקה בכך שנתן לו את משרד האוצר וכך למעשה שרף אותו לחלוטין במיוחד בקרב אנשי מעמד הביניים בדיוק כמו שאוהד אולמרט עשה כאשר נתן את משרד הביטחון לעמיר פרץ את הסוף כולנו לא נשכח.
  • 12.
    1-2-3. 28/11/2013 08:47
    הגב לתגובה זו
    עזבו אותו ממנו מדובר בשר אוצר פתטי שחושב שהשמש זורחת לו מהתחת כול בוקר מחדש וגם כזה שחושב שאפשר לרמות את כולם כול הזמן אבל זה בסדר אנחנו כבר מבינים מי זה יאיר לפיד האמיתי שר אוצר פתטי שלא מבין כולם ושום דבר בכלכלה.
  • 11.
    טיבי 27/11/2013 21:05
    הגב לתגובה זו
    דואג למעמד הביניים ולחרדים באותה מידה
  • 10.
    חהחה חה 27/11/2013 21:02
    הגב לתגובה זו
    חבל שעוד לא המציאו שר לעניני פדיחות .אפשר לשלב את זה לשר לעניני פדיחות והאוצר
  • 9.
    עד עכשיו דאגו רק לחרדים ולמתנחלים ששדו את המדינה (ל"ת)
    טוני 26/11/2013 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    lol 26/11/2013 09:57
    הגב לתגובה זו
    "אומרים שאני דואג למעמד הבייינים" מי אומר את זה ? לא ברצינות תראה לי אחד שאומר את זה ?
  • 7.
    חיים 26/11/2013 09:51
    הגב לתגובה זו
    נסלח על מה שעוללת למעמד הביניים.
  • 6.
    אתה דואג רק לעצמך, נפוח שכמוך, לא נשכח ולא נסלח (ל"ת)
    מוטי 26/11/2013 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    OFER 26/11/2013 09:27
    הגב לתגובה זו
    כבוד השר לפיד לא הפנים את העובדה, שגם אם הוא יבטל מיסים , יחלק כסף לציבור ויתן לכל זוג צעיר דירה בחינם - אף אחד לא יצביע לו יותר. הציבור מרגיש פגוע, מרומה ומושפל מכך שהאמין בו וסמך עליו. ואף אחד לא רוצה לראות את הפרצוף הזחוח שלו יותר. וזה לא משנה כמה הוא יתנצל ויסביר. את האמון הוא לא ישיב לעולם לצערי.
  • ת'אמת, תמורת מה שכתבת אני מוכן גם להצביע חד"ש. (ל"ת)
    אנונימי 26/11/2013 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מעמד הביניים 26/11/2013 08:54
    הגב לתגובה זו
    שקרנים. אני דואג רק למעמד הגבוה
  • 3.
    אולי 26/11/2013 08:54
    הגב לתגובה זו
    בבקשה אל .... כבר לא יכול לעמוד בזה שאתה דואג לי.
  • 2.
    אנונימי מימי 26/11/2013 08:51
    הגב לתגובה זו
    כי הם הביאו את זה על עצמך. הם סומכים על זה שאלוהים יעזור להם. לא יוסי, לא משה ולא אסף. א ל ו ה י ם. אז תשאיר לאלוהים את העבודה.
  • 1.
    אף אחד לא חושב שאתה דואג למעמד הביניים ... (ל"ת)
    תרגיע 26/11/2013 08:39
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.