איפה היה הדיגיטל במקאן ושלמור לפני שנתיים - והיום?
הקונספציה של משרדי הפרסום הגדולים בנוגע להטמעת הדיגיטל לתוך המשרד קרסה והדבר בא לידי ביטוי בצורה מאד בולטת בתחרות הקקטוס האחרונה. חוץ ממקאן, אף אחד מחמשת המשרדים הגדולים, שבכולם התנהל כביכול בשנתיים האחרונות תהליך של הטמעת האינטרנט במשרד, לא הציג אפילו עבודת דיגיטל ראויה אחת.
אידיאולוג'יק, שהגישה עבודות אך ורק בקטגוריה אחת, הצליחה להגיע למקום שישי בדרוג כלל משרדי הפרסום ולצבור הכי הרבה נקודות בתחום הדיגיטל. מה זה אומר על משרדי הפרסום הגדולים שהטמיעו את הדיגיטל לתוכם? זה אומר שהם טובים ביחסי ציבור עצמיים ובאימוץ טרנדים רק מעל גבי העיתון, אבל הלכה למעשה אין להם באמת הבנה בעולם הפרסום המקוון.
היתה תקופה מסויימת שבה היה נראה שהמשרדים הגדולים מתייחסים לתחום הדיגיטל ברצינות והפעולות שלהם היו בכיוון הנכון. מקאן הקימו את מקאן דיגיטל כחברה עצמאית שהצליחה בצורה פנטסטית, לשלמור היה את Y&R שעשו דברים יפים מאד ולאדלר היה את גריי אינטראקטיב ששיגשגה. כל חברות הבנות הדיגיטליות האלה הצליחו כי הן היו עצמאיות ולמנכ"לים שלהן היה דו"ח רווח והפסד עצמאי עם מחוייבות אך ורק לדבר אחד - דיגיטל.
ברגע שראשי המשרדים ראו שהאינטרנט מתחיל להוות נתח משמעותי מהמחזורים שלהם והם הרגישו פתאום בטחון כי היו להם חברות מצליחות, הם התחילו לפעול ל'הטמעת האינטרנט' ואז התפוצץ לכולם הבלון הזה בפרצוף. איפה הדיגיטל של מקאן, אדלר ושלמור היה לפני שנתיים ואיפה הוא היום? הם פשוט לקחו ומחקו את הפעילות. איפה הדיגיטל המפואר שראשי גיתם מספרים עליו כבר שנתיים? מתוך 15 קקטוסים לא היה אפילו קקטוס אחד על עבודה דיגיטלית.
ההכרה שאידיאולוג'יק זוכה לה בחבי העולם באה לידי ביטוי לא רק בפרסים אלא גם בשורה התחתונה. בשנה האחרונה אנחנו עושים פרוייקטים רבים מחוץ לישראל. לפני מספר חודשים זכינו בתקציב הדיגיטל של קוקה קולה רוסיה ואנחנו בתהליכי עבודה עם לקוחות נוספים ברוסיה, ארה"ב, תורכיה ודרום אפריקה. בכל המקרים הפניות מגיעות אלינו מצד לקוחות או משרדי פרסום שנחשפו לעבודות שלנו ורוצים לעבוד איתנו.
בשנתיים האחרונות אידיאולוג'יק היא סוכנות הפרסום הקריאייטיבית ביותר בישראל אף משרד פרסום בארץ לא מתקרב לחדשנות הן הטכנולוגית והן הקריאייטיבית שאנחנו מציגים. בשנה האחרונה זכינו בעשרות פרסים בינלאומיים בתחרויות חשובות כמו Eurobest, webby, FAB, PIAF ועוד, אבל ההישג הגדול הוא שהיינו פינליסטים וזכינו בכל הפרסים האלה לא עבור קמפיין אחד אותו מיחזרנו לכל התחרויות אלא עבור 4-5 קמפיינים שונים (קוקה קולה, פריגת, אורנג' ועוד).
- 21.מבין עיניין 02/06/2011 18:16הגב לתגובה זוצודק דורון אבל גם הוא והשוץף שלו תורמים להרס התחום . ראשית מה יקרה אם מחר החברה המרכזיתתעזוב אותם . מי יש להם עוד? ןמעבר לזה החברה תוצאות שהם הקימו וובאימג' . מוכרים פרסום או מוכרים לידים?
- 20.סקרן 02/06/2011 14:01הגב לתגובה זורק כשפוטר שינה אג'נדה..
- 19.נמרוד מאי 02/06/2011 11:02הגב לתגובה זואני לא מבין למה אתם מלינים כאן על כולם ועל תוכן שיווקי ומה עם המצב הפוליטי? להלן תגובה נייטרלית - דורון וינון אנשי מקצוע מעולים וגם המתחרים לא רעים אבל הגיע הזמן להוריד היום את www.gettaxi.com :-)
- סוף סוף תגובה ראויה (-: (ל"ת)דורון טל 02/06/2011 11:26הגב לתגובה זו
- 18.אני 02/06/2011 10:07הגב לתגובה זוראשי משרדי הפרסום מתייחסים למדיה החדשה בפורמט של המדיה הישנה - קודם כל המשרד אחרי זה הלקוח, אין משרד פרסום 1 בבארץ שדואג קודם כל ללקוח ולא לבונוסים שיש לו או העמלות הגבוהות שהוא יכול לקבל במדיות השונות, ומכאן הם בונים את האסטראטגיה של הלקוח (איפה אני יכול להרוויח יותר)
- 17.רני 02/06/2011 01:02הגב לתגובה זומוזר שלקראת הורדת השאלטר נותנים לו במה לכתבה פרסומית מוזרה.
- 16.בפנים 01/06/2011 22:25הגב לתגובה זושטח פרסום + תוכן שיווקי+ במשרד + בבתיך +בבית מלון + דרושות
- 15.יויו 01/06/2011 18:41הגב לתגובה זואיזה פלצן מאוהב בעצמו, לא יאמן
- 14.יויו 01/06/2011 18:31הגב לתגובה זוהמשרדים הגדולים מעדיפים לחתוך קופון מפרסום בטלוויזיה. זה עדיין הכי רווחי והכי מקדם את המשרד. כל האינטראקטיב הזה- אולי רווחי אבל ים עבודה, המון מאמץ, טרחנות לשמה. לעומת זאת הטלוויזיה עדיין מדורת השבט, עבודה קלה, רווח גבוה, אפשר לחגוג.
- 13.שי 01/06/2011 16:11הגב לתגובה זומעבר לעובדה שהוא צודק במה שהוא אומר, ואידיאולוג'יק הם אכן רמה אחת לפחות מעל כל מה שקורה פה, מה זה הטור הפרסומי הזה??
- 12.אורן 01/06/2011 14:28הגב לתגובה זובתור מישהו שמכיר כמה משרדים מבפנים - הארטים שם פוחדים מדיגיטל, ואלה שכבר מעזים נתקלים בלקוח שלא מבין - ושאף אחד במשרד לא יודע לשכנע אותו כמו שצריך. אידיאולוג'יק שיחקו אותה ללא ספק, השאלה היא עוד כמה זמן ייקח למשרדים הגדולים להתעשת - ואז תתחיל המלחמה הגדולה (והמעניינת) על התקציבים - ועל הפרסים.
- 11.בני בום 01/06/2011 14:10הגב לתגובה זואצלנו בכפר היו אומרים הצנע לכת. דורון הפך להיות תגרן ושחצן כמו השותף הצווחן שלו.
- אני 02/06/2011 10:10הגב לתגובה זואינטראקטיב, עקב שכולכם חושבים שאתם אלוהים. ואף פעם לא סגרתי עסקה עם ינון, אבל אני יכול לומר שינון הוא בחור מדהים מקצועי והוא זה שהקים את תחום הפרסום הדיגטאלי בישראל, כול השאר חקיינים
- 10.אלצ'קו 01/06/2011 14:04הגב לתגובה זוההטמעה פגעה במשרדים. הגיע הזמן לחזור לפיצול
- 9.קולגה 01/06/2011 14:02הגב לתגובה זוגם אם יש צדק חלקי בדברים שאתה אומר, יש דרך להציג אותם. האמת היא שאתם משרד מאוד בינוני אם רעיונות מאוד גימיקיים שלא ממש טרפו את הפסטיבלים בחו"ל למעט הרעיון של הפייסבוק שהיה יחסית מוצלח בבסיסו אבל לא יותר מזה. ההוכחה שזה לא זכה באף אחת מהתחרויות החשובות העולמיות. תחרות מזון ועוד תחרות אירופאית לא הופכים אתכם לווינרים כאלה גדולים.האמת היא שאף משרד לא ממש מייצר דיגיטל ברמה מספקת ומקאן לצורך העניין(שהוא גם לא להיט) עושה עבודה טובה יותר ממכם.
- 8.stead 01/06/2011 13:09הגב לתגובה זואיזה פלצן בשקל
- 7.ג'ו 01/06/2011 13:07הגב לתגובה זועם כל ההערכה והכבוד לדורון וטל - ויש הרבה כבוד. האייטם הזה של דורון המתפרסם כטור או מאמר דעה הוא פשוט פרסומת לכל דבר. איפה הסינון שלכם? לא לעניין בכלל
- 6.כואב אבל נכון (ל"ת)אייל 01/06/2011 12:59הגב לתגובה זו
- 5.חדווה עזאני 01/06/2011 12:50הגב לתגובה זוהמשרדים הגדולים מספרים שיש להם משרדי אינטאקטיב פנימיים ומשתמשים בכח שלהם באוף ליין כדי לכפות על הלקוחות לקבל מהם את השרות הדיגיטלי, מי שמפסיד מזה זה בעיקר הלקוחות שמקבלים תוצרים נמוכים מאוד
- 4.רונן 01/06/2011 12:37הגב לתגובה זוכל הכבוד לדורון שאומר את מה שכולם יודעים וחושבים.פרסום דיגיטאלי הוא לא עוד משאבת כסף של משרדי פרסום מול הלקוחות אלא מרכז של מומחים לתחום שיודעים להביא תוצאות אמיתיות בזירה שמשרדי הפרסום הקונבנציונאליים לא מכירים עדיין. אבל הלקוחות לא טפשים. הבעיה היא בנזק העצום שאלה גורמים לתעשיית הדיגיטאל ולמה שחושבים עליה...
- 3.אלדד 01/06/2011 12:25הגב לתגובה זוכל ההצלחה סו קולד של אידיאולוג'יק קרתה בזמן שאתה הלכת לנהל את הדיגיטל של באומן ולא הצלחת להרים אפילו קמפיין סביר אחד. זו הסיבה שגם זרקו אותך משם. אגב מאז שעזבת הם מאוד השתפרו.מה זה אומר עליך? בינתיים אידיאולוגי'ק עשו שנה נחמדה אבל לא צריך להתלהב. רוב העבודה של אידיאולוגי'ק גרועה ברמות. תפסיק לנסות לייצר פרובוקציות סטייל ינון. אתה לא שנון כמוהו, לא חכם, לא יצירתי וסתם עלוקה שמנסה להתעלק במסיבה לא שלך.
- 2.Well Said friend (ל"ת)קופי פייסט 01/06/2011 12:21הגב לתגובה זו
- 1.דורון אתה פאטתי. (ל"ת)מישו (לא דיגיטלי) 01/06/2011 11:58הגב לתגובה זו

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

נתניהו מנסה להרגיע את השווקים: "השקל חזק מהמצופה, הכלכלה הישראלית ממשיכה להפתיע"
ראש הממשלה מדגיש במסיבת עיתונאים כלכלית כי דבריו על "משק אוטרקי" נגעו רק לתעשיות הביטחוניות, והציג נתונים על ירידה באבטלה, כניסת משקיעים זרים וחוסן כלכלי שנועדו להרגיע את המשקיעים
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים כלכלית בלשכתו בירושלים, במטרה להרגיע את המערכת הפיננסית לאחר הסערה שעוררו דבריו אתמול על אפשרות של מגמות אוטרקיות במשק. לצדו נכחו שר הכלכלה ניר ברקת והיועץ הכלכלי אבי שמחון.
נתניהו הדגיש כי כלכלת ישראל איתנה: "היא חזקה, חזקה מאוד. בעשורים האחרונים היא מדהימה את העולם כולו", אמר. לדבריו, "השקל חזק בצורה בלתי משוערת, ואף גבוה משהיה בתחילת המלחמה. בשנה האחרונה הבורסה שלנו חזקה יותר מה-S&P בארה״ב, והאבטלה בשפל היסטורי. בנוסף, אנו רואים כניסה של משקיעים זרים לישראל".
לדבריו, ההתייחסות אתמול למשק אוטרקי נגעה אך ורק לתעשיות הביטחוניות ולצורך בעצמאות בתחום זה: "יש מקום אחד שבו יכולות להיות הגבלות שאינן כלכליות אלא פוליטיות – וזה התעשיות הביטחוניות. הן מרקיעות שחקים ושוברות שיאים, אבל שם אנחנו יכולים לפגוש, וכבר פגשנו, הגבלות פוליטיות. אם יש לקח אחד שהפקנו במלחמה, הוא שאנחנו רוצים להיות במצב שלא מגבילים אותנו. אנחנו רוצים להגיע לעצמאות ביטחונית".
נתניהו ציין כי הדברים שנאמרו בכנס החשכ"ל הובנו שלא כהלכה: "אתמול כששוחחתי עם אנשי האוצר אמרתי – אל תגבילו אותנו. אנחנו צריכים לחתוך את הבירוקרטיה, כולל זו שמגבילה אותנו להיכנס מתחת לקרקע. לזה התכוונתי, ומתוך זה נוצרה אי הבנה שכביכול טלטלה את הבורסה". לדבריו, "השווקים מבינים את העוצמה של כלכלת ישראל ואת הכדאיות להשקיע בישראל. זה חשוב להבטחת העתיד שלנו והביטחון שלנו".
- תכננה לרצוח את נתניהו ב-RPG - ביקשה עזרה מפעילי מחאה שהסגירו אותה
- היועמ"שית: "שיטת המשטר בישראל משתנה במהירות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהמשך שב והדגיש את נתוני המאקרו החיוביים: "בניגוד לכל התחזיות, השקל חזק יותר משהיה לפני המלחמה. הבורסה שלנו חזקה יותר מבארה״ב. האבטלה בשפל היסטורי. בחודשים האחרונים אנחנו רואים כניסה גדולה מאוד של משקיעים. מחירי הדירות יורדים. אני לא מזלזל בניסיונות להגביל אותנו כלכלית – אבל העולם רוצה את המוצרים שישראל מייצרת".