אוטו חשמלי 1
צילום: קרדיט תמונות Green Motion
חוק ההסדרים

חוק ההסדרים: האוצר מתכנן מס נסיעה של 15 אג' לקילומטר לרכבים חשמליים - זה דווקא הגיוני

כלי רכב חשמלי אמנם מורידים את זיהום האוויר אך לא את העומסים (גודש) בכבישים. מדובר בסופו של דבר בכלי רכב נוסף על הכביש וגם זה מזיק לכל משתמשי הדרך. מס נסועה הוא נכון יותר מאשר מס בלו. חשוב להחיל אותו רק באזורים פקוקים
נתנאל אריאל | (19)

על פי טיוטת חוק ההסדרים, משרד האוצר רוצה להחיל מס נסועה של 15 אגורות על כל קילומטר נסיעה ברכב, צמוד למדד המחירים לצרכן. הרעיון הוא להחליף את מס הבלו שנגבה כחלק ממחיר הדלק במס על נסיעה בכבישים. בשלב הראשון (15 שנה) המס החדש יחול רק על מכוניות חשמליות והיברידיות, ולא על מכוניות בנזין. בדיקת מספר הקילומטרים שנסע הרכב בפועל תתבצע פעם בשנה בזמן חידוש רשיון הרכב, כאשר מי שלא ישלם את המס - ניתן יהיה למנוע ממנו לחדש את הרשיון לרכב. באוצר רוצים להכניס את המס החדש לתוקף החל משנת 2026, כאשר המס צפוי להיות מעט נמוך יותר מגובה המס האפקטיבי של מס הבלו, שמחושב כ-17-27 אגורות (תלוי בכלי הרכב).

אפשר להבין למה בעלי כלי רכב חשמלי לא יאהבו את הרעיון. הם חשבו שעם השימוש ברכב חשמלי הם 'נפטרו' ממס הבלו ובכללי מנושא הדלק, אבל הם שוכחים שמדובר עדיין במכונית שעולה על הכביש. אפשר להסתכל על מס הנסועה החדש בצורה צינית ולהגיד שהמטרה של משרד האוצר היא בסך הכל לגבות עוד מסים מהציבור ומכיוון שכלי רכב חשמלי לא צורך דלק אז היה צורך להמציא מס חדש. אבל זו הסתכלות צרה מאוד על המצב.

במשרד האוצר מסתכלים בצורה רחבה יותר על בעיית התחבורה הפרטית בכבישים: העומסים (הגודש) בכבישים. כלי רכב חשמלי אמנם מזהם פחות אבל הוא ממש לא פותר את הבעיה של עוד כלי רכב על הכביש. כלי רכב הוא כלי רכב ולכן הוא תורם להיווצרות של פקקים. כלכלנים אומרים שמסים בהקשר של כלי רכב נועדו גם לצמצם את השימוש בכלי רכב ולנסות לגרום לאנשים לעבור לתחבורה אלטרנטיבית (אוטובוסים, אופניים וכו'). העובדה ברורה - יש בישראל יותר מדי מכוניות על הכבישים. אפשר לסלול כמה כבישים שנרצה (ובעשור האחרון נסללו פה עוד ועוד כבישים חדשים, הורחבו כבישים קיימים ועוד) אבל בסוף גם אם נתיבי איילון יהיו עם 3 קומות - הנהג בסוף יוצא מאיילון וצריך להיכנס לעיר עצמה, ושם פשוט לא יהיה מקום לכל המכוניות הללו. כלומר, תמיד יישאר צוואר בקבוק שלא ניתן פשוט לבנות עליו עוד כביש כדי שיהיה מקום לכל המכוניות הללו. 

אבל צריך לומר עוד משהו - אחת הבעיות עם מס הבלו היא שמשלמים אותו כולם, בלי שום קשר לשאלה האם הרכב נסע במקום שכתוצאה מכך נוצר בו פקק, או לחילופין שהוא נסע בכביש הערבה או באזור קרית שמונה. כלומר - כדי להראות לציבור שמדובר במס שהמטרה שלו היא צמצום פקקים ולא סתם גביית מס שרירותית מכל הציבור, משרד האוצר צריך לדאוג לכך שהמס ייגבה רק על נסיעה בכבישים עם פקקים, או כאלה שנוצרים בהם פקקים בתדירות גבוהה. כאמור, אין שום סיבה לגבות מס על נסיעה בכבישי הפריפריה. זה גם נכון יותר כלפי אנשים שגרים למשל בקרית שמונה, שצריכים לנסוע בכל יום עם כלי הרכב שלהם הרבה יותר קילומטרים מאשר מי שמתגורר במרכז הארץ. אין סיבה שבפריפריה הרחוקה ישלמו את אותו מס שמשלם מי שתורם ליצירת פקק במרכז הארץ.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אמנון 15/03/2023 12:37
    הגב לתגובה זו
    המדינה הכי יקרה בעולם.
  • 16.
    ניק 27/01/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
    אבל כבעל אופנוע שמזהם פחות משליש מרכב, לא תופס מקום חנייה ולא מצטופף בפקק עם עם ישראל, אני דורש פטור ממס בלו ומס נסועה!
  • 15.
    מושיק 27/01/2023 14:46
    הגב לתגובה זו
    אם כבר, אז למה לגבות רק על רכבים ירוקים? ולמה להיטיב עם רכבי הבנזין??היו אמורים לקדם מס גודש, אבל אז היה מתברר שציבור גדול היה פטור ממנו...אז המציאו הזיה חדשה
  • 14.
    חיים מירב 27/01/2023 12:54
    הגב לתגובה זו
    לדעתי המס הינו ראוי. לפי עקרון ההנאה כולם נהנים מהכבישיפ ולכן אין סיבה שא' שנוסע על רכב בנזין ישלם מס בלו ואילו ב' שנוסע על מחושמלת יהיה פטור. מסכים שצריכה להיות אלטרנטיבה ראויה תחת תחבורה ציבורית אך לצערי היא איננה קיימת עקב אינטרסנטים רבים (הון-שלטון) וגם המדינהעצמה נגועה בכך, שכן היא מרוויחה עשרות מיליארדים מתעשיית הרכב שמממנת אחוז נכבד מסך הוצאות הממשלה.
  • 13.
    בטח הגיוני ביבי צריך לגזור ליארדים מהציבור לשלם למפלגות (ל"ת)
    רונן 27/01/2023 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מה הגיוני??? שהמדינה לא מפסיקה לגנוב את האזרחים (ל"ת)
    רונן 27/01/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    באוצר יושביםמכל היום וחושבים איך אפשר לקחת יות מיסים ולשלם פחות אולי נבטל טיפול סיעודי לקשישים חבורה של נבלות (ל"ת)
    אמנון 27/01/2023 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחד 27/01/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    פעם באחרית הימים אולי יהיה סיכוי קטן שההמונים יבינו כי כל מפלגה וכל שלטון בעידנים הללו מטרתו הראשית לשדודד את רוב האוכלוסיה. ואז..אולי יבינו ההמונים שכל פתק בקלפי פוגע בהם לא משנה לאיזה מפלגה..אולי..
  • 9.
    הפקק הראשון נוצר כאשר החלו לחלק רכב צמוד ללא מגבלה (ל"ת)
    יותם 27/01/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הידען 27/01/2023 09:13
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להסתמך על תחבורה ציבורים שחברות האוטובוסים עושות כרצונן, אין פיקוח ואין ענישה. מידי פעם אני נוסע באוטובוס ופעמים רבות האוטובוס כלל לא מגיע בשעה היעודה, אלה בתזמון הבא. למה לחכות חצי שעה בתחנה ? האפליקציות והלוח הדיגיאלי בתחנות מתבלבלות גם ומראות כל רגע משהו אחר. אחרי שהתחבורה הציבורית תהיה סבירה, שיטילו מס נסועה.
  • 7.
    נסיה בכביש פקוק זה כי אין ברירה, לא כדי לייצר פקק בכוונ (ל"ת)
    יוסי 27/01/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אני רק שאלה 27/01/2023 07:01
    הגב לתגובה זו
    אם השיקולים הם גודש וזיהום? תמיד יבוא מישהו באוצר וימצא סיבה לעושק כמו שתמיד יש את באנליסט שיושע להסביר בביעבד את השוק
  • שי.ע 28/01/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
    לכם,היה אמור להיות גבוה פי 2 אם לא יותר אם לא.
  • Pacific 13/04/2023 02:14
    הנהגים לא ממנים את הפול, זה הרוכבים מממנים את עצמם
  • 5.
    לפחות לא הטילו מס על העבודה של אמא שלהם (ל"ת)
    בנים של 27/01/2023 06:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קובי 27/01/2023 05:53
    הגב לתגובה זו
    אין התייחסות בכתבה לעובדה שתחבורה ציבורית מפגרת גורמת לנו להשתמש ברכב ואחכ סוחטים מאיתנו מיסים על הדלק והחשמל. תעשו תחבורה ציבורית טובה ואחכ תכפילו מיסים בסדר?
  • 3.
    מנשה קליימט 27/01/2023 02:34
    הגב לתגובה זו
    אפשר להסתכל על מס הנסועה החדש בצורה נאיבית ולהגיד שהמטרה של משרד האוצר היא לדאוג לרווחת התושבים...
  • 2.
    התיאשתי. עד שכתבתי נמחק (ל"ת)
    ח 27/01/2023 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צדק 26/01/2023 22:51
    הגב לתגובה זו
    שכל הזמן מרפרש את עצמו. אולי תתקנו את זה כבר! לעצם הענין, זה לא ציני לחשוב שהאוצר חושב רק על הכסף - זאת האמת! בניגוד לשקרים שהאוצר פיזר לאחרונה, מדינת ישראל גובה את המס הגבוה ביותר בעולם על רכבים חשמליים. המס הנבזי הזה רק הולך לבסס את מעמדה של ישראל כגנבת המס הגדולה ביותר בתחום הרכבים החשמליים.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'אקו 7 . צילום יואב פולסג'אקו 7 . צילום יואב פולס

סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים

קרוב ל 292,000 כלי רכב חדשים נרשמו מ 1.1.25 ועד 30.11.25, מהן 55,645 חשמליות ועוד 32,686 פלאג אין.

השנה תסתיים עם יותר מ 300,000 כלי רכב חדשים. 

ג'אקו 7, יונדאי קונה, טויוטה יאריס קרוס, טויוטה קורולה קרוס וקיה פיקנטו בראש. 

יואב פולס |

חודש נובמבר כבר הסתיים, אבל רישומי כלי הרכב ממשיכים עמוק לתוך דצמבר. כבר עכשיו ניתן לומר כי השנה תסתיים עם מעל 300,000 חדשים שיירשמו במאגרי משרד התחבורה. עד ה 1.12.2025 נרשמו 291,617 כלי רכב חדשים כאשר הקלדות נובמבר ממשיכות להצטבר. מתוך 291,617 כלי הרכב, לא פחות מ 55,645 כלי רכב הם חשמליים (  19.08% ) ו 32,686 כלי רכב הם בתצורת פלאג אין הייבריד ( 11.2% ). יחד צורות ההנעה האלטרנטיביות הללו מהוות כבר מעל ל 30% מהשוק, נתון חסר תקדים.

הרכב הנמכר בישראל באופן עקבי מתחילת השנה הוא הג'אקו 7 פלאג אין שמסר 13052 יחידות, ואם נוסיף את דגמי הבנזין של הג'אקו 7, עוד 2053 יחידות אזי הג'אקו 7 נהנה מהצלחה עצומה בשוק המקומי עם 15,105 יחידות שנמסרו ללקוחות.

במקום השני נמצא את היונדאי קונה ההיברידית עם 11,693 יחידות, ובמקום השלישי הטויוטה יאריס קרוס עם 8992 יחידות. בהתייחס לדגם זה נציין כי מעל ל 1000 יחידות מדגם זה יובאו בייבוא מקביל ולא על ידי היבואן הרשמי.

במקום הרביעי עוד טויוטה, הפעם הקורולה קרוס עם 8750 יחידות והיא ממלאת די בהצלחה את החלל הגדול שהשאירה ההיעדרות של הטויוטה קורולה הרגילה שחוזרת בימים אלו לשוק.


טויוטה קורולה קרוס. צילום יואב פולס

במקום החמישי עם 7858 יחידות נמצאת הקיה פיקנטו שנותרה המיני היחידה שמשווקת כיום בישראל בהיעדרותה של היונדאי i10.