אוטו חשמלי 1
צילום: קרדיט תמונות Green Motion
חוק ההסדרים

חוק ההסדרים: האוצר מתכנן מס נסיעה של 15 אג' לקילומטר לרכבים חשמליים - זה דווקא הגיוני

כלי רכב חשמלי אמנם מורידים את זיהום האוויר אך לא את העומסים (גודש) בכבישים. מדובר בסופו של דבר בכלי רכב נוסף על הכביש וגם זה מזיק לכל משתמשי הדרך. מס נסועה הוא נכון יותר מאשר מס בלו. חשוב להחיל אותו רק באזורים פקוקים
נתנאל אריאל | (19)

על פי טיוטת חוק ההסדרים, משרד האוצר רוצה להחיל מס נסועה של 15 אגורות על כל קילומטר נסיעה ברכב, צמוד למדד המחירים לצרכן. הרעיון הוא להחליף את מס הבלו שנגבה כחלק ממחיר הדלק במס על נסיעה בכבישים. בשלב הראשון (15 שנה) המס החדש יחול רק על מכוניות חשמליות והיברידיות, ולא על מכוניות בנזין. בדיקת מספר הקילומטרים שנסע הרכב בפועל תתבצע פעם בשנה בזמן חידוש רשיון הרכב, כאשר מי שלא ישלם את המס - ניתן יהיה למנוע ממנו לחדש את הרשיון לרכב. באוצר רוצים להכניס את המס החדש לתוקף החל משנת 2026, כאשר המס צפוי להיות מעט נמוך יותר מגובה המס האפקטיבי של מס הבלו, שמחושב כ-17-27 אגורות (תלוי בכלי הרכב).

אפשר להבין למה בעלי כלי רכב חשמלי לא יאהבו את הרעיון. הם חשבו שעם השימוש ברכב חשמלי הם 'נפטרו' ממס הבלו ובכללי מנושא הדלק, אבל הם שוכחים שמדובר עדיין במכונית שעולה על הכביש. אפשר להסתכל על מס הנסועה החדש בצורה צינית ולהגיד שהמטרה של משרד האוצר היא בסך הכל לגבות עוד מסים מהציבור ומכיוון שכלי רכב חשמלי לא צורך דלק אז היה צורך להמציא מס חדש. אבל זו הסתכלות צרה מאוד על המצב.

במשרד האוצר מסתכלים בצורה רחבה יותר על בעיית התחבורה הפרטית בכבישים: העומסים (הגודש) בכבישים. כלי רכב חשמלי אמנם מזהם פחות אבל הוא ממש לא פותר את הבעיה של עוד כלי רכב על הכביש. כלי רכב הוא כלי רכב ולכן הוא תורם להיווצרות של פקקים. כלכלנים אומרים שמסים בהקשר של כלי רכב נועדו גם לצמצם את השימוש בכלי רכב ולנסות לגרום לאנשים לעבור לתחבורה אלטרנטיבית (אוטובוסים, אופניים וכו'). העובדה ברורה - יש בישראל יותר מדי מכוניות על הכבישים. אפשר לסלול כמה כבישים שנרצה (ובעשור האחרון נסללו פה עוד ועוד כבישים חדשים, הורחבו כבישים קיימים ועוד) אבל בסוף גם אם נתיבי איילון יהיו עם 3 קומות - הנהג בסוף יוצא מאיילון וצריך להיכנס לעיר עצמה, ושם פשוט לא יהיה מקום לכל המכוניות הללו. כלומר, תמיד יישאר צוואר בקבוק שלא ניתן פשוט לבנות עליו עוד כביש כדי שיהיה מקום לכל המכוניות הללו. 

אבל צריך לומר עוד משהו - אחת הבעיות עם מס הבלו היא שמשלמים אותו כולם, בלי שום קשר לשאלה האם הרכב נסע במקום שכתוצאה מכך נוצר בו פקק, או לחילופין שהוא נסע בכביש הערבה או באזור קרית שמונה. כלומר - כדי להראות לציבור שמדובר במס שהמטרה שלו היא צמצום פקקים ולא סתם גביית מס שרירותית מכל הציבור, משרד האוצר צריך לדאוג לכך שהמס ייגבה רק על נסיעה בכבישים עם פקקים, או כאלה שנוצרים בהם פקקים בתדירות גבוהה. כאמור, אין שום סיבה לגבות מס על נסיעה בכבישי הפריפריה. זה גם נכון יותר כלפי אנשים שגרים למשל בקרית שמונה, שצריכים לנסוע בכל יום עם כלי הרכב שלהם הרבה יותר קילומטרים מאשר מי שמתגורר במרכז הארץ. אין סיבה שבפריפריה הרחוקה ישלמו את אותו מס שמשלם מי שתורם ליצירת פקק במרכז הארץ.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אמנון 15/03/2023 12:37
    הגב לתגובה זו
    המדינה הכי יקרה בעולם.
  • 16.
    ניק 27/01/2023 21:42
    הגב לתגובה זו
    אבל כבעל אופנוע שמזהם פחות משליש מרכב, לא תופס מקום חנייה ולא מצטופף בפקק עם עם ישראל, אני דורש פטור ממס בלו ומס נסועה!
  • 15.
    מושיק 27/01/2023 14:46
    הגב לתגובה זו
    אם כבר, אז למה לגבות רק על רכבים ירוקים? ולמה להיטיב עם רכבי הבנזין??היו אמורים לקדם מס גודש, אבל אז היה מתברר שציבור גדול היה פטור ממנו...אז המציאו הזיה חדשה
  • 14.
    חיים מירב 27/01/2023 12:54
    הגב לתגובה זו
    לדעתי המס הינו ראוי. לפי עקרון ההנאה כולם נהנים מהכבישיפ ולכן אין סיבה שא' שנוסע על רכב בנזין ישלם מס בלו ואילו ב' שנוסע על מחושמלת יהיה פטור. מסכים שצריכה להיות אלטרנטיבה ראויה תחת תחבורה ציבורית אך לצערי היא איננה קיימת עקב אינטרסנטים רבים (הון-שלטון) וגם המדינהעצמה נגועה בכך, שכן היא מרוויחה עשרות מיליארדים מתעשיית הרכב שמממנת אחוז נכבד מסך הוצאות הממשלה.
  • 13.
    בטח הגיוני ביבי צריך לגזור ליארדים מהציבור לשלם למפלגות (ל"ת)
    רונן 27/01/2023 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מה הגיוני??? שהמדינה לא מפסיקה לגנוב את האזרחים (ל"ת)
    רונן 27/01/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    באוצר יושביםמכל היום וחושבים איך אפשר לקחת יות מיסים ולשלם פחות אולי נבטל טיפול סיעודי לקשישים חבורה של נבלות (ל"ת)
    אמנון 27/01/2023 11:44
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחד 27/01/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    פעם באחרית הימים אולי יהיה סיכוי קטן שההמונים יבינו כי כל מפלגה וכל שלטון בעידנים הללו מטרתו הראשית לשדודד את רוב האוכלוסיה. ואז..אולי יבינו ההמונים שכל פתק בקלפי פוגע בהם לא משנה לאיזה מפלגה..אולי..
  • 9.
    הפקק הראשון נוצר כאשר החלו לחלק רכב צמוד ללא מגבלה (ל"ת)
    יותם 27/01/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הידען 27/01/2023 09:13
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להסתמך על תחבורה ציבורים שחברות האוטובוסים עושות כרצונן, אין פיקוח ואין ענישה. מידי פעם אני נוסע באוטובוס ופעמים רבות האוטובוס כלל לא מגיע בשעה היעודה, אלה בתזמון הבא. למה לחכות חצי שעה בתחנה ? האפליקציות והלוח הדיגיאלי בתחנות מתבלבלות גם ומראות כל רגע משהו אחר. אחרי שהתחבורה הציבורית תהיה סבירה, שיטילו מס נסועה.
  • 7.
    נסיה בכביש פקוק זה כי אין ברירה, לא כדי לייצר פקק בכוונ (ל"ת)
    יוסי 27/01/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אני רק שאלה 27/01/2023 07:01
    הגב לתגובה זו
    אם השיקולים הם גודש וזיהום? תמיד יבוא מישהו באוצר וימצא סיבה לעושק כמו שתמיד יש את באנליסט שיושע להסביר בביעבד את השוק
  • שי.ע 28/01/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
    לכם,היה אמור להיות גבוה פי 2 אם לא יותר אם לא.
  • Pacific 13/04/2023 02:14
    הנהגים לא ממנים את הפול, זה הרוכבים מממנים את עצמם
  • 5.
    לפחות לא הטילו מס על העבודה של אמא שלהם (ל"ת)
    בנים של 27/01/2023 06:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קובי 27/01/2023 05:53
    הגב לתגובה זו
    אין התייחסות בכתבה לעובדה שתחבורה ציבורית מפגרת גורמת לנו להשתמש ברכב ואחכ סוחטים מאיתנו מיסים על הדלק והחשמל. תעשו תחבורה ציבורית טובה ואחכ תכפילו מיסים בסדר?
  • 3.
    מנשה קליימט 27/01/2023 02:34
    הגב לתגובה זו
    אפשר להסתכל על מס הנסועה החדש בצורה נאיבית ולהגיד שהמטרה של משרד האוצר היא לדאוג לרווחת התושבים...
  • 2.
    התיאשתי. עד שכתבתי נמחק (ל"ת)
    ח 27/01/2023 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צדק 26/01/2023 22:51
    הגב לתגובה זו
    שכל הזמן מרפרש את עצמו. אולי תתקנו את זה כבר! לעצם הענין, זה לא ציני לחשוב שהאוצר חושב רק על הכסף - זאת האמת! בניגוד לשקרים שהאוצר פיזר לאחרונה, מדינת ישראל גובה את המס הגבוה ביותר בעולם על רכבים חשמליים. המס הנבזי הזה רק הולך לבסס את מעמדה של ישראל כגנבת המס הגדולה ביותר בתחום הרכבים החשמליים.
המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.



מרצדס CLA EQ. צילום יצרןמרצדס CLA EQ. צילום יצרן

מרצדס CLA EQ החדשה- החל מ 300.0 אש"ח

כלמוביל משיקה את המרצדס CLA החדשה כרגע עם הנעה חשמלית, שלוש רמות הנעה ומגוון רמות גימור. 

המחיר נגיש מאי פעם למותג הפרימיום הגרמני, החל מ 300.0 אש"ח.

דגמים עם מנועי טורבו בנזין ומערכת היברידית קלה יושקו בתחילת 2026

יואב פולס |

כלמוביל יבואנית דגמי מרצדס לישראל השיקה הבוקר את המרצדס CLA החדשה. המרצדס CLA היא דגם הכניסה עבור לקוחות המבקשים להתפנק במותג, והושקה כרגע רק עם הנעה חשמלית מתקדמת, כאשר דגמי בנזין יושקו בתחילת 2026.

המרצדס CLA החדשה מציגה קפיצת דרך טכנולוגית באופן בה היא משלבת בינה מלאכותית ברכב. מערכת המדיה MBUX עושה שימוש במערכות בינה מלאכותית ChatGPT, גוגל Gemini ומערכת מיקרוסופט בינג שמאפשרת שיחה חופשית בין המשתמש לרכב.

העיצוב החיצוני של ה CLA החדשה בתצורת סדאן קופה משלב אלמנטים עיצוביים אותם כבר ראינו בדגמי מרצדס, ומותח את עיצוב המרצדס עוד שלב קדימה, עם שימוש מרובה בסמל הכוכב של מרצדס בגריל וביחידות התאורה הקדמיות והאחוריות.

העיצוב הפנימי מותח שוב את גבולות עיצוב מותג היוקרה הגרמני עם מסך 'צף' הכולל ביחידה אחת את צג לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל ''10.25, מסך מולטימדיה בגודל ''14 וכמובן קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. האיבזור נדיב כבר בגירסת הכניסה עם גג פנורמי, גריל קדמי מואר עם 142 כוכבי מרצדס מנצנצים באור יקרות, בקרת אקלים, פתחי מיזוג מאחור, תאורת לד, חישוקי ''18, מושבים קדמיים מחוממים, תאורת אווירה ועוד. אבזור נוסף בהתאם לרמות הגימור.


מרצדס CLA EQ - תא נוסעים מתקדם. צילום יצרן