הנאסד"ק במרחק נגיעה מ-10,000 נק', הראלי יעצר כאן?
הראלי בוול סטריט לא מראה סימני עצירה אך אם יש מדד אחד שבולט מעל כולם הוא מדד הנאסד"ק ב, המרכז את מניות הטכנולוגיה הגדולות. המדד משלים הערב עלייה של קרוב ל-50% מהשפל שנקבע במהלך חודש מארס האחרון ונסחר צמוד לרמה הפסיכולוגית של 10,000 הנק'. התנאים הכלכליים בשוק מתאותתים כי ייתכן ומדובר רק בקדימון לחודשים הקרובים - קשה לראות אירוע שיכול לעצור את הריצה במדדים בוול סטריט ובפרט של הנאסד"ק.
לתשואה הגבוהה שמעניק הנאסד"ק יש מספר סיבות מרכזיות, ולא נראה כי הן הולכות להשתנות בעתיד הנראה לעין. הסיבה הראשונה היא שמדובר במדד המרכז את מניות הטכנולוגיה וככל שעוברות השנים כך הטכנולוגיה מתרחבת ליותר ויותר תחומים. ניקח לדוגמה את סקטור הביטוח? ההנפקה הצפויה של למונייד מסמלת כניסה של חברת טכנולוגיה לתחום (לכתבה המלאה). בתחום הבנקאות? חברות הפינטק צוברות תאוצה. קמעונאות? אמזון שינתה בעשור האחרון את כללי המשחק בתחום והאירועים בחודשים האחרונים סביב נגיף הקורונה רק הדגישו את העליונות של סקטור הטכנולוגיה על פני שאר הסקטורים.
אלו כמובן דוגמאות בודדות, טכנולוגיה היום נדרשת בכל התחומים והתהליך הנ"ל צפוי להמשיך לצבור תאוצה בשנים הבאות. מדד הנאסד"ק מרכז את רוב מניות הטכנולוגיה.
הסיבה השניה היא הריכוזיות של המדד. 5 חברות הטכנולוגיה הגדולות (אפל, אמזון, מייקרוסופט, פייסבוק ואלפבית) מהוות היום קרוב ל-40%! ממדד הנאסד"ק 100 והמשמעות היא שמספיק תנודה של 5 חברות אלו בשביל להשפיע על כל המדד. מדובר בחברות שמאופיינות בשאיפה לחדשנות כמעט אינסופית, כאשר הן מנצלות את יתרון הגודל שלהן על שאר המתחרות.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, נזכיר כי 5 מניות אלו מופיעות בראש תיק ההשקעות של בנקים מרכזיים, קרנות עושר, קרנות פנסיה. מדובר בדרך מאוד קלה עבור הבנקים המרכזיים לווסת את השווקים הפיננסים. לפיכך, קשה לראות כיצד חברות אלו לא ממשיכות לזכות לביקושים גדולים בשנים הקרובות.
הסיבה האחרונה שמתקשרת לסיבה הראשונה היא הכסף הזול שמציף את השווקים בחודשים האחרונים. נכון, הכסף הזול דואג להקפיץ את כל השווקים, אך מניות הצמיחה משיגות תשואה עודפת. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים. מי שלא צומח "הולך אחורה", מי שצומח - יש לו פוטנציאל להגדיל רווחים בהמשך ובריביות אפסיות, השווי המהוון של תזרימי המזומנים גבוה יותר.
הכסף הזול לא צפוי לעזוב את השווקים בטווח הקרוב, להיפך, הצפי לנזילות בשווקים החודשים הקרובים מראה על לא מעט כסף שצפוי להיכנס ע"י הבנקים המרכזיים/טראמפ (לכתבה המלאה). מדובר בסיטואציה שצפוי להמשיך להעניק רוח גבית למדד.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אז מה הסכנה למדד? בעיקר עלייה של הריבית
ראינו את זה בשבועיים האחרונים: כאשר התשואות על אגרות החוב של ארה"ב החלו לזנק, ראינו את מדד הנאסד"ק ומניות הצמיחה מציגים תשואת חסר בולטת ביחס לסקטורים אחרים. נכון להיום, קשה לראות כיצד התשואות עולות (הפד' כבר מדבר על תוכנית לשליטה על עקומת האג"ח).
מדד הנאסד"ק: קרוב ל-10,000, התנאים הנוכחיים מאותתים שזו רק ההתחלה?
- 6.המשועמם 09/06/2020 21:14הגב לתגובה זוכשאני שומע שהבורסה בארה"ב תעלה ולא משנה מהנתונים הכלכליים אני מתחיל לפחד ממפולת! המצב בו הבורסה עולה כל יום בכאחד אחוז ללא הצדקה כלכלית צריכה להדיר שינה מיושב ראש הפד!
- 5.בן 09/06/2020 20:51הגב לתגובה זומי שיסתכל על הבורסה יחשוב שמעולם לא היה יותר טוב. רק שהמציאות הכלכלית יותר דומה לעשור אן יותר אחורה
- 4.תומר 09/06/2020 20:43הגב לתגובה זואבל לא בהכרח שתתפוצץ כי מתברר שלא חייב להיות קשר בין השוק הריאלי לוול סטריט. כל עוד שהפד נותן אשראי ללא סוף וריבית אפס מה יעשו עם הכסף?
- 3.מרק 09/06/2020 20:27הגב לתגובה זוהרכבת ממשיכה לטוס, מי שמחכה מפסיד כסף.
- 2.לעמית 09/06/2020 20:25הגב לתגובה זוכאן והוא יהיה רע ומר.
- 1.גל 09/06/2020 19:54הגב לתגובה זואינפלציה תעלה את הריבית ותאלץ את הממשל להפסיק להדפיס. בסוף יהיה מחיר להדפסה זה לא בלתי מוגבל כמו שנדמה לטראמפ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
