השור בוול סטריט
צילום: Istock

הנאסד"ק במרחק נגיעה מ-10,000 נק', הראלי יעצר כאן?

בחסות עלייה חדה נוספת במניות אמזון ואפל, מדד הנאסד"ק משלים הערב זינוק של כמעט 50% מהשפל של חודש מארס האחרון. הסיבות שהובילו לתשואת היתר של המדד לא צפויות להשתנות בתקופה הנראית לעין 
עמית נעם טל | (6)

הראלי בוול סטריט לא מראה סימני עצירה אך אם יש מדד אחד שבולט מעל כולם הוא מדד הנאסד"ק ב, המרכז את מניות הטכנולוגיה הגדולות. המדד משלים הערב עלייה של קרוב ל-50% מהשפל שנקבע במהלך חודש מארס האחרון ונסחר צמוד לרמה הפסיכולוגית של 10,000 הנק'. התנאים הכלכליים בשוק מתאותתים כי ייתכן ומדובר רק בקדימון לחודשים הקרובים - קשה לראות אירוע שיכול לעצור את הריצה במדדים בוול סטריט ובפרט של  הנאסד"ק. 

לתשואה הגבוהה שמעניק הנאסד"ק יש מספר סיבות מרכזיות, ולא נראה כי הן הולכות להשתנות בעתיד הנראה לעין. הסיבה הראשונה היא שמדובר במדד המרכז את מניות הטכנולוגיה וככל שעוברות השנים כך הטכנולוגיה מתרחבת ליותר ויותר תחומים. ניקח לדוגמה את סקטור הביטוח? ההנפקה הצפויה של למונייד מסמלת כניסה של חברת טכנולוגיה לתחום (לכתבה המלאה). בתחום הבנקאות? חברות הפינטק צוברות תאוצה.  קמעונאות? אמזון שינתה בעשור האחרון את כללי המשחק בתחום והאירועים בחודשים האחרונים סביב נגיף הקורונה רק הדגישו את העליונות של סקטור הטכנולוגיה על פני שאר הסקטורים.

אלו כמובן דוגמאות בודדות, טכנולוגיה היום נדרשת בכל התחומים והתהליך הנ"ל צפוי להמשיך לצבור תאוצה בשנים הבאות. מדד הנאסד"ק מרכז את רוב מניות הטכנולוגיה.

הסיבה השניה היא הריכוזיות של המדד. 5 חברות הטכנולוגיה הגדולות (אפל, אמזון, מייקרוסופט, פייסבוק ואלפבית) מהוות היום קרוב ל-40%! ממדד הנאסד"ק 100 והמשמעות היא שמספיק תנודה של 5 חברות אלו בשביל להשפיע על כל המדד. מדובר בחברות שמאופיינות בשאיפה לחדשנות כמעט אינסופית, כאשר הן מנצלות את יתרון הגודל שלהן על שאר המתחרות. 

בנוסף, נזכיר כי 5 מניות אלו מופיעות בראש תיק ההשקעות של בנקים מרכזיים, קרנות עושר, קרנות פנסיה. מדובר בדרך מאוד קלה עבור הבנקים המרכזיים לווסת את השווקים הפיננסים.  לפיכך, קשה לראות כיצד חברות אלו לא ממשיכות לזכות לביקושים גדולים בשנים הקרובות. 

הסיבה האחרונה שמתקשרת לסיבה הראשונה היא הכסף הזול שמציף את השווקים בחודשים האחרונים. נכון, הכסף הזול דואג להקפיץ את כל השווקים, אך מניות הצמיחה משיגות תשואה עודפת. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים. מי שלא צומח "הולך אחורה", מי שצומח - יש לו פוטנציאל להגדיל רווחים בהמשך ובריביות אפסיות, השווי המהוון של תזרימי המזומנים גבוה יותר. 

הכסף הזול לא צפוי לעזוב את השווקים בטווח הקרוב, להיפך, הצפי לנזילות בשווקים החודשים הקרובים מראה על לא מעט כסף שצפוי להיכנס ע"י הבנקים המרכזיים/טראמפ (לכתבה המלאה). מדובר בסיטואציה שצפוי להמשיך להעניק רוח גבית למדד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אז מה הסכנה למדד? בעיקר עלייה של הריבית

ראינו את זה בשבועיים האחרונים: כאשר התשואות על אגרות החוב של ארה"ב החלו לזנק, ראינו את מדד הנאסד"ק ומניות הצמיחה מציגים תשואת חסר בולטת ביחס לסקטורים אחרים. נכון להיום, קשה לראות כיצד התשואות עולות (הפד' כבר מדבר על תוכנית לשליטה על עקומת האג"ח). 

מדד הנאסד"ק: קרוב ל-10,000, התנאים הנוכחיים מאותתים שזו רק ההתחלה?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    המשועמם 09/06/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    כשאני שומע שהבורסה בארה"ב תעלה ולא משנה מהנתונים הכלכליים אני מתחיל לפחד ממפולת! המצב בו הבורסה עולה כל יום בכאחד אחוז ללא הצדקה כלכלית צריכה להדיר שינה מיושב ראש הפד!
  • 5.
    בן 09/06/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    מי שיסתכל על הבורסה יחשוב שמעולם לא היה יותר טוב. רק שהמציאות הכלכלית יותר דומה לעשור אן יותר אחורה
  • 4.
    תומר 09/06/2020 20:43
    הגב לתגובה זו
    אבל לא בהכרח שתתפוצץ כי מתברר שלא חייב להיות קשר בין השוק הריאלי לוול סטריט. כל עוד שהפד נותן אשראי ללא סוף וריבית אפס מה יעשו עם הכסף?
  • 3.
    מרק 09/06/2020 20:27
    הגב לתגובה זו
    הרכבת ממשיכה לטוס, מי שמחכה מפסיד כסף.
  • 2.
    לעמית 09/06/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
    כאן והוא יהיה רע ומר.
  • 1.
    גל 09/06/2020 19:54
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה תעלה את הריבית ותאלץ את הממשל להפסיק להדפיס. בסוף יהיה מחיר להדפסה זה לא בלתי מוגבל כמו שנדמה לטראמפ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social