כל מה שצריך לדעת על למונייד הישראלית שרוצה לשנות את עולם הביטוח; נערכת לגיוס בוול סטריט לפי שווי העולה על 2 מיליארד דולר
חברת הביטוח הדיגיטלית למונייד, הגישה תשקיף (S1) לקראת הנפקה בבורסה בניו יורק. ההנפקה, צפויה להתבצע לפי שווי של מעל 2 מיליארד דולר, בהובלת הבנקים Barclays, גולדמן סאקס ומורגן סטנלי. מניית החברה צפויה להיסחר תחת הסימול "LMND". מדובר באחת החברות המעניינות בתחום הדיגיטל, ומכאן גם נגזר שוויה, זאת למרות שהחברה מפסידה מיליוני דולרים רבים. למעשה, על כל דולר של מכירה יש לה קרוב לדולר של הפסד. אבל, בחברות צמיחה התמחור לא ממש מתייחס לשורה התחתונה. בחברות צמיחה כמו למונייד, בוחנים את פוטנציאל השוק ואת קצב הצמיחה, ובהתאם גוזרים את השווי, בהינתן תוחלת מסוימת שהמודל יצליח. ככה זה צריך להיות, אך השאלה הגדולה היא מה הסיכוי שהחברה תצליח לתרגם את המודל שלה להצלחה גדולה. חברות הביטוח הגדולות הופכות להיות דיגיטליות, שוק הביטוח צפוף והחברה שאמנם רוכבת על "מהפכה בתחום הביטוח" היא לא ממש חברת טכנולוגיה פר אקסלנס ורואים את זה בהוצאות המו"פ הלא מרשימות - קצב של 40 מיליון דולר בשנה. בהוצאות כאלו בשנה מה הם חסמי הכניסה לשוק או שמא כל אחד יכול להיות למונייד?
להבדיל מחברות אינטרנט אחרות, למונייד אינה מתווכת בין צרכנים לעסקים או בין עסקים לעסקים או אנשים לאנשים. היא חברת טכנולוגיה לצד היותה חברת ביטוח. הרעיון המרכזי במודל העסקי שלה, הוא להתאים את הביטוח הנכון והזול ללקוחות שלה על סמך "למידת מכונה". בדרך הזו הביטוח זול מאשר במקומות אחרים, הוא כמובן גם פשוט מבחינת הלקוח - תהליך דיגיטלי מהיר, חוץ מזה למונייד מוכרת סיפור - אתם קונים ביטוח ועל הדרך גם תורמים לארגונים מסוימים (כל לקוח והגוף שהוא רוצה לתרום אליו). זאת לא ממש חברה "רגילה" יש כאן אלמנט של תרומה. אפשר להעריך שזה גימיק, אבל אי אפשר שלא להוריד את הכובע - תרגיל או לא, החברה גייסה מקרנות הון סיכון ומשקיעים עד היום 480 מיליון דולר.
נתחיל במספרים היבשים - התשקיף שפורסם שופך אור על מצבה הפיננסי של החברה. כך בשנת 2019 הכנסות החברה זינקו לכ-67.3 מיליון דולר, כ-200%, לעומת כ-22.5 מיליון דולר ב-2018. ההכנסות ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-25.3 מיליון דולר לעומת 10.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.
בשורה התחתונה, ההפסד של החברה גדל לכ-108.5 מיליון דולר בשנת 2019 לעומת הפסד נקי של 52.9 מיליון דולר ב-2018. ברבעון הראשון של 2020, הההפסד עמד על כ-36.5 מיליון דולר, ביחס לכ-21.6 מיליון דולר.
- Lemonade’s CFO Endorsed the Stock—Since Then, It’s Plunged 20%
- למונייד הישראלית תנפיק לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסיכום שנת 2019, ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מסים, פחת והפחתות) המתואם היה שלילי והסתכם ב-106.4 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 51.7 מיליון דולר בשנת 2018. לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי של 78.1 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים שלילי של 40.8 מיליון דולר בשנת 2018.
אם חברת נדל"ן או קמעונאית היו מדווחים על תוצאות כאלו, סביר שהיא היתה שווה אפס. אלא שבלמונייד יש פוטנציאל ווול סטריט אוהבת אפילו מאוהבת בחברות עם פוטנציאל. תראו לדוגמה מה קרה בויקס ובפייבר הישראליות שנסחרות ב-12 מיליארד וב-2 מיליארד דולר בהתאמה - זינוק בשווי של פי 3 בחודשיים וחצי. על הגל הזה, למונייד מבקשת לרכוב.
המטרה: מהפכה בעולם הביטוח
למונייד המעסיקה 329 עובדים, הוקמה על ידי דניאל שרייבר ושי וינינגר המשמש כיו"ר, הישראלים במטרה לשנות את עולם הביטוח באמצעות שימוש בכלים טכנולוגים. מאז הקמתה גייסה החברה 480 מיליון דולר, בארבע סבבי גיוס שונים, כשבאפריל 2019 גייסה 300 מיליון דולר בהובלת סופטבנק היפנית לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר. מלבד סופטבנק, השקיעו בחברה הקרנות סקויה, אלף של מייקל אייזנברג, XL Innovate וג'נרל קטליסט.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כיום, מוכרת החברה ביטוחי רכוש ותכולה בלבד, כשבעתיד בכוונתה להציע מוצרי ביטוח נוספים. הפניות לחברה נעשות באמצעות פלטפורמה דיגיטלית, כשלדבריהם, שיחה של שתי דקות עם בוט בשם Maya, היא כל מה שנדרש בכדי לרכוש ביטוח רכוש או תכולה. התביעות לחברה נעשות באמצעות על ידי צ'ט עם בוט אחר, Jim שמשלם תביעות תוך שלוש שניות.
לחברה רישיון למכירת ביטוחים בארבעים מדינות בארה"ב, וכיום הם פועלים ב-28 מתוכן. בנוסף, הם מחזיקים ברישיון פאן-אירופי, המאפשר להם למכור ב-31 מדינות ברחבי אירופה. בשלב זה, החברה מתמקדת רק בהולנד וגרמניה.
למייסדי החברה רקורד עשיר, שרייבר המשמש כמנכ"ל החברה שימש בעברו כנשיא חברת פתרונות הטעינה האלחוטית Powermat Technologies, וכסגן נשיא בכיר לשיווק ופיתוח עסקי בחברת SanDisk. וינינגר המשמש כיו"ר החברה נמנה עם מייסדי חברת הטכנולוגיה פייבר הנסחרת גם היא בוול סטריט.
פנייה לדור הצעיר
אסטרטגיית החברה, מתבססת על התמקדות בפנייה בעיקר לדור הצעיר, בכך מקווים בחברה ליהנות בהמשך מהגידול הטבעי בצרכי הביטוח שלהם. כל זאת, תוך שהם פועלים לקידום ומינוף המערכת שלהם, והופכים אותה למהירה, זולה ומדויקת יותר. זה גם נכון יותר ברמה האסטרטגית - מצעירים החברה תהנה במשך עשרות שנים ובמקביל תציע להם חוץ מביטוח דירה גם ביטוחים נוספים בהמשך. ממבוגרים היא תהנה לתקופה מוגבלת יותר והם גם די "מלאים" בתחום הביטוח, כך שזה לא ביטוח חדש לנכס חדש, לרכב כפי שעושים צעירים אלא זה החלפה של ביטוח - זה כבר קשה יותר.
החברה מציעה מודל שונה מחברות הביטוח הוותיקות, לפיו 25% מכל פרמיה מגיע לחברה, כשיתר הסכום מוקצה ברובו לתשלום למבטחי המשנה, ואילו מקצתו נתרם לעמותה לפי בחירתו של הלקוח. בכך, סבורים בחברה כי יצליחו למזער את התנודתיות האופיינית לענף מחד, ויביאו לתרומה חברתית מאידך. בנוסף, הם מאמנים שהדבר יביא לפחות תביעות שמקורם ברמאות.
שוק של 5 טריליון דולר
שוק הביטוח אליו שואפת החברה להיכנס הוא אחד הענפים הכלכלים הגדולים בעולם. פרמיות רכוש, נפגעים וביטוח חיים ברחבי העולם מוערכות בכ-5 טריליון דולר, המהוות 11% מהתמ"ג בארצות הברית. לדברי החברה, היקף הענף מהווה אינדיקטור לתפקיד החיוני של התחום בכלכלה ובחברה. כך, לרוב הבתים, המכוניות והעסקים בארצות הברית יש כיסוי ביטוחי כלשהו.
בארצות הברית 12 מתוך 100 החברות בדירוג החברות של כתב העת פורצ'ן (Fortune 100) הן חברות ביטוח, כשהגיל הממוצע שלהן עומד על 125 שנה. חברות הביטוח המובילות בעולם מניבות הכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר, זאת בזמן שאף חברה לא מחזיקה בנתח שוק גדול מ-4%.
- 10.שוואנצי 10/06/2020 18:16הגב לתגובה זואל תשכחו לצרף קופסת סרדינים עם הכיתוב : אוויר חם מארץ הקודש-לא לפתוח"
- אין לך מושג. תמשיך להגיב על כתבות ותן לאחרים להתעשר (ל"ת)דורון 11/06/2020 09:45הגב לתגובה זו
- 9.עוד שני פלוציםפ שרוצים למכור לופטגשעפט (ל"ת)תומר 10/06/2020 13:26הגב לתגובה זו
- ואתה ממש הצלחת בחיים בתור טרול (ל"ת)דורון 11/06/2020 09:45הגב לתגובה זו
- 8.מצחיק 10/06/2020 11:18הגב לתגובה זואני מבקש לדעת רק עוד דבר אחד... ה יהיה מחיר המניה ב 23.7.2021 ומה יהיה מחירה ב 19.9.2025 מאחר ועל כל שאר הדברים כתבת "כל מה שצריך לדעת" אשמח לתשובות
- 7.הסיקור הכי טוב על למונייד מכל האתרים האחרים (ל"ת)זיו 10/06/2020 08:23הגב לתגובה זו
- 6.כתבה איכותית מאוד (ל"ת)דוד 10/06/2020 08:07הגב לתגובה זו
- 5.No moat (ל"ת)Warren 10/06/2020 06:13הגב לתגובה זו
- 4.רונן 09/06/2020 19:08הגב לתגובה זועם כל הכבוד נראה כמו הרצה של מניה. להשוות את זה לחברת ביטוח זה מגוחך. חברת ביטוח זה עסק אמיתי מבוסס ריסק, פה יש, אם בכלל, איזשהו אלגורתים דפוק, כי החברה רק מפסידה כסף. בדיחה.
- 3.ג'ק 09/06/2020 18:46הגב לתגובה זוגם במשבר האינטרנט וגם בסאב פריים חברות מכרו ספורים ואגדות והשווקים קרסו בסוף.
- 2.גם חברות הביטוח הרגילות הן דיגיטליות אז מה חדש בזה (ל"ת)מאיר 09/06/2020 18:18הגב לתגובה זו
- 1.fisherking 09/06/2020 18:02הגב לתגובה זוwework, וגם החיוך ימחק
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
