דניאל שרייבר שי ווינינגר
צילום: פייסבוק, ניתן לפנות למערכת לקרדיט מלא
הנפקת השנה

כל מה שצריך לדעת על למונייד הישראלית שרוצה לשנות את עולם הביטוח; נערכת לגיוס בוול סטריט לפי שווי העולה על 2 מיליארד דולר

למונייד מפסידה כמעט דולר על כל דולר שהיא מוכרת; ועדיין - למונייד היא אחת מחברות האינטרנט המבטיחות שיש בעולם הדיגיטל - האם היא בדרך להיות אחת מהנפקות השנה בוול סטריט?

חברת הביטוח הדיגיטלית למונייד, הגישה תשקיף (S1) לקראת הנפקה בבורסה בניו יורק. ההנפקה, צפויה להתבצע לפי שווי של מעל 2 מיליארד דולר, בהובלת הבנקים Barclays, גולדמן סאקס ומורגן סטנלי. מניית החברה צפויה להיסחר תחת הסימול "LMND". מדובר באחת החברות המעניינות בתחום הדיגיטל, ומכאן גם נגזר שוויה, זאת למרות שהחברה מפסידה מיליוני דולרים רבים. למעשה, על כל דולר של מכירה יש לה קרוב לדולר של הפסד. אבל, בחברות צמיחה התמחור לא ממש מתייחס לשורה התחתונה. בחברות צמיחה כמו למונייד, בוחנים את פוטנציאל השוק ואת קצב הצמיחה, ובהתאם גוזרים את השווי, בהינתן תוחלת מסוימת שהמודל יצליח. ככה זה צריך להיות, אך השאלה הגדולה היא מה הסיכוי שהחברה תצליח לתרגם את המודל שלה להצלחה גדולה. חברות הביטוח הגדולות הופכות להיות דיגיטליות, שוק הביטוח צפוף והחברה שאמנם רוכבת על "מהפכה בתחום הביטוח" היא לא ממש חברת טכנולוגיה פר אקסלנס ורואים את זה בהוצאות המו"פ הלא מרשימות - קצב של 40 מיליון דולר בשנה. בהוצאות כאלו בשנה מה הם חסמי הכניסה לשוק או שמא כל אחד יכול להיות למונייד?

להבדיל מחברות אינטרנט אחרות, למונייד אינה מתווכת בין צרכנים לעסקים או בין עסקים לעסקים או אנשים לאנשים. היא חברת טכנולוגיה לצד היותה חברת ביטוח. הרעיון המרכזי במודל העסקי שלה, הוא להתאים את הביטוח הנכון והזול ללקוחות שלה על סמך "למידת מכונה". בדרך הזו הביטוח זול מאשר במקומות אחרים, הוא כמובן גם פשוט מבחינת הלקוח - תהליך דיגיטלי מהיר, חוץ מזה למונייד מוכרת סיפור - אתם קונים ביטוח ועל הדרך גם תורמים לארגונים מסוימים (כל לקוח והגוף שהוא רוצה לתרום אליו). זאת לא ממש חברה "רגילה" יש כאן אלמנט של תרומה. אפשר להעריך שזה גימיק, אבל אי אפשר שלא להוריד את הכובע - תרגיל או לא, החברה גייסה מקרנות הון סיכון ומשקיעים עד היום 480 מיליון דולר.   

 

נתחיל במספרים היבשים - התשקיף שפורסם שופך אור על מצבה הפיננסי של החברה. כך בשנת 2019 הכנסות החברה זינקו לכ-67.3 מיליון דולר, כ-200%, לעומת כ-22.5 מיליון דולר ב-2018. ההכנסות ברבעון הראשון של 2020 הסתכמו ב-25.3 מיליון דולר לעומת 10.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה, ההפסד של החברה גדל לכ-108.5 מיליון דולר בשנת 2019 לעומת הפסד נקי של 52.9 מיליון דולר ב-2018. ברבעון הראשון של 2020, הההפסד עמד על כ-36.5 מיליון דולר, ביחס לכ-21.6 מיליון דולר.

בסיכום שנת 2019, ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות ריבית, מסים, פחת והפחתות) המתואם היה שלילי והסתכם ב-106.4 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 51.7 מיליון דולר בשנת 2018. לחברה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי של 78.1 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים שלילי של 40.8 מיליון דולר בשנת 2018. 

אם חברת נדל"ן או קמעונאית היו מדווחים על תוצאות כאלו, סביר שהיא היתה שווה אפס. אלא שבלמונייד יש פוטנציאל ווול סטריט אוהבת אפילו מאוהבת בחברות עם פוטנציאל. תראו לדוגמה מה קרה בויקס ובפייבר הישראליות  שנסחרות ב-12 מיליארד וב-2 מיליארד דולר בהתאמה - זינוק בשווי של פי 3 בחודשיים וחצי. על הגל הזה, למונייד מבקשת לרכוב.    

המטרה: מהפכה בעולם הביטוח

למונייד המעסיקה 329 עובדים, הוקמה על ידי דניאל שרייבר ושי וינינגר המשמש כיו"ר, הישראלים במטרה לשנות את עולם הביטוח באמצעות שימוש בכלים טכנולוגים. מאז הקמתה גייסה החברה 480 מיליון דולר, בארבע סבבי גיוס שונים, כשבאפריל 2019 גייסה 300 מיליון דולר בהובלת סופטבנק היפנית לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר. מלבד סופטבנק, השקיעו בחברה הקרנות סקויה, אלף של מייקל אייזנברג, XL Innovate וג'נרל קטליסט.

קיראו עוד ב"גלובל"

כיום, מוכרת החברה ביטוחי רכוש ותכולה בלבד, כשבעתיד בכוונתה להציע מוצרי ביטוח נוספים. הפניות לחברה נעשות באמצעות פלטפורמה דיגיטלית, כשלדבריהם, שיחה של שתי דקות עם בוט בשם Maya, היא כל מה שנדרש בכדי לרכוש ביטוח רכוש או תכולה. התביעות לחברה נעשות באמצעות על ידי צ'ט עם בוט אחר, Jim שמשלם תביעות תוך שלוש שניות.

לחברה רישיון למכירת ביטוחים בארבעים מדינות בארה"ב, וכיום הם פועלים ב-28 מתוכן. בנוסף, הם מחזיקים ברישיון פאן-אירופי, המאפשר להם למכור ב-31 מדינות ברחבי אירופה. בשלב זה, החברה מתמקדת רק בהולנד וגרמניה.

למייסדי החברה רקורד עשיר, שרייבר המשמש כמנכ"ל החברה שימש בעברו כנשיא חברת פתרונות הטעינה האלחוטית Powermat Technologies, וכסגן נשיא בכיר לשיווק ופיתוח עסקי בחברת SanDisk. וינינגר המשמש כיו"ר החברה נמנה עם מייסדי חברת הטכנולוגיה פייבר הנסחרת גם היא בוול סטריט. 

פנייה לדור הצעיר

אסטרטגיית החברה, מתבססת על התמקדות בפנייה בעיקר לדור הצעיר, בכך מקווים בחברה ליהנות בהמשך מהגידול הטבעי בצרכי הביטוח שלהם. כל זאת, תוך שהם פועלים לקידום ומינוף המערכת שלהם, והופכים אותה למהירה, זולה ומדויקת יותר. זה גם נכון יותר ברמה האסטרטגית - מצעירים החברה תהנה במשך עשרות שנים ובמקביל תציע להם חוץ מביטוח דירה גם ביטוחים נוספים בהמשך. ממבוגרים היא תהנה לתקופה מוגבלת יותר והם גם די "מלאים" בתחום הביטוח, כך שזה לא ביטוח חדש לנכס חדש, לרכב  כפי שעושים צעירים אלא זה החלפה של ביטוח - זה כבר קשה יותר.   

החברה מציעה מודל שונה מחברות הביטוח הוותיקות, לפיו 25% מכל פרמיה מגיע לחברה, כשיתר הסכום מוקצה ברובו לתשלום למבטחי המשנה, ואילו מקצתו נתרם לעמותה לפי בחירתו של הלקוח. בכך, סבורים בחברה כי יצליחו למזער את התנודתיות האופיינית לענף מחד, ויביאו לתרומה חברתית מאידך. בנוסף, הם מאמנים שהדבר יביא לפחות תביעות שמקורם ברמאות.

שוק של 5 טריליון דולר

שוק הביטוח אליו שואפת החברה להיכנס הוא אחד הענפים הכלכלים הגדולים בעולם. פרמיות רכוש, נפגעים וביטוח חיים ברחבי העולם מוערכות בכ-5 טריליון דולר, המהוות 11% מהתמ"ג בארצות הברית. לדברי החברה, היקף הענף מהווה אינדיקטור לתפקיד החיוני של התחום בכלכלה ובחברה. כך, לרוב הבתים, המכוניות והעסקים בארצות הברית יש כיסוי ביטוחי כלשהו.

בארצות הברית 12 מתוך 100 החברות בדירוג החברות של כתב העת פורצ'ן (Fortune 100) הן חברות ביטוח, כשהגיל הממוצע שלהן עומד על 125 שנה. חברות הביטוח המובילות בעולם מניבות הכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר, זאת בזמן שאף חברה לא מחזיקה בנתח שוק גדול מ-4%.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    שוואנצי 10/06/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    אל תשכחו לצרף קופסת סרדינים עם הכיתוב : אוויר חם מארץ הקודש-לא לפתוח"
  • אין לך מושג. תמשיך להגיב על כתבות ותן לאחרים להתעשר (ל"ת)
    דורון 11/06/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    עוד שני פלוציםפ שרוצים למכור לופטגשעפט (ל"ת)
    תומר 10/06/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
  • ואתה ממש הצלחת בחיים בתור טרול (ל"ת)
    דורון 11/06/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מצחיק 10/06/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
    אני מבקש לדעת רק עוד דבר אחד... ה יהיה מחיר המניה ב 23.7.2021 ומה יהיה מחירה ב 19.9.2025 מאחר ועל כל שאר הדברים כתבת "כל מה שצריך לדעת" אשמח לתשובות
  • 7.
    הסיקור הכי טוב על למונייד מכל האתרים האחרים (ל"ת)
    זיו 10/06/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כתבה איכותית מאוד (ל"ת)
    דוד 10/06/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    No moat (ל"ת)
    Warren 10/06/2020 06:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן 09/06/2020 19:08
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד נראה כמו הרצה של מניה. להשוות את זה לחברת ביטוח זה מגוחך. חברת ביטוח זה עסק אמיתי מבוסס ריסק, פה יש, אם בכלל, איזשהו אלגורתים דפוק, כי החברה רק מפסידה כסף. בדיחה.
  • 3.
    ג'ק 09/06/2020 18:46
    הגב לתגובה זו
    גם במשבר האינטרנט וגם בסאב פריים חברות מכרו ספורים ואגדות והשווקים קרסו בסוף.
  • 2.
    גם חברות הביטוח הרגילות הן דיגיטליות אז מה חדש בזה (ל"ת)
    מאיר 09/06/2020 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    fisherking 09/06/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    wework, וגם החיוך ימחק
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".