וול סטריט
צילום: iStock

עליות בוול סטריט: נטפליקס עולה ב-3.5%, רוקו מוסיפה 2.1%

הראלי בוול סטריט לא עוצר כאשר המדדים ממשיכים לקבוע שיאים חדשים נתון התביעות לדמי אבטלה אכזב שבוע שני ברציפות. טבע עלתה ב-1.7%, טסלה הוסיפה עוד 2.7%, דויטשה טיפסה ב-2.7%
עמית נעם טל | (10)

יום המסחר בוול סטריט נסגרו בשיאים חדשים, כאשר לא נראה שיש אירוע שיכול לעצור את הראלי שמתרחש ברקע למהלי הבנקים המרכזיים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                       
דאו ג'ונס 0.16%                                        
נאסד"ק -0.21%                                   

שוק המימון בארה"ב לעמוד במוקד. ברקע להצפת השווקים בכסף זול מצד הפד' בתקופה האחרונה, הריביות בשוקי הריפו נותרו בימים האחרונים ברמות נמוכות של 1.55%, למרות עונת המיסים בארה"ב. עם זאת, נראה כי הבנקים הגדולים הגיעו בימים האחרונים לתקרת ה-G-sib שלהם (להסבר על תקנות ה-G-sib), כאשר הם אינם מבקשים עוד את הכסף הזול מהפד'.

 ב-3 ימי המסחר האחרונים זכו פעולות הפד' בשוקי הריפו לביקושים נמוכים במיוחד. כך לדוגמה, הנפקת הריפו לתקופה של 14 ימים שנערכה היום זכתה לביקושים של 31 מיליארד דולר, נמוך מההיצע שהפד העמיד. אם אכן הבנקים מסרבים לקחת אשראי מהפד' ולחלק אותו לשאר הגופים, בגלל מגבלות הרגולציה, הלחץ בקרנות הגידור לקראת סוף השנה צפוי להתחדש במהירות, כאשר נזכיר כי זה התרחיש שהצביעו בקרדיט סוויס בשבוע שעבר (לכתבה המלאה). 

המתרחש בשוקי האג"ח הממשלתיים עשוי להשפיע כעת גם על שוקי האג"ח הקונצרני, שזכה לביקושים גדולים בשבועות האחרונים בעקבות מהלכי הפד'. נציין כי התשואה הממוצעת על אגרות החוב בדירוג "זבל" ירדה בימים האחרונים לשפל של 6 שנים. 

בגזרת המאקרו, הנרטיב של ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית מקבל היום מכה. נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמד בשבוע האחרון על 234 אלף תביעות, גבוה מהצפי המקודם. במקביל, מדד הייצור בפילדלפיה אכזב עם קריאה של 0.3 נק' בלבד, נמוך משמעותית מהצפי המוקדם.

במרכז

מניית מיקרון (סימול:MU) עלתה ב-2.8% למרות דו"חות חלשים שפרסמה החברה אמש, כאשר בחברה פרסמו גם תחזית שמרנית לרבעון הקרוב.  הרווח הנקי של החברה ירד ב-85% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).

מניית ענקית המשלוחים פדקס (סימול:FDX) עלתה ב-0.1% והמשיכה לרכז עניין לאחר שירדה ב-10% במהלך המסחר אמש ברקע לדו"חות חלשים שפרסמה החברה לרבעון האחרון. במקביל, החברה מורידה תחזיות להמשך השנה (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA)עלתה ב-0.8% והמשיכה לעמוד במוקד העניינים ברקע להודעת החברה על השבתה זמנית של מטוסי ה-737 מקס (לכתבה המלאה). נציין כי מניית החברה מהווה יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס. המשבר בבואינג צפוי להשפיע על חברות רבות נוספות כמו גנ'רל אלקטריק (סימול:GE), יונייטד טכנולוג'יס (סימול:UTX) והאניוול (סימול:HON) שתלויות בביקושים מבואינג. מניות התעופה הגדולות צפויות להיות מושפעות גם הן מהבעיות של בואינג, כאשר הוא רואות את צי המטוסים שלהם מושבת. בהקשר זה נציין את אמריקן אירלירנס (סימול:AAL) וסאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV). 

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) עלתה בעוד 2.7% כאשר היא ללא ספק אחת מהמניות הבולטות של החודשים האחרונים, עם זינוק של מ-120% ועם שווי שוק של 71 מיליארד דולר (לכתבה המלאה) .

חברת יורוג'ן פארמה הישראלית (סימול: URGN) הודיעה כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לבחינה את בקשת החברה לאישור תרופה חדשה עבור UGN-101 (מיטומיצין ג'ל) ויבחן את הבקשה בקדימות גבוהה (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לא טוב 20/12/2019 15:00
    הגב לתגובה זו
    "הנגיד מזהיר, ללא העלאת מיסים המשק עלול להכנס למיתון אם הממשלה תממש את כל ההתחייבויות התקציב שלקחה על עצמה הגרעון ללא העלאת מיסים יתייצב הרמה מסוכנת של יותר מ 4.7% מהתוצר ,כך הזהיר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון במהלך כנס הורביץ שנפתח אתמול ".
  • 9.
    דירה = קורת גג 20/12/2019 06:53
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 8.
    שורטיסט על 19/12/2019 20:29
    הגב לתגובה זו
    הלוואי אני ....
  • 7.
    שורטיסט על 19/12/2019 19:51
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בסהכ רוצים להוריד שכבת קוואק שמנמנה שלאחריה תבוא עוד אחת יותר טעימה ושמנמנה עם הרבה שומן .בבקשה בעדינות גם הפעם !!!! מי שיהיה חזיר יחטוף בראש .
  • 6.
    שורטיסט על 19/12/2019 19:45
    הגב לתגובה זו
    להכין ת שורטים אחים שלי אבל בעדינות .!!!! צריכים עוד קוואק
  • 5.
    רוזן 19/12/2019 18:07
    הגב לתגובה זו
    איך יכול להיות שאחרי תוצאות רבעוניות נמוכות וחלשות המנייה עולה ? התשובה פשוטה - שיטה שלפיה נותנים תחזיות נמוכות ביותר קדימה ואש אין שום בעייה להכות את התחזיות הללו ואז המנייה כמובן חעלה בלי שום בסיס כלכלי.. זוהי שיטה דפוקה ולא ישרה אבל בארה"ב היא תמיד עובדת
  • 4.
    שורטיסט 19/12/2019 16:32
    הגב לתגובה זו
    פוקס גולם עילג וכו אני אוריד לו ת ראש .
  • 3.
    שורטיסט על 19/12/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    למה ? כי ככה אני קבעתי. את הכושלאמא של הויקס אני ייפרק
  • 2.
    אוקיי! אני יוריד מכה על ויקס מ13.4 (ל"ת)
    שורטיסט על 19/12/2019 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארה"ב וכלכלתה ונשיאה תלויים על בלימה!!! (ל"ת)
    פרופ'אבירם(איצ100) 19/12/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.