דיימון
צילום: gettyimages

האתגר עד לסוף השנה: עמידה של הבנקים בדרישות הרגולטוריות

נכון לסוף הרבעון האחרון, 4 הבנקים הגדולים בארה"ב לא עומדים ביעדים לגודל המאזן שלהם. המשמעות: הבנקים יצטרכו להקטין בצורה חדה את מאזניהם עד לסוף השנה או לגייס הון נוסף. מנוצ'ין רמז על הקלה בדרישות, אך הסיכויים נמוכים. בסיטואציה כזו, פעולות הפד' לא אפקטיביות
עמית נעם טל | (3)

שוק המימון הבנקאי שמור בימים כתיקונם לאנשי מקצוע "ולעכברי" אג"ח, אך הצליח מאז ספטמבר האחרון לרכז את תשומת לב המשקיעים ברקע לזינוק בריבית ה-REPO לרמה של 10%, זינוק שהביא לפעולות מהירות מצד הפד' ולגידול של קרוב ל-300 מיליארד דולר במאזן הבנק . אך למרות צעדי הפד', האתגר לסוף השנה הרבה יותר מהאתגר שהתרחש במהלך ספטמבר, ובבנקים הגדולים בארה"ב בטוחים היום כי הפד' יצטרך לבצע התערבות משמעותית הרבה יותר בתקופה הקרובה. 

2 סוגים של מצוקות נזילות

את התפרצות מצוקת הנזילות בספטמבר האחרון ניתן לייחס בעיקר לירידה ברזרבות הבנקים כתוצאה מירידה של קרוב ל-700 מיליארד דולר במאזן הפד' בשנים האחרונות. הירידה ברזרבות הבנקים הובילה לכך שבאמצע ספטמבר האחרון נמנעו הבנקים להעניק אשראי לבנקים אחרים, והדילרים נתקעו עם כמות גדולה של אג"ח אמריקני ללא יכולת מימון (לכתבה המלאה על האירוע שהתחרש בספטמבר). 

הפד' פתר מצוקה זו על ידי הצפה של השוק בכסף זול. הבנק מהעניק היום הלוואות בסכום של 220 מיליארד דולר בשוקי ה-REPO לתקופות שונות. במקביל, הבנק החל בחודשלרכוש אגרות חוב לתקופות קצרות בהיקף של 60 מיליארד דולר (לכתבה המלאה), דבר שמעלה מחדש את רזבות הבנקים.

מאזן הפד' בשנה האחרונה: מצוקת הנזילות בשוק נפתרה ע"י הגדלה רזרבות הבנקים (רק הוא מבקש לא לקרוא לזה QE)

עם זאת, עד סוף השנה צפוי ללוות את השווקים מצוקה אחרת, שהיא נובעת מההגבלה על מאזני הבנקים הגדולים ((global systemically important banks  או בקיצור G-SIB) , והיא הרבה יותר מורכבת כיוון שהיא מתייחסת לרגולציה שהוטלה על הבנקים במהלך העשור האחרון. 

הסבר קצר

לפי הכללים החדשים שנקבעו לאחר המשבר הכלכלי של 2008, כל אחד מהבנקים "הגדולים מכדי ליפול" מקבל ניקוד מסוים לפי 5 פרמטרים, הכוללים בין היתר את גודל הבנק, יכולת גיוס ההון שלו לטווח קצר, והחשיפה של הבנק לשוק הנגזרים. הציון הסופי שמקבל כל בנק מתורגם לדרישות הרגולטוריות מבחינת מבנה ההון של הבנק.

הטבלה הבאה מציגה כיצד התהליך עובד: העמודה השנייה מייצגת את הניקוד שמקבל הבנק, והעמודה הימנית מייצגת את השינוי שצריך להתבצע בשיעורי ההון רובד 1 של הבנק.

מה הבעיה כעת?

נכון לסוף הרבעון האחרון, 4 בנקים הגדולים בארה"ב חורגים לקטגוריה הבאה מבחינת דרישות ההון שלהם, והם חייבים לבצע הקטנה משמעותית של המאזנים בשביל להימנע מהדרישה להגדלת ההון רובד ראשון שלהם במהלך השנה הבאה. איך מורידים את המינוף? ע"י הקטנה של האשראי המוענק לשאר הגופים. תהליך דומה התרחש במהלך השנה שעברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

במילים פשוטות: אם הבעיה בספטמבר האחרון הייתה של מחסור ברזרבות, הבעיה הנוכחית היא גם של עמידה בדרישות הרגולציה. זו הסיבה מדוע מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דיימון, טען בחודש שעבר כי "על הרגולטורים להחליט האם הם רוצים לשנות את הרגולציה. כרגע אנחנו רוצים לעמוד בכללים שנקבעו" (לכתבה המלאה).

לנוכח אירועים אלו, הכלכלנים בבנק אוף אמריקה/בג'יי פי מורגן/ במורגן סטנלי ובקרדיט סוויס מעריכים כי הלחץ בשוקי המימון יתחדש כבר בימים הקרובים, כאשר הבנקים הגדולים יתחילו לצמצם את מאזניהם לקראת סוף השנה. 

הניתוח האחרון של מורגן סטלי: ג'יי פי מורגן, סיטי בנק , גולדמן זאקס, ובנק אוף אמריקה חורגים כעת מהיעדים לגודל המאזן שלהם

מה הפד' יכול לעשות?

שר האוצר סטיבן מנוצ'ין התבטא בנושא לפני כשבועיים במהלך ביקורו בישראל ורמז כי הממשל מגיע ב"ראש פתוח" בנוגע לאפשרות להורדת הרגולציה על הבנקים. עם זאת, הסיכויים לשינוי ברגולציה בטווח כה קצר קלושים. בנוסף, לא בטוח כי בסמכותו של הממשל לשנות חוקים אלו שנקבעו לאחר עבודה של שנים.

בסיטואציה כזו, שוב הפד' יצטרך להשפיע על השוק. הפד' עובד היום עם 24 דילרים בארה"ב, כאשר חלק גדול מהם מוגדרים בקטגוריה של ה-GSIB. פעולת הפד' בחודשיים האחרונים הצליחה כי הבנקים הגדולים הסכימו לחלק אשראי שהגיע מהפד', כעת הם צריכים לצמצם זמנית את מאזניהם ולכן גם אם הפד' יזריק מיליארד דולרים בשווקים, הכסף לא צפוי להשתחרר לשאר השווקים. אחת האפשרויות הוא להגדיל בצורה דרמטית את מספר הגופים שהוא מספק אשראי (לא רק הדילרים הגדולים), דבר שיביא לגידול משמעותי עוד יותר במאזן הבנק. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המשועמם 12/11/2019 00:18
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה בנק אופ אמריקה ירכוש רכישה עצמית נוספת של מניותיו במיליארדי דולרים כפי שעשה השנה, ובא לציון גואל.
  • 1.
    אין שום אתגר 11/11/2019 23:17
    הגב לתגובה זו
    קונים טיונר ודפים
  • היום זה רשומה במחשב. לא מבזבזים נייר. (ל"ת)
    משהו 13/11/2019 20:57
    הגב לתגובה זו
עליות בבורסה (גרוק)עליות בבורסה (גרוק)

"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן

בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?

רן קידר |

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.

התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.

המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:

הרחבה: האם סין חוזרת להיות הזדמנות השקעה מובילה?

טסלה  X (טסלה)טסלה X (טסלה)

טסלה מכחישה ניתוק מספקים סיניים למרות לחצים גיאופוליטיים

אחרי דיווחים על ניתוק מספקים סינים, החברה מכחישה ומדגישה כי בחירת ספקים נקבעת לפי איכות ועלות, אף שבארה״ב היא פועלת להחליף רכיבים מסין בתוך שנה–שנתיים


אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

הדיון סביב התלות של תעשיית הרכב האמריקאית ביצרנים סינים עלה מדרגה השבוע, לאחר שבטסלה Tesla 1.71%  ניסו להבהיר כי אינם מתכוונים לנתק קשרים עם ספקים מסין. ההבהרה הגיעה בעקבות פרסומים בארה״ב שטענו כי החברה בוחנת הפחתה בשימוש ברכיבים סיניים במכוניות שהיא מייצרת בארה״ב.

גרייס טאו, סגנית נשיא בטסלה סין, כתבה ברשת וייבו כי מדינת המוצא של ספק איננה מהווה קריטריון לפסילה. לדבריה, החברה מפעילה כלפי ספקים באירופה, בארה״ב ובסין את אותם סטנדרטים של איכות, עלות ויכולת אספקה. הדברים נועדו להגיב לידיעה של הוול סטריט ג׳ורנל, שלפיה טסלה מתכוונת להפסיק להשתמש בחלקים סיניים בקווי הייצור בארה״ב.


לפי אותו דיווח של הג׳ורנל, טסלה החלה לדרוש מספקיה להימנע משימוש ברכיבים שמיוצרים בסין בכלי הרכב שהיא מייצרת בארה״ב, בעקבות ההשפעה ההולכת וגוברת של המתיחות הגיאופוליטית בין וושינגטון לבייג׳ינג. לפי גורמים המעורים בנושא, ההחלטה התקבלה כבר בתחילת השנה, ובחברה פועלים באופן מדורג להחליף רכיבים סיניים בחלקים שמקורם במדינות אחרות. בנוסף, לדברי אותם גורמים, חלק מהאספקה כבר עבר למקורות חלופיים, וטסלה מתכוונת להשלים את המעבר עבור יתר החלקים במהלך השנה או השנתיים הקרובות. 


מרחב התמרון מוגבל

הבחינה מחדש של שרשרות האספקה בענף הרכב הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, על רקע ההחרפה כאמור ביחסים בין וושינגטון לבייג׳ינג. יצרניות אמריקאיות מחפשות דרכים להפחית חשיפה לספקים סינים, אך בפועל מרחב התמרון מוגבל: סין מחזיקה בתשתית ייצור רחבה ובעליונות בחומרי גלם, ברכיבים אלקטרוניים ובשלבי ייצור מרכזיים, מה שמקשה על מעבר מהיר למקורות חלופיים.


לפי דיווחי עיתונות בארה״ב, טסלה אכן בוחנת בשנים האחרונות הפחתה של רכיבים שמיוצרים בסין עבור מפעליה בארה״ב. המהלך הואץ בתקופת הקורונה, ובמיוחד לאחר שהממשל האמריקאי הקודם הטיל מכסים כבדים על יבוא מסין. מנגד, במפעלי החברה בסין אין שינוי מהותי בשיתוף הפעולה עם יצרנים מקומיים. המפעל בשנגחאי נותר מרכז הייצור הגדול ביותר של טסלה בעולם ומשמש גם אתר יצוא מרכזי לשווקים ברחבי אסיה ואירופה. פעילות זו הפכה את הספקים הסינים לשותפים עמוקים במערך הייצור הגלובלי של החברה, גם אם בארה״ב נשקלות התאמות נקודתיות.