פאואל
צילום: gettyimages

קרדיט סוויס: הפד' בדרך לאבד שליטה על השווקים עד סוף השנה

זולטן פוזסר, ראש צוות המחקר בקרדיס סוויס, טוען כי פעולות הפד' לא מספיקות למנוע  זינוק של הריביות לקראת סוף השנה - התקופה בה החברות צריכות לסגור את מאזניהם. פוזסר טוען, כי הפד' יצטרך להרחיב את הרכישות הנוכחיות, ובמקביל לפתוח קווי אשראי לשאר הבנקים המרכזיים - בדומה לאירועים ב-2008
עמית נעם טל | (3)

"הזרקות ההון האחרונות של הפד' לא מספיקות בשביל להרגיע את לחץ המימון הצפוי לקראת סוף השנה. כתוצאה מכך, הפד' בדרך לאבד שליטה על הריביות בשבועות הקרובים", כך טוען זולטן פוזסר, ראש צוות המחקר בקרדיט סוויס ומי שהיה בעבר היועץ למשרד האוצר האמריקני.

נזכיר כי לקראת סוף השנה מתבקשות כלל החברות ובפרט הגופים הפיננסים לסדר את מאזניהם, ולכן הביקוש לכסף עולה משמעותית לקראת התקופה הזו בשנה. פוזאסר טוען כי "המערכת הבנקאית מעולם לא הגיעה לסוף שנה פגיעה כמו השנה הנוכחית". 

פוזסר טוען כי איבוד השליטה הצפוי של הפד' יחייב את הבנק להרחיב את תוכנית הרכישות גם לאגרות החוב הארוכות, ובמקביל לפתוח קווי אשראי לשאר הבנקים המרכזיים, מהלך שלא נעשה מאז נפילת ליהמן ברדרס ב-2008. 

התחזית החריגה של פוזסר מגיעה בעקבות של 2 גורמים קריטיים שמתרחשים כעת במערכת הבנקאית בארה"ב. הגורם הראשון הוא הרזרבות הנמוכות של הבנקים לנוכח תהליך צמצום המאזן של הפד'. פוזסר מציין כי למרות הזרקות ההון האחרונות של הפד', רזרבות הבנקים לא גדלו. 

רזרבות הבנקים בארה"ב: מהלכי הפד' ייצבו את הרזרבות, אך הרזבות של הבנקים נותרו ברמה נמוכה

הגורם השני (שדיווחנו עליו ב-BIZPORTAL במהלך החודשים האחרונים) הוא סוגיית ה-G-SIB. נכון לסוף הרבעון ה-3, 4 הבנקים הגדולים בארה"ב (ג'יי פי מורגן, בנק אוף אמריקה, סיטי בנק וגולדמן זאקס), צריכים לצמצם את מאזניהם אם הם רוצים להימנע לגיוס הון ענק ברבעון הראשון של 2020. 

נזכיר: לפי הכללים החדשים שנקבעו לאחר המשבר הכלכלי של 2008, כל אחד מהבנקים "הגדולים מכדי ליפול" מקבל ניקוד מסוים לפי 5 פרמטרים, הכוללים בין היתר את שווי הבנק, יכולת גיוס ההון שלו לטווח קצר, והחשיפה של הבנק לשוק הנגזרים. הציון הסופי שמקבל כל בנק מתורגם לדרישות הרגולטוריות מבחינת מבנה ההון של הבנק. 

אם בסוף הרבעון האחרון הבנקים הגדולים חרגו מהיעדים שלהם, פוזסר מציין כי הסיטואציה חריגה יותר כעת בגלל 2 סיבות: הראלי החד בשוקי המניות ניפח עוד יותר את הניקוד של הבנקים. בנוסף, מבנה עקומת האג"ח האמריקנית גרם לעלייה נוספת בניקוד הבנקים, שכן הבנקים נאלצו להגדיל את הפוזיציה שלהם בשוקי האג"ח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

פוזסר מציין 2 דרכים שהבנקים יכולים להוריד את הניקוד שלהם: הורדה דרמטית של ההלוואות בשוקי הריפו. וירידה בהלוואות הניתנות בשוקי המט"ח (FX swap) פעולות אלו צפויות לגרום מצוקת נזילות אצל הגופים שתלויים בקווי האשראי מהבנקים. כך לדוגמא - קרנות הגידור.   

הסיטואציה צפויה לגרום ל"מכירת חיסול" של נכסים, כאשר הדגש צפוי להיות בשוק האג"ח הממשלתי בעקבות העבודה כי קרנות הגידור כבר לא יוכלו לממן אגרות חוב אלו. "השוק לא מתמחר כלום מהאירועים הצפויים. השוק לא מתמחר את העובדה כי פעולות הפד' האחרונות לא עובדות. השוק לא מתמחר העובדה כי הפד' עשוי להפתיע עם הורדת ריבית מהירה במטרה להקל על הלחץ בשוקי המימון, והשוק לא מתמחר הרחבה של הרכישות מצד הבנק המרכזי", טוען פוזסר ומוסיף כי "אחד מהפרמטרים  אלו יצטרך להשתנות". 

פוזסר ממשיך בקו התקיף שלו וטוען כי "אתם בטח טוענים שאסור להילחם בפד', הם מוסיפים נזילות בשוקי הריפו וקונים אגרות חוב קצרות, ומה שלא קורה עכשיו במערכת הפיננסית לא צפוי להתרחש גם בסוף השנה והכל יהיה בסדר. לא כך מהר!". 

לטענת פוזסר, לפד' לא תהיה ברירה והוא צפוי להתערב בשוקי האג"ח ובשוקי המט"ח. ההתערבות בשוקי האג"ח צפויה להיות ע"י הרחבת הרכישות גם לאגרות החוב הארוכות של ארה"ב (כאשר הפד' יכנס לנעלים של קרנות הגידור שלא יצליחו לממן את אגרות חוב אלו). במקביל, הפד' יצטרך להשיק קווי אשראי מוזלים לשאר הבנקים המרכזיים, דבר שיאפשר להם להעניק הלוואות דולריות לגופים הזרים לקראת סוף השנה. נציין כי בשיאו של המשבר הכלכלי ב-2008, זמן קצר לאחר נפילת ליהמן ברדרס, הפד' ביצע מהלך דומה. 

למרות הצפי לעזרה מהפד', פוזסר טוען כי בגלל שבכירי הבנק לא להוטים להשיק תוכנית מסוג זה, "משהו צריך להישבר בשוק לפני". 

כתבות נוספות שפורסמו בנושא, לקריאה נוסף:

9.12 - ה-BIS: קרנות הגידור היו אחראיות לחלק ניכר מהאירועים בספטמבר

4.12 - הריבית בשוק הריפו לסוף השנה עלתה ל-3.7% 

2.12 - הפד' יציל את השווקים? 2 האירועים המשמעותיים החודש

11.11 - האתגר עד לסוף השנה: עמידה של הבנקים בדרישות הרגולטוריות

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    זה הזמן למכור הכל - מפחיד. (ל"ת)
    דן 11/12/2019 00:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דוד אברהם כהן 10/12/2019 20:11
    הגב לתגובה זו
    באמ'שך , האם הפד' יוריד ריבית או יעלה ריבית, האם הדולר יעלה אל מול השקל או שמא ירד ? האאאא
  • 1.
    סוציאליסט . ברור שיראה שחורות . (ל"ת)
    איש 10/12/2019 18:56
    הגב לתגובה זו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.