בואינג עוצרת ייצור מטוסי ה-737; בעיה גדולה לכלכלה האמריקנית

הנהלת החברה אישרה את הדיווחים אמש על הקפאה זמנית של ייצור המטוסים. שאלת הנזילות של החברה עשויה לחזור כעת לכותרות. במקביל, מספר רב של חברות גדולות כמו ג'נרל אלקרטיק, יונייטד טכנולוג'יס, אמריקן איירלינס וסאות'ווסט. הממשל יתערב?
עמית נעם טל | (3)

פרשת התרסקות המטוסים של ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) ממשיכה להסתבך. הנהלת החברה אישרה אמש לאחר סגירת המסחר את הדיווחים על השבתה זמנית של ייצור מטוסי ה-737 מקס של החברה. 

נזכיר כי בחברה טענו בחודשים האחרונים כי מטוסי ה-737 מקס צפויים לחזור לפעילות לאחר 9 חודשים של קרקוע עד סוף 2019. עם זאת, בשבוע שעבר הודיעה רשות התעופה האמריקנית כי היא צפויה להאריך את הבדיקות של מטוסי ה-737 מקס לתוך 2020 - ולחברה לא הייתה כל כך ברירה.

המשמעות עבור החברה עשויה להיות כעת קריטית. ע"פ הדו"חות האחרונים של החברה, מסירות מטוסי החברה המסחריים הסתכמו ברבעון השלישי ב-62 מטוסים בלבד, ירידה של כ-67% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום 9 החודשים האחרונים, החברה מסרה כ-301 מטוסים מסחריים, ירידה של 47% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. הפסקת הייצור של החברה צפויה לגרום לירידה נוספת בנתוני המסירות של החברה.

אבל זה לא הכל. קופת המזומנים של החברה עמדה ברבעון האחרון על 10.9 מיליארד דולר, אך תזרים המזומנים החופשי של החברה היה שלילי ועמד על 2.89 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 4.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לנוכח ההפרשה שצפויה החברה לבצע לקרנות הפנסיה שלה ברבעון הקרוב (לכתבה המלאה) - סימני השאלה בנוגע לנזילות של החברה צפויים לצוץ כעת במהירות. נכון להיום, החברה הודיעה כי היא לא צפויה לבצע פיטורי עובדים נרחבים, אך כאמור הכל תלוי בכמה זמן "ההשבתה הזמנית" תמשיך.

הצרות של החברה הן גם צרות ברמת המאקרו, לנוכח גודלה של החברה והשפעתה על הכלכלה האמריקנית. בואינג היא הייצואנית התעשייתית הגדולה ביותר בארה"ב, ולא במקרה ארה"ב מאיימת על האיחוד האירופאי בעקבות הסובסידיה שהם מעניקים לאיירבוס (לכתבה המלאה). 

במקביל, נראה כי כדאי לשים לב לחברות האחראיות על שרשרת האספקה לבואינג, כמו ג'נרל אלקטריק (סימול:GE), יונייטד טכנולוג'יס (סימול:UTX) והאניוול (סימול:HON) שתלויות בביקושים מבואינג. מניות התעופה הגדולות צפויות להיות מושפעות גם הן מהבעיות של בואינג, כאשר הוא רואות את צי המטוסים שלהם מושבת. בהקשר זה נציין את אמריקן אירלירנס (סימול:AAL) וסאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV). 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כריש 17/12/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
    אתה תיפול קודם טל
  • 2.
    אין בעיה 17/12/2019 22:45
    הגב לתגובה זו
    ובא לציון גואל! הכל בשביל שהשוק לא יפול
  • 1.
    תמים 17/12/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    בואינג חברה מושחתת. מה שמעניין אותה זה רק הכסף ולא הנוסעים.
sp500
צילום: טוויטר
תחזית

מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה מעלה את שערי המניות?

ההשקעה תניב פירות מהירים - התחזית של מורגן סטנלי ולכמה יגיע ה-S&P 500?

רן קידר |
נושאים בכתבה S&P500 מורגן סטנלי

במורגן סטנלי מספקים הערכה אופטימית במיוחד למניות בוול סטריט - האנליסטים של מורגן מעריכים כי אימוץ טכנולוגיות AI בקרב חברות ה־S&P 500 עשוי להוסיף עד 920 מיליארד דולר בשנה לשורת הרווח הנקי. מדובר בפוטנציאל לשינוי דרמטי ברווחיות וברווח וכתוצאה מכך בשווי השוק של החברות הגדולות בארה"ב.

מורגן שהוא השורי ביותר מבין גופי ההשקעות מסביר שהמהפכה הטכנולוגית של הבינה המלאכותית, שהחלה כטרנד נקודתי בסקטור ההיי-טק, מתפשטת כעת לכל ענפי המשק. מדובר בחיסכון והתייעלות, גידול בהכנסות וכמובן גידול ברווח. ברגע שהרווח גדל, מכפיל הרווח של החברה יורד והשוק צפוי להעלות את המניה למכפיל הרווח המייצג. 

במורגן מדברים על סכום פנומנלי - כמעט טריליון דולר לרווח והמשמעות היא גידול של קרוב ל-20% ברווח התפעולי וגידול מרשים יותר בשורה התחתונה. אלו רמות גידול שלא זכורות בהיסטוריה בפרק זמן קצר, כשבמורגן מסבירים שהתהליך כבר החל והוא יתעצם השנה ושנה הבאה. 

במקביל לעלייה ברווח, מדד ה-S&P עשוי לעלות במעל 20% בכדי להתאים את עצמו לרווחים החדשים. 


השקעות עם פוטנציאל אדיר

המספרים המניעים את התחזיות קשורים ישירות להיקף ההשקעות. ארבעת ענקיות הטכנולוגיה - אלפבית, מיקרוסופט, אמזון ומטא  שצפויות להוציא כמעט טריליון דולר בשלוש שנים על תשתיות, מרכזי נתונים, פיתוח תוכנה ויישומים מבוססי AI. זהו קצב השקעות חריג גם ביחס לעשורים הקודמים, וממחיש את האמון של החברות בכך שההשקעה תניב החזר מהיר יחסית.

השימושים האפשריים מגוונים: החל ממוקדי שירות לקוחות שמבוססים על מערכות חכמות, דרך כלי פרסום ממוקדים יותר ועד אוטומציה מתקדמת של תהליכים לוגיסטיים. חלק מהחסכון יגיע מצמצום כוח אדם בתחומים מסוימים, אך ההיסטוריה מלמדת שכאשר פרודוקטיביות עולה, נוצרים גם מקומות עבודה חדשים בתחומים אחרים.

ירידות בבורסה
צילום: דאלי אי
היום לפני

היום שבו נאסד"ק ירד 8% תוך דקות ומה קרה היום לפני 76 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-24 באוגוסט



עמית בר |
נושאים בכתבה נאט"ו נאסד"ק

24 באוגוסט 2014 - Flash Crash בוול סטריט, ירידות חדות במדדים

ב-24 באוגוסט 2015 נרשמה אחת ההתרחשויות החריגות בשוק ההון האמריקאי, כאשר מדדי וול סטריט צנחו בצורה חדה ופתאומית בעקבות אירוע Flash Crash. מדובר בתופעה שבה השוק קורס במהירות, לעיתים בלי סיבה כלכלית ברורה, בשל מכירה אוטומטית של אלגוריתמים וקרנות.

מדד דאו ג'ונס פתח בירידה של כ־1,089 נקודות, ירידה של יותר מ־6%, מדד S&P 500 איבד כ-5.3%, והנאסד"ק ירד בכ-8% בפתיחה, לפני שהתמתנו הירידות. מניות רבות ותעודות סל נפגעו קשות, חלקן רשמו ירידות של 20%-30% תוך דקות. המסחר במאות מניות הופסק זמנית בעקבות הפעלת מנתקי זרם.

ה-Flash Crash הראשון התרחש בוול סטריט בשנת 2010 והפך סמל לסכנות שטמונות במסחר ממוחשב. 

האירוע ב-2015 התרחש על רקע חששות ממשבר כלכלי בסין, ירידות חדות בבורסות אסיה וירידה במחירי הסחורות, אך מה שאפיין אותו היה עוצמת התגובה והמהירות שלה. מערכות מסחר אלגוריתמיות פעלו בתיאום כמעט אוטומטי והובילו לגל מכירות מתגלגל שהעמיק את התנודתיות.

המערכת הגיבה לא על בסיס ניתוח כלכלי עמוק, אלא על פי הוראות מתוכנתות שמבוססות על כמות ופאניקה. התוצאה היתה מסחר שהתנתק מהמציאות הכלכלית. התיקונים שבאו לאחר מכן היו מהירים לא פחות, אבל נזקי אמון נרשמו בקרב ציבור המשקיעים.