טיסה
צילום: Pascal Meier /Unsplash

בוטלה טיסה בגלל הקורונה? תקבלו פיצוי אבל תוך 90 יום

הארכת התיקון - פיצוי עד 90 יום - גם לטיסות שיבוטלו עד סוף נובמבר  
נושאים בכתבה אדומים טיסות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה את בקשת משרד התחבורה להאריך את תוקפן של התיקונים לחוק שירותי תעופה, המשהה חלק מזכויות הצרכנים במקרה של ביטול טיסה. היו"ר מרגי, אמר כי בכוונתו לתקן את החוק ולקצר משמעותית את שזמן ההמתנה של הנוסעים להחזר כספי עבור טיסה שבוטלה.

כזכור, לפני כארבעה חודשים אישרה ועדת הכלכלה הוראת שעה המשהה חלק מהזכויות הצרכניות שנקבעו בחוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"). בהתאם לכך נקבע כי בתקופת הוראת השעה ההחזר הכספי יינתן ללקוחות תוך 90 יום מיום ביטול הטיסה, ולא תוך 21 יום מיום שהנוסע ביקש זאת. כמו כן נקבע כי במהלך תקופת הוראת השעה הנוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי כספי בשל טיסה שבוטלה, הזכות להלנה הוגבלה לשתי לילות וניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע ללקוחות שוברים במקום החזר כספי. התיקונים נקבעו כהוראת שעה שתוקפה הוא עד ה-24 באוקטובר, אך לנוכח העובדה שמשבר הקורונה ממשיך להשפיע על ענף התעופה אישרה הוועדה את בקשת משרד התחבורה, להאריך את הוראת השעה עד ה-30 בנובמבר.

באשר להארכת תוקף התיקון ל"חוק טיבי" הודיע היום היו"ר מרגי כי הארכת הוראת השעה תחול רק על טיסות שיבוטלו מאתמול ועד ה-30 בנובמבר, כאשר במהלך התקופה הזו בכוונתו להגיש הצעה לתיקון החוק. ח"כ מרגי הזכיר כי לא היה מוכן להאריך את הוראת השעה, המשהה חלק מזכויות הצרכנים. עם זאת, הוא הוסיף כי הגיע לפשרה עם משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, לפיה לאחר שתפקע הוראת השעה ההחזר הכספי יינתן ללקוחות תוך 30 יום מיום ביטול הטיסה.

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר: הוסיפה כי הרשות סבורה שנכון להשאיר את האפשרות להציע שובר וגם את הגבלת הלינה. בשל העובדה שעדיין יש ללקוחות בעיות תקשורת מול חברות התעופה מוצע שההחזר הכספי ישולם תוך 30 יום מיום ביטול הטיסה. היא התייחסה גם למצב ההחזר הכספי ללקוחות ואמרה: "ארקיע סיימה להחזיר את הכספים ללקוחות ואין לה חובות נוספים. ישראייר השיבה 90% וחברת אל על השיבה 70% - אלה הנתונים שמנהל רת"א קיבל מחברות התעופה".

נציגת הרשות להגנת הצרכן, אילנה מזרחי, התייחסה להצעת התיקון ואמרה כי ההקלות צריכות להינתן אך ורק לחברות שהחל מדצמבר לא יהיו להן חובות לצרכנים. היו"ר מרגי התייחס לכך בחיוב, ואמר כי זה "חומר למחשבה".

ח"כ הילה שי וזאן, העומדת בראש ועדת המשנה לבחינת כשלים בצרכנות שקיימה בשבוע שעבר דיון בעניין, אמרה כי צריך תכנית אסטרטגית ברורה לענף, בעיקר על רקע חוסר הוודאות באשר ליעדים שהופכים מירוקים לאדומים. היא הוסיפה כי בכוונתה לקדם תיקון נוסף לחוק, שיחייב את סוכני הנסיעות להשיב כספים תוך 48 שעות מהרגש שהתקבלו מחברות התעופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מל 25/10/2020 17:55
    הגב לתגובה זו
    לא מובן לי : טיסתי באלעל נרכשה בינואר 2020 ל יציאה ב 31.8.20 . מה הן זכויותי?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.