הנסיך הסעודי מספר על התכנית שתוצג בשבוע הבא, וחושף - "היינו על סף קריסה"

בראיון רחב לבלומברג מספר מוחמד בן סלמאן על התכנית הגדולה שלו לסעודיה החדשה - בעוד 20 שנה
מערכת Bizportal | (9)
נושאים בכתבה נפט סעודיה

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן בן ה-31, שהינו האיש החזק כיום בממלכה הסעודית, צפוי ביום שני הקרוב לחשוף את התכנית הגדולה שלו לסעודיה ביום שאחרי הנפט. בשיחה של 8 שעות עם כתבי בלומברג בריאד בירת הממלכה, סיפר הנסיך על מצבה הנוכחי של סעודיה תחת מחירי הנפט שנחתכו בעשרות אחוזים, ועל התכנית שהוא מתכוון לחשוף.

"כמה קרובה כיום ערב הסעודית למשבר כלכלי?" שאל הנסיך, ועוזרו השיב - "המצב טוב יותר כעת, אבל אם היית שואל אותי את השאלה הזו לפני שנה בדיוק - אני אגיד שהיית אז על סף התקף חרדה". אותו עוזר חשף בראיון עם בלומברג כי באפריל של 2015 בוצעה בדיקה בממלכה והתגלה כי עם קצב ההוצאות יימשך נוכח מחירי הנפט הנמוכים, סעודיה תיכנס למצב של פשיטת רגל תוך שנתיים בלבד, כלומר בתחילת 2017. מסיבה זו הורה הנסיך על שורה של מהלכים, החל מקיצוץ של 25% בתקציב ועד הטלת מיסים חדשים ובחינת כל נושא המע"מ בממלכה (מהלך שצפוי ליצור הכנסה שנתית של 100 מיליארד דולר ב-2020). מרגע שצעדים אלו נכנסו לתוקף, היקף ההוצאה החודשית של הממלכה שעמד על 30 מיליארד דולר בחודש, החל לצנוח.

והדבר הבא, כאמור, זו התכנית הגדולה שתוצג ביום שני הקרוב - "החזון של סעודיה". מדובר בתכנית כוללת, הן מהצד הכלכלי והן מהצד החברתי. לגבי הצד הכלכלי, התכנית צפויה לכלול הקמת קרן השקעות ממשלתית בהיקף עצום של 2 טריליון דולר. רק לשם השוואה, נציין כי קרן ההשקעות הנורבגית (שמקורה מכספי הנפט והינה הגדולה בעולם מסוגה), מנהלת סכום של רק קצת יותר מ-800 מיליארד דולר. בתוך כך, הנסיך מתכנן להנפיק את חברת הנפט הסעודית Aramco ולמכור לציבור עד 5% מהמניות. הכסף שיגוייס יעבור לאותה קרן השקעות. הקרן שתוקם תשקיע בנכסים שאינם קשורים לנפט ובסופו של דבר הנכסים הללו יניבו הכנסות שיהיו גדולות מההכנסות על הנפט. "בעוד 20 שנה נהייה כלכלה שלא מסתמכל רק על נפט", אמר הנסיך. 

לתכנית יש גם צד חברתי, הנסיך שמודע לכך שסעודיה תתקשה לשגשג במצב בו חצי מהאוכולוסיה נמצאת מצב של דיכוי חמור, אמר כי הוא יתמוך במתן זכויות לנשים שכיום לא יכולות לנהוג ברכב או בכלל לצאת מהבית ללא ליווי של גבר קרוב משפחה. "אנחנו מאמינים שלנשים יש באיסלאם זכויות שהן עדיין לא ניצלו". 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ל4 27/04/2016 20:08
    הגב לתגובה זו
    רק ראש ממשלה חיצוני כמו סטנלי יכול לשנות משהו....
  • 5.
    אצלנו יגנבו את הכסף מתמלוגי הנפט לפני שיגיע לקרן לאזרח (ל"ת)
    תום 24/04/2016 20:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק אצלנו ביבי האפס הבטיח שיקימו קרן כמו בנורבגיה ו 0000 (ל"ת)
    תום 24/04/2016 20:54
    הגב לתגובה זו
  • אם תוסיף ס לפני השם תהיה צודק. (ל"ת)
    ביבי מלך ישראל 29/04/2016 17:20
    הגב לתגובה זו
  • נכון,אבל הוא לא הבטיח לקיים..... (ל"ת)
    יאיר 26/04/2016 20:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מבינים מה זה ערבים אם היו מקימים קרן כמו נורבגיה :):) (ל"ת)
    תום 24/04/2016 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נא לתקן 21/04/2016 18:26
    הגב לתגובה זו
    מה קורה איתכם?
  • אם נתחיל לתקן טעויות כתיב-לא נגמור עוד שבוע (ל"ת)
    יי 27/04/2016 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן 21/04/2016 14:12
    הגב לתגובה זו
    גם הסרתע לםני חודשיים וגם השבוע שכלכם ציםיתים למפולת בנפט. הם מתכננים את ההנפקה הגדולה מעולם וחייבים מחיר נפט גבוה אחרת היא תכשל. בעניין מניות לדעתי לאומי שווה או מי שנסחרת קרוב להון עצמי,אל על להתרחק תרד עוד עלתה מעל טמעבר לשוויה ב 2015 ורוב העלייה התבססה על הנפט,מזון להתרחק.ביו,פלוריסטם וכיטוב בעלות הפוטנציאל הגדטל ביותר לדעתי.
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.