בקרוב: מוסך לא יוכל לחייב קניית חלפים אצלו

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות המחייבות מוסך לתת שירות, גם אם רכשתם את חלקי החילוף במקום אחר
מערכת אוטו | (2)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה ביום חמישי תקנות המחייבות מוסך לטפל ברכבכם, גם אם הבאתם את החלפים הנדרשים לתיקון ממקום אחר. פירוש הדבר כי בניגוד למצב הקיים כיום, בעל מוסך לא יוכל לסרב לבצע את התיקון או להתנות אותו ברכישת החלפים בחנות שלו. בנוסף אושרו תקנות המחייבות מתן שירות ללא אפלייה בין לקוחות (אם כי הותרה הנחה ללקוחות קבועים) וחובת מתן שירות למעט ללקוחות שצברו חוב כספי קודם מול המוסך.

 

התקנות החדשות נכללות ברפורמה בענף הרכב שמוביל משרד התחבורה. הן מתקנות מצב קיים בו בעלי מוסכים יכלו לחייב בעלי מכוניות לרכוש מהם חלפים, אם כי גם במצב הקיים הלקוח יכול לפנות למוסך אחר בו דרישה זו אינה קיימת, ולבצע את התיקון אצלו. יצוין כי התקנות לא כוללות הקלה כלשהי בהליך הייבוא של חלפים בייבוא אישי, שמותר לחלק מסוגי החלפים גם כיום (למעט חלק מהחלקים המוגדרים בטיחותיים, בהם נדרש סיוע מיבואנית מורשית).

ח"כ כבל הוסיף וביקש ממשרד התחבורה להקים מוקד, אליו ניתן יהיה להתקשר ולהתלונן על מקרים של סירוב לתת שירות - זאת במטרה לוודא שמוסכים לא עוברים על התקנות החדשות. בשלב זה לא ברור אם אכן יוקם מוקד שכזה, או שתלונות יועברו למשרד התחבורה בדרכים הקיימות כיום.

 

בדיון שנערך טרם אישור התקנות, היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, ציינה כי האיגוד לא מתנגד למתן השירות, אך מוסכים לא יכולים לתת אחריות על תקינות רכיבים שלא מכרו בעצמם ואינם יודעים את טיבם. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, סיפר כי התופעה של לקוחות שבאים למוסך עם חלפים שרכשו בעצמם הולכת ומתרחבת, ואמר כי "זה כמו לקוח שמגיע למסעדה ולא רק שהוא הביא את הסנדוויץ' הוא גם יכול לתבוע אם קיבל קלקול קיבה".

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ברור,המוסכים ח ל ש י ם,מי יעז לגעת בחברות הביטוח? (ל"ת)
    קובי 01/08/2017 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא יעזור. יחייבו במחיר זול על חלקים ויעלו מחיר עבודה. (ל"ת)
    מכונאי 01/08/2017 12:41
    הגב לתגובה זו
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.