9 מיליון. פרסומת האצבעות
צילום: יח"צ

בדרך למהפכה: הסוף לעמלות היתר של חברות המדיה?

משרד התקשורת עשוי לקבל מספר החלטות שישנו את שוק הפרסום כפי שהוא מוכר כיום. בין השאר נבחנת שקיפות מלאה של העמלות. גורם בכיר לאייס: "אם זה יעבור, זו הדרמה הכי גדולה שידע הענף"
משה בנימין |

המעבר הקרוב לשידור ברישיונות, החל מנובמבר 2017, מאיץ את משרד התקשורת להסדיר את הרגולציה בשוק השידורים. אתמול (יום ג') הודיע המשרד כי מ"מ שר התקשורת, צחי הנגבי, אימץ את המלצות הוועדה לאסדרת הרגולציה בשוק.

המלצות אלו קובעות בין השאר, הקמת צוות מקצועי לטיפול בנושא "עמלות היתר" בשוק הפרסום - נושא שעלה לכותרות לפני מספר שנים והסעיר את התעשייה המקומית שמספריה ומודל ההכנסה שלה נחשפו לראשונה בפני הציבור. לפחות על פי כתב המינוי לצוות שידון בנושא - עמלות היתר נתפסות כבעיה שאם תבוא על פתרונה תוכל להביא "למיצוי פוטנציאל תוספת ההכנסות המשמעותי ביותר הקיים כיום בשוק הטלוויזיה המסחרית". 

ההמלצות אושרו 4 חודשים לאחר שהנגבי נפגש עם חברי הוועדה, למד את המלצותיה וערך סיורים בחודשים האחרונים, בהם נפגש עם גורמים רלבנטיים בשוק. הוועדה שבראשה עומד מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, שעמד בראש ועדת פילבר, דנה בשנה וחצי האחרונות בדבר עיצוב מחודש ועדכני של שוק השידורים והחלטותיה מצריכות עיגון בחקיקה.

בין עיקרי החלטות הוועדה: פתיחת שוק הטלוויזיה המסחרית לתחרות על ידי מעבר מזיכיונות לרישיונות; קביעת הסדרים שיעודדו כניסה של שחקנים חדשים לשוק ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות; כללים להחלת רגולציה על גורמי תוכן חדשים הפועלים בשוק; אסדרת השידורים על גבי רשת האינטרנט (OTT); טיפול בכשלי שוק כגון זכויות היוצרים והאופן הראוי להגן על עידוד יצירה מקורית ישראלית איכותית, וכאמור הקמת צוות מקצועי שיגבש המלצות פרטניות לטיפול בנושא עמלות היתר. 

הצוות שמונה לדון בעמלות היתר ולהעביר את המלצותיו להנגבי כולל את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין, היועצת המשפטית (בפועל) של משרד התקשורת עו"ד ברוריה מנדלסון, סמנכ"ל בכיר כלכלה (בפועל) במשרד התקשורת עמי גילה, יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז' והיועצת המשפטית של הרשות השנייה עו"ד הילה שמיר

בכתב המינוי מציין משרד התקשורת כי "בתחום הפרסום בטלוויזיה בישראל נוצר מבנה שוק שבו משרדי הפרסום הרבים התאגדו במסגרת של חברות רכש מדיה ובאמצעות חברות אלה הם רוכשים בעבור המפרסמים את זמן הפרסום". המשרד מציין כי הריכוזיות בשוק זה היא גבוהה ומייצרת כוח מיקוח בידי חברות רכש המדיה כלפי גופי השידור באופן שמפחית את היקף הכנסותיהם. 

הסוף לעמלות היתר? 

מבחינת הוועדה, מבנה השוק הריכוזי מסומן כבעיה המרכזית שפתרונה יביא "למיצוי פוטנציאל תוספת ההכנסות המשמעותי ביותר הקיים כיום בשוק הטלוויזיה המסחרית". דהיינו, משרד התקשורת מסמן את שוק רכש המדיה, שמניע את הענף המקומי כגורם המשמעותי ביותר (והראשון בסדר העדיפויות) שרפורמה בו תוכל להביא לתוספת הכנסות וכניסה של שחקנים חדשים לשוק - וכך גם להגביר את התחרות בשוק התוכן.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הנושאים המרכזיים שידונו על ידי הצוות המקצועי עשויים להשפיע במידה ניכרת, עד כדי שינוי כל כללי המשחק הנהוגים כיום בענף הפרסום. הצוות יבחן את השוק וימליץ לשר האם רצוי להגביל את מכירת זמן הפרסום של הגורמים המשדרים על ידי גורמים מתווכים. כמו כן, ייבחן ההיקף הרצוי להגבלה על מנת להיא להקטנת כח המיקוח של גופי רכש המדיה אל מול גופי השידור והמפרסמים. בחינה זו תתבצע בהתחשב מספר השחקנים הצפוי בשוק לאור המעבר לשיטת הרשיונות מנובמבר 2017.

עם זאת, ההחלטה המעניינת ביותר שעשויה להתקבל בדיונים נוגעת לתיקון חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, באופן שיחייב שקיפות העמלות המשולמות על ידי הגופים המשדרים בתחום הטלוויזיה לגופי רכש המדיה וכן תיקון המאפשר לחברות רכש המדיה לקבל תמורה אך ורק מחברות הפרסום ולא מגופי השידור, דהיינו ביטול מנגנון עמלות היתר שמאפשר לחברות המדיה לקבל נתח כספי בחזרה מערוצי הטלוויזיה על כל רכישת זמן אוויר. מודל זה שייבחן הוא בהתאם לחוק החל בנושא זה בצרפת.

גורם בכיר בשוק המדיה הישראלי אומר לאייס, בהתייחס לכך: "במידה והחלטה כזו מתקבלת ועוברת, מדובר בדרמה הכי גדולה שידע שוק הפרסום הישראלי בעידן המדורני, מאז הקמת ערוץ 2".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.