בדרך למהפכה: הסוף לעמלות היתר של חברות המדיה?
המעבר הקרוב לשידור ברישיונות, החל מנובמבר 2017, מאיץ את משרד התקשורת להסדיר את הרגולציה בשוק השידורים. אתמול (יום ג') הודיע המשרד כי מ"מ שר התקשורת, צחי הנגבי, אימץ את המלצות הוועדה לאסדרת הרגולציה בשוק.
המלצות אלו קובעות בין השאר, הקמת צוות מקצועי לטיפול בנושא "עמלות היתר" בשוק הפרסום - נושא שעלה לכותרות לפני מספר שנים והסעיר את התעשייה המקומית שמספריה ומודל ההכנסה שלה נחשפו לראשונה בפני הציבור. לפחות על פי כתב המינוי לצוות שידון בנושא - עמלות היתר נתפסות כבעיה שאם תבוא על פתרונה תוכל להביא "למיצוי פוטנציאל תוספת ההכנסות המשמעותי ביותר הקיים כיום בשוק הטלוויזיה המסחרית".
ההמלצות אושרו 4 חודשים לאחר שהנגבי נפגש עם חברי הוועדה, למד את המלצותיה וערך סיורים בחודשים האחרונים, בהם נפגש עם גורמים רלבנטיים בשוק. הוועדה שבראשה עומד מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, שעמד בראש ועדת פילבר, דנה בשנה וחצי האחרונות בדבר עיצוב מחודש ועדכני של שוק השידורים והחלטותיה מצריכות עיגון בחקיקה.
בין עיקרי החלטות הוועדה: פתיחת שוק הטלוויזיה המסחרית לתחרות על ידי מעבר מזיכיונות לרישיונות; קביעת הסדרים שיעודדו כניסה של שחקנים חדשים לשוק ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות; כללים להחלת רגולציה על גורמי תוכן חדשים הפועלים בשוק; אסדרת השידורים על גבי רשת האינטרנט (OTT); טיפול בכשלי שוק כגון זכויות היוצרים והאופן הראוי להגן על עידוד יצירה מקורית ישראלית איכותית, וכאמור הקמת צוות מקצועי שיגבש המלצות פרטניות לטיפול בנושא עמלות היתר.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- חברת המדיה של טראמפ הפסידה 16.4 מיליון דולר ברבעון האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצוות שמונה לדון בעמלות היתר ולהעביר את המלצותיו להנגבי כולל את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין, היועצת המשפטית (בפועל) של משרד התקשורת עו"ד ברוריה מנדלסון, סמנכ"ל בכיר כלכלה (בפועל) במשרד התקשורת עמי גילה, יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז' והיועצת המשפטית של הרשות השנייה עו"ד הילה שמיר.
בכתב המינוי מציין משרד התקשורת כי "בתחום הפרסום בטלוויזיה בישראל נוצר מבנה שוק שבו משרדי הפרסום הרבים התאגדו במסגרת של חברות רכש מדיה ובאמצעות חברות אלה הם רוכשים בעבור המפרסמים את זמן הפרסום". המשרד מציין כי הריכוזיות בשוק זה היא גבוהה ומייצרת כוח מיקוח בידי חברות רכש המדיה כלפי גופי השידור באופן שמפחית את היקף הכנסותיהם.
הסוף לעמלות היתר?
מבחינת הוועדה, מבנה השוק הריכוזי מסומן כבעיה המרכזית שפתרונה יביא "למיצוי פוטנציאל תוספת ההכנסות המשמעותי ביותר הקיים כיום בשוק הטלוויזיה המסחרית". דהיינו, משרד התקשורת מסמן את שוק רכש המדיה, שמניע את הענף המקומי כגורם המשמעותי ביותר (והראשון בסדר העדיפויות) שרפורמה בו תוכל להביא לתוספת הכנסות וכניסה של שחקנים חדשים לשוק - וכך גם להגביר את התחרות בשוק התוכן.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
הנושאים המרכזיים שידונו על ידי הצוות המקצועי עשויים להשפיע במידה ניכרת, עד כדי שינוי כל כללי המשחק הנהוגים כיום בענף הפרסום. הצוות יבחן את השוק וימליץ לשר האם רצוי להגביל את מכירת זמן הפרסום של הגורמים המשדרים על ידי גורמים מתווכים. כמו כן, ייבחן ההיקף הרצוי להגבלה על מנת להיא להקטנת כח המיקוח של גופי רכש המדיה אל מול גופי השידור והמפרסמים. בחינה זו תתבצע בהתחשב מספר השחקנים הצפוי בשוק לאור המעבר לשיטת הרשיונות מנובמבר 2017.
עם זאת, ההחלטה המעניינת ביותר שעשויה להתקבל בדיונים נוגעת לתיקון חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, באופן שיחייב שקיפות העמלות המשולמות על ידי הגופים המשדרים בתחום הטלוויזיה לגופי רכש המדיה וכן תיקון המאפשר לחברות רכש המדיה לקבל תמורה אך ורק מחברות הפרסום ולא מגופי השידור, דהיינו ביטול מנגנון עמלות היתר שמאפשר לחברות המדיה לקבל נתח כספי בחזרה מערוצי הטלוויזיה על כל רכישת זמן אוויר. מודל זה שייבחן הוא בהתאם לחוק החל בנושא זה בצרפת.
גורם בכיר בשוק המדיה הישראלי אומר לאייס, בהתייחס לכך: "במידה והחלטה כזו מתקבלת ועוברת, מדובר בדרמה הכי גדולה שידע שוק הפרסום הישראלי בעידן המדורני, מאז הקמת ערוץ 2".
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
