התחדשות עירונית בעיר הצפופה בארץ - 2,800 יחידות דיור נוספות בגבעתיים
רחוב בן גוריון בגבעתיים בדרך למהפך - על פי תוכנית של הוועדה המחוזית יתווספו 2,800 יחידות דיור, מגדלים של 30 קומות בעירוב שימושים של מגורים, מסחר, ותעסוקה, שבילי אופניים ושטחים פתוחים לרחוב.
הוועדה המחוזית תל אביב, בראשות ערן ניצן, החליטה היום להפקיד את התכנית להתחדשות עירונית באזור כשהתכונית גם מקבלת דחיפה מעיריית גבעתיים וצוות אגף ההנדסה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
מדובר על התחדשות עירונית בשטח של כ-250 דונם שממוקמים בתחום שבין הרחובות בן גוריון במזרח, ריינס בדרום, רחוב סירקין ושכונת פועלי הרכבת בצפון ורחובות בראשית, המעלות וסירקין במערב.
התוכנית כוללת תוספת של כ-2,800 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 7-30 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-700 יהיו דירות זעירות בגודל מקסימלי של 45 מ"ר וכ-1,000 יחידות דיור יהיו דירות קטנות בגודל מקסימלי של 75 מ"ר.
- במקום 80 דירות ישנות - 240 חדשות: גבעתיים מאיצה התחדשות עירונית
- אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית ברחוב בן גוריון בגבעתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוכנית מאפשרת את חיזוק ציר בן גוריון, המשמש כרחוב משמעותי המקשר בין הערים גבעתיים, רמת גן ובני ברק, באמצעות בנייה של מגדלים מעורבי שימושים (מגורים, תעסוקה ומבני ציבור), בגובה מקסימלי של 30 קומות, הכוללים חזית מסחרית. בשכונות שבעורף הציר התוכנית מאפשרת התחדשות בבינוי מתון יותר של 7-15 קומות, ומוסיפה שטחים משמעותיים למבני ציבור החסרים היום בעיר, וכן מערכת גינות פנימיות ושבילים ירוקים המתחברים לגבעת קוזלובסקי.
כמו כן, בלב שכונת פועלי הרכבת הוותיקה משמרת התכנית מרקם היסטורי מראשית ימי העיר, בהם בתי ראשונים, בריכת המים ורכס הכורכר, תוך הגדלת השטח הפתוח בחלק זה והפיכתו למוקד שכונתי. התוכנית שמה דגש על שדרוג המרחב הציבורי בין השאר באמצעות הרחבת רחוב בן גוריון לטובת תנועת הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים, ובכך יוצרת רחובות נעימים להליכה.
לאחרונה הודיע מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, על הקמת אגף להתחדשות עירונית במינהל התכנון, שיתמקד במיצוי שטחי הפיתוח הקיימים בתוך הערים, כדי לשמור על השטחים הפתוחים. הקמת האגף תאפשר להגדיל משמעותית את היצע יחידות הדיור, ולעמוד ביעד של כ-40% דירות מתוכננות בהתחדשות עירונית עד שנת 2040. במסגרת פעילות האגף החדש, מינהל התכנון יהפוך לגוף יוזם ויקדם תוכניות התחדשות עירונית רחבות היקף של אלפי יחידות דיור - במקום בבניינים בודדים.
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן: "גבעתיים עומדת בפני שינוי אדיר בזכות רשת מערכת תחבורה עתירת נוסעים שהולכת ונבנית בליבה. שיתוף הפעולה של הועדה המחוזית ביחד עם הרשות להתחדשות עירונית ועיריית גבעתיים מאפשר לקדם תכניות ענק בעיר שמאפשרות את ההתחדשות בה, העצמת הדיור ויצירת שטחי ציבור החיוניים להעצמה זו כל זאת בסמיכות לתחנת מטרו עתידית".
אדר' ארז בן אליעזר, מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון: "התוכנית מאפשרת התחדשות עירונית מגוונת הן ברמת המבנה הבודד והן ברמה מתחמית, כל זאת לצורך העצמת רחוב בן גוריון כרחוב עירוני ראשי לצד שמירה על ערכים נופיים ואדריכלים של השכונות הוותיקות תוך הגדלה נרחבת של שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לרווחת תושבי העיר והסביבה".
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר: "השבוע אישרה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תקציב של כ-80 מיליון שקל לצורך תכנון של כ-61,100 יחידות דיור בהתחדשות עירונית ברחבי הארץ, תכנון שיתבצע על ידי צוותי התכנון המקצועיים של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בשיתוף הרשויות המקומיות . התכנית בגבעתיים היא חלק מהמאמץ הממשלתי לייצר ולהאיץ את פעילות ההתחדשות העירונית, ואישורה של תכנית זו, בסמוך להפקדתה, יאפשר בנייה מחדש של האזור, ויביא שיפור עצום באיכות החיים של תושביו. אנו ממשיכים לקדם התחדשות עירונית החל משלב התכנון ועד למימוש, של עשרות אלפי יחידות דיור בשנה, וזאת בליווי של המינהלות העירוניות הפועלות מטעמנו, אשר מלוות את היזמים ואת התושבים לאורך ההליך".
כמה עולה דירה בגבעתיים?
גבעתיים היא העיר היקרה ביותר אחרי תל אביב. מחירי הדירות בעיר מגיעים בממוצע ל-40-41 אלף שקל למ"ר. כל השכונות בגבעתיים יקרות, אבל יש כמובן אזורים יקרים יותר בעיקר רחובות שקטים שבהם המחירים גם עולים על 50 אלף שקל למ"ר, אם כי, גם בשכונות עם הבנייה הגבוהה, השכונות הצפופות יותר, לרבות בקרבת הקניון, המחירים גבוהים, וכך גם בשכונת בורכוב ואפילו ברחובות הרועשים יחסית - כצנלסון, שנקין ועוד. כלומר, לא תמצאו פערי מחיר משמעותיים בין השכונות בגבעתיים.
המחירים בגבעתיים עלו בעשור האחרון בדומה לממוצע הארצי - כמעט ב-100% כאשר דירה קטנה של 2-2.5 חדרים עולה כ-2.5 מיליון שקל. שכר הדירה לדירה כזו מגיע ל-5.5 ואפילו 6 אלף שקל, דירות של 4-5 חדרים מושכרות ב-9 אלף שקל ומעלה.
- 4.העיר הצפופה בישראל (4 בעולם) היא בני ברק (ל"ת)חרדי 26/12/2022 00:22הגב לתגובה זו
- 3.עיר מעולה. ממספר ערסים למטר מרובע נמוך יחסית (ל"ת)דני 20/12/2022 12:39הגב לתגובה זו
- 2.התחדשות עאלק 20/12/2022 07:41הגב לתגובה זולא התחדשות ולא בטיח, פשוט הצפפה פושעת על חשבון התושבים ולמען קבלנים ויזמים
- 1.גבעתיים 19/12/2022 15:32הגב לתגובה זוצפופה, ישנה ואין שום ערך למחירים המופקעים
- ע. 19/12/2022 23:07הגב לתגובה זוהרבה הייטקיסטים הגיעו אליה בשנים האחרונות והחומר האנושי איכותי!
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.
מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
