2,000 דירות ו-18 מגדלים: תכנון עדכני לשטח שדה התעופה בהרצליה
רמ"י מבקשת להוסיף 320 דירות בשכונת הענק המתוכננת במתחם בעוד העירייה דורשת להפחית את כמות הדירות וגובה הבינוי. התושבים: "התכנון אמור להיעשות בשיתוף ולא בכפייה; מטרת התכנית היא לעצור את פעילות השדה"
הוועדה הארצית למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) תקיים מחר דיון לשמיעת ההתנגדויות בתכנית קרית המסלול בצפון הרצליה, הכוללת הקמת 1,650 יחידות דיור במסגרת שכונה חדשה שתיבנה על שטח שדה התעופה הזמני שיפונה. מדובר בשלב ראשון בפיתוח רובע חדש המתוכנן במתחם.
באוגוסט 2019 הוחלט על הפקדת התכנית, המכונה תמ"ל 1083, לה הוגשו מאות התנגדויות מצד תושבי העיר, כמו גם העיריה שישתתפו בדיון. עוד הוזמנו, בין היתר, נציגי עמותת אדם טבע ודין, רשות שדות התעופה ורשות מקרקעי ישראל שקידמה את התכנית והגישה לה התנגדות עצמית.
התכנית בנוסח המופקד משתרעת על שטח של כ-180 דונם וקובעת ייעוד למגורים ודיור מוגן – 350 דירות, נוסף על שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-20 אלף מ"ר במוקדים שונים בשכונה העתידית. עקרונות התכנית מגדירים בנייה רוויה בצפיפות גבוהה כשגובה הבינוי יהיה עד 26 קומות - ובסך הכל 15 מגדלים. השטח המוצע של דירות למגורים הוא 85 מ"ר וכ-20% מהדירות תהיינה קטנות.
העירייה רוצה להפחית דירות, רמ"י מבקשת להוסיף
העירייה מצדה הודיעה על כך שתפעל לעצור את אישור התכנית "בכל האמצעים העומדים לרשותה" עד שלא ימולאו דרישותיה. במרכז הדברים היא טוענת כי שיתפה פעולה עם התכנון הראשוני במסגרתו לקחה על עצמה רמ"י את כיסוי ההוצאות מתוך חשיבה משותפת על פינוי השדה, אלא שעם התקדמות תהליכי התכנון התגלו חילוקי דעות מהותיים בין השקפתה לזו של רמ"י בהם אופייה העתידי של צפון העיר. בעקבות זאת חדלה העירייה משיתוף הפעולה ואף ביקשה לעצור את התכנית.
- הרצליה משיקה מדיניות דיור בר השגה: אלפי דירות קטנות במחירים מוזלים
- פרויקט חדש בלב הרצליה פיתוח: מגדל בן 30 קומות במקום בית קורקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי העירייה, באוגוסט 2017 החליטה רמ"י לגזור את תכנית קרית המסלול מתוך תכנית הרובע הצפוני ולהעבירה לקידום במסגרת הותמ"ל ללא התייעצות עמה, ללא הצדקה ומשיקולים לא ענייניים. במסגרת התנגדותה היא מציינת כי לא ניתן לנתק את התכנון המפורט מהמתחם הכוללני וכי אין לאשר כל תכנית המקודמת בשטחי צפון הרצליה עד שלא תאושר תכנית המתאר הכוללנית לעיר שהוגשה לוועדה המחוזית ביולי 2019.
בין דרישותיה מבקשת הוועדה המקומית להקטין את מספר הדירות ל-1,250 באמצעות הנמכת מגדלי המגורים. ככלל, דרישת העירייה בנוגע לגובה הבינוי הוא עד 9 קומות כאשר ככל ויהיה צורך בבינוי גבוה, הוא יהיה עד 15 קומות וימוקם לאורך הצירים והצמתים הראשיים.
בנוסף, היא דורשת קביעת שלביות כך שבמקביל ל-500 הדירות הראשונות, יפותח החלק היחסי של אזור התעשייה המוצע בתכנית המתאר על מנת לשמור על איזון תקציבי של העירייה. זאת לצד הקצאה של 10% מכלל הדירות במתחם לטובת השכרה במחירים מפוקחים ומוזלים.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- רמ"י שיווקה כ-10 אלף דירות ברחבי הארץ; טרם פורסמה חוברת למכרז
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על...
מן העבר השני התנגדות רמ"י הנוגעת להגדלת מכסת הדירות. יש לציין שכ-82% מהקרקע בתכנית היא בניהול המדינה. במסמך ההתנגדות מציינת רמ"י כי לאחר בחינת פוטנציאל העצמת הזכויות בתכנית היא מצאה שניתן להוסיף 320 דירות לתכנית, כך שהיא תכלול 1,970 דירות. זאת באמצעות 3 מגדלים נוספים והגדלת התכסית בבניה המרקמית ל-536 דירות במקום 382.
התושבים: "התכנון אמור להיעשות בשיתוף ולא בכפייה"
"תכנית הרובע הינה תכנית מורכבת המהווה את עתודת הקרקע הגדולה ביותר להתרחבות העתידית של העיר הרצליה", כך נכתב בהתנגדות שהגיש חבר מועצת העיר, איל פביאן, כמי שמייצג אלפים מתושבי העיר. "עינינו הרואות כי מדובר בכמעט הכפלה של העיר (המונה כיום כ-100 אלף תושבים), ולאור חשיבות חטיבת הקרקע, אין זה סביר שהיוזמה נלקחה מהרשות המקומית, היות שהתכנון אמור לבוא מהבנה מפורטת של תמהיל החיים בעיר, תוך שיתוף הציבור ולא בכפייה, ובשלביות הגיונית לגדילת העיר לאורך השנים".
עוד התייחס פביאן להיבט התחבורתי בטענה כי "לאור מצב התנועה והתחבורה הציבורית הירוד והרעוע כיום באזור צפון הרצליה, ולאור העיכובים בהסדרת הפתרונות אין לאשר את התכנית". לכך הוסיף כי "התכנית הינה נטע זר ומלאכותי שכל מטרתה היא לעצור את פעילות שדה התעופה".
- 10.גיל 15/11/2020 19:19הגב לתגובה זוהיגיע הזמן ליבנות את צפון הרצליה כמו מנהטן של הרצליה היגיע הזמן שיבנו ויפתחו פארק ענק עד רעננה חלום של אזור הכי יפה בארץ צפון הרצליה תעיפו תמטוסים החוצפנים שטסים בשבת מעל בתי כנסת בושה וחרפה עדיף בתים מרעש מטוסים
- 9.אפי 12/03/2020 11:11הגב לתגובה זואת מצוקת הדיור משיקולים פוליטיים. חייבים ליטול מהם את הסמכויות לכך ולהעבירם למשרד השיכון
- 8.רונן 12/03/2020 07:55הגב לתגובה זותוספת דירות- לחקור חשד לשחיתות
- 7.אגמון 11/03/2020 21:31הגב לתגובה זולא לוותר ראש עיר נכבד הם רוצים לחנוק את העיר גם ככה היא פקוקה
- 6.אריק 11/03/2020 20:32הגב לתגובה זופדלון לא לוותר בוא נראה את ההבטחות שלך
- 5.שאול 11/03/2020 18:29הגב לתגובה זוב"שדה התעופה" הרצליה נוחתים בקושי פייפרים וצסנות .השדה משרת כמה סטודנטים ללימודי טיס .
- 4.הרצל 11/03/2020 16:35הגב לתגובה זואזור נהדר ובתכנון מ-א' עד ת' כולל אזרי מסחר ותעסוקה יהיה מושלם לגור בו .
- 3.איתי מ 11/03/2020 16:06הגב לתגובה זוהתחדשות עירונית השבחה מצויינת
- 2.משה 11/03/2020 15:03הגב לתגובה זומדינה שלמה נשענת על שדה תעופה אחד וחצי ..חרשו את שדה דוב כאשר הבניה שם תתחיל בעוד כמה שנים
- 1.רחל 11/03/2020 14:39הגב לתגובה זואפשר לבנות על נתבג לעיר חדשה

סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה
הכשרת היישוב בחרה בקבלן לצורך ביצוע שלב א'. היקף ההסכם הוא כ-287 מיליון שקל לבניית 270 דירות חדשות במקום 48 ישנות. הדיירים החלו להתפנות לקראת הריסה והקמת הבניין החדש. לפי ההערכות החברה, הרווח הגולמי הכולל יעמוד על כ-647 מיליון שקל בפרויקט בכללותו שיכלול כ-3 אלף דירות חדשות עם שטחי מסחר ותעסוקה
הכשרת הישוב התחדשות עירונית הכשרה התחדשות -0.47% מסמנת מציינת שלב די חשוב בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברמלה - "מתחם בן גוריון". החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סולל בונה, שנשלטת בידי חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי -2.77% , לביצוע שלב א' בפרויקט, בהיקף של כ-287 מיליון שקל בתוספת מע"מ.
במסגרת השלב הראשון יהרסו 48 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 270 דירות חדשות בשיטת "עד המפתח", כלומר - הקבלן המבצע - במקרה הנוכחי סולל בונה, נותן את שירותי הבנייה מההתחלה ועד לאיכלוס. קרי - עד לטופס 4. ו"עד למפתח". העבודות יארכו עפ"י התחזית של החברות כ-3.5 שנים. בימים אלו הדיירים החלו להתפנות מהמבנים הישנים כדי לפנות מקום להתחלת העבודות.
מדובר באחד המיזמים הגדולים מהתקופה האחרונה בתחום ההתחדשות העירונית: בסך הכול יכלול הפרויקט כ-3 אלף דירות חדשות, לצד כ-7.5 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-5.6 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. המתחם כולו משתרע על פני כ-150 דונם, בין הרחובות יהודה שטיין, שדרות בן גוריון, שדרות דוד רזיאל וא.ס. לוי בעיר, והוא צפוי לשנות את פני השכונה. לפחות במישור המגורים.
הרווח הגולמי הכולל שתרשום הכשרת התחדשות מהפרויקט יעמוד על כ-647 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון לבדו צפוי הרווח הגולמי להגיע לכ-52 מיליון שקל. החברה מדווחת כי עד כה נמכרו בפרויקט 40 דירות בהיקף של כ-93 מיליון שקל, כלומר - דירה ממוצעת ב-2.325 מיליון שקל. חלקה של הכשרת הישוב בפרויקט הוא 65%, במסגרת עסקת שותפות עם מנורה מבטחים.
- הכשרה התחדשות: ההכנסות זינקו פי 4; ההפסד הסתכם בכ-3.7 מיליון שקל
- היתר רביעי בתוך חודש: הכשרה התחדשות תקים 27 דירות בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכשרת הישוב מחזיקה כיום צבר של כ-30 אלף דירות בשלבי קידום שונים ברחבי הארץ, מתוכן כ־9,000 צפויות להיות בשלות לשיווק ולביצוע עד 2027. עבור העיר רמלה, מדובר בתנופת בנייה חסרת תקדים, שתוסיף אלפי דירות חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים מתקדמת יותר, עם חיבור למסחר, תעסוקה ותשתיות עירוניות חדשות.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.