אפל מחשבים סלולר פלאפון
צילום: Istock

האם Apple Pay תשנה את שוק הארנקים הדיגיטליים בישראל?

אפליקציית התשלומים Apple pay צפויה להיכנס לשוק הישראלי בשבועות הקרובים. האם הבנקים צריכים לחשוש?  

סתיו קורן | (2)

בנק הפועלים השיק בפברואר השנה ארנק דיגיטלי של אפליקציית ביט, הכולל כרטיס אשראי שנקרא ביטקארד, המשמעות העיקרית במהלך היא האפשרות של לקוחות כל הבנקים לשלם גם בבתי עסק באמצעות האפליקציה וכרטיס ביטקארד. ביט יאפשר העברות בין אנשים פרטיים, רכישות אונליין וכן קבלת זיכויים מבתי עסק.

בנק הפועלים לא לבד בתחום הארנקים הדיגיטליים, גם דיסקונט השיק בינואר השנה יחד עם שופרסל ארנק דיגיטלי על בסיס אפליקציית התשלומים הדיגיטליים Paybox, בדומה לביט של פועלים, פייבוקס תנפיק כרטיסי אשראי וירטואליים חוץ בנקאיים, ולקוחותיה ייהנו מהחזרים כספיים (cash back) שייצברו בארנק הדיגיטלי בעת רכישה ברשת שופרסל ו-Be. המרוויחה הגדולה של פלטפורמות הארנקים הדיגיטליים בישראל היא חברת Cal, שנבחרה לספק את הפלטפורמה להנפקה ולתפעול כרטיסי אשראי גם לביט וגם לפייבוקס.

 כרגע לא כולם יכולים להשתמש בארנקים הדיגיטליים של הבנקים המקומיים, רק משתמשי אנדרואיד יכולים ליהנות משירותי הארנקים הדיגיטליים של פועלים ודיסקונט -  משתמשי אפל יצטרכו לחכות ששירותי אפל פיי יכנסו לישראל, ורק אז יוכלו להשתמש בשירותי הארנקים הדיגיטליים של הבנקים המקומיים, מכאן עולה השאלה האם משתמשי אפל פיי בכלל יצטרכו להשתמש בארנקים הדיגיטלים המקומיים? כנראה שלא.

אפל פיי – שיטת התשלומים המובילה בעולם

אז מה מבדיל את אפל פיי משאר הארנקים הדיגיטליים? ראשית, אם השתמשתם בשירותים של אפל בעבר במסגרת אפל סטור למשל, לא תצטרכו להזין שוב את מספר כרטיס האשראי המלא, אלא רק את הספרות האחרונות. בנוסף, תוכלו להזמין כרטיס אשראי חדש של אפל באמצעות תצלום בלבד, וללא בירוקרטיה מיותרת.

אפל שמה את בטיחות המשתמש במקום הראשון ועושה שימוש בחיישן טביעות אצבע, כך שבכל תשלום בעל הכרטיס יצטרך למקם את אחת מאצבעותיו על החיישן כדי לאמת את זהותו. בנוסף, פרטי כרטיס האשראי לא נשמרים, במקום זאת יועבר קוד מוצפן, ואף יתרה מזאת – אפל הצהירה כי היא לא שומרת את המידע על הקניה.

מתי אפל פיי תיכנס לשוק הישראלי?

ההערכה היא שאפליקציית התשלומים של Apple צפויה להיכנס לישראל בשבועות הקרובים. אך הכניסה שלה לשוק לא הייתה קלה במיוחד, אפל הודיעה שתשיק את אפל פיי בישראל רק לאחר שלפחות  40% מבתי העסק בישראל יטמיעו את מערכת ה – EMV שתומכת בשירותי התשלום הדיגיטלי: אפל השיגה את מבוקשה, בין היתר בגלל השקת הארנק הדיגיטלי של בנק הפועלים, דבר שהוביל לכך שבחודשים האחרונים בתי העסק בישראל החלו להטמיע את מערכות ה – EMV, כדי לתמוך בשירותי הארנק הדיגיטלי שהבנקים וחברות האשראי בישראל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארז 14/03/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    כל ישומי התשלום המקומיים מופעלים עם טביעת אצבע. למה להוסיף עוד גורם. לבנקים וחברות כרטיסי האשראי כבר יש את הפרטים שלנו למה להוסיף חברות טכנולוגיה ?
  • 1.
    שמענו עליהם.. היו צריכים להכנס בסוף 2020 (ל"ת)
    טל 13/03/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.