אפל מחשבים סלולר פלאפון
צילום: Istock

האם Apple Pay תשנה את שוק הארנקים הדיגיטליים בישראל?

אפליקציית התשלומים Apple pay צפויה להיכנס לשוק הישראלי בשבועות הקרובים. האם הבנקים צריכים לחשוש?  

סתיו קורן | (2)

בנק הפועלים השיק בפברואר השנה ארנק דיגיטלי של אפליקציית ביט, הכולל כרטיס אשראי שנקרא ביטקארד, המשמעות העיקרית במהלך היא האפשרות של לקוחות כל הבנקים לשלם גם בבתי עסק באמצעות האפליקציה וכרטיס ביטקארד. ביט יאפשר העברות בין אנשים פרטיים, רכישות אונליין וכן קבלת זיכויים מבתי עסק.

בנק הפועלים לא לבד בתחום הארנקים הדיגיטליים, גם דיסקונט השיק בינואר השנה יחד עם שופרסל ארנק דיגיטלי על בסיס אפליקציית התשלומים הדיגיטליים Paybox, בדומה לביט של פועלים, פייבוקס תנפיק כרטיסי אשראי וירטואליים חוץ בנקאיים, ולקוחותיה ייהנו מהחזרים כספיים (cash back) שייצברו בארנק הדיגיטלי בעת רכישה ברשת שופרסל ו-Be. המרוויחה הגדולה של פלטפורמות הארנקים הדיגיטליים בישראל היא חברת Cal, שנבחרה לספק את הפלטפורמה להנפקה ולתפעול כרטיסי אשראי גם לביט וגם לפייבוקס.

 כרגע לא כולם יכולים להשתמש בארנקים הדיגיטליים של הבנקים המקומיים, רק משתמשי אנדרואיד יכולים ליהנות משירותי הארנקים הדיגיטליים של פועלים ודיסקונט -  משתמשי אפל יצטרכו לחכות ששירותי אפל פיי יכנסו לישראל, ורק אז יוכלו להשתמש בשירותי הארנקים הדיגיטליים של הבנקים המקומיים, מכאן עולה השאלה האם משתמשי אפל פיי בכלל יצטרכו להשתמש בארנקים הדיגיטלים המקומיים? כנראה שלא.

אפל פיי – שיטת התשלומים המובילה בעולם

אז מה מבדיל את אפל פיי משאר הארנקים הדיגיטליים? ראשית, אם השתמשתם בשירותים של אפל בעבר במסגרת אפל סטור למשל, לא תצטרכו להזין שוב את מספר כרטיס האשראי המלא, אלא רק את הספרות האחרונות. בנוסף, תוכלו להזמין כרטיס אשראי חדש של אפל באמצעות תצלום בלבד, וללא בירוקרטיה מיותרת.

אפל שמה את בטיחות המשתמש במקום הראשון ועושה שימוש בחיישן טביעות אצבע, כך שבכל תשלום בעל הכרטיס יצטרך למקם את אחת מאצבעותיו על החיישן כדי לאמת את זהותו. בנוסף, פרטי כרטיס האשראי לא נשמרים, במקום זאת יועבר קוד מוצפן, ואף יתרה מזאת – אפל הצהירה כי היא לא שומרת את המידע על הקניה.

מתי אפל פיי תיכנס לשוק הישראלי?

ההערכה היא שאפליקציית התשלומים של Apple צפויה להיכנס לישראל בשבועות הקרובים. אך הכניסה שלה לשוק לא הייתה קלה במיוחד, אפל הודיעה שתשיק את אפל פיי בישראל רק לאחר שלפחות  40% מבתי העסק בישראל יטמיעו את מערכת ה – EMV שתומכת בשירותי התשלום הדיגיטלי: אפל השיגה את מבוקשה, בין היתר בגלל השקת הארנק הדיגיטלי של בנק הפועלים, דבר שהוביל לכך שבחודשים האחרונים בתי העסק בישראל החלו להטמיע את מערכות ה – EMV, כדי לתמוך בשירותי הארנק הדיגיטלי שהבנקים וחברות האשראי בישראל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארז 14/03/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    כל ישומי התשלום המקומיים מופעלים עם טביעת אצבע. למה להוסיף עוד גורם. לבנקים וחברות כרטיסי האשראי כבר יש את הפרטים שלנו למה להוסיף חברות טכנולוגיה ?
  • 1.
    שמענו עליהם.. היו צריכים להכנס בסוף 2020 (ל"ת)
    טל 13/03/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social