"מדובר בסערה קשה ביותר עבור תעשיית המדיה המסורתית"
ריץ' גרינפלד, אנליסט מדיה ושותף בחברת המחקר LightShed, פרסם בשבועון הפיננסי בארונס את הערכותיו באשר להשפעת משבר הקורונה על סקטור התקשורות והפנאי. לדבריו, המשבר פגע בחברות המדיה המסורתית בצורה קשה, ולא צפוי לפסוח על אף אחת.
המדיה המסורתיות - רדיו, עיתונים וטלוויזיה
"מדובר בסערה קשה ביותר עבור תעשיית המדיה המסורתית, כל מה שיכל להשתבש השתבש. גם ביום שאחרי המשבר, ההתאוששות יכולה לקחת שנים, בעקבות ההשפעות של החולשה הכלכלית". לדבריו, "החזקה בכל דבר שקשור למדיה המסורתית בתקופה הקרובה עשויה להיות כואבת".
"המציאות היא שרוב חברות המדיה המסורתיות, גדולות מספיק כדי לשרוד. וולט דיסני (סימול: DIS) איחדה לתוכה את מרבית פוקס (סימול: FOXA), קומקסט (סימול: CMSCA) מיזגה לתוכה את NBC ועכשיו סקיי, ו-AT&T (סימול: T) עשו זאת עם WarnerMedia ו-DirecTV. לדעתי, הם עומדים לשרוד, ואפילו ישתפרו. מנגד, החברות העצמאיות הטהורות, צפויות להיאבק על חייהן. חברות קטנות כמו Lions Gate Entertainment (סימול: LGF) ו- AMC Networks (סימול: AMCX) יפגעו".
חברות הכבלים והלווין
על פי גרינפלד גם חברות הכבלים והלווין יפגעו קשות, "בימים כתיקונם, הסיבה הגדולה ביותר לשלם לחברות הכבלים היא ערוצי הספורט, ומשחקי ספורט לא משוחקים כיום. כמו כן, לטלוויזיה נגמר התוכן החדש, מכיוון שמנועי הייצור שלהם כבויים. לפרוטוקול, אני לא מאמין שתהיה עונת סתיו בטלוויזיה לראשונה אי פעם. יתכנו כמה תכניות ריאליטי שיספיקו לעלות, אבל לא יהיו סדרות עלילתיות בכלל. זה ייפגע לחברות ברייטינג וכתוצאה מכך בכמות הפרסומות".
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקש שישבור את תעשיית הקולנוע
"בהנחה שהעולם יפתח מחדש מתישהו במהלך הקיץ, סביר להניח שאנשים לא ירצו ללכת לקולנוע עמוס, עם 200 מושבים, בהם יושבים אנשים צמודים אחד לשני. ככל הנראה זה גם לא יהיה מקובל חברתית. אולפני הקולנוע ידרשו לעשות צעדים דרסטיים ולחשוב מחדש על המודל העסקי שלהם. בין אם זה אומר למכור סרטים במחיר של 20 דולר ישירות לבית הלקוח, ובין אם זה אומר להעביר את התכנים לסטרימינג דוגמת נטפליקס".
"אולמות קולנוע, יפגעו וחלקם כנראה יכנסו לשלבים של פשיטת רגל במהלך השנים הקרובות. זה תהליך שהתחיל כבר לפני שנים אך זה עשוי להיות הקש ששבר את גב הגמל".
פארקי השעשועים - פגיעה לאורך זמן
"ביום ממוצע 155 אלף איש נוסעים לדיסני וורלד, התורים לאטרקציות של דיסני נמשכים שעה עד שעתיים. איך יתקיימו מצעדים, ואיך ייסעו ברכבת הרים, אם אי אפשר לעמוד ליד זרים? איך יפעילו קווים בתוך הפארק, אם לא אמורים לשבת ליד זרים? כל אלה יקשו מאד על הענף, ונראה כי יפגעו בו לאורך די הרבה זמן".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המרוויחה - נטפליקס
- 5.דירה=קורת גג 15/04/2020 17:54הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 4.איתמר 15/04/2020 14:10הגב לתגובה זועזבו את נטפליקס, זה too obvious איתה. תסתכלו על ROKU, שמשמשת בתור ה-OS של שירותי הסטרימינג בכללותם!
- 3.אריה 15/04/2020 13:21הגב לתגובה זובדוחות הקרובים ייראו את הגידול ברווחים כתוצאה מהמשבר
- 2.יורם 15/04/2020 11:00הגב לתגובה זוהניתוח נכון אבל רק במידה וחיינו ישתנו מעתה והלאה שנים קדימה , לדעתי משבר הקורונה יסתיים תוך מ"ס לא רב של חודשים והחיים יחזרו למסלולם , בתי קולנוע , מגרשי כדורגל וקאנטרי קלאבים יפתחו שעריהם מחדש והחברות יחזרו לרווחי העבר
- 1.נח 15/04/2020 10:56הגב לתגובה זובפרק שעשועים המיועד לילדים, נוער והורים צעירים לא יהיה מסוכן, בטח אם יהיה חיסון. רק מבוגרים יצטרכו להזהר מהם.בתי קולנוע, מסעדות, מזנונים, פאבים למבוגרים בלבד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
