דניה סיבוס תקים את כביש 431 ב-1.5 מיליארד שקל
ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת כביש 431 מראשון לציון למודיעין, הודיעה היום כי חברת דניה סיבוס (נתיבי היובל) זכתה במכרז להקמת הכביש. החברות שהתמדדו אל מול דניה סיבוס במכרז היו: קבוצת אשטרום - סולל בונה,קבוצת רמט-ארנסון-רויכמן וקבוצת שפיר.
כביש 431 הינו כביש רוחב המתוכנן בתוואי שיאפשר תנועה ישירה מאזור העיר ראשון לציון, עוקף העיר רמלה, וחיבורו לכביש מספר 1 בסמוך לאזור העיר מודיעין. אורך הכביש הינו כ-17 ק"מ והוא יכלול 3 נתיבים בכל כיוון נסיעה כדרך פרברית מהירה. הקמת הכביש תסייע להפחתת התנועה מנתיב הגישה העיקרי למטרופולין ת"א, כביש מספר 1 וכן במתן אפשרות לגישה נוחה ומהירה לתושבי ראשון לציון, רמלה ויישובי הסביבה לכביש מספר 1, למודיעין ולירושלים. עבודות התשתית להקמת הכביש יחלו בעוד כחצי שנה וימשכו כשלוש שנים.
מכרז זה הינו המכרז הראשון שפורסם בתקופת כהונתם של החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, וסגנו הבכיר לתשתיות רו"ח צבי חלמיש. במכרז זה הוכנסו חלק נכבד מהשינויים בנהלי המכרזים עליהם החליט החשכ"ל סמוך לכניסתו לתפקיד במטרה לייעל את המכרזים הממשלתיים.
בין השינויים המהותיים שהוכנסו למכרז, נכללו הסרת חסמי כניסה שונים ובהם פישוט מבנה המכרז ותשלום פיצויים במקרה של ביטולו, לצד הסרת חסמים שונים בתחום המימון ובהם מתן הגנות ריבית במועדי המשיכה, השוואת תנאים למממנים זרים, שיתוף מממנים כבר בשלב גיבוש המכרז, עריכת כנס למממנים, ביצוע דירוג ראשוני לפרויקט ע"י חברת מעלות על מנת להקל על כניסת גורמים מוסדיים, מתן תמריצים כספיים לסגירה פיננסית מוקדמת, מתן מלוא ההכנסות בהפעלת מיזמים סינרגים נוספים ואף תמרוץ הזכיין לפתיחת קטעים מוקדם מהמתוכנן.
הנהגת השינויים המפורטים הביאה, לדברי משרד החשכ"ל, לתחרות עזה בין המתמודדים ובין המממנים השונים וכתוצאה מכך להורדה משמעותית של מחיר הפרויקט לכ-1.5 מיליארד שקל והפחתת תשואת הפרויקט לשיעור של 5.3% בלבד. יתר על כן, כל המתמודדים צירפו במסגרת המכרז נספח "תנאי מימון" Term-Sheet)) מהגורמים המממנים, ולכן הצפי הוא לסגירה פיננסית מהירה ביותר ביחס למכרזי התשתית בשיטת ה- BOT/PFI שפרסמה המדינה בעבר. מכרז זה, הינו המכרז הראשון שבו נכנסו גופים מממנים רבים, מקומיים וזרים, לתחרות עזה בשני הבנקים הגדולים.
החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, ציין כי בעקבות הנחית שר האוצר לפעול לקיצור תקופת העבודה על פרסום מכרזים ובחירת זוכים, הושקעו מאמצים גדולים לשנות את נהלי המכרזים הממשלתיים כך שיקוצר משמעותית זמן הכנתם והתוצאות ניכרות במכרז 431.
ועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות סגן החשב הכללי רו"ח צבי חלמיש ובהשתתפות סמנכ"ל כלכלה במשרד התחבורה, צ'ארלי סלומון, פרסמה את המכרז, קבלה הצעות ובחרה זכיין תוך שנה בלבד, תקופה קצרה משמעותית ביחס למקובל בפרויקטים קודמים. יתר על כן, חלק נכבד מהשינויים עליהם החליט החשכ"ל נוגעים להסרת חסמים בתחום המימון אשר עכבו בעבר סגירה פיננסית של פרויקטים לתקופות ארוכות מאד. הצפי הוא כי בעקבות השינויים יקוצר זמן הסגירה הפיננסית במכרז 431 לתקופה של כחצי שנה בלבד. לפיכך, סך כל משך המכרז מפרסומו, דרך בחירת הזוכה ועד לסגירה הפיננסית שתאפשר את תחילת העבודות יהיה שנה וחצי בלבד. יש לציין כי הקדמת לוח הזמנים מגדילה את התועלת למשק במאות מליוני שקלים.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?