חיסכון פנסיה
צילום: דאלי

שוק הפיקדונות יפתח לתחרות: "2-3 חברות יקבלו רישיונות כבר ב-2026"

הוועדה הבין-משרדית של בנק ישראל והאוצר, המליצה לפתוח לתחרות את שוק הפיקדונות ומתן האשראי, הנשלט כיום על ידי הבנקים; מי הגופים שיוכלו להשתתף ומה הפוטנציאל של המהלך?

איתן גרסטנפלד | (3)

הועדה הבין-משרדית של בנק ישראל והאוצר ממליצה לפתוח לתחרות את שוק הפיקדונות ומתן האשראי, הנשלט כיום על ידי הבנקים. להערכתם, המהלך לפתיחת השוק, אותו הם מתכוונים לקדם בשנה הקרובה, צפוי להביא לריביות אטרקטיביות יותר למשקי הבית והעסקים הקטנים, וכן לאפשר להם לקבל אשראי מהגופים החדשים בתנאים טובים יותר מאלו שמציעים הבנקים כיום.


מסקנות הוועדה, אשר מתפרסמות היום כחלק מדו"ח ביניים בנושא, הן שיש צורך בהכנסת שחקנים חדשים, שיתחרו על מתן פיקדונות לציבור ובאמצעות הכסף הזה יספקו אשראי לעסקים קטנים ובינוניים ומשקי בית. לצורך כך, בנק ישראל יאפשר רישיון "רזה" ומדורג ללקיחת פקדונות ומתן אשראי. אחת ההחלטות המשמעותיות בהקשר זה היא שלא תוטל מגבלה על הגופים שיוכלו לקבל את הרישיון הזה, בין אם הם פיננסים ובין הם ריאליים. המשמעות היא שהגופים המוסדיים וחברות האשראי החוץ בנקאי, יוכלו להתחיל להיכנס לתחום, תחת תנאי הרישיון של בנק ישראל. זאת, על אף החששות לניגודי עניינים שעשויים לצוץ כתוצאה מכך.


בשלב זה, מדובר בדו"ח ביניים, כאשר באוצר ובבנק ישראל ממתינים לתגובות מהציבור, לפני שיפורסם הדוח הסופי. עם זאת, באוצר סבורים שלא מדובר בתהליך שייקח שנים ארוכות, וכי יהיו 2-3 גופים שיזכו לקבל רישיון תוך תקופה קצרה יחסית. להערכתם, השלמת החקיקה והרגולציה תיערך עד סוף השנה, כך שכבר במהלך 2026 הם סבורים שנראה גופים מתחילים לקבל רישיונות. על פי מחברי הדו"ח הפוטנציאל של המהלך הוא משמעותי מאד. לדבריהם, מהשימועים שנעשו עם חברות שמתעניינות, עולה שאנחנו צפויים לראות בשורה גם בתחום של האשראי וגם בתחום של הפיקדונות והגופים מתכוונים להציע הצעות אטרקטיביות מאד.


המסקנות של הוועדה נשענות על וועדת בכר שזיהתה את הריכוזיות והיעדר התחרות בתחום האשראי. הפתרון שלה היה לפתוח את השוק גם לגופים המוסדיים שיתחרו מול הבנקים על מתן אשראי גדול. העובדה שנוצר בתחום זה תחרות משמעותית, הביאה את האוצר ובנק ישראל להבנה שיש צורך לשכפל את המודל גם לעסקים הקטנים ובינוניים ולמשקי בית


ההחלטה להקים את הוועדה הגיע מתוך הבנה שיש צורך לטפל בשתי תופעות משמעותיות שהתפתחו בסקטור הפיננסי, אשר פגעו בלקוחות הפרטיים ובעסקים הקטנים והבינוניים. הראשונה היא ששוק האשראי למשקי הבית ולעסקים קטנים ובינוניים הוא ריכוזי מאד (97% מגיעים מהבנקים), מה שהביא לכך שהבנקים הרשו לעצמם לגבות ריביות גבוהות. התופעה השנייה, שהיא חדשה יותר, נוגעת עליית הריבית, שהתגלגלה באופן חלקי ואיטי ולא מלא ללקוחות הקטנים ולמשקי הבית. על כן, בבנק ישראל ובאוצר הבינו שחרף הצעדים הרגולטורים שננקטו, כולל עידוד השקעה בקרנות כספיות, ישנו צורך בטיפול מבני בתופעות.


מי יכול לתת פקדונות?

כל חברה או תאגיד שיעמוד בדרישות הרגולטוריות של הפיקוח על הבנקים יוכל להעמיד אשראי ולקבל פיקדונות מהציבור. המגבלות הרגולטוריות בהן ידרשו לעמוד החברות צפויות להתפרסם בחודשים הקרובים לקראת פרסום הדו"ח הסופי ולפני תחילת החקיקה בנושא. בשלב הראשון, באוצר ובבנק ישראל מכוונים קודם כל לגופים קיימים, עם לקוחות, שכבר יש להם פעילות מבוססת ומודל עסקי ברור. "החשודות המיידיות" הן כמובן חברות האשראי החוץ בנקאי, ובפרט חברות כרטיסי האשראי שמגיעות עם קהל לקוחות קיים ותשתית שירות משמעותית.


בהקשר זה, הם מציינים כי כחלק מהליך העבודה הם בחנו את המקרה של וואן זירו, הבנק הדיגיטלי שביקש להציע שירותים דומים ללא הצלחה יתרה.  לטענתם, חלק מהבעיות של הבנק נבעו מהעובדה שמדובר בגוף צעיר וחדש אשר בונה את המודל העסקי שלו תוך כדי עבודה.  לעומת זאת, ישנם גופים שונים במשק שמחזיקים במודל עסקי ובקהל לקוחות גדול, שיוכלו לעשות את ההתאמות הנדרשות ביתר קלות. 

קיראו עוד ב"בארץ"

כדי להקל על הגופים, הפיקוח על הבנקים יאפשר להם לחסות תחת ההגדרה של בנק, לצורך מתן האשראי והפקדונות, מבלי שיצטרכו לעמוד בתנאים הנוקשים בהם נדרשים לעמוד הבנקים המסורתיים. כך למשל, בהתאם לאישור הפיקוח הם יוכלו שלא לתת שירות ללקוחות שנדרשים בגינם מומחיות והשקעת משאבים משמעותיים. כמו כן, במידה והם יבחרו להציע שירותי עו"ש הם לא ידרשו לספק את כלל שירותי התשלום הבנקאיים, דוגמת מזומן, שיקים, כרטיסי חיוב, מתן הוראות תשלום באמצעים דיגיטליים.


"צריך לייצר לנו רשת ביטחון כדי שניכנס לתחום"


בחודש שעבר שוחחנו עם רן עוז, מנכ"ל ישראכרט, ושאלנו אותו על כניסה אפשרית לתחום. לדבריו, "בחצי שנה האחרונה אנחנו עובדים גם עם בנק ישראל וגם עם הוועדה המיוחדת שמקדמת את התחרות, כי אנחנו חושבים שיש פה הזדמנות ליצור תחרות אמיתית. אנחנו תורמים ככל יכולתנו, אבל המבחן בסוף יהיה עד כמה הם מבינים את הדינמיקה בשוק ולתת לזה פתרון נכון. בוועדת שטרום ניתחו את השוק והגיעו למסקנה הלא נכונה – חיזקו את הבנקים בצורה משמעותית והחלישו את חברות האשראי. צריך לייצר את הקרקע לחברות להיכנס כדי שהם יוכלו להתחרות, אחרת החברות לא יכנסו".


מה בנק ישראל צריך לעשות כדי שתכנסו לתחום?

הוא צריך להבין את הסיכון של חברות האשראי ולהקל עליהם ולייצר להם רשת בטחון. כמו כל חברה כשאני מסכל על תחום חדש, אני צריך לאמוד את הסיכונים, ולראות שאני יכול לגדר אותם, ושיש פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. הסיכונים הם עצומים ולכן אנחנו צריכים לקבל רשת בטחון.

 

איפה נמצאים הסיכונים בפקדונות?

"הסיכונים נובעים מהריכוזיות של המערכת הפיננסית – אנחנו מקבלים אשראי מהבנקים, ועדיין המנפיק הכי גדול של כרטיסי האשראי הם הבנקים. צריך להגדיר עוד פעם הגנות ינוקא, לתקופת מעבר, כדי שיהיה הגיון לכניסה של חברות אשראי לדבר כזה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה 31/03/2025 20:21
    הגב לתגובה זו
    נראה שכל הגופים המוסדיים חברות ביטוח חברות מימון ועוד... יתחילו לחגוג על חשבון הצרכניםהדבר ייצור ניגוד עניינים מוחלט בהתניית שרות בשרות כלומר לקוח שיבקש אשראי מכל סוג שהוא הגוף שיתן את האשראי יבקש מהלקוח לסגור פקדון שישועבד לטובת האשראי.עלול לגרום למצב שגופים אלו יתמודדו מול הבנקים בריביות על הפקדונות וברביות על האשראי.
  • 1.
    ממן קוריצה 31/03/2025 20:16
    הגב לתגובה זו
    סוף למונופול
  • אנונימי 31/03/2025 21:42
    הגב לתגובה זו
    לא יקרה בישראל. תרשום!!! בנקים מדפסת כסף בחוק ובסיוע כל סקטור היה מתפלל לרגולטור כזה. זרקו פירור כמו תמיד להשקיט לרגע. בנקים תעשו רכישה עצמית גם כך תרוויחו ערמות.
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.