
הנשק של BYD מול רכבי הבנזין: טעינה בחמש דקות
יצרנית הרכב החשמלי הסינית מתכננת לפרוס אלפי עמדות טעינה מהירה באירופה ובסין, בניסיון להסיר את אחד החסמים המרכזיים למעבר לרכב חשמלי; בענף עדיין מעלים חששות לגבי שחיקת סוללות ועומס על רשתות החשמל
BYD הסינית מנסה להפוך את טעינת הרכב החשמלי לחוויה קצרה כמעט כמו תדלוק, ובכך לצמצם את אחד החסמים המרכזיים שמונעים מנהגים לעבור ממנועי בנזין לרכב חשמלי. החברה מציגה את טכנולוגיית ה"טעינה המהירה" שלה ככלי מרכזי בהתרחבות הבינלאומית, בעיקר באירופה.
הטכנולוגיה החדשה של BYD מאפשרת, לפי החברה, טעינה של רכב חשמלי בתוך כחמש דקות בלבד. אם הפתרון ייושם בהיקף רחב, הוא עשוי לשנות את האופן שבו צרכנים משווים בין רכב חשמלי לרכב עם מנוע בעירה פנימית.
סטלה לי, סגנית נשיא בכירה ב־BYD והמנהלת הבכירה של פעילות החברה מחוץ לסין, אמרה בכנס Future of the Car כי הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לחברה להתמודד על כל שוק הרכב, ולא רק על חלק ממנו. לדבריה, טעינה מהירה מספיק עשויה לאפשר לרכב חשמלי להתחרות באופן ישיר יותר ברכב בנזין. הדוגמה שנתנה לי הייתה השוק הבריטי. לדבריה, אף ש־BYD כבר מחזיקה שם בנוכחות משמעותית, החברה ראתה עד כה כ־70% מהשוק ככזה שאינו נגיש כמעט להצעה החשמלית שלה. הסיבה המרכזית לכך היא החשש של צרכנים מזמני טעינה, זמינות עמדות והמעבר מהרגלי שימוש מוכרים.
יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם
BYD, שעברה בשנה שעברה את טסלה והפכה ליצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, הציגה לראשונה את טכנולוגיית הטעינה המהירה לפני כשנה. כעת החברה מתכננת להפוך אותה מחידוש טכנולוגי למרכיב מסחרי רחב יותר, בין היתר באמצעות פריסה של אלפי עמדות טעינה מהירה באירופה.
במסגרת תוכנית ההתרחבות שלה, BYD מתכננת לפרוס 3,000 עמדות טעינה מהירה באירופה. המהלך משתלב באסטרטגיה רחבה יותר של החברה, שמבקשת להגדיל את המכירות מחוץ לסין על רקע תחרות גוברת ולחץ על השוק המקומי. לפי לי, היעד של BYD לשנה הקרובה רחב אף יותר: 20 אלף עמדות טעינה מהירה בסין ועוד 6,000 עמדות מחוץ לסין. אם התוכנית תצא לפועל, החברה תנסה לא רק למכור כלי רכב, אלא גם לשלוט בחלק משמעותי יותר מתשתית השימוש בהם.
עם זאת, הטכנולוגיה החדשה מעוררת גם שאלות מצד מתחרים ואנשי תעשייה. חלקם מטילים ספק בהשפעת טעינה כה מהירה על אורך חיי הסוללות, וחוששים כי פריסה רחבה של עמדות כאלה תיצור עומס נוסף על רשתות החשמל המקומיות.
ב־BYD מרגיעים את החששות
לי אמרה כי החברה מתכוונת לשלב מערכות אגירת אנרגיה כדי לצמצם את העומס על הרשת, לצד שימוש אפשרי באנרגיה סולארית. לדבריה, החברה אינה מתמקדת רק בקיצור זמן הטעינה, אלא גם בבטיחות ובעמידות הסוללות.
הטענה של BYD היא שברגע שזמן הטעינה מתקרב לזמן התדלוק, אחד ההבדלים התפעוליים הבולטים בין רכב חשמלי לרכב בנזין נעלם. מבחינת החברה, זהו תנאי חשוב להגדלת קהל הלקוחות מעבר למאמצים המוקדמים של רכב חשמלי. המהלך מגיע בתקופה שבה BYD מרחיבה את מערך הדגמים והמותגים שלה באירופה. באפריל השיקה החברה באזור את מותג הפרימיום Denza, עם דגם Z9GT, שלפי החברה מסוגל להגיע לטעינה של 70% בתוך חמש דקות.
השקת Denza מצביעה על כיוון נוסף באסטרטגיה של BYD: ניסיון להתחרות לא רק דרך מחיר, אלא גם דרך טכנולוגיה, עיצוב ודגמים יקרים יותר. החברה מנסה לבנות לעצמה מקום בשוק האירופי שבו פועלות יצרניות ותיקות עם נאמנות צרכנית גבוהה.
- BYD מציגה שבב 4 ננומטר לרכב בניסיון לחזק את הנהיגה החכמה
- BYD Atto2 DM-i פלאג אין הייבריד מצוינת ויעילה
במקביל, BYD מתקדמת בתוכניות להקמת מפעל שלישי באירופה. לדברי לי, החברה פועלת בנושא באגרסיביות, מתוך כוונה לא רק להרכיב מכוניות באזור, אלא גם לייצר בו רכיבים. בכך היא מבקשת להפחית תלות בייבוא מסין ולהתאים את עצמה לרגולציה ולציפיות המקומיות. עם זאת, BYD אינה ממהרת להיכנס לשיתופי פעולה של ייצור משותף עם יצרניות אירופיות שמחזיקות קיבולת ייצור פנויה. לי הבהירה כי החברה מעדיפה להפעיל מפעלים בעצמה או להשתלט על מתקנים באופן מלא, ולא לחלוק אותם עם שותפים קיימים.
הגישה הזאת שונה מהמאמצים של חלק מיצרניות הרכב באירופה למצוא שותפים סיניים לניצול מפעלים שאינם עובדים בתפוקה מלאה. חברות כמו סטלנטיס, פולקסווגן וניסאן בחנו בשנים האחרונות שיתופי פעולה עם יצרניות מסין, על רקע מכירות שלא חזרו לרמות שלפני מגפת הקורונה. לצד ההסתייגות משיתוף מפעלי הרכבה, BYD כן מנהלת שיחות עם יצרניות רכב אירופיות בתחומים אחרים, כולל סוללות ושיתופי פעולה טכנולוגיים. מבחינת החברה, הטעינה המהירה היא חלק מתמונה רחבה יותר: חדירה עמוקה יותר לשווקים מחוץ לסין, בניית תשתית מקומית, וניסיון לערער את היתרון ההיסטורי של מנוע הבנזין.
- 4.אנונימי 14/05/2026 23:36הגב לתגובה זולא ברור איך העולם מחוץ לסין לא מבין שמדובר ברכב באיכויות נמוכות. כל המכלולים הם הזולים והגרועים ביותר שיש החל מפח דקיק צבע תת רמה חיווט אלקטרוני קטסטרופה פלסטיקה מסרטנת ומתלהטת בחום הקיץ. מוזמנים להגיב בעלי ניסיון אם לא מתביישים להודות שרכשו את המוצר הנחות הזה.
- אנונימי 16/05/2026 23:09הגב לתגובה זואני בטוח שאין לך רכב byd. אני ברכב חשמלי atto3 אז משלם 100 שח לטעינה בייתית בחודש. הרכב ברמה טכנולוגית הכי גבוה שיש. נוסע שנתיים ולא הייתי עדיין במוסך. חמסה חמסה.
- אנונימי 15/05/2026 13:29הגב לתגובה זואתה מונה יותר מדי חסרונות ולכן זו לא אמת. תבחר אחד ומשם אפשר יהיה להמשיך. בסופו של דבר זה רכב. והוא מביא אותך במהירות הפקקים מאלף לבית.
- 3.אנונימי 14/05/2026 00:46הגב לתגובה זואגירה עדיין בחיתולים
- 2.אלה עם טסלה ימשיכו להטעין 5 שעות חחח (ל"ת)שילמו רבע מיליון 13/05/2026 22:12הגב לתגובה זו
- 1.יש רק פתרון אחד אלקטריאון (ל"ת)אנונימי 13/05/2026 20:59הגב לתגובה זו
- עוד גאון טכנולוגי (ל"ת)חחח 13/05/2026 22:13הגב לתגובה זו