
מוכרים לכם אשליה: איך הפכו כספי הציבור למסע הפרסום הפרטי של ברקת וקרפור
בפברואר האחרון הוציאה המדינה 238 אלף שקל על פרזנטור, ו-50 מיליון שקל על קמפיין פרסום לרשת אחת. שנתיים קודם, ב-2024, האחים אמיר קיצצו את תקציב הפרסום של שופרסל בחמישים אחוז - ורשמו רווח נקי של 735 מיליון שקל ב-2025. זה ההפרש בין החלטה עסקית להחלטה פוליטית. ובכיס של מי ההפרש יושב? בכיס שלנו.
הפרדוקס כבר ניצב מול עינינו: המגזר הפרטי קיצץ בפרסום ורשם תוצאות שיא. המדינה הגדילה תקציב פרסום בעשרות מיליונים - ומכירות הרשת שנבחרה לסיבסוד ירדו ב-2025, עוד לפני שהסל הושק. הטור הזה מנסה לענות על שאלה פשוטה: למי שירת הכסף?
הפערים במספרים
שופרסל, מובילת שוק הקמעונאות, סיימה את 2025 עם מחזור של 14.5 מיליארד שקל, רווח נקי של 735 מיליון שקל ודיבידנד של 540 מיליון שקל. כל זה עם תקציב פרסום של כ-30 מיליון שקל בלבד, החלטה שהאחים אמיר קיבלו מיד עם רכישת השליטה ב-2024. קרפור, בבעלות אלקטרה מוצרי צריכה (7.5 מיליארד שקל מחזור), סיימה את 2025 עם מחזור של 3.29 מיליארד שקל, ירידה של 1.5% לעומת 2024, עוד לפני שהסל הושק בפברואר 2026. היא עברה לרווח נקי של 16 מיליון שקל לראשונה, בזכות מכירת 8 סניפים הפסדיים וצמצום עלויות, ולא מגידול בלקוחות.
ברקת הקציב 50 מיליון שקל לקמפיין ממשלתי שמשווק בלעדית רשת אחת. לפי הצהרת משרד הכלכלה, הכסף הועבר ללפ״מ לרכישת מדיה ולא לקרפור ישירות, אך התוצאה זהה: כסף ציבורי יצר יתרון תחרותי לרשת אחת בלבד. פי 1.7 מתקציב הפרסום הכולל של מובילת השוק. זהו מצב ששום מקצוען מדיה לא יכול להגן עליו.
הנתון שלא נכתב: יחס הפרסום-מכירות
שופרסל מקצה כ-0.21% מהמכירות לפרסום (לפי מדד פעילות יפעת בקרת פרסום מאז הרכישה ב-2024). הקמפיין הממשלתי מימן פרסום של 50 מיליון שקל לטובת קרפור בלבד, שקול ל-1.52% ממחזורה. הפער מול שופרסל: פי 7.
במונחים מעשיים: על כל שקל מכירות, קרפור מקבלת פרסום ממשלתי בהיקף פי שבע ממה ששופרסל משקיעה מכיסה. בשוק קמעונאות מזון, סף של מעל 1.5% פרסום למחזור לא מחזיר את עצמו אורגנית. לא מדובר בהשקעה כלכלית, אלא במאמץ הסברה פוליטי שאנחנו מממנים.
שתי פילוסופיות, שתי תוצאות
האחים אמיר רכשו את שופרסל בפברואר 2024 וקיצצו מיד בפרסום. פיטרו 150 עובדי מטה, ביטלו את ההתקשרות עם גיתםBBDO , וריכזו את התקציב הנותר. ההנחה הבסיסית: בשוק מזון, המחיר הוא הפרסום. לקוח לא עובר רשת בגלל פרסומת, הוא עובר בגלל שקל. תוצאת 2025: 735 מיליון שקל רווח, 540 מיליון שקל דיבידנד.
בפברואר 2026 הגיע ברקת למסקנה ההפוכה. אם 50 מיליון שקל על קמפיין פרסום לרשת אחת הייתה השקעה כלכלית רציונלית, אלקטרה מוצרי צריכה, שמגלגלת 7.5 מיליארד שקל, הייתה מוציאה אותם בעצמה. העובדה שלא עשתה זאת היא הוכחה שהמספרים פשוט לא עובדים.
הזוכה היחיד
קרפור הייתה הרשת היחידה שניגשה למכרז. שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף ונטו חיסכון, כולן סירבו. לא מחוסר עניין, אלא מהבנה: סל מוגבל ל-51 חנויות מתוך 151 אינו כלי תחרות, הוא כלי פרסום. רמי לוי הסביר: ״תחרות אמיתית נבחנת לאורך זמן ועל כלל המוצרים, לא על סל מוגבל ותיאורטי״. אפילו מנכ״ל קרפור עצמו, מיכאל לובושיץ, אמר לאנשי משרד הכלכלה לפני המכרז: ״אתם תביישו את עצמכם״. ובכל זאת היה היחיד שנטל את הכסף.
- דרוש פראייר שיקנה שליטה חלקית במיטב במחיר מנופח - הסיבה שהמניה ירדה היום
- ישראל וגרמניה השיקו תוכנית להעמקת השת"פ הכלכלי
רוב לקוחות קרפור בסניפים שמחוץ לסל משלמים 51% עד 62% יותר על אותם מוצרים. הקמפיין בנה עוגן קוגניטיבי של ״קרפור זולה״ על חשבון כספי הציבור בזמן שהמחירים בסניפים שמחוץ לסל נשארו גבוהים.
חלופה הוגנת ושאלה אחת
קיימת חלופה פשוטה: קמפיין השוואתי חודשי שמכריז על הרשת הזולה ביותר בכל המוצרים, בכל הרשתות. עלות מוערכת 5 עד 7 מיליון שקל לשנה. שביעית מהעלות הנוכחית, ועם תמריץ אמיתי לכל הרשתות להוזיל, לא רק לאחת.
ועדת הכלכלה של הכנסת יכולה לשאול שאלה אחת: הסל הושק בפברואר 2026. לפני שיוצאים 25 המיליון האופציונליים הנוספים, מה המדד שלפיו נדע אם כספי הציבור הושקעו כראוי? עד שתתקבל תשובה, לא צריך לשחרר שקל נוסף. את התשובה למה שירת הכסף כבר נתן מנכ״ל קרפור בעצמו: ״רציתי ליצור דרמה ובידול משמעותי״.
הכותב הוא מוטי אזולאי בעל דוקטורנט לניהול, חוקר התנהגות צרכנים ושווקים דיגיטליים, ומרצה לאסטרטגיה ויזמות במכללה למינהל.
- 22.אנונימי 05/06/2026 17:15הגב לתגובה זולא תמצאו הצלחה אחת של הממשלה הכושלת הזו שאספה סביבה עלובי נפש חמדניםקיווינו שיעשו משהו טוב משהו !!!!התנהלות עלובה ומעליב שזו ממשלתנו .התקוה היא שיעברו מהר מעולמנו .
- 21.השוד של המדינה (ל"ת)דור 14/05/2026 22:51הגב לתגובה זו
- 20.אופיר 14/05/2026 09:53הגב לתגובה זומועיל
- 19.צעד נואש טרום בחירות העולה למשלם המיסים 50 מיליון שח (ל"ת)אנונימי 13/05/2026 22:26הגב לתגובה זו
- 18.עדין לא מאוחר לעצור את המחדל ולהציל את כספי הציבור (ל"ת)דור 13/05/2026 20:43הגב לתגובה זו
- 17.מראש עיר אהוד לשר כושל. סיפורו של יזם. (ל"ת)אנונימי 13/05/2026 18:10הגב לתגובה זו
- 16.הרכש החדש של אלקטרה שר. (ל"ת)אור 13/05/2026 16:22הגב לתגובה זו
- 15.אופיר 13/05/2026 09:23הגב לתגובה זונתנו לקפור 25 מיליון שקל כדי שקרפור תתן הנחות בכמיליארד שקל. אני בחודש האחרון חסכתי מהסל של ישראל בקרפור כ150.מיליון כמוני זה כבר 150 מיליון שקל חסכון בקופה. מי שיוצא נגד הסל הוא דמגוג מפוזיציה או ספקן דוחה שפע.
- 14.יובל321 13/05/2026 08:54הגב לתגובה זורוצה להיות ראש ממשלהאיך הבדיחות האלה נפלו עלינו
- 13.רפובליקת בננות (ל"ת)רמי 13/05/2026 07:31הגב לתגובה זו
- 12.צדוק 13/05/2026 03:43הגב לתגובה זוממשלה מושחתת משתמשת בכספי ציבור לצרכים הפוליטיים של חבריה בשיטה אכול ככול יכולתך יותר .
- 11.הסל שיעלה לברקת בכסא שלו ובצדק. (ל"ת)דנה 13/05/2026 00:02הגב לתגובה זו
- 10.ירושלמי 12/05/2026 23:37הגב לתגובה זושר התעשיה שלא עשה מאומה לתועלת הצרכנים ובילה בחול עשה מסע פירסום בכספי המדינה עם קארפור. אל תאמינו למילה אחת של הנוכל הבטלן.
- 9.אילן 12/05/2026 19:30הגב לתגובה זואין בקרה ואין ביקורת.שר שמחלק את הכסף שלנו בלי שום היגיון כלכלי.איפה הכנסת איפה מבקר המדינה
- 8.אחד שיודע 12/05/2026 18:53הגב לתגובה זולא מספיק שברקת מיליארדר וגם שר מתנהג כמו מאפיונר טיפש. ובסוף רוב אלו שנפגעים ממנו יצביעו בעדו שוב יחי הטימטום
- 7.קומבינה אחת גדולה על חשבון כולנו (ל"ת)אנונימי 12/05/2026 18:50הגב לתגובה זו
- 6.הפרסום שולי 12/05/2026 18:38הגב לתגובה זוהאסטרטגיה של שופרסל זה לחלוב קצת יותר את הלקוחות שאינם רגישים למחיר.הסניפים מרגישים די ריקים והמכירות ירדו.עליית המחירים פיצתה ויותר בינתיים.ובלי קשר המהלך אכן בזבוז כספי ציבור ואופייני לפעילות של ברקת בשאר התחומים.הדוקטור הנכבד יחזור לעשות שיעורי בית.
- 5.איך ברקת הגיע לתקציב 50 מיליון פרסום אף אחד לא בדק יחס תקציב פרסום למחזור! הכותב הוא היחידי שראה (ל"ת)אנונימי 12/05/2026 17:55הגב לתגובה זו
- 4.יהיה קל יותר לעשות כתבה על משרד ממשלתי שכן הצליח לעשות משהו חיובי בשנה האחרונה. אם תצליחו למצוא כזה (ל"ת)תחבורה.כלכלה.חינוך.ביטחון. כישלונות 12/05/2026 17:24הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 12/05/2026 17:09הגב לתגובה זוברקת וקרפור היחידים שמרויחים.ברקת יחסי ציבור בשפע.קרפור פרסום בחינםהציבור מקבל רק חווית קניה נעימה יותר בקרפור עליה הוא משלם וביוקר.ממשלת כישלון אין לי ציפיות גבוהות
- 2.אנונימי 12/05/2026 17:08הגב לתגובה זומעניין מה הקשר של שר הכלכלה ללמותג הזוכה
- 1.מצויין 12/05/2026 17:02הגב לתגובה זואני קונה שם במחירים שפויים שאין בשום מקום אחר!
- אושר עד. יוחננוף. רמי לוי לפעמים. לא חסר זולים יותר (ל"ת)אנונימי 12/05/2026 17:29הגב לתגובה זו