ניר ברקת (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
ניר ברקת (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

מוכרים לכם אשליה: איך הפכו כספי הציבור למסע הפרסום הפרטי של ברקת וקרפור

״הסל של ישראל״ לא תורם לצרכן הפשוט ואת זה רובנו כבר הצלחנו להפנים. אך חוסר היעילות של הפרויקט, שבו כמעט כל הרשתות סירבו לקחת חלק, עלה בסכומי עתק שנשפכו על תדמית של הוזלה שאנחנו משלמים עליה
מוטי אזולאי | (23)
נושאים בכתבה ניר ברקת קרפור

בפברואר האחרון הוציאה המדינה 238 אלף שקל על פרזנטור, ו-50 מיליון שקל על קמפיין פרסום לרשת אחת. שנתיים קודם, ב-2024, האחים אמיר קיצצו את תקציב הפרסום של שופרסל בחמישים אחוז - ורשמו רווח נקי של 735 מיליון שקל ב-2025. זה ההפרש בין החלטה עסקית להחלטה פוליטית. ובכיס של מי ההפרש יושב? בכיס שלנו.

הפרדוקס כבר ניצב מול עינינו: המגזר הפרטי קיצץ בפרסום ורשם תוצאות שיא. המדינה הגדילה תקציב פרסום בעשרות מיליונים - ומכירות הרשת שנבחרה לסיבסוד ירדו ב-2025, עוד לפני שהסל הושק. הטור הזה מנסה לענות על שאלה פשוטה: למי שירת הכסף?

הפערים במספרים

שופרסל, מובילת שוק הקמעונאות, סיימה את 2025 עם מחזור של 14.5 מיליארד שקל, רווח נקי של 735 מיליון שקל ודיבידנד של 540 מיליון שקל. כל זה עם תקציב פרסום של כ-30 מיליון שקל בלבד, החלטה שהאחים אמיר קיבלו מיד עם רכישת השליטה ב-2024.  קרפור, בבעלות אלקטרה מוצרי צריכה (7.5 מיליארד שקל מחזור), סיימה את 2025 עם מחזור של 3.29 מיליארד שקל, ירידה של 1.5% לעומת 2024, עוד לפני שהסל הושק בפברואר 2026. היא עברה לרווח נקי של 16 מיליון שקל לראשונה, בזכות מכירת 8 סניפים הפסדיים וצמצום עלויות, ולא מגידול בלקוחות.

ברקת הקציב 50 מיליון שקל לקמפיין ממשלתי שמשווק בלעדית רשת אחת. לפי הצהרת משרד הכלכלה, הכסף הועבר ללפ״מ לרכישת מדיה ולא לקרפור ישירות, אך התוצאה זהה: כסף ציבורי יצר יתרון תחרותי לרשת אחת בלבד. פי 1.7 מתקציב הפרסום הכולל של מובילת השוק. זהו מצב ששום מקצוען מדיה לא יכול להגן עליו.

הנתון שלא נכתב: יחס הפרסום-מכירות

שופרסל מקצה כ-0.21% מהמכירות לפרסום (לפי מדד פעילות יפעת בקרת פרסום מאז הרכישה ב-2024). הקמפיין הממשלתי מימן פרסום של 50 מיליון שקל לטובת קרפור בלבד, שקול ל-1.52% ממחזורה. הפער מול שופרסל: פי 7. 

במונחים מעשיים: על כל שקל מכירות, קרפור מקבלת פרסום ממשלתי בהיקף פי שבע ממה ששופרסל משקיעה מכיסה. בשוק קמעונאות מזון, סף של מעל 1.5% פרסום למחזור לא מחזיר את עצמו אורגנית. לא מדובר בהשקעה כלכלית, אלא במאמץ הסברה פוליטי שאנחנו מממנים.

שתי פילוסופיות, שתי תוצאות

האחים אמיר רכשו את שופרסל בפברואר 2024 וקיצצו מיד בפרסום. פיטרו 150 עובדי מטה, ביטלו את ההתקשרות עם גיתםBBDO , וריכזו את התקציב הנותר. ההנחה הבסיסית: בשוק מזון, המחיר הוא הפרסום. לקוח לא עובר רשת בגלל פרסומת, הוא עובר בגלל שקל. תוצאת 2025: 735 מיליון שקל רווח, 540 מיליון שקל דיבידנד.

בפברואר 2026 הגיע ברקת למסקנה ההפוכה. אם 50 מיליון שקל על קמפיין פרסום לרשת אחת הייתה השקעה כלכלית רציונלית, אלקטרה מוצרי צריכה, שמגלגלת 7.5 מיליארד שקל, הייתה מוציאה אותם בעצמה. העובדה שלא עשתה זאת היא הוכחה שהמספרים פשוט לא עובדים.

הזוכה היחיד

קרפור הייתה הרשת היחידה שניגשה למכרז. שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף ונטו חיסכון, כולן סירבו. לא מחוסר עניין, אלא מהבנה: סל מוגבל ל-51 חנויות מתוך 151 אינו כלי תחרות, הוא כלי פרסום. רמי לוי הסביר: ״תחרות אמיתית נבחנת לאורך זמן ועל כלל המוצרים, לא על סל מוגבל ותיאורטי״. אפילו מנכ״ל קרפור עצמו, מיכאל לובושיץ, אמר לאנשי משרד הכלכלה לפני המכרז: ״אתם תביישו את עצמכם״. ובכל זאת היה היחיד שנטל את הכסף.

רוב לקוחות קרפור בסניפים שמחוץ לסל משלמים 51% עד 62% יותר על אותם מוצרים. הקמפיין בנה עוגן קוגניטיבי של ״קרפור זולה״ על חשבון כספי הציבור בזמן שהמחירים בסניפים שמחוץ לסל נשארו גבוהים.

חלופה הוגנת ושאלה אחת 

קיימת חלופה פשוטה: קמפיין השוואתי חודשי שמכריז על הרשת הזולה ביותר בכל המוצרים, בכל הרשתות. עלות מוערכת  5 עד 7 מיליון שקל לשנה. שביעית מהעלות הנוכחית, ועם תמריץ אמיתי לכל הרשתות להוזיל, לא רק לאחת.

ועדת הכלכלה של הכנסת יכולה לשאול שאלה אחת: הסל הושק בפברואר 2026. לפני שיוצאים 25 המיליון האופציונליים הנוספים, מה המדד שלפיו נדע אם כספי הציבור הושקעו כראוי? עד שתתקבל תשובה, לא צריך לשחרר שקל נוסף. את התשובה למה שירת הכסף כבר נתן מנכ״ל קרפור בעצמו: ״רציתי ליצור דרמה ובידול משמעותי״.



הכותב הוא מוטי אזולאי בעל דוקטורנט לניהול, חוקר התנהגות צרכנים ושווקים דיגיטליים, ומרצה לאסטרטגיה ויזמות במכללה למינהל.


 





הוספת תגובה
23 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    אנונימי 05/06/2026 17:15
    הגב לתגובה זו
    לא תמצאו הצלחה אחת של הממשלה הכושלת הזו שאספה סביבה עלובי נפש חמדניםקיווינו שיעשו משהו טוב משהו !!!!התנהלות עלובה ומעליב שזו ממשלתנו .התקוה היא שיעברו מהר מעולמנו .
  • 21.
    השוד של המדינה (ל"ת)
    דור 14/05/2026 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אופיר 14/05/2026 09:53
    הגב לתגובה זו
    מועיל
  • 19.
    צעד נואש טרום בחירות העולה למשלם המיסים 50 מיליון שח (ל"ת)
    אנונימי 13/05/2026 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    עדין לא מאוחר לעצור את המחדל ולהציל את כספי הציבור (ל"ת)
    דור 13/05/2026 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מראש עיר אהוד לשר כושל. סיפורו של יזם. (ל"ת)
    אנונימי 13/05/2026 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    הרכש החדש של אלקטרה שר. (ל"ת)
    אור 13/05/2026 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אופיר 13/05/2026 09:23
    הגב לתגובה זו
    נתנו לקפור 25 מיליון שקל כדי שקרפור תתן הנחות בכמיליארד שקל. אני בחודש האחרון חסכתי מהסל של ישראל בקרפור כ150.מיליון כמוני זה כבר 150 מיליון שקל חסכון בקופה. מי שיוצא נגד הסל הוא דמגוג מפוזיציה או ספקן דוחה שפע.
  • 14.
    יובל321 13/05/2026 08:54
    הגב לתגובה זו
    רוצה להיות ראש ממשלהאיך הבדיחות האלה נפלו עלינו
  • 13.
    רפובליקת בננות (ל"ת)
    רמי 13/05/2026 07:31
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    צדוק 13/05/2026 03:43
    הגב לתגובה זו
    ממשלה מושחתת משתמשת בכספי ציבור לצרכים הפוליטיים של חבריה בשיטה אכול ככול יכולתך יותר .
  • 11.
    הסל שיעלה לברקת בכסא שלו ובצדק. (ל"ת)
    דנה 13/05/2026 00:02
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ירושלמי 12/05/2026 23:37
    הגב לתגובה זו
    שר התעשיה שלא עשה מאומה לתועלת הצרכנים ובילה בחול עשה מסע פירסום בכספי המדינה עם קארפור. אל תאמינו למילה אחת של הנוכל הבטלן.
  • 9.
    אילן 12/05/2026 19:30
    הגב לתגובה זו
    אין בקרה ואין ביקורת.שר שמחלק את הכסף שלנו בלי שום היגיון כלכלי.איפה הכנסת איפה מבקר המדינה
  • 8.
    אחד שיודע 12/05/2026 18:53
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק שברקת מיליארדר וגם שר מתנהג כמו מאפיונר טיפש. ובסוף רוב אלו שנפגעים ממנו יצביעו בעדו שוב יחי הטימטום
  • 7.
    קומבינה אחת גדולה על חשבון כולנו (ל"ת)
    אנונימי 12/05/2026 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הפרסום שולי 12/05/2026 18:38
    הגב לתגובה זו
    האסטרטגיה של שופרסל זה לחלוב קצת יותר את הלקוחות שאינם רגישים למחיר.הסניפים מרגישים די ריקים והמכירות ירדו.עליית המחירים פיצתה ויותר בינתיים.ובלי קשר המהלך אכן בזבוז כספי ציבור ואופייני לפעילות של ברקת בשאר התחומים.הדוקטור הנכבד יחזור לעשות שיעורי בית.
  • 5.
    איך ברקת הגיע לתקציב 50 מיליון פרסום אף אחד לא בדק יחס תקציב פרסום למחזור! הכותב הוא היחידי שראה (ל"ת)
    אנונימי 12/05/2026 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יהיה קל יותר לעשות כתבה על משרד ממשלתי שכן הצליח לעשות משהו חיובי בשנה האחרונה. אם תצליחו למצוא כזה (ל"ת)
    תחבורה.כלכלה.חינוך.ביטחון. כישלונות 12/05/2026 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 12/05/2026 17:09
    הגב לתגובה זו
    ברקת וקרפור היחידים שמרויחים.ברקת יחסי ציבור בשפע.קרפור פרסום בחינםהציבור מקבל רק חווית קניה נעימה יותר בקרפור עליה הוא משלם וביוקר.ממשלת כישלון אין לי ציפיות גבוהות
  • 2.
    אנונימי 12/05/2026 17:08
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה הקשר של שר הכלכלה ללמותג הזוכה
  • 1.
    מצויין 12/05/2026 17:02
    הגב לתגובה זו
    אני קונה שם במחירים שפויים שאין בשום מקום אחר!
  • אושר עד. יוחננוף. רמי לוי לפעמים. לא חסר זולים יותר (ל"ת)
    אנונימי 12/05/2026 17:29
    הגב לתגובה זו