
פוטר כשהיה מרותק למיטה עם דיכאון - וזה הפיצוי שיקבל
בית הדין לעבודה בחיפה קבע כי חברת מסחר ברכב ידעה על מצבו הנפשי של סוכן המכירות שלה, ובכל זאת שלחה לו מכתב בנוגע לזניחת העבודה בזמן שהוא היה בעיצומה של אפיזודה דיכאונית קשה, בעקבות מלחמת חרבות ברזל
אדם שעבד כסוכן מכירות בידידיה סחר, חברה שעוסקת במסחר במכוניות יד שנייה ויבוא רכבי יוקרה, במשך כשנה וארבעה חודשים. ב-12 בנובמבר 2023 הוא הפסיק להגיע לעבודה. הסיבה: דיכאון קשה שפרץ על רקע מלחמת חרבות ברזל וחשיפה לידיעה על מותם של חברים שלו מבארי, שהובילה אותו לחוסר תפקוד מוחלט וריתוק למיטה.
שמונה ימים בלבד לאחר היעדרותו, שלחה לו החברה מכתב שכותרתו "אי הודעה מוקדמת", שבו הוא נדרש לשוב לעבודה בתוך שלושה ימים, אחרת הוא ייחשב כמי שנטש את עבודתו. העובד ששהה בעיצומו של משבר נפשי מורכב, לא הגיב למכתב. הפסיכיאטר המטפל שלו, ד"ר עשור, אף ביקר אותו בביתו וציין כי מדובר באפיזודה דיכאונית קשה על רקע חשיפה לאירועי המלחמה.
באחרונה פסק בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בראשות השופט בועז גולדברג ונציגי הציבור פייסל ריאן ומשה לסרי, כי החברה ידעה היטב על מצבו הנפשי של האיש. הוא חייב אותה לשלם לו סכום כולל של יותר מ-90 אלף שקל.
ידעו שהוא שוקע, ובכל זאת שלחו את המכתב
השאלה המרכזית שעמדה בפני בית הדין היתה האם החברה ידעה על מצבו הנפשי של העובד. בית הדין קבע באופן חד-משמעי שכן, וביסס זאת על שורה של ראיות. כבר באוקטובר 2022 הוא חווה אפיזודה דיכאונית ראשונה, ובית הדין שוכנע בכך שהוא סיפר על כך למעסיקיו. התכתבויות וואטסאפ מזמן אמת חשפו כי חבריו של האיש עדכנו את מנהלי החברה. כך למשל, כשנשאלה אחותו של העובד אם המעסיק מודע למצבו, השיב חברו דוד ברבר: "כן, לא היתה ברירה אלא לספר".
בית הדין ציין כי "גרסת הנתבעת כי ידעה רק 'על קורונה' בעייתית. כידוע, מרבית האנשים שחלו בקורונה תיקשרו היטב עם הסביבה... הנתבעת ידעה שהתובע בביתו ולא אושפז, ועל כן לא הגיוני שהסתפקה בהסבר 'קורונה'".
גם באירוע השני, בנובמבר 2023, ראה בית הדין ראיות מספקות לידיעת החברה. אחותו של העובד כתבה למנהל החברה, יוסי ידידיה, כי אחיה ישוב "עם שובו לאיתנו". בית הדין שם לב לפרט מעניין: "העובדה שיוסי לא שאל אותה שאלה המתבקשת ממישהו שלכאורה אינו יודע על המחלה - 'למה כוונתך? האם הוא חולה?' - מלמדת כי יוסי ידע גם ידע כי התובע אינו איתנו".
המחלוקת על השכר הוכרעה לטובת החברה
לצד שאלת הפיטורים, התנהלה גם מחלוקת על תנאי השכר. העובד טען כי סוכם על שכר בסיס של 10,000 שקל נטו לחודש, ובונוס של 1,000 שקל החל מהרכב הרביעי. החברה טענה ששכר הבסיס נקבע על 9,000 שקל ברוטו והבונוס שולם מהרכב הראשון. בית הדין העדיף את גרסת החברה, בין היתר כי תלושי השכר שנמסרו לעובד מדי חודש תאמו את גרסתה, והוא מעולם לא מחה. בית הדין ציין כי "מדובר באיש מכירות וחשבונות כאלו הם לחם חוק במקצוע מסוג זה".
בית הדין חייב את ידידיה סחר לשלם לעובד: פיצוי בסכום של 37,647 שקל עבור פיטורים שלא כדין ואי עריכת שימוע; הפרשי שכר בסכום של 15,660 שקל שכוללים דמי מחלה והשבת קיזוז הודעה מוקדמת; פיצויי פיטורים בסכום של 11,611 שקל; הפרשות לפנסיה בסכום של 9,527 שקל; פיצוי של 4,000 שקל עבור אי מסירת הודעה לעובד; ו-15 אלף שקל כפיצויי הלנת שכר והלנת פיצויי פיטורים. בנוסף, חויבה החברה ב-15 אלף שקל הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. בית הדין הדגיש בחריפות כי, "אנו סבורים שהנתבעת נהגה שלא כדין ויש לראות התנהלות זו בחומרה, בוודאי לאור אופיה של מחלתו של התובע והאופן בו מחוייב מעסיק לנהוג במקרה כזה".