
הפסיקה מחלחלת: 35,000 שקל הוצאות בשל בקשת סרק לתביעה ייצוגית
צבי ושרה ברק מנהלים מה שנראה כ"עסק משפחתי" בתחום הייצוגי - אבל הבקשה לתביעה נגד רשת KSP התבררה כחסרת בסיס חוקי ועובדתי, ועלתה בהוצאות משמעותיות בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון
שרה ברק תשלם לרשת KSP הוצאות בסך 35,000 שקל בשל התעקשותה לנהל בקשת סרק לתביעה ייצוגית נגדה, תוך כדי זלזול בבית המשפט. כך קבעה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, כרמית בן-אליעזר, תוך יישום פסיקת בית המשפט העליון מן החודש שעבר בדבר הטלת הוצאות ממשיות במקרים מסוג זה.
ברק טענה - באמצעות בעלה, עו"ד צבי ברק - כי KSP הפרה את חובתה לציין בעברית את שם היצרן וכתובתו ולספק הוראות שימוש ואזהרות בעברית. KSP טענה בתגובה, כי מדובר ב"עסק משפחתי" של הגשת עשרות בקשות לתביעות ייצוגיות, וכי ברק ובני משפחתה רכשו ממנה עשרות מוצרים לפני ואחרי הגשת הבקשה ללא כל תלונה. לדבריה, אין חובה לכתוב את שם היצרן וכתובתו בעברית כאשר מדובר במוצרים מיובאים, והמוצרים בהם עסקה הבקשה היו פשוטים להפעלה. היא משווקת 100,000 מוצרים ומדובר בתקלות נקודתיות שתוקנו, הוסיפה.
הפרות מינוריות ביותר שלא גרמו נזק
בן-אליעזר קובעת: "מדובר בהפרות מינוריות ביותר, אשר נראה כי לא גרמו כל נזק ללקוחות, ואף לא הניבו רווח או תועלת למשיבה. כך, המוצרים שלגביהם נטען כי הופרה חובת תרגום ההוראות לעברית, הם, לפחות בחלקם, מוצרים בסיסיים, שהשימוש בהם נפוץ ואינטואיטיבי (קורא כרטיסים, כרטיס זיכרון, אוזניות של אפל, מטען אלחוטי). עיון בהוראות שנטען כי לא תורגמו מעלה כי מדובר בהוראות אלמנטריות ולא מורכבות. חלק מן ההוראות שלא תורגמו (הערה לגבי נפח האחסון בכרטיסי הזיכרון ואחריות לגבי האוזניות) הופיעו בעברית על גבי החשבוניות.
"בנסיבות אלו, הגם שאכן הופרו לכאורה הוראות הדין ביחס למוצרים ספציפיים אלו, הרי שמדובר בהפרות מינוריות, אשר ספק אם גרמו נזק ללקוחות. לקוח הרוכש מטען או אוזניות למכשיר סלולרי מתקדם, בדרך כלל אינו נדרש להוראות השימוש הבסיסיות למדי.
"מכל מקום, גם אם נגרם למי מהלקוחות שנזקק להוראות השימוש והאנגלית אינה שגורה בפיו נזק, הרי שלכל היותר מדובר בנזק של אי נוחות קלה, שכן גם מקום בו אכן נדרש הלקוח להוראות שימוש, אין חולק כי הוא יכול היה בקלות יחסית לפנות לקבלת הסבר מן המוכרן או לתרגם את הוראות באמצעות הכלים הטכנולוגיים העומדים כיום לרשותו של הלקוח הממוצע שרוכש מוצרים מסוג זה".
בן-אליעזר מוסיפה, כי מבחינה לשונית ייתכן שחוק הגנת הצרכן מחייב לפרסם בעברית את שמו וכתובתו של יצרן זה, אך מבחינה תכליתית אין מקום לפרשנות זו, שכן המטרה היא להעניק ללקוח כתובת לפנות אליה. הרשות להגנת הצרכן תמכה בעמדת KSP, לפיה יש לציין בעברית את פרטי היבואן ולא את פרטי היצרן".
התנהלות מכבידה תוך זלזול בבית המשפט
הבקשה אינה עומדת כמעט בכל תנאי היסוד לתביעה ייצוגית, ממשיכה בן-אליעזר. חלק מן המוצרים נרכשו בידי בני משפחתה של ברק, וחלקם - רק כדי לבסס עילת תביעה. ברק לא הוכיחה שנגרם לה נזק כלשהו, לאור העובדה שהיא דוברת אנגלית היטב. ספק רב אם מדובר בהתנהגות שיטתית של KSP היוצרת קבוצה מיוצגת, ונראה שמדובר בתקלות נקודתיות בלבד. יש ממש בטענה שמדובר ב"עסק משפחתי" ללא הפרדה בין צבי ברק לבין המבקשים (אשתו או בתו). מכל מקום, גם אם הייתה עילה - KSP תיקנה את הליקויים.
אין פסול בניהול הליכים ייצוגיים למטרות כלכליות, והללו הן המנוע של ההליכים. אולם, מדגישה בן-אליעזר, "אין בכך כדי להכשיר התנהלות שיטתית, שכל תכליתה איתור, בדרך של 'ליקוט דובדבנים' (cherry picking) הפרות שוליות וזניחות, רק לשם נקיטת הליך ייצוגי, שהעלויות הכרוכות בו למשיבה ולבית המשפט הן גבוהות, והוא לא צפוי להניב תועלת ממשית לאיש, למעט הציפייה לקבלת גמול ושכר טרחה למבקש ולבא כוחו. התנהלות כזו גובלת בעשיית שימוש לרעה בכלי החשוב של התובענה הייצוגית, ואין לקבלה.
"על כך יש להוסיף, כי במהלך ניהול ההליך שוקפו הדברים למבקשת ולבא כוחה והיו להם מספר הזדמנויות להסתלק מבקשת האישור ולסיים את ההליך... אך הם לא השכילו לעשות זאת והתעקשו על ניהול ההליך עד תום, ואם לא די בכך, ניהלו את ההליך באופן שגרם לסרבול ולקושי לצד שכנגד ואף היה בו כדי לבטא זלזול בבית המשפט". את KSP ייצגו עוה"ד רונית סיטון-זלקינד ורוית קורן-פרי (משרד פירון).
- 11.מושבניקאנונימי 14/05/2026 10:27הגב לתגובה זויש עורכי דין לוחמי צדק.יש עורכי דין מיץ של זבל.בעולם הבא יש גיהנום לעורכי דין מושחתים.במיוחד אלה שמיעצים לגרושות להמציא שקרים נגד גרושים עורכי דין שפוגעים בלוחמים על שטויות או כמו הזבל באילת בגלל כמה אגורות תבע נהג מונית מבוגר.אתם מיץ של זבל מסריחים אין לכם חלק בעולם הבא
- 10.חגי 14/05/2026 09:56הגב לתגובה זותאבנים תאבי בצע מסריחים מגיע להם עונש של חצי מליון שקל
- 9.עוד עושים מיליונים מתביעות יצוגיות סתמיות הגיע הזמן שיקנסו אותם בגדול לא 35 אלף מיליון שח (ל"ת)אנונימי 14/05/2026 08:00הגב לתגובה זו
- 8.לחייב אותם במעמ ומס הכנסה על התביעות שהרוויחו!!! זה עסק!!! (ל"ת)סתם עוד כושל!! שילך לעבוד נורמאלי!! 12/05/2026 04:16הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 11/05/2026 23:16הגב לתגובה זועל מנת לעצור את הגל היו צריכים לקבל פי 10 לפחות
- 6.למה לא כתוב כמה חוייבו בהוצאות (ל"ת)אנונימי 11/05/2026 11:34הגב לתגובה זו
- אנונימאניי 11/05/2026 12:06הגב לתגובה זו35000 שח
- 5.אנונימי 11/05/2026 10:43הגב לתגובה זומדובר ברשת שנגדה מאות תלונות. גם אם המתלוננים סדרתיים זה לא המקום לדחותם.
- אנונימי 13/05/2026 11:46הגב לתגובה זוחכם גדול
- אנונימי 11/05/2026 11:29הגב לתגובה זוסתם בא לך להאשים את בית המשפט כנראה מאגנדה.בהנחה שאתה אדם אינטליגנטי אתה מבין שהטענה שלך לא כזו.
- 4.כל הכבוד לבית המשפט! (ל"ת)עדן 11/05/2026 10:20הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 11/05/2026 09:39הגב לתגובה זוזאת מהות בעיית הצדק עוד רודפי בצע
- 2.איציק הרוש 11/05/2026 08:53הגב לתגובה זומי שמרוויח זה רק העורך דין.אביר קארה עושה פלאים בנושא
- 1.אנונימי 11/05/2026 08:47הגב לתגובה זובתבעיות סרק