
הבת שטיפלה בהורים רצתה את כל הירושה - האם היא גם קיבלה?
הצוואה שהעניקה לבת שגרה עם הוריה את מרבית העיזבון שלהם, והשאירה את שני אחיה עם הרבה פחות, היתה המוקד בריב משפחתי שהגיע לבית המשפט - הנה פסיקת השופט
סכסוך ירושה קשה בין שלושה אחים הגיע לסיומו באחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה. השופט אפרים צ'יזיק קבע כי צוואתו של אב שנפטר בגיל 87, נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת של בתו, ולכן היא בטלה.
המדובר באב שהיה בעל מוסך ונדל"ן עסקי, וכן בעלים של דירת מגורים שבה הוא התגורר עם אשתו. לשניים היו שלושה ילדים: שני בנים ובת. הבת, שהיא גרושה וללא ילדים, התגוררה בדירת ההורים מ-1993, לא עבדה לפרנסתה והסתמכה על תמיכתם הכלכלית.
ב-2014, כשהאם כבר סבלה מדמנציה מעורבת עם אלצהיימר, נערכו שלושה מסמכים משפטיים בפרק זמן קצר: ייפוי כוח נוטריוני שהסמיך את הבת לטפל בענייני האם (ב-4 ליולי 2014), צוואת האב (ב-8 ביולי 2014), וייפוי כוח כללי שהסמיך את האב לפעול בענייני האם (ב-10 ליולי 2014). כל שלושת המסמכים נערכו על ידי אותה עורכת דין - עו"ד ליאורה אוחנה מטירת כרמל.
הצוואה העניקה לבת את מלוא הזכויות בדירת המגורים, את כל הכספים בחשבונות הבנק, את ניהול המתחם העסקי, ואת כל הרכוש שלא הוזכר במפורש. לשני הבנים הובטח רק שליש מהמתחם העסקי, אך רק לאחר פטירת האם. הצוואה נימקה את ההעדפה בכך שהבת "גרושה ללא ילדים" ובכך שההורים "זוכים לקבל ממנה עזרה רבה באופן שוטף".
האחים גילו על הצוואה רק אחרי שנים
השניים לא ידעו כלל על קיום הצוואה עד 2019 או 2021, ורק לאחר פטירת האב באוקטובר 2022 הוגשה הבקשה לקיימה. האחים התנגדו וטענו שהבת ניצלה את התלות של ההורים בה כדי לכפות עליהם לכתוב צוואה שמיטיבה עמה.
מהעדויות עלה שהבת הסיעה את האב למשרד עורכת הדין, נכחה בפגישה שקדמה לעריכת הצוואה, ואף נשאלה על ידי עורכת הדין איזה חלק מהרכוש היא רוצה לקבל. עוד התברר שהבת ערכה עם האב הסכם שלפיו הוא ישלם לה 6,000 שקל בחודש עבור טיפול באם - חוב שהצטבר ל-594 אלף שקל ונרשם כחוב של העיזבון.
השופט צ'יזיק קבע כי הבת יצרה "קשר גורדי" (מצב מסובך וחסר מוצא, שקשה מאוד או בלתי אפשרי להתיר אותו בדרכים רגילות) בין מצבה המידרדר והולך של האם לבין התלות של האב בה. הוא ציין כי הבת "פעלה להשפיע על האב המנוח לערוך לטובתה צוואה אשר הוראותיה מפלות אותה באופן מובהק לטובה על פני אחיה".
בפסק הדין נכתב כי ייפוי הכוח הנוטריוני שנערך לאם "כלל לא היה ראוי מבחינה משפטית", משום שעורכת הדין לא דרשה אישור רפואי שהאם כשירה לחתום עליו. התיעוד הרפואי מאותה התקופה מצביע על ציון 30/15 במבדק קוגניטיבי, שמעיד על פגיעה משמעותית.
הבת פעלה לבידוד האב ממשפחתו
השופט הפעיל את מבחני ההשפעה הבלתי הוגנת שנקבעו בפסיקת העליון, ומצא שהם מתקיימים: האב היה תלוי בבת כמטפלת באם, הבת פעלה לבידוד האב ממשפחתו, והיא היתה מעורבת בנסיבות עריכת הצוואה.
- ירושה של שקל אחד, 12 שנות ניתוק ודירה: כך הסתיים קרב הירושה
- סכסוכי יורשים - האם בת ה-99 הייתה כשירה לכתוב צוואה?
בסיכום הדברים, קבע השופט באופן תקיף כי, "שני ההורים היו ככלי שרת בידיה של הנתבעת, אשר טיפלה ברכושם, גרה בביתם, קיבלה שכר עבור הטיפול בהם, זכתה להטבות כספיות רבות בעודם בחיים, ויתרה על תעסוקה בגיל צעיר מאוד, והייתה חלק בעריכת צוואה אשר מפלה את שני אחיה, ואף בודדה את המנוח מיתר המשפחה".
הצוואה בוטלה, ועיזבון האב יחולק בין שלושת הילדים בחלקים שווים - בדיוק כפי שחולק העיזבון של האם. הבת חויבה בהוצאות משפט בסכום של 20 אלף שקל בתוספת מע"מ - סכום מופחת מכיוון שהיא ייצגה את עצמה. מנהל העיזבון הזמני, עו"ד אלמוג דהאן, התבקש להגיש דו"ח משלים על פעולותיו.
שווי הנכסים בעיזבון הוא משמעותי: דירת המגורים הוערכה ב-3.35 מיליון שקל, וזכויות החכירה במתחם העסקי הוערכו ב-3.25 מיליון שקל, עם דמי שכירות ראויים של 13 אלף שקל לחודש.
תלות בתוך המשפחה
המשמעות הרחבה של פסק הדין היא מעבר לסכסוך בין שלושה אחים. הוא מזכיר שוב עד כמה צוואות שנערכות בתוך מערכת יחסים משפחתית תלותית עלולות להיפסל, גם אם הן נראות תקינות מבחינה צורנית. חתימה בפני עורכת דין, ניסוח מסודר והסבר בצוואה אינם מספיקים כאשר בית המשפט משתכנע שהרצון החופשי של המצווה נפגע.
במקרים כאלה בית המשפט בוחן את התמונה הכוללת: מי יזם את הפנייה לעורך הדין, מי הסיע את המצווה, מי נכח בפגישות, מי ידע על הצוואה בזמן אמת, האם הייתה תלות כלכלית או טיפולית, והאם הצוואה יוצרת חלוקה חריגה ביחס לקשרים המשפחתיים. כאן, השילוב בין מגורי הבת בבית ההורים, התלות של האב בה בטיפול באם, ההטבות הכספיות שקיבלה והמעורבות סביב עריכת המסמכים יצרו בעיני בית המשפט תמונה בעייתית.
- נוחי דנקנר ייכנס להליכי חדלות פרעון. מה המשמעות המעשית?
- נוחי דנקנר נכנס להליכי חדלות פרעון: "הרמתי ידיים"
זה גם מסר למשפחות שיש בהן הורה מבוגר, נכסים משמעותיים וילד אחד שמטפל יותר מהאחרים. במקרים רבים אותו ילד באמת נושא בנטל, ולעיתים יש היגיון שההורה ירצה לתגמל אותו. אבל כדי שהצוואה תחזיק, חייבים להקפיד על הפרדה מלאה: פגישה עצמאית עם עורך דין, בדיקת כשירות רפואית כשיש סימני ירידה קוגניטיבית, תיעוד ברור של רצון המצווה, והימנעות ממעורבות של הנהנה המרכזי בתהליך.
הפרשה ממחישה גם את הסיכון שבהסכמי טיפול בתוך המשפחה. תשלום חודשי לילד שמטפל בהורה יכול להיות לגיטימי, אבל כאשר הוא מצטבר לחוב של מאות אלפי שקלים ונרשם מול העיזבון, הוא עלול להפוך למוקד נוסף של מחלוקת. במיוחד כאשר אותו ילד גם מקבל את עיקר הירושה בצוואה.
בסוף, הסכסוך הזה היה יכול להימנע או לפחות להצטמצם עם תכנון שקוף יותר. ככל שהנכסים משמעותיים יותר, כך הצורך בתיעוד, בדיקת כשירות והפרדה בין טיפול, מגורים, כספים וצוואה נעשה קריטי יותר. בית המשפט לא ביטל כאן צוואה בגלל העדפה של ילד אחד בלבד, אלא בגלל הדרך שבה נוצרה אותה העדפה.
- 15.אנונימי 12/05/2026 18:24הגב לתגובה זוהייתי נותן לה לשלם להם הוצאות
- 14.אנונימי 12/05/2026 08:51הגב לתגובה זורק על זה הייתה אמורה לקבל חצי! בחצי השני שני האחים שבילו בלילות היו מתחלקים חצי חצי. אבל מה לשופט אדם ולנהול כספים . את רוב שנות חייה נתנה להורים
- רמתלדי 12/05/2026 13:34הגב לתגובה זולשאר אין דאגות. כל יום לסופרכל הבית תחת הכתפייםחשבונות ועוד מיליון מטלות יום יום ! לבשל לנקות ומה לא ..כל חיות הטרף מגיעות להונותלגנוב את המבוגר. הכי טוב לעשות סקס בלילה ללא דאגות
- 13.אנונימי 12/05/2026 08:50הגב לתגובה זומצד אחד טיפלה בהורים מצד שני קיבלה קורת גג ללא וצאות ותוך כדי דאגה לנשל את אחיה. זו טפילות חוסר הגינות חוסריושרה וניצול. זה לא שהיא היתה עילוי והיה לה קריירה. לא היתה לה ברירה אלא לגור עם הואיה כי היא כנראה לא יוצלחת. זה עצוב דיש כל כך הרבה סיפורים כאלה.
- 12.אחד 11/05/2026 15:11הגב לתגובה זוהיא הייתה פרזיטית אבל במשך כמה שנים היא טיפלה ההורים שלה לבד. זה לבד שווה הרבה כסף תחשבו כמה היה עולה פיליפיני....
- 11.אנונימי 10/05/2026 15:12הגב לתגובה זוהאים הבת היא דייר מוגן בדירת ההורים
- 10.אנונימי 10/05/2026 10:26הגב לתגובה זוהחלטה הגיונית מאוד סהכ וכל הכבוד לשופט.
- 9.אנונימי 10/05/2026 07:20הגב לתגובה זומסקנה מפסק הדין היא פשוטה.ההורים מבוגרים זקוקים לסיוע כל הזמן תתעלם. תחיה את חייך ושים פס על ההורים. יש פרייאר שדואג להם בעיה שלו.כאשר ההורים ימותו זה הזמן להתנפל על הירושה. על זה נאמר רשע וטוב לו.
- אנונימי 11/05/2026 08:42הגב לתגובה זוהבת גרה והתפרנסה מההורים .אגב מה הרלוונטיות של היותה גרושה
- אם אתה עוזר להוריך בגלל הירושה ולא בגלל שהם הוריך אז אתה בבעייה (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 09:34הגב לתגובה זו
- 8.אנונימי 09/05/2026 21:22הגב לתגובה זוכמה שילדין הם תאוי בצע לא יאומן.אני באופן אישי נתקלתי באחות שזייפה ופיברקה צוואה ביחד עם אדם מבחוץ. ןבסוף הפסידהנהכל
- 7.פופאי עוד בכיר 09/05/2026 12:06הגב לתגובה זולצערי זה כמו בקזינו .
- 6.אנונימי 09/05/2026 11:58הגב לתגובה זושלוקחים עוד בשם אוחנה מטירת הכרמל בטח ביביסטית צריך מישהו מקצוען.
- עכשיו אתה יודע שאם תחליט לנשל את אחיך מהירושה לא כדאי לקחת אותה (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 09:34הגב לתגובה זו
- רפואה שלמה קפלניסט (ל"ת)אנונימי 09/05/2026 20:13הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 09/05/2026 11:31הגב לתגובה זואנשים חושבים שהם יכולים להסתדר בלי ייצוג משפטי וכביכול שמדובר בסיפור יפה שצריך לספר לבית המשפט. בפועל כמו הגברת כאן שלא לקחה ייצוג הצד השני מגיע עם עורכי דין שמבינים היטב את החוק ובונים נרטיב בהתאם לדין הקיים ואז מנצחים.
- 4.החלטה אמיצה וצודקת (ל"ת)אנונימי 09/05/2026 11:06הגב לתגובה זו
- 3.שאלה ..קניבל אוהב קרובי משםחה (ל"ת)סא 09/05/2026 10:59הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 09/05/2026 10:44הגב לתגובה זומשפחות נהרסות
- 1.שהבת תערער 09/05/2026 10:36הגב לתגובה זולפי העובדות שבכתבה הבת טיפלה כל השנים באמה ובאביה. שני הבנים האחים כלל לא סעדו וטיפלו בהוריהם. ההורים גמלו לה על הטיפול באפלייה לטובתה בצוואה.כך שהחלטת השופט שגויה. ומומלץ לבת לערער
- כנראה הקימו משפחה ולא היו טפילים (ל"ת)רועי 12/05/2026 08:52הגב לתגובה זו
- אנונימי 11/05/2026 08:46הגב לתגובה זועל זה שטיפלה קיבלה תשלום.אם הייתה בטוחה בצידקת הטיעון מדוע האחים לא הוזמנו לחתימה מה היה להסתיר
- איןקשר צוואה מחלקים שווה בשווה עובדה שעל הטיפול בהם קיבלה כסף ועוד חיה אצלם (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 09:36הגב לתגובה זו
- אנונימי 09/05/2026 23:22הגב לתגובה זוכשהיא טיפלה בהורים אמא עם אלצהיימר טאב שקורס כנראה בעקבותיה זה היה טבעי ובסדר. שהיא תתוגמל יותר מאלה ששמרו מרחק וחיונאת חייהם שלהם פחות. היעוץ המשפטי היה פח נמור.