
איראן השיבה להצעת ארה"ב: המגעים לסיום המלחמה נכנסים לשלב הקריטי
טהרן העבירה תשובה לטיוטה האמריקאית, אך פרטי העמדה עדיין לא פורסמו. לפי הדיווח האיראני, השלב הנוכחי מתמקד בהפסקת הלחימה בלבד, בעוד שאלת הגרעין והסדרי הביטחון הרחבים נדחים להמשך
איראן העבירה את תשובתה להצעה האמריקאית לסיום המלחמה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA. הפרטים עצמם עדיין חסרים, אבל עצם העברת התגובה היא שלב חשוב במגעים. לפי הדיווח, השלב הנוכחי של המשא ומתן מתמקד רק בהפסקת הלחימה באזור, ולא בהסדר כולל סביב תוכנית הגרעין, מעמד השלוחות האיראניות או מבנה הביטחון האזורי.
זה אומר שהצדדים מנסים קודם כל לעצור את האש, לפתוח מחדש נתיבי שיט ולייצב את השטח. כל השאלות הקשות יותר יישארו לשלב הבא. מבחינת השווקים, זה כנראה התרחיש הריאלי ביותר: לא הסכם שלום גדול, אלא מזכר הבנות זמני שיאפשר להוריד את מפלס הסיכון, להחזיר חלק מתנועת הסחורות והאנרגיה, ולייצר חודש נוסף של שיחות.
ההצעה האמריקאית: 14 נקודות וחודש של מו"מ
וושינגטון העבירה בשבוע שעבר למתווכים טיוטה למזכר הבנות בן 14 נקודות. לפי הדיווחים, ההצעה כוללת תכנון לחודש של משא ומתן, כאשר השלב הראשון עוסק בהפסקת פעולות האיבה. זה נראה שארה"ב מנסה להפריד בין מה שדחוף לבין מה שמסובך.
הדחוף הוא הפסקת הלחימה, הורדת הלחץ סביב הורמוז ומניעת התרחבות למפרץ, עיראק, לבנון ומדינות נוספות. המסובך הוא הגרעין האיראני, מנגנוני הפיקוח, נוכחות שלוחות איראן והסדרים ביטחוניים ארוכי טווח.
טראמפ, כך נראה, רוצה קודם תוצאה מהירה בשטח. מבחינתו, פתיחת נתיבי השיט והורדת מחירי האנרגיה חשובות עכשיו יותר מהסכם גרעין מלא.
הבעיה בטהרן: מי מקבל את ההחלטה?
אחת השאלות המרכזיות היא מי באמת מסוגל לאשר את ההסכם בצד האיראני. לפי הדיווחים, המנהיג העליון מוג'תבא חמינאי נעדר מהעין הציבורית מאז שנפצע בתקיפה שבה נהרג אביו בתחילת המלחמה. באיראן, ההחלטות הביטחוניות החשובות ביותר עוברות דרך המנהיג העליון. כאשר דמות כזאת נעדרת או פועלת מאחורי הקלעים, תהליך קבלת ההחלטות עלול להיות איטי, זהיר ומסובך יותר.
זה מסביר אולי למה התשובה האיראנית התעכבה, ולמה גם אחרי שהועברה אין עדיין פרטים מלאים. המשטר צריך להראות לציבור שלו שהוא לא נכנע, ובמקביל הוא מבין שהמשך חסימת נתיבי האנרגיה והעימות הישיר עם ארה"ב עלולים לגבות מחיר כבד.
מעבר לכך, יש עימותים תכופים בצמרת של איראן כאשר הממשל רוצה להתקדם במו"מ בעוד שמשמרות המהפכה רוצים לדחות את ההסכם כמה שיותר כדי לזכות בינתיים בהישגים מול ארה"ב בטענה שכל יום שעובר הוא נזק גדול לאמריקאים וזה יגביר את רצונם להתפשר.
האזור כולו עדיין בוער
במקביל למגעים, האירועים בשטח מראים עד כמה הפסקת אש תהיה שברירית. לפי הדיווחים, ישראל הקימה מוצב צבאי חשאי במדבר העיראקי כדי לתמוך במערכה האווירית נגד איראן, ואף תקפה כוחות עיראקיים. איחוד האמירויות וכוויית דיווחו על רחפנים שחדרו לשטחן, וקטאר דיווחה על פגיעת רחפן באוניית מטען מול חופיה.
- האיראנים יורים הנפט מזנק ב-3% - מבחן לארצות הברית
- שיחות השלום בין ארה"ב לאיראן נפתחו בשווייץ - וטראמפ כבר מאיים בתקיפה נוספת
כל אלה מחדדים את הסיכון המרכזי: גם אם איראן וארה"ב יגיעו להבנה, לא בטוח שכל השחקנים בשטח יפסיקו לפעול מיד. המפרץ מלא בכוחות, שלוחות, מערכות הגנה, רחפנים, אוניות ומוקדי חיכוך. אירוע אחד קטן יכול להפוך מהר למשבר חדש.
גם לבנון חוזרת לשולחן
וושינגטון צפויה לקדם בשבוע הבא סבב שיחות חדש בין ישראל ללבנון. ארה"ב מנסה לסגור כמה חזיתות במקביל: איראן, הורמוז, לבנון, ואולי בהמשך גם עזה.
מבחינת השווקים, התשובה האיראנית היא חדשות חשובות, אבל לא סוף הסיפור. המשקיעים יחפשו עכשיו שלושה דברים: האם יש התחייבות ברורה להפסקת אש, האם הורמוז ייפתח בפועל, והאם ארה"ב ואיראן מתחילות חודש של שיחות בלי תקריות גדולות בדרך. עד שזה יקרה, פרמיית הסיכון באנרגיה ובאג"ח תישאר גבוהה.
- 10.אנונימי 11/05/2026 01:41הגב לתגובה זוהוא אסון לישראל
- 9.אנונימי 10/05/2026 23:07הגב לתגובה זובמקום להראות להם מי בעל הבית ואם צריך להתחיל להשמיד מתקני נפט עד שיתחננו לחתום טראמפ נותן לאיראן להכתיב תנאים כאילו שניצחה.
- 8.אנונימי 10/05/2026 22:59הגב לתגובה זוהטרמפולינה הזו מנוהלת רק עי בורא עולם. למלכים ושרים אין בחירה.בקיצור גם טרמפ וקושניר לא יודעים מה הם יחליטו.עכשיו כל האיפקורסים יקפצו...אבל זו אמונתי כיהודי.מי שרותה לתלות יהבו ובטחונו במנהיג כזה או אחר. בהצלחה.הערכה שלי לא יהיה הסכם.
- 7.להעיף את הכתום 10/05/2026 22:15הגב לתגובה זולהעיף את הכתום הליצן מהכסא.. גם ככה אחוזי התמיכה בו נמוכים מאוד..
- 6.אנונימי 10/05/2026 21:12הגב לתגובה זומי שחושב שתשובת אירן טובה לבורסה טועה ומטעה.
- אנונימי 10/05/2026 23:48הגב לתגובה זוהתוכנית הגדולה היא שהעם יפיל את המישטר
- 5.אנונימי 10/05/2026 21:00הגב לתגובה זוחשבתי ארהב של אמריקה תמחק אותם ביום הראשון...די עם ההתקפלות יטרמפTaco
- 4.אנונימימימי 10/05/2026 20:46הגב לתגובה זובאסה בעסה בססה
- 3.עוד מתיחה (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 20:45הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 10/05/2026 20:37הגב לתגובה זוישראל וארהב הפסידו לאיראן בגלל הנשיא הזה של רוצה לסיים את המלחמה הוא איים איומי סרק אנחנו ישראל עשתה את כל העבודה וגם חטפנו 650 טילים בליסטים על הראש והמלחמה מסתיימת בגלל נשיא שאומר כל הזמן שהוא לא יתן שהאורניום המועשר ישאר באיראן . ישראל צריכה לא להסכים ולהפריך את האיראנים עד שיכנעו אחרת בעוד שנה יהיה להם גרעין ותוך שנתיים יזרקו עלינו
- 1.חדשות מספיק טובות לבורסות העולם וישראל (ל"ת)משה 10/05/2026 19:49הגב לתגובה זו