
ביה"ד הארצי אשרר פיטורי עובד מזון בעקבות ספק לגבי יהדותו
רשת יוחננוף פיטרה עובד במחלקת המזון המוכן בסניף רחובות, לאחר שהפר את המגבלות ההלכתיות שהטיל עליו המשגיח בשל ספק ביהדותו. ביה"ד הארצי קורא למדינה ליצור מנגנון פנימי שיאפשר לערער על החלטות מסוג זה
שופטת בית הדין הארצי לעבודה, חני אופק-גנדלר, דחתה את ערעורו של יורי לוגביננקו על פיטוריו מרשת יוחננוף לאחר שעלה ספק בדבר יהדותו. לוגביננקו הועסק במחלקת האוכל המוכן של סניף הרשת ברחובות, והפיטורים נבעו מהמגבלות ההלכתיות המשמעותיות המוטלות על מי שאינו יהודי בנוגע להכנת מזון.
בינואר 2020 פרץ ויכוח בין לוגביננקו לבין משגיח הכשרות בסניף, לוגביננקו סירב להציג תעודת זהות והמועצה הדתית הבהירה שאינה יכולה לוודא את יהדותו ולכן אינו יכול לעבוד במטבח החם. לוגביננקו הועבר למטבח הקר, ולאחר מספר ימים הוחזר למטבח החם תוך מגבלות מסוימות על עבודתו, כגון איסור הדלקת אש ואיסור הפעלת מכשירים מסוימים. אולם, החיכוכים נמשכו וחודשיים לאחר מכן הפר לוגביננקו את המגבלות שהוטלו עליו, הוא פוטר ותבע 350,000 שקל בטענה לאפליה בשל מוצאו, התעמרות ופיטורים שלא כדין.
אין מקום לתקיפה עקיפה של הבדיקה
בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב דחה את תביעתו של לוגביננקו ואופק-גנדלר דחתה את ערעורו. היא אומרת, כי אין מקום להתערב בממצא העובדתי של בית הדין האיזורי בנוגע למגבלות הבישול המוטלות על מי שאינו יהודי, ואין מקום לתקיפה עקיפה (דהיינו, במסגרת תיק ספציפי ולא במישור העקרוני) של חוקיות בדיקת היהדות ואופן עריכת הבדיקה. אופק-גנדלר מסבירה, כי לוגביננקו לא עמד בתנאי היסוד לתקיפה עקיפה, גם אם בית הדין היה מוצא מקום לבחון טענה זו:
"אף אם ניתן לברר חוקיות מעשה מינהלי בדרך של תקיפה עקיפה הרי שבירור בדרך זו כרוך בנטלים דיוניים. מבלי למצות נעמוד על שניים מהם: הנטל הראשון, העמדת חוקיות ההחלטה המינהלית כפלוגתא בצורה ברורה ומפורשת, הגם שהיא אגבית, תוך פירוט התשתית והראיות הרלבנטיות. הנטל השני, צירוף הרשות המינהלית כבעל דין דרוש באופן ממוקד וחלקי לצורך הכרעה בפלוגתא האגבית הנוגעת לחוקיות החלטתה".
במצב זה, ממשיכה אופק-גנדלר, אין צורך לבדוק האם יוחננוף נושאת באחריות להחלטות של משגיח הכשרות והמועצה הדתית. גם אם נניח שהמשגיח היה עובד של הרשת, ברור שמדובר בעובד מיוחד: העסקתו ותנאיה נקבעו בידי המועצה הדתית ויוחננוף לא ניהלה אותו; לוגביננקו לא הניח תשתית משפטית משכנעת לכך שיש לייחס ליוחננוף אחריות להחלטות המשגיח.
עוד קובעת אופק-גנדלר, כי יוחננוף עמדה בחובת תום הלב המוטלת עליה כמעסיקתו של לוגביננקו. היא פעלה למזער את הפגיעה בו ושילמה את מלוא שכרו. היא פעלה מול המועצה הדתית כדי שיוכל לחזור לעבודה מלאה, וכאמור המגבלות נקבעו כאמור בידי המועצה. עוד מדגישה אופק-גנדלר, כי לא הייתה על יוחננוף חובה לפעול לשינוי החלטותיה של המועצה. לבסוף נקבע, כי הליך הפיטורים היה תקין.
חוסר נוחות מהתערבותו של המשגיח
בשולי הדברים אומרת אופק-גנדלר בנוגע להליך בדיקת היהדות במקרים דומים: "כיוון שהמדובר בהליך שהוא מעצם טיבו פוגעני, ועל מנת לצמצם פגיעות מעין אלה למינימום ההכרחי הוצע למדינה במהלך הדיון לשקול הבנייתו של מנגנון השגה פנים-מינהלי בפני הרבנות הראשית או כל מי שתימצא לנכון. בדרך זו יוכל העובד להעלות את טענותיו כנגד חוקיות הבירור או חוקיות מתכונתו מבלי להיזקק לפנות לערכאות שיפוטיות, ויש לקוות כי בירור כזה ייערך ברגישות ובמהירות הנדרשות".
נציגת הציבור ורדה אדוארדס הוסיפה: "אני חשה אי נוחות רבה מן ההסדר שבו משגיח כשרות הכפוף לחלוטין להוראות גוף חיצוני, שאינו המעסיק ושלמעסיק אין סמכות או יכולת להתערב בהחלטותיו של אותו גוף חיצוני. עם זאת, ההסדר הקיים, בעייתי ככל שיהיה, נכפה על המעסיקה". בנסיבות כאלה, על המעסיק להגן על העובד ולפעול כמיטב יכולתו לשנות את התוצאה או לפחות להבטיח שהבדיקה תיעשה כיאות. בנסיבות המקרה, גם היא סברה שיש לדחות את הערעור.
ממלא מקום הנשיא אילן איטח והשופט אילן סופר הסכימו עם אופק-גנדלר ואדוארדס. נציגת הציבור רחלי בוהדנה סברה שיש לקבל את הערעור. את לוגביננקו ייצג עו"ד דניאל עובדיה, את יוחננוף ייצגו עוה"ד מנחם אברמוביץ ושרית רוזנברג, ואת המדינה - עוה"ד דנה מנחה וענבר בלש.
- 41.אנונימי 17/05/2026 15:52הגב לתגובה זוהתעללות הדת באזרחי המדינה
- 40.ורה שטיינגרט 11/05/2026 13:44הגב לתגובה זואתם מתנהגים כפשיסטים לכל דבר. תתבישו לכם
- 39.עובד טוב מעבירים לחלקה אחרת (ל"ת)אנונימי 11/05/2026 13:31הגב לתגובה זו
- 38.טוב מאד כל הכבוד ליוחננוף (ל"ת)יוסקה 11/05/2026 12:26הגב לתגובה זו
- 37.שמרל 11/05/2026 12:11הגב לתגובה זוגם שם עשו את זה לפני שרצחו. דת שהסתאבה ונרקבה.
- 36.אנונימי 11/05/2026 11:31הגב לתגובה זומשגיח כשרות שבספק אם עשה שרות צבאימסוגל לתרום לפיטורים של מי שמגינים על מדינת ישראל.
- 35.אנונימי 11/05/2026 08:57הגב לתגובה זולכל המגיבים נגדלמה באתם אתם והוריכם למדינת ישראל והעפתם את הערביםאם זה בגלל התנך שהחזיק בן גוריון באום שכתוב בו שזו מדינת היהודים זה בסדר אבל תקשיבו למה שכתוב שם אי אפשר להקשיב לתנך רק כשמתחשק לי.
- 34.אנונימי 11/05/2026 08:07הגב לתגובה זומכאן נובע שהוא נוצרי. אחרת יהודי לא ייתבע על מוצאו והיה מראה ת.ז.ולא נוצרי לא יכול לעבוד במקום כשר ליהודים.
- 33.אנונימי 11/05/2026 07:53הגב לתגובה זואיראן כבר כאן.הדת המפגרת פולשת לכל מקום. תתעוררו!!!!!!!!
- 32.ממתי יהדות היא מי מבעיר אש היהדות האמיתית מכבדת כל אדם. (ל"ת)מיכל 11/05/2026 07:31הגב לתגובה זו
- 31.בגלל דת אתם מבינים למה יש אנטישמיות (ל"ת)אורח 11/05/2026 06:19הגב לתגובה זו
- 30.אנונימי 10/05/2026 20:52הגב לתגובה זוגוי שמבשל טו נוגע ביין הבישול לספרדים אסור והיין לכןלם יין נסך שאסור בשתייהמי ששומר לא יאכל מי שלא שיאכל יוחננוף חוששים מלאבד תעודת כשרות בשל כך ולהפסיד קהל קונים גדול בהחלטמציע לכןל המרעישים תמצאו לו עבודה באיזה מקום שמתאים לאחד כזה ואל תאשימו את הדת
- 29.אנונימי 10/05/2026 20:14הגב לתגובה זונמאסו משגיחי הכשרות ששולטים על מה נאכל ומי יעבוד ומי לא
- איי 11/05/2026 13:33הגב לתגובה זולמי שלא חשוב כשרות קונה במקום לא כשר
- 28.פשוט להקיא ממה שנהייה מאתנו. (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 19:03הגב לתגובה זו
- אנו 11/05/2026 09:07הגב לתגובה זוזה הם. יש לחסל ולהשמיד את הבובונים הביביסטים השחורים
- 27.אנונימי 10/05/2026 19:01הגב לתגובה זועוד הוכחה לכפיה דתית. והמשלם הוא החילוני כמובן. הרבנות מחליטה בלי שיהיה לה יד ורגל בעסק ובעל העסק משלם זו העובדה.
- 26.לשמאלן אין בעיה לאכל שרצים וזה בסדר.. ולנו חשוב אחרת! (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 16:43הגב לתגובה זו
- אדם שאינו יהודי אינו שרץ! ויהודי אמיתי יודע שחביב כל אדם שנברא בצלם (ל"ת)מיכל 11/05/2026 07:32הגב לתגובה זו
- אנונימי 11/05/2026 06:40הגב לתגובה זואנשים כמוך משניאים את הדת מלבד זאת משגיחי הכשרות הם הפרזיטים הכי גדולים ובגללם אתה משלם הרבה יותר בבתי מלון מסעדות ומוצרים בסופר !
- אין קשר בין יהדות לימניות. זו טקטיקה לפלג את העם. השמאל הוא יהודי. (ל"ת)מיכל 11/05/2026 07:50
- 25.אנונימי 10/05/2026 16:12הגב לתגובה זוהייתי רוצה לראות עובד יהודי שפוטר מכיוון שעבר על חוקי הנצרות האיסלם והמילה אנטישמיות במלוא תפארתה
- 24.מזוויע. זה מה שזה. (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 15:05הגב לתגובה זו
- 23.אנונימי 10/05/2026 14:15הגב לתגובה זולהעסיקו בתפקיד אחר !
- נכנס לוויכוחים גזענים לידיעתך.. בקיצור היה גיב קולי! (ל"ת)יוחנוף 10/05/2026 16:44הגב לתגובה זו
- 22.יהודי 10/05/2026 13:50הגב לתגובה זוזה מונע אי נעימות בהמשך בפרט ש תז אינה מספיקה להוכחת יהדות
- 21.יסמין 10/05/2026 13:41הגב לתגובה זוועבור היהודים הוא לא מספיק יהודי.רק בישראל.
- 20.אנונימי 10/05/2026 13:41הגב לתגובה זוהעם הכי גזעני בעולם זה הם היהודי לא פלא ששונאים אותנו כול כך
- 19.אילן 10/05/2026 13:35הגב לתגובה זולא. ספיק שהם אוכלי חינם סחטנים ובטלנים הם גם פוגעים בפרנסה של אדם נורמטיבי.מעניין מדוע העובד לא קיבל תפקיד חלופי אחר ברשת שלא בתחום המזון.אולי קיבל וסירבבכל מקרה משגיח כשרות זו נבלה וטריפה.
- 18.צדוק 10/05/2026 13:26הגב לתגובה זובמגילת העצמאות כתוב שזו מדינה יהודית ולמדינה יהודית יש חוקים כולל חוקי כשרות כי אחרת בכלל מדוע יהודים הגיעו לכאן באו לכאן לקיים אורך חיים יהודי ומי שלא טוב לו שישתה את הים של עזה
- אנונימי 10/05/2026 14:42הגב לתגובה זואתה ובני משפחתך הערלים הבוגדים השקרנים אתם מקור הרעה והרןע
- מיכאל י 10/05/2026 14:24הגב לתגובה זוצודק זאת מדינה יהודית ויש לשמור על כשרות. אך שתי שאלות האם בקבלתו לעבודה לא ידעו שזאת מדינה יהודית האם בדיקת יהדות עושים גם לעובדים עם שם משפחה בוזגלו עמר וכדומה
- 17.צדוק 10/05/2026 13:21הגב לתגובה זואת זה היה צריך לעשות לפני שהגיע לישראל ידוע מעל שבעים אחוז המהגרים מחבר העמים לשעבר אין להם קשר ליהדות פשוט מנצלים את המערכת
- מיכאל 10/05/2026 14:25הגב לתגובה זולמה לא עשו בדיקת יהדות להורים שלך
- 16.מורדי הבגצ יתקנו את הטעות הזו (ל"ת)דרור 10/05/2026 13:17הגב לתגובה זו
- אתה לא מישראל!! (ל"ת)ימיני 10/05/2026 19:05הגב לתגובה זו
- 15.קורא 10/05/2026 13:17הגב לתגובה זורק תועבת בצע כסף מניעה אותם
- 14.צבי 10/05/2026 13:10הגב לתגובה זוזה מה שקורה כשאתה עובד עם אנשים בורים טיפשים וגם סוג של גזענים. וכן גם רוע יש כאן.
- 13.זה עיניין דתי היחכתי לא מנעו מימנו את מה שמאפשרים לכולם (ל"ת)מאיר 10/05/2026 12:58הגב לתגובה זו
- 12.אנונימי 10/05/2026 12:54הגב לתגובה זועצוב מאד. אין לי תלונות לבית הדין. המדינה שלנו חייבת להתעורר על עצמה דחוף. כל עוד עובד שומר על חוקי הכשרות מה זה משנה מה הדת שלו זה כמו לשמור על חוקי בטיחות בעבודה.
- מיכאל 10/05/2026 14:36הגב לתגובה זוחוקי הכשרות חשובים אך יש לי שתי שאלות. איפה היו חוקי הכשרות כשקיבלו אותו לעבודה האם גם לעובדים אחרים הייתה בדיקת יהדות
- אבי 10/05/2026 13:28הגב לתגובה זוהוסבר לו שבגלל הלכות כשרות הוא לא יכול לעשות פעולות מסויימות במטבח החם כמו למשל להדליק אש
- מיכאל 10/05/2026 14:38אתה יושב שהוא היה מגיע ראשון לעבודה פותח מטבח נעול ומדליק אש
- זו אנטישמיות לשמה. (ל"ת)דרור 10/05/2026 13:18הגב לתגובה זו
- 11.אסתר אנונימי 10/05/2026 12:48הגב לתגובה זוהאם היינו עוברים בשתיקה לו פיטרו יהודי על רקע השתייכותו הדתית במדינה אחרת
- 10.חגית פורתאנונימי 10/05/2026 12:22הגב לתגובה זוהאנטישמים הכי גדולים זה יהודים. אני אחרים את הרשת.חולרות
- מאיר 10/05/2026 12:57הגב לתגובה זוהלכה זה חוק אם הוא יהודי הוא יכול לבשל לגעת ביין ואם לא הוא יכול לעבוד במה שמאפשר טיפשרו לו הרבה דברים אחרים כמו שלרופא מישפחה לא ניתן להיות לנתח אותך בסרטן במוח
- מאיר 11/05/2026 09:11יש חושך במוח שלך. או לימודי ליבה או אלת ביסבול לגזע המוח כל אחד מהם יפתור את הבעיה
- פצ 10/05/2026 14:44ההלכה היא מסמך להכשרת אפליה על רקע דתי. הבנתי נכון
- 9.אנונימי 10/05/2026 12:11הגב לתגובה זועצוב באמת. צריך יותר משגיחים בבניין שם יש בעיה חמורה של אכיפה על תקני בטיחות בעבודה ותקני בניה. סכנת חיים ממש ללא זלזול בעשרות.
- 8.ניצן 10/05/2026 11:05הגב לתגובה זוהדרך היחידה למנוע את הגזענות הכשרותית היא להימנע מעסקים עם כשרות. החילונים צריכים לרכוש ולסעוד רק בעסקים ללא תעודת כשרות ולהפוך אותה למוקצה מחמת מיאוס מבחינתם ולאות קלון. רק כאשר החילונים יתחילו לנהוג כציבור מאורגן ולקנות רק בעסקים ללא תעודת כשרות יתחיל שינוי לטובה.
- המצב הפוך מחרמים עסקים שאין להם כשרות (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 13:23הגב לתגובה זו
- אנונימי 10/05/2026 12:27הגב לתגובה זולך לאכול שרימפסים
- אל תאכל כלום. נשמח (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 12:08הגב לתגובה זו
- 7.אליהו 10/05/2026 10:59הגב לתגובה זואני גר בנהריה מלא מקומות כשרים עם תעודות אבל תמיד ולא מדנה באיזו שעה אין משגיח במקום יש שווארמות שעובדות עד מאוחר בלילה העובדים לא יהודיים והעובדים מתפקדים ופועלים ככל העולה על דעתם כל מערך הכשרות הוא ביזיון גדול ולא חכם יקנה במקומות אלו ! אפילו בסניף של קפה קפה בעיר שהוא כשר לא רואים את המשגיח במקום בכלל!! שחיתות איומה
- 6.אנונימימשה 10/05/2026 10:27הגב לתגובה זומי שלא מבין ולא שומר כשרות אז עדיף שישתוק מדנית כל גיוה
- 5.אחד שיודע 10/05/2026 09:53הגב לתגובה זולכל המתלהמיםלפי היהדות לגוי אסור לבשל עבור יהודיתתמודדו!!!!
- מיכאל 10/05/2026 14:46הגב לתגובה זולא חשבו על זה כשקיבלו אותו לעבודה
- 4.חגי 10/05/2026 09:24הגב לתגובה זוומה היה קורה אילו היו מפטרים יהודים ברשת מזון באירופה במיוחד בגרמניהאו בארהבהרי כולם היו מואשמים באנטישמיות. איזה צביעות מגעילה דוחה ומכוערת של האנטישמים היהודים שכל מה שמעניין אותם זה רק כסף כסף וכסף.משגיח כשרות לא יוחלף כנראה על ידי AI ולכן הם צריכים להצדיק את קיומם.גם רשת יוחננוף דוחה ומגעילה בכך ששיתפה פעולה עם המסריחים בעם.
- ירושלמי 10/05/2026 10:55הגב לתגובה זולפי תגובתך כנראה שאתה לא יהודי ואתה רוצה שיהודים התנהגו כמוךוזה לא יעזור גם אם תמשיך לקלליוחננוף הביאו משגיח ושילמו לו בשביל שידאג לכללים מסויימים ואם אתה מפר כללים בכל עסק לא תישאר ואין לך שום הגנה משפטית ולידיעתך כאן זה ארץ יהודית ולא של אספסוף
- אנונימי 10/05/2026 10:00הגב לתגובה זואיסור מאכלי גויים או בישול מזון בידי מי שיהדותו בספק אסור לאכילה זו הדת וזה לא אנטישמיות
- מיכאל 10/05/2026 14:51קיבלו אותו לעבודה כיהודי או כגוי הוא דווקא מגיע ראשון לעבודה פותח מטבח נעול ומדליק אש עובדים אחרים עברו בדיקת יהדות
- לא הבנת שום דבר תקראי שוב ובלי דעה ושנאה מוקדמת (ל"ת)אנונימי 10/05/2026 09:30הגב לתגובה זו
- 3.אנמיקמקונימי 10/05/2026 09:20הגב לתגובה זוממש מצחיק פשוט המשגיח סימן בנקמה דאג לפורום מטענה מגוחחת יש המון מקומות שיהודים וחרדים שאוכלים ויש שם עובדים לא יהודים מקומות שפתוחים בשבת ושעושיןצכביכול חרמות קניות ואני רואה לא מעט שהם כן קונים ומפרנסים אותם
- 2.א. מרק 10/05/2026 09:16הגב לתגובה זוכך יעמיקו ויהדרו את חוקי הכשרות המיהו יהודי ועוד ועוד התעמקויות הזויות ודוחות. אגב לגבי המקרה הנל להוכיח יהדות למה ובפני מי אחכ מתפלאים ששונאים יהודים.
- רשע 10/05/2026 09:49הגב לתגובה זוברור שהעובד הזה הוא ערל עם כל המשתנים מכך.הוא לא עשה דבר להוכיח את יהדותו. לכן התוצאה הבלתי נמנעת היא שהוא לא יכול לעשות פעולות הכרחיות במטבח כמו הדלקת אש לבישול .לכן הוא פסול לעבוד במטבח יוחננוף
- 1.רחובותטהרן (ל"ת)וטרן 10/05/2026 09:13הגב לתגובה זו
- אנונימי 10/05/2026 10:57הגב לתגובה זואני כספרדי לא יכול לסמוך על טיגון של אשכנזי
- אנונימי 10/05/2026 13:22המקרה ממחיש את ההפקרות שמרשים לעצמם להתנהג בנבלות ומקומם בפח זבל.