
איראן מעבירה יותר סחורות ברכבות לסין כדי לעקוף את המצור הימי
הרכבות לסין מטהראן עברו מקצב של פעם בשבוע לפעם בכמה ימים; המחירים קפצו בכ-50%, היבוא זורם דרך היבשה, אבל הנפט והדגנים עדיין תקועים בים
איראן מאיצה את תנועת רכבות המטען לסין ומסין בניסיון להתמודד עם המצור הימי האמריקאי על הנמלים שלה. לפי נתונים בענף השילוח, מספר הרכבות מקו שיאן במרכז סין לטהראן זינק מרכבת אחת בשבוע לפני תחילת הלחימה, לקצב של רכבת כל 3 ימים. זה עוזר להכניס למדינה רכיבים תעשייתיים, ציוד אלקטרוני ומוצרי צריכה וזה עוזר לייצא נפט, אבל זה עדיין רחוק מלהחליף את הסחר הימי שנפגע.
המחירים זינקו בהתאם לביקוש, כששינוע מכולה סטנדרטית של כ-12 מטר עולה השבוע כ-7,500 דולר, בערך 50% יותר מהתעריפים הרגילים. רכבת אחת נושאת כ 50 מכולות כאלה, מה שמתאים לסחר נקודתי אבל רחוק מהיקף ההובלה בים. אוניית מכולות רגילה מעבירה אלפי מכולות בכל הפלגה, כך שגם אם תדירות הרכבות תמשיך לגדול, הקיבולת הכוללת עדיין מוגבלת ולא תסגור את הפער.
היבוא מצליח לזוז דרך היבשה, אבל הנפט נשאר הבעיה הגדולה
הקו עובר דרך קזחסטן וטורקמניסטן, בעיקר בכיוון אחד לאיראן. המטענים כוללים חלקי רכב, גנרטורים וציוד אלקטרוני, שמספקים חמצן לכלכלה השוטפת. אבל זה לא מטפל ביצוא הנפט, שמהווה את מנוע המטבע הזר העיקרי. המצור פוגע גם ביבוא דגנים בסיסיים, והמסילה לא יכולה להחליף נפחים כאלה.
איראן מנסה לבדוק גם אפשרות ליצוא פטרוכימיה ודלקים דרך הרכבות, אבל בפועל יש לא מעט מגבלות. רכבות מטען לא מסוגלות להתקרב להיקפים של מכליות נפט, וחלק מהנתיבים מחייבים החלפת קרונות ומעבר בין תקני מסילה שונים לאורך הנתיב במרכז אסיה. יש גם מגבלות רגולטוריות ומכס במדינות המעבר, מה שמאט את התנועה ומייקר אותה.ועדיין זורם נפט לסין גם דרך רכבות.
הריאל נחלש, האינפלציה מזנקת והייבוא מתייקר
לאחר שלושה שבועות של מצור, הריאל האיראני נחלש לשיאים מול הדולר. פיחות כזה מייקר יבוא ומזין אינפלציה, במיוחד כשנתיבים יבשתיים מתייקרים בדולרים. איראן מפזרת סיכונים עם עלייה בהובלת משאיות מטורקיה, בעיקר מזון ושמן חמניות. יש גם מגעים להגדלת רכבות מפקיסטן.
הובלה יבשתית יקרה יותר, מורכבת ותלויה ביציבות מדינית. היא מתאימה לסחורות בעלות ערך גבוה או דחופות, אבל לא לתבואה או אנרגיה מסיבית. העלייה במחיר למכולה יביא לחיפוש חלופות נוספות. איראן מצידה זקוקה למזומנים והיא ממשיכה לדחוף יותר סחורות לנתיבים יבשתיים, בעיקר דרך סין, טורקיה ומרכז אסיה. זה מספק פתרון חלקי ליצוא ויבוא של ציוד ומוצרי צריכה וגם מעט אנרגיה, אבל לא באמת מתקרב להיקפים של יצוא נפט וסחר ימי רחב.
- 14.אנונימי 10/05/2026 17:01הגב לתגובה זוואף אחד לא הבין דבר אחד פשוטלהם יש רכבת לסין כשאצלנו יש בקושי אוטובוס לאילת
- 13.צחי 10/05/2026 09:36הגב לתגובה זועדיין מדובר על גג 5% מהתעבורה.גם בזה אפשר להילחם.המרחק עצום והאנרגיה אפילו שהיא מאוד זולה באירן. להפעלת הקו לא משתלמת להובלה של מזון ואפילו לא לנפט.
- 12.אנונימי 09/05/2026 18:39הגב לתגובה זולחסל את המסילות והגשרים את הקטרים של כל הרכבות וגם את הקרונות
- 11.אנונימי 09/05/2026 05:51הגב לתגובה זופעם בכמה ימים פרושו גם פעם בשבוע
- 10.אנונימי 08/05/2026 23:00הגב לתגובה זולהמשיך וללחוץ עד הסוף. לסחוט אותם. עד טיפת הנפט האחרונה. נבלות. עבריינים בין לאומיים.
- 9.אנונימי 08/05/2026 19:54הגב לתגובה זולמה לא הרסו להם את הרכבות ביבי החרטטן
- 8.אנונימי 08/05/2026 19:42הגב לתגובה זולהגביר את המצוא
- 7.ביבי וטראמפ אפשר להפציץ את הרכבות יא שפנים ופחדנים עם כל העוצמה לא יכולים להכריע אוייב (ל"ת)אזרח 08/05/2026 19:27הגב לתגובה זו
- פשוט לפוצץ את הגשרים ממש למחוק אותם (ל"ת)אנונימי 09/05/2026 14:12הגב לתגובה זו
- 6.סיבה טובה לפוצץ את המסילות (ל"ת)אנונימי 08/05/2026 18:16הגב לתגובה זו
- 5.להוריד פבי רכבת וגשרים לחסום את התנועה (ל"ת)אנונימי 08/05/2026 18:09הגב לתגובה זו
- 4.מוטי 08/05/2026 17:11הגב לתגובה זוחלק מתוכנית הניצחון היה התקוממות של העם....
- בא 09/05/2026 12:15הגב לתגובה זונאיביים ומנותקי קשר למציאות לפחות 40 אחוז שם תומכים במשטר הקיים והם אלה שמחזיקים גם בנשק ....ראה סוריה לדוגמה ...האם הצליחו להתקומם שם
- אנונימי 08/05/2026 19:11הגב לתגובה זופרסים יודעים מתי כדאי ומתי לא
- 3.ורדה 08/05/2026 16:45הגב לתגובה זודומה לחולה המונשם עם מכשיר אקמו. רק חסר הפסקת חשמל.
- טיפש (ל"ת)אנונימי 09/05/2026 16:44הגב לתגובה זו
- 2.מפציצים רכבת אחת ומשתקים את כל הקו.... (ל"ת)אנונימי 08/05/2026 16:34הגב לתגובה זו
- 1.בא 08/05/2026 14:43הגב לתגובה זוסטים במטווח או...אנשי עסקים נורמלים ...50 אחוז סיכוי שהם יועברו למשבצת של אפגניסטן ..בלי נפטגז הם שם ביחד עם הטילים והרחפנים