רכבות מטען, רכבת, מטען, מכולה. נעשה על ידי AI
רכבות מטען, רכבת, מטען, מכולה. נעשה על ידי AI

איראן מעבירה יותר סחורות ברכבות לסין כדי לעקוף את המצור הימי

הרכבות לסין מטהראן עברו מקצב של פעם בשבוע לפעם בכמה ימים; המחירים קפצו בכ-50%, היבוא זורם דרך היבשה, אבל הנפט והדגנים עדיין תקועים בים

ליאור דנקנר | (18)

איראן מאיצה את תנועת רכבות המטען לסין ומסין בניסיון להתמודד עם המצור הימי האמריקאי על הנמלים שלה. לפי נתונים בענף השילוח, מספר הרכבות מקו שיאן במרכז סין לטהראן זינק מרכבת אחת בשבוע לפני תחילת הלחימה, לקצב של רכבת כל 3 ימים. זה עוזר להכניס למדינה רכיבים תעשייתיים, ציוד אלקטרוני ומוצרי צריכה וזה עוזר לייצא נפט, אבל זה עדיין רחוק מלהחליף את הסחר הימי שנפגע.

המחירים זינקו בהתאם לביקוש, כששינוע מכולה סטנדרטית של כ-12 מטר עולה השבוע כ-7,500 דולר, בערך 50% יותר מהתעריפים הרגילים. רכבת אחת נושאת כ 50 מכולות כאלה, מה שמתאים לסחר נקודתי אבל רחוק מהיקף ההובלה בים. אוניית מכולות רגילה מעבירה אלפי מכולות בכל הפלגה, כך שגם אם תדירות הרכבות תמשיך לגדול, הקיבולת הכוללת עדיין מוגבלת ולא תסגור את הפער.

היבוא מצליח לזוז דרך היבשה, אבל הנפט נשאר הבעיה הגדולה

הקו עובר דרך קזחסטן וטורקמניסטן, בעיקר בכיוון אחד לאיראן. המטענים כוללים חלקי רכב, גנרטורים וציוד אלקטרוני, שמספקים חמצן לכלכלה השוטפת. אבל זה לא מטפל ביצוא הנפט, שמהווה את מנוע המטבע הזר העיקרי. המצור פוגע גם ביבוא דגנים בסיסיים, והמסילה לא יכולה להחליף נפחים כאלה.

איראן מנסה לבדוק גם אפשרות ליצוא פטרוכימיה ודלקים דרך הרכבות, אבל בפועל יש לא מעט מגבלות. רכבות מטען לא מסוגלות להתקרב להיקפים של מכליות נפט, וחלק מהנתיבים מחייבים החלפת קרונות ומעבר בין תקני מסילה שונים לאורך הנתיב במרכז אסיה. יש גם מגבלות רגולטוריות ומכס במדינות המעבר, מה שמאט את התנועה ומייקר אותה.ועדיין זורם נפט לסין גם דרך רכבות. 

הריאל נחלש, האינפלציה מזנקת והייבוא מתייקר

לאחר שלושה שבועות של מצור, הריאל האיראני נחלש לשיאים מול הדולר. פיחות כזה מייקר יבוא ומזין אינפלציה, במיוחד כשנתיבים יבשתיים מתייקרים בדולרים. איראן מפזרת סיכונים עם עלייה בהובלת משאיות מטורקיה, בעיקר מזון ושמן חמניות. יש גם מגעים להגדלת רכבות מפקיסטן.

הובלה יבשתית יקרה יותר, מורכבת ותלויה ביציבות מדינית. היא מתאימה לסחורות בעלות ערך גבוה או דחופות, אבל לא לתבואה או אנרגיה מסיבית. העלייה במחיר למכולה יביא לחיפוש חלופות נוספות. איראן מצידה זקוקה למזומנים והיא ממשיכה לדחוף יותר סחורות לנתיבים יבשתיים, בעיקר דרך סין, טורקיה ומרכז אסיה. זה מספק פתרון חלקי ליצוא ויבוא של ציוד ומוצרי צריכה וגם מעט אנרגיה, אבל לא באמת מתקרב להיקפים של יצוא נפט וסחר ימי רחב.

הוספת תגובה
18 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנונימי 10/05/2026 17:01
    הגב לתגובה זו
    ואף אחד לא הבין דבר אחד פשוטלהם יש רכבת לסין כשאצלנו יש בקושי אוטובוס לאילת
  • 13.
    צחי 10/05/2026 09:36
    הגב לתגובה זו
    עדיין מדובר על גג 5% מהתעבורה.גם בזה אפשר להילחם.המרחק עצום והאנרגיה אפילו שהיא מאוד זולה באירן. להפעלת הקו לא משתלמת להובלה של מזון ואפילו לא לנפט.
  • 12.
    אנונימי 09/05/2026 18:39
    הגב לתגובה זו
    לחסל את המסילות והגשרים את הקטרים של כל הרכבות וגם את הקרונות
  • 11.
    אנונימי 09/05/2026 05:51
    הגב לתגובה זו
    פעם בכמה ימים פרושו גם פעם בשבוע
  • 10.
    אנונימי 08/05/2026 23:00
    הגב לתגובה זו
    להמשיך וללחוץ עד הסוף. לסחוט אותם. עד טיפת הנפט האחרונה. נבלות. עבריינים בין לאומיים.
  • 9.
    אנונימי 08/05/2026 19:54
    הגב לתגובה זו
    למה לא הרסו להם את הרכבות ביבי החרטטן
  • 8.
    אנונימי 08/05/2026 19:42
    הגב לתגובה זו
    להגביר את המצוא
  • 7.
    ביבי וטראמפ אפשר להפציץ את הרכבות יא שפנים ופחדנים עם כל העוצמה לא יכולים להכריע אוייב (ל"ת)
    אזרח 08/05/2026 19:27
    הגב לתגובה זו
  • פשוט לפוצץ את הגשרים ממש למחוק אותם (ל"ת)
    אנונימי 09/05/2026 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סיבה טובה לפוצץ את המסילות (ל"ת)
    אנונימי 08/05/2026 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    להוריד פבי רכבת וגשרים לחסום את התנועה (ל"ת)
    אנונימי 08/05/2026 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מוטי 08/05/2026 17:11
    הגב לתגובה זו
    חלק מתוכנית הניצחון היה התקוממות של העם....
  • בא 09/05/2026 12:15
    הגב לתגובה זו
    נאיביים ומנותקי קשר למציאות לפחות 40 אחוז שם תומכים במשטר הקיים והם אלה שמחזיקים גם בנשק ....ראה סוריה לדוגמה ...האם הצליחו להתקומם שם
  • אנונימי 08/05/2026 19:11
    הגב לתגובה זו
    פרסים יודעים מתי כדאי ומתי לא
  • 3.
    ורדה 08/05/2026 16:45
    הגב לתגובה זו
    דומה לחולה המונשם עם מכשיר אקמו. רק חסר הפסקת חשמל.
  • טיפש (ל"ת)
    אנונימי 09/05/2026 16:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפציצים רכבת אחת ומשתקים את כל הקו.... (ל"ת)
    אנונימי 08/05/2026 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בא 08/05/2026 14:43
    הגב לתגובה זו
    סטים במטווח או...אנשי עסקים נורמלים ...50 אחוז סיכוי שהם יועברו למשבצת של אפגניסטן ..בלי נפטגז הם שם ביחד עם הטילים והרחפנים