בנייה לא חוקית על הגג צילום: AI
בנייה לא חוקית על הגג צילום: AI

האב בנה בלי היתר, הבת נשלחה למשפט - מה פסק השופט?

סטודנטית בת 22 קיבלה מהוריה דירה במתנה ברמת גן. האב בנה על הגג תוספת מבלי לספר לה ולשאר בני המשפחה, ובית המשפט לעניינים מקומיים בעיר קבע שהיא ביצעה את העבירה - אבל החליט שלא להרשיע אותה

עוזי גרסטמן | (34)

בספטמבר 2021, מעיין גלעדי, אז בת 22 וסטודנטית מצטיינת באוניברסיטת בר אילן, חתמה על הסכם לרכישת דירה ברחוב חד נס ברמת גן, תמורת 3.35 מיליון שקל. על הנייר היא הבעלים. בפועל, ההורים שלה, מוטי ומירי גלעדי, שילמו הכל: הון עצמי של 100 אלף שקל, משכנתה על היתרה, ואפילו את מס הרכישה בסכום של 75,227 שקל. כחודשיים אחרי, כל המשפחה - ההורים, מעיין ואחותה הקטנה - עברו לגור בדירה.

ואז האבא עשה מה שאבות עושים: הוא החליט לשפר את הדירה. מוטי הזמין קבלן, שבנה בקומת הגג מבנה מבנייה קלה עם גג מלוחות פנל מבודד, וסגירת חלונות זכוכית מעל מעקה קיים באמצעות קונסטרוקציית אלומיניום, בשטח של כ-32.5 מ"ר. הכל בלי היתר בנייה. בינואר 2022 הגיעו מפקחי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן, גילו את העבודה האסורה, תיעדו אותה וזימנו את המשפחה לחקירה.

בחקירה עצמה לא היה ספק. האבא לקח על עצמו את הכל. הוא אמר שביצע את העבודות בתום לב כדי למנוע חדירת גשמים ורוח, וביקש שיוציאו מהתיק את הבת ואת האשה שלו. הוא הדגיש שהן לא היו מעורבות כלל. גם האם, מירי, מסרה גרסה זהה - שהבעל עשה הכל על דעת עצמו. ומעיין עצמה? היא אמרה שלא ידעה שיש צורך בהיתר בנייה.

אבל הוועדה המקומית החליטה אחרת. בדצמבר 2022 הוגש כתב אישום - נגד מעיין בלבד. לא נגד האב שביצע את העבודות, לא נגד האם, אלא רק נגד הסטודנטית שהדירה רשומה על שמה. המאשימה ראתה בה אחראית, כבעלת הדירה, לפי סעיף 243(ב) לחוק התכנון והבנייה.

למרות הכל, הוועדה בחרה להאשים את מעיין

ההגנה, באמצעות עו"ד לבנה פינטו, טענה שמדובר באכיפה בררנית. הרי כבר בשלב החקירה היה ברור שהאב הוא זה שיזם וביצע את העבודות, שההורים הם בעלי השליטה האמיתיים בדירה, ושמעיין היא הבעלים רק על הנייר. למרות זאת, בחרה הוועדה להאשים דווקא אותה.

האב העיד בבית המשפט והתבטא בנחרצות. הוא אמר שביצע את העבודות דרך קבלן, שהבת שלו בכלל לא שמה לב, ושהוא לא חשב שיש עם זה בעיה. ובהמשך הוסיף בתסכול: "אמרתי שאני עשיתי את העבירה, שהיא לא קשורה לכלום. לא רצו לשנות את כתב האישום... היא קיבלה מתנה וזה הפך להיות קללה. אני מוכן לשאת בעונש. למה הילדה?". גם האם העידה ותיארה ניסיונות כושלים להעביר את הנכס על שם ההורים. "מה שלא עשינו - הידיים שלנו היו כבולות", היא אמרה. "טעות שאנחנו עשינו והיא צריכה לשלם. זה לא הוגן".

השופט רענן ברוך מבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן בחן את טענת ההגנה מן הצדק, ומצא שיש בה ממש. הוא ציין שהתמונה המלאה, שכוללת את העובדה שההורים מימנו הכל, שהאב ביצע את העבודות, ושמעיין היא בעלים פורמלית בלבד - היתה ברורה למאשימה עוד לפני הגשת כתב האישום. ובכל זאת, בחרה המאשימה להאשים רק את מעיין, במקום להאשים את ההורים שהיו בעלי השליטה בדירה או את האב, שביצע בפועל את העבודה.

ההחלטה "מעוררת אי נוחות ופוגעת באופן ממשי בעיקרון השוויון"

השופט קבע שההחלטה הזו "מעוררת אי נוחות ופוגעת באופן ממשי בעיקרון השוויון ובתחושת הצדק וההגינות המשפטית". עם זאת, הוא החליט שלא לבטל את כתב האישום, אלא למצוא פתרון מידתי יותר. הוא לקח בחשבון את נסיבותיה האישיות של מעיין, שהיא סטודנטית צעירה שמתמודדת עם חרדות וסובלת שנים מהפרעות אכילה, והגיע למסקנה שהסעד הנכון הוא הימנעות מהרשעה.

בשורה התחתונה, השופט קבע שמעיין אכן ביצעה את העבירות המיוחסות לה, אך לא הרשיע אותה. הוא הטיל עליה התחייבות בסכום של 15 אלף שקל להימנע מעבירות בנייה למשך שנה, וצו לביצוע עבודות שירות לטובת הציבור בהיקף של 100 שעות. בנוסף, ניתנו צו הריסה, צו התאמה להיתר וצו הפסקת שימוש לעבודות הבנייה, שייכנסו לתוקף בתוך ארבעה חודשים.

הוספת תגובה
34 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    תרדו לנו מהצוואר תרדו תנו לנשום.... (ל"ת)
    מאיר ססי 10/05/2026 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    סאקרה 10/05/2026 16:32
    הגב לתגובה זו
    אז בכלל לא היה מוגש שום אישוםיכול היה לבנות שם 2 דירות ו.. כלום
  • 16.
    חזירון בגצ 10/05/2026 09:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין עבריין הבניה שופט עמית מחזירי בגצשהיה עם חריגות בניה יצא ללא משפט או סנקציה חוקית.ואף הוועדה התכנסה באופן בהול לדיון מקומבן ומושחת הכשיר את השרץ כאשר אדם מין הישוב היה נטחן תחת סנקציות החוק ומחכה שנים לדיון בוועדה ופתאום הפרקליטות לוקה בעיוורון בסלחנות וכמו תמיד באכיפה בררנית
  • אנונה 11/05/2026 13:09
    הגב לתגובה זו
    כל זבל . יש לך ראש תפעיל אותו .
  • 15.
    ישראל ישראלי 10/05/2026 09:08
    הגב לתגובה זו
    ארץ עוכרת יושביה.כבר מזמן הפרקליטות וכל מוסדות התביעה היא מדמנת אשפה אנושית כר פורה לפשע עבריינות ואודן צדק ומוסר
  • ישראלי 10/05/2026 10:10
    הגב לתגובה זו
    איך השמאל או הימין קשוריםלך תשתה מים קרים
  • 14.
    אנונימי 09/05/2026 17:24
    הגב לתגובה זו
    צריך רק לקחת בחשבון שאם היא נפגעת חרדה כנראה עברה אלימות טקסית בשימוש בטכנולוגיות מסווגות במימון לא רק כספי ציבור אלא גם דיור ציבורי אופציות תעסוקה ללא אלימות ועוד במצב כזה היא לא תוכל לכבד את ההסכם ולא תהיה לה נגישות לייצוג משפטי
  • 13.
    אנונימי 08/05/2026 19:31
    הגב לתגובה זו
    מה ההגיון לקחת.בחורה שלא היה לה יד בדבר ולהאשים לא מבינה את השופט ואת התביעה למה להרוס לסחורה את בחיים מדינה פח
  • חן 09/05/2026 16:37
    הגב לתגובה זו
    אם היא בעלת הדירה העברה חלה עליה ואם היא ווענת שהנכס רק רשום על שמה ואביה הוא הבעלים הלכה למעשה אז היא תואשם בהלבנת הון עונש חמור יותר
  • אנונימי 11/05/2026 09:47
    הליצן מבגצ
  • 12.
    יהודה בן נתן 08/05/2026 17:50
    הגב לתגובה זו
    בדיחה . בבני ברק אלפי בניות לא חוקיות ולא ניתן לעשות נגדם כלום . מישהו בנה לידי והתלוננתי בעירייה והפקח לא מצא את הבית לטענת העירייה
  • גם בצפון תל אביב (ל"ת)
    אנונימי 27/05/2026 08:42
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 08/05/2026 11:15
    הגב לתגובה זו
    הכל מכל הצדדים לא הגיוני ולא מידתי. מעיין והוריה היו צריכים לבדוק את החוק לביצוע כל חריגה בנכס ובית המשפט היה צריך לתת את העונש לבעל הנכס ולא לשנה שהביצוע הוא באבא בעל הנכס צריך לבדוק הכל לפני שמבצעים בו שינויים חריגים .
  • 10.
    אנונימי 08/05/2026 08:45
    הגב לתגובה זו
    זה פשוט לא יאומן השופט המרקסיסט עמית יצחק עבריין בניה לא קיבל כלום ולידה בת 22נענשתזה פשוט לא נתםס
  • השופט עמית לא ביצע עבירת בניה. זה לשון הרע מה שכתבת. (ל"ת)
    Moises 09/05/2026 10:29
    הגב לתגובה זו
  • HHHHHH אפלו שלח עוד לאיים על הוועדה במבשרת להכשיר את עברת הבנייה (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2026 08:07
  • אין לשון הרע על רשעים (ל"ת)
    אנונימי 09/05/2026 21:47
  • 9.
    ע. . 08/05/2026 01:04
    הגב לתגובה זו
    לדוגמא יצחק עמית.חוסר יושרה מובהק ועיוות דין עי מי שבחוצפתם עוד מעיזים להטיף לאחרים ולנקוט נגדם צעדים משפטיים בעוד הם מנצלים לרעה את מעמדם שהושג ומומש שלא כדיו.
  • אנונימי 09/05/2026 17:22
    הגב לתגובה זו
    אנשים שעונו בגלל חובות או לא בגלל חובות הופכים לנפגעים כי ההכרה יוצאת מהגוף במצב כזה גם אין ממי לגבות את החוב
  • 8.
    ירון 4444 07/05/2026 12:13
    הגב לתגובה זו
    במידה והיו מפרקים את הבניה בעצמם לא היו מגיעים לכתב אישום. שכולל קנס וצו הריסה. מה שיפה זה אירוע מ 2022 אין כמו משפטים שמתארכים לתקופות ארוכות. חוסר בשופטים ושופטים בעלי לקות ניהול שאינם מצליחים לנהל משפט מהיר ויעיל.
  • 7.
    ביתי הוא מבצרי 07/05/2026 10:21
    הגב לתגובה זו
    העיריה צריכה לאפשר הגדלות בעיקר שמדובר בנכס מסודר עם בניה קלה שאותה משפחה גרה שם
  • בוקר 11/05/2026 08:11
    הגב לתגובה זו
    מתאים לך שהרחוב שלך יהפוך למחנה פליטים כי כולם ינצלו שאין פיקוח כדי לבנות יחדות דיור תוספת חדרים ומחסנים
  • 6.
    אלמוג 07/05/2026 10:19
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט חציה שלא במעבר חציה תהיה עברה פלילית או עצירה באדום לבן.
  • גם חיות וגם בן ארי (ל"ת)
    אלי רימוןונימי 07/05/2026 16:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איפה ואיפה היו צריכים לתת עונש לעירייה ולראש העיר ולדרוש שיתנצל! (ל"ת)
    אמנון 07/05/2026 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אז אולי נשיא בית המשפט בעליון באמת עברין בנייה (ל"ת)
    אמנון 07/05/2026 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העיריה לא שולחת התראה קודם צו הריסה (ל"ת)
    מוטי 07/05/2026 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שביט 07/05/2026 07:46
    הגב לתגובה זו
    לא ידעה...לא שמה לב ..מה את עוורת ...למנוע דלית גשם נו באמת מי מאמין לשטויות כאלה. עשית עבירת בניה בוטה . נתפשתם עם התחתונים למטה. תפרקו ותשלמו קנס יפה.
  • אנונימיטא 09/05/2026 12:45
    הגב לתגובה זו
    מה בחורה בת 21 מבינה בעיניני בנייה במיוחד כשהאב ע ד בפועל הזמין קבלן שילם על העבודה.. הכל.
  • 1.
    תומר יהב 07/05/2026 06:15
    הגב לתגובה זו
    מה שלא ברור למה מהתחלה ההורים רשמו את הדירה על שמהאם הם היו קונים לה דירה והיא עוברת לשם זה עוד מובןאבל כל המשפחה עברה לשם מכל בחינה אפשרית זה היה דירת המשפחה. הם קנו הם גרולא רשמתם בכתבה שאלו אותם למה הם רשמו את הדירה על שמה האם זה היה כדי להתחמק ממס כלשהוא הלבנת הון לא ברור המניע
  • דובי 09/05/2026 15:00
    הגב לתגובה זו
    עבור רוכש דירה ראשונה יש פטור מתשלום המס עד רכישה של 1.9 מיליון. מעבר למחיר זה יש מדרגות מס. כך שמבחינת מיסוי משתלם היה יותר לרשום את הדירה על שם הבת. אין בכך שום עבירה!
  • שמס הכנסה יבדקו. המשפט נסב על חריגת בניה (ל"ת)
    שביט 07/05/2026 07:47
    הגב לתגובה זו
  • שבבוא היום היא תירש בלי צוואה (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2026 06:49
    הגב לתגובה זו
  • לא מאמינה שזאת הסיבה.. לדעתי המניע שיקולי מס (ל"ת)
    חן 09/05/2026 16:40