
האב בנה בלי היתר, הבת נשלחה למשפט - מה פסק השופט?
סטודנטית בת 22 קיבלה מהוריה דירה במתנה ברמת גן. האב בנה על הגג תוספת מבלי לספר לה ולשאר בני המשפחה, ובית המשפט לעניינים מקומיים בעיר קבע שהיא ביצעה את העבירה - אבל החליט שלא להרשיע אותה
בספטמבר 2021, מעיין גלעדי, אז בת 22 וסטודנטית מצטיינת באוניברסיטת בר אילן, חתמה על הסכם לרכישת דירה ברחוב חד נס ברמת גן, תמורת 3.35 מיליון שקל. על הנייר היא הבעלים. בפועל, ההורים שלה, מוטי ומירי גלעדי, שילמו הכל: הון עצמי של 100 אלף שקל, משכנתה על היתרה, ואפילו את מס הרכישה בסכום של 75,227 שקל. כחודשיים אחרי, כל המשפחה - ההורים, מעיין ואחותה הקטנה - עברו לגור בדירה.
ואז האבא עשה מה שאבות עושים: הוא החליט לשפר את הדירה. מוטי הזמין קבלן, שבנה בקומת הגג מבנה מבנייה קלה עם גג מלוחות פנל מבודד, וסגירת חלונות זכוכית מעל מעקה קיים באמצעות קונסטרוקציית אלומיניום, בשטח של כ-32.5 מ"ר. הכל בלי היתר בנייה. בינואר 2022 הגיעו מפקחי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן, גילו את העבודה האסורה, תיעדו אותה וזימנו את המשפחה לחקירה.
בחקירה עצמה לא היה ספק. האבא לקח על עצמו את הכל. הוא אמר שביצע את העבודות בתום לב כדי למנוע חדירת גשמים ורוח, וביקש שיוציאו מהתיק את הבת ואת האשה שלו. הוא הדגיש שהן לא היו מעורבות כלל. גם האם, מירי, מסרה גרסה זהה - שהבעל עשה הכל על דעת עצמו. ומעיין עצמה? היא אמרה שלא ידעה שיש צורך בהיתר בנייה.
אבל הוועדה המקומית החליטה אחרת. בדצמבר 2022 הוגש כתב אישום - נגד מעיין בלבד. לא נגד האב שביצע את העבודות, לא נגד האם, אלא רק נגד הסטודנטית שהדירה רשומה על שמה. המאשימה ראתה בה אחראית, כבעלת הדירה, לפי סעיף 243(ב) לחוק התכנון והבנייה.
למרות הכל, הוועדה בחרה להאשים את מעיין
ההגנה, באמצעות עו"ד לבנה פינטו, טענה שמדובר באכיפה בררנית. הרי כבר בשלב החקירה היה ברור שהאב הוא זה שיזם וביצע את העבודות, שההורים הם בעלי השליטה האמיתיים בדירה, ושמעיין היא הבעלים רק על הנייר. למרות זאת, בחרה הוועדה להאשים דווקא אותה.
האב העיד בבית המשפט והתבטא בנחרצות. הוא אמר שביצע את העבודות דרך קבלן, שהבת שלו בכלל לא שמה לב, ושהוא לא חשב שיש עם זה בעיה. ובהמשך הוסיף בתסכול: "אמרתי שאני עשיתי את העבירה, שהיא לא קשורה לכלום. לא רצו לשנות את כתב האישום... היא קיבלה מתנה וזה הפך להיות קללה. אני מוכן לשאת בעונש. למה הילדה?". גם האם העידה ותיארה ניסיונות כושלים להעביר את הנכס על שם ההורים. "מה שלא עשינו - הידיים שלנו היו כבולות", היא אמרה. "טעות שאנחנו עשינו והיא צריכה לשלם. זה לא הוגן".
השופט רענן ברוך מבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן בחן את טענת ההגנה מן הצדק, ומצא שיש בה ממש. הוא ציין שהתמונה המלאה, שכוללת את העובדה שההורים מימנו הכל, שהאב ביצע את העבודות, ושמעיין היא בעלים פורמלית בלבד - היתה ברורה למאשימה עוד לפני הגשת כתב האישום. ובכל זאת, בחרה המאשימה להאשים רק את מעיין, במקום להאשים את ההורים שהיו בעלי השליטה בדירה או את האב, שביצע בפועל את העבודה.
ההחלטה "מעוררת אי נוחות ופוגעת באופן ממשי בעיקרון השוויון"
השופט קבע שההחלטה הזו "מעוררת אי נוחות ופוגעת באופן ממשי בעיקרון השוויון ובתחושת הצדק וההגינות המשפטית". עם זאת, הוא החליט שלא לבטל את כתב האישום, אלא למצוא פתרון מידתי יותר. הוא לקח בחשבון את נסיבותיה האישיות של מעיין, שהיא סטודנטית צעירה שמתמודדת עם חרדות וסובלת שנים מהפרעות אכילה, והגיע למסקנה שהסעד הנכון הוא הימנעות מהרשעה.
בשורה התחתונה, השופט קבע שמעיין אכן ביצעה את העבירות המיוחסות לה, אך לא הרשיע אותה. הוא הטיל עליה התחייבות בסכום של 15 אלף שקל להימנע מעבירות בנייה למשך שנה, וצו לביצוע עבודות שירות לטובת הציבור בהיקף של 100 שעות. בנוסף, ניתנו צו הריסה, צו התאמה להיתר וצו הפסקת שימוש לעבודות הבנייה, שייכנסו לתוקף בתוך ארבעה חודשים.
- 18.תרדו לנו מהצוואר תרדו תנו לנשום.... (ל"ת)מאיר ססי 10/05/2026 18:37הגב לתגובה זו
- 17.סאקרה 10/05/2026 16:32הגב לתגובה זואז בכלל לא היה מוגש שום אישוםיכול היה לבנות שם 2 דירות ו.. כלום
- 16.חזירון בגצ 10/05/2026 09:12הגב לתגובה זומעניין עבריין הבניה שופט עמית מחזירי בגצשהיה עם חריגות בניה יצא ללא משפט או סנקציה חוקית.ואף הוועדה התכנסה באופן בהול לדיון מקומבן ומושחת הכשיר את השרץ כאשר אדם מין הישוב היה נטחן תחת סנקציות החוק ומחכה שנים לדיון בוועדה ופתאום הפרקליטות לוקה בעיוורון בסלחנות וכמו תמיד באכיפה בררנית
- אנונה 11/05/2026 13:09הגב לתגובה זוכל זבל . יש לך ראש תפעיל אותו .
- 15.ישראל ישראלי 10/05/2026 09:08הגב לתגובה זוארץ עוכרת יושביה.כבר מזמן הפרקליטות וכל מוסדות התביעה היא מדמנת אשפה אנושית כר פורה לפשע עבריינות ואודן צדק ומוסר
- ישראלי 10/05/2026 10:10הגב לתגובה זואיך השמאל או הימין קשוריםלך תשתה מים קרים
- 14.אנונימי 09/05/2026 17:24הגב לתגובה זוצריך רק לקחת בחשבון שאם היא נפגעת חרדה כנראה עברה אלימות טקסית בשימוש בטכנולוגיות מסווגות במימון לא רק כספי ציבור אלא גם דיור ציבורי אופציות תעסוקה ללא אלימות ועוד במצב כזה היא לא תוכל לכבד את ההסכם ולא תהיה לה נגישות לייצוג משפטי
- 13.אנונימי 08/05/2026 19:31הגב לתגובה זומה ההגיון לקחת.בחורה שלא היה לה יד בדבר ולהאשים לא מבינה את השופט ואת התביעה למה להרוס לסחורה את בחיים מדינה פח
- חן 09/05/2026 16:37הגב לתגובה זואם היא בעלת הדירה העברה חלה עליה ואם היא ווענת שהנכס רק רשום על שמה ואביה הוא הבעלים הלכה למעשה אז היא תואשם בהלבנת הון עונש חמור יותר
- אנונימי 11/05/2026 09:47הליצן מבגצ
- 12.יהודה בן נתן 08/05/2026 17:50הגב לתגובה זובדיחה . בבני ברק אלפי בניות לא חוקיות ולא ניתן לעשות נגדם כלום . מישהו בנה לידי והתלוננתי בעירייה והפקח לא מצא את הבית לטענת העירייה
- גם בצפון תל אביב (ל"ת)אנונימי 27/05/2026 08:42הגב לתגובה זו
- 11.אנונימי 08/05/2026 11:15הגב לתגובה זוהכל מכל הצדדים לא הגיוני ולא מידתי. מעיין והוריה היו צריכים לבדוק את החוק לביצוע כל חריגה בנכס ובית המשפט היה צריך לתת את העונש לבעל הנכס ולא לשנה שהביצוע הוא באבא בעל הנכס צריך לבדוק הכל לפני שמבצעים בו שינויים חריגים .
- 10.אנונימי 08/05/2026 08:45הגב לתגובה זוזה פשוט לא יאומן השופט המרקסיסט עמית יצחק עבריין בניה לא קיבל כלום ולידה בת 22נענשתזה פשוט לא נתםס
- השופט עמית לא ביצע עבירת בניה. זה לשון הרע מה שכתבת. (ל"ת)Moises 09/05/2026 10:29הגב לתגובה זו
- HHHHHH אפלו שלח עוד לאיים על הוועדה במבשרת להכשיר את עברת הבנייה (ל"ת)אנונימי 11/05/2026 08:07
- אין לשון הרע על רשעים (ל"ת)אנונימי 09/05/2026 21:47
- 9.ע. . 08/05/2026 01:04הגב לתגובה זולדוגמא יצחק עמית.חוסר יושרה מובהק ועיוות דין עי מי שבחוצפתם עוד מעיזים להטיף לאחרים ולנקוט נגדם צעדים משפטיים בעוד הם מנצלים לרעה את מעמדם שהושג ומומש שלא כדיו.
- אנונימי 09/05/2026 17:22הגב לתגובה זואנשים שעונו בגלל חובות או לא בגלל חובות הופכים לנפגעים כי ההכרה יוצאת מהגוף במצב כזה גם אין ממי לגבות את החוב
- 8.ירון 4444 07/05/2026 12:13הגב לתגובה זובמידה והיו מפרקים את הבניה בעצמם לא היו מגיעים לכתב אישום. שכולל קנס וצו הריסה. מה שיפה זה אירוע מ 2022 אין כמו משפטים שמתארכים לתקופות ארוכות. חוסר בשופטים ושופטים בעלי לקות ניהול שאינם מצליחים לנהל משפט מהיר ויעיל.
- 7.ביתי הוא מבצרי 07/05/2026 10:21הגב לתגובה זוהעיריה צריכה לאפשר הגדלות בעיקר שמדובר בנכס מסודר עם בניה קלה שאותה משפחה גרה שם
- בוקר 11/05/2026 08:11הגב לתגובה זומתאים לך שהרחוב שלך יהפוך למחנה פליטים כי כולם ינצלו שאין פיקוח כדי לבנות יחדות דיור תוספת חדרים ומחסנים
- 6.אלמוג 07/05/2026 10:19הגב לתגובה זועוד מעט חציה שלא במעבר חציה תהיה עברה פלילית או עצירה באדום לבן.
- גם חיות וגם בן ארי (ל"ת)אלי רימוןונימי 07/05/2026 16:32הגב לתגובה זו
- 5.איפה ואיפה היו צריכים לתת עונש לעירייה ולראש העיר ולדרוש שיתנצל! (ל"ת)אמנון 07/05/2026 10:17הגב לתגובה זו
- 4.אז אולי נשיא בית המשפט בעליון באמת עברין בנייה (ל"ת)אמנון 07/05/2026 10:16הגב לתגובה זו
- 3.העיריה לא שולחת התראה קודם צו הריסה (ל"ת)מוטי 07/05/2026 10:15הגב לתגובה זו
- 2.שביט 07/05/2026 07:46הגב לתגובה זולא ידעה...לא שמה לב ..מה את עוורת ...למנוע דלית גשם נו באמת מי מאמין לשטויות כאלה. עשית עבירת בניה בוטה . נתפשתם עם התחתונים למטה. תפרקו ותשלמו קנס יפה.
- אנונימיטא 09/05/2026 12:45הגב לתגובה זומה בחורה בת 21 מבינה בעיניני בנייה במיוחד כשהאב ע ד בפועל הזמין קבלן שילם על העבודה.. הכל.
- 1.תומר יהב 07/05/2026 06:15הגב לתגובה זומה שלא ברור למה מהתחלה ההורים רשמו את הדירה על שמהאם הם היו קונים לה דירה והיא עוברת לשם זה עוד מובןאבל כל המשפחה עברה לשם מכל בחינה אפשרית זה היה דירת המשפחה. הם קנו הם גרולא רשמתם בכתבה שאלו אותם למה הם רשמו את הדירה על שמה האם זה היה כדי להתחמק ממס כלשהוא הלבנת הון לא ברור המניע
- דובי 09/05/2026 15:00הגב לתגובה זועבור רוכש דירה ראשונה יש פטור מתשלום המס עד רכישה של 1.9 מיליון. מעבר למחיר זה יש מדרגות מס. כך שמבחינת מיסוי משתלם היה יותר לרשום את הדירה על שם הבת. אין בכך שום עבירה!
- שמס הכנסה יבדקו. המשפט נסב על חריגת בניה (ל"ת)שביט 07/05/2026 07:47הגב לתגובה זו
- שבבוא היום היא תירש בלי צוואה (ל"ת)אנונימי 07/05/2026 06:49הגב לתגובה זו
- לא מאמינה שזאת הסיבה.. לדעתי המניע שיקולי מס (ל"ת)חן 09/05/2026 16:40