עורך דין
צילום: FREEPIK

עו"ד רכש זכויות במגרש, עבד שנים לטובת המוכרות - ואז תבע אותן

בית משפט השלום בתל אביב קיבל חלקית תביעת עשיית עושר של עורך דין נגד שתי אחיות שמכרו לו זכויות במקרקעין, וקבע כי הן התעשרו מעבודתו המשפטית ומהוצאותיו - אבל קיזז משמעותית את הסכום שישולם לו בגלל התנהלותו

עוזי גרסטמן | (8)

הסיפור הבא מתחיל בעסקת נדל"ן מ-2007 ונמשך בכמעט שני עשורים של התדיינויות משפטיות הגיע סוף סוף לנקודת סיום, לפחות חלקית. השופט גיא הימן מבית משפט השלום בתל אביב פסק באחרונה כי שתי אחיות, שמכרו את זכויותיהן במגרש בתל אביב לעורך דין, חייבות לשלם לו 70 אלף שקל עבור עשיית עושר ולא במשפט. מדובר בסכום נמוך משמעותית לעומת 200 אלף שקל שנתבעו, וזה עוד לפני שנלקחו בחשבון כל הרכיבים שהתובע טען להם.

העובדות בתיק מורכבות, אבל הגרעין שלהן פשוט: שלושה אחים היו בעלי מגרש בתל אביב, וב-1999 הם חתמו על הסכם קומבינציה עם קבלן. הקבלן נקלע לקשיים כספיים, העבודות נעצרו, וב-2007 נכנס לתמונה עורך דין שהכיר את אחת האחיות דרך בנה. הוא רכש את זכויותיהן של שתי האחיות, ניסח בעצמו את הסכמי המכר, וכל זה כשהן לא היו מיוצגות.

מכאן התחילו הצרות. עורך הדין-הרוכש ניהל שנים ארוכות של הליכים משפטיים, כולל תביעה לביטול הסכם הקומבינציה ומחיקת הערת אזהרה. הוא הוציא כספים, בחר עורכי דין מייצגים, ליווה את ההליך מקרוב. כשביקש לרשום את הזכויות על שמו אחרי שהקומבינציה בוטלה, הוא גילה שהאחיות טוענות שמכרו לו רק את הזכות לדירה, לא את הבעלות על המגרש. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתן.

התובע טען שהוא "עבד בשבילן והן נהנו ממה שעשה", כלשונו בעדותו. הוא תבע שכר ראוי עבור עבודתו המשפטית והחזר הוצאות שהוציא - שכר טרחה לעורכות דין, קנסות עירייה ופינוי פסולת בניין מהמגרש. מנגד, האחיות טענו שהוא פעל על דעת עצמו, ואחת מהן אף העידה כי "כל המסמכים שנחתמו אחרי חתימת החוזה נחתמו רק כדי להטעות אותנו".

טעות משותפת של שני הצדדים

השופט הימן לא קיבל את הגרסאות הקיצוניות של אף אחד מהצדדים. הוא קבע שהאחיות אכן אימצו את התביעה לביטול הקומבינציה, גם אם לא יזמו אותה, ולכן הן התעשרו מעבודתו ומהוצאותיו של התובע. מדובר בטעות משותפת של שני הצדדים לגבי מהות הזכויות שנמכרו, ולא במצגים מכוונים.

עדות מרכזית בתיק היתה זו של עורכת הדין שייצגה את כל בעלי הזכויות בהליך הקומבינציה, שתיארה את התובע כ"לקוח מעורב בהיותו עורך דין... לקוח מעורב פלוס". היא אישרה שהוא השקיע שעות רבות, אבל הבהירה שלא הוא ניהל את התיק.

בשורה התחתונה, השופט הימן אמד את עבודת התובע ב-15 שעות עצמאיות ו-40 שעות עבודה במקביל לעורכי דין אחרים, ופסק שכר ראוי של 61 אלף שקל בתוספת מע"מ, והחזר הוצאות של כ-71.6 אלף שקל. מהסכום הכולל הוא הפחית רבע, בגלל שהתובע גם קידם את האינטרס האישי שלו. ואז הגיעה ההפחתה הכואבת באמת: לפי סעיף 2 לחוק עשיית עושר, השופט הפחית עוד חלק משמעותי, כי "הפגם הטמון בהתנהלותו של נבון והוא האחראי למקורה של הטעות". ההסכמים נוסחו באופן לא ברור על ידו, באופן חד-צדדי, בלי ייצוג לאחיות, ובתור עורך דין הוא "היה צריך להיות מודע לפרשנותם הסבירה".

התוצאה: 70 אלף שקל בלבד, שעם הצמדה וריבית מגיעים לכ-93.5 אלף שקל. ובגלל הפער הגדול בין הסכום שנתבע לסכום שנפסק, ובגלל שהצדדים הכבידו על ההליך, השופט הימן לא פסק לתובע הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין כלל.

הוספת תגובה
8 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ואתם ציבור קפחנסטי לא מבין את טירוף ד29שנה מתנהל תיק לא מבינים שהרפורמה חייבת להיות זה בית ז.. של מ (ל"ת)
    אנונימי 15/05/2026 23:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 12/05/2026 15:57
    הגב לתגובה זו
    עורך דין יתבע גם את אבא ואמא גלו בשביל קצת כסף עורכי דין ברובם הגדול בני אלף זונות חלאות אדם דולביובים
  • 6.
    אנונימי 11/05/2026 12:42
    הגב לתגובה זו
    אם כי גם אנשים מהשורה לא תמיד צדיקים.
  • 5.
    אנונימי 10/05/2026 15:25
    הגב לתגובה זו
    תמיד בעלי ממון מנצלים את מי שעובד עבורם. יהודית
  • 4.
    שופט גרוע שמעולם לא היה עוד עצמאי 10/05/2026 08:06
    הגב לתגובה זו
    שופט גרוע שמעולם לא היה עצמאי. מסמן את המטרה ו גיע אליה. חסר מזג שיפוטי. ומאוד לא נעים להתדיין אצלו. להזכיר השופט גיא הימן מכריע בעבירות בנייה וגר בדירה מפוצלתהשופט גיא הימן מבית משפט השלום בתא פוסק בתיקים של עבירות בנייה אך מתגורר בשכירות בדירה שבעליה הודו כי פוצלה ללא אישור
  • 3.
    אנונימי 10/05/2026 07:51
    הגב לתגובה זו
    לגבי אי פסיקת ההוצאות במשפט עם הנוער דין והאחיות רואים שבית המשפט מקל ראש כאשר מעורב עוכר דין שעשה אך ורק למען עצמו
  • 2.
    עוד 10/05/2026 07:09
    הגב לתגובה זו
    עורכי דין זה הזן הכי נחות של נוכלים שקרנים עבריינים וילדי כאפות. אסור לתת בהם אמוון בשום צורה. למדתי שנתיים משפטים כדי להבין ששווה במדינה להיות עבריין עורך דיןשופט.
  • 1.
    קיבל חצי שזה הרבה (ל"ת)
    בנצי 10/05/2026 03:08
    הגב לתגובה זו