בית הכנסת "נאוה תהילה" (צילום: גוגל סטריט וויו)
בית הכנסת "נאוה תהילה" (צילום: גוגל סטריט וויו)

בית כנסת, תרומות במיליונים, מצגים מטעים, עד מאוים

מתחם בן 2.5 קומות של יוצאי עירק ברמת גן ומיליוני שקלים עומדים במרכז מאבק שליטה, אשר הוביל לצעד נדיר של ביטול פסק דין לאחר שנקבע שהתקבל בהטעיה


נושאים בכתבה יהדות בית כנסת

מאבק שליטה על בית כנסת של יוצאי עירק ברמת גן גרם לשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, נפתלי שילה, לבטל פסק דין שהוא עצמו נתן לפני שמונה שנים. זהו מהלך נדיר מאוד, ושילה מנמק אותו בכך שהתברר לו שהוטעה בידי מי שיזמו את ההליך המקורי.

אגודת "בית כנסת לעדת הבבלים בהר הארנבות רמת גן" הוקמה בשנת 1966, וכעבור שש שנים שינתה את שמה ל"בית כנסת נאוה תהילה רמת גן". היא הקימה בית כנסת בן קומה אחת ובשנת 1983 קיבלה היתר להוספת קומה וחצי. בשנת 1985 נרשמה עמותת "חזון למועד" והיא הודיעה לעירייה שבאה במקומה של "נאוה תהילה".

האגודה נמחקה בשנת 2003, ובשנת 2017 ביקשו "חברי בית הכנסת נאוה תהילה" להחיות אותה כדי שניתן יהיה להקים עמותה במקומה. בא כוחם מסר לרשם העמותות, כי כל חברי האגודה הלכו לעולמם, וכי העדר רישומה כעמותה נבע מחוסר ידיעה של גבאי בית הכנסת הוותיקים. עו"ד דוד שהרבני מסר תצהיר ולפיו חברי האגודה הלכו לעולמם ובית הכנסת היה פעיל לאורך כל השנים. לאחר קבלת הסכמת הרשם, אישר שילה בתחילת 2018 את החייאת האגודה.


הטענה: ניסיון לגזול את הזכויות במבנה

בסוף 2018 נרשמה עמותת "בית הכנסת נאוה תהילה רמת גן" ובשנת 2021 היא הגישה תביעה פינוי נגד "חזון למועד"; בעקבותיה באה תביעה לתשלום דמי שימוש בסך 3 מיליון שקל. בתחילת 2024 הגישו הרב שמואל ניסן ו-62 תובעים נוספים תביעה לביטול החייאת האגודה, בטענה שהוא תוצאה של תרמית והטעיה.

התובעים טענו, כי הרב ניסן ושהרבני הקימו את "חזון למועד" כדי לקדם את הבנייה והיא זו שמנהלת עשרות שנים את בית הכנסת. לטענתם, שהרבני ואחרים מנסים לגזול את זכויותיה הקנייניות של "חזון למועד" במבנה, והם הציגו מצגי שווא בנוגע לפטירת חברי האגודה וזהותם של מפעילי בית הכנסת ותוך העלמת קיומה של "חזון למועד".

עוד נטען, כי ב-2017 כינסו הנתבעים בחשאי אסיפה כללית בלתי חוקית של האגודה, בהובלתו של הרב שמואל יאיר המעביר שיעור במבנה. באסיפה זו, בה הוחלט לבקש את החייאת האגודה, נטלו חלק רק משתתפי שיעורו של הרב יאיר (גברים בלבד) ולא חבריה הוותיקים של האגודה, כולל חברי המועצה שלה.



"מצגים לא נכונים שלא שיקפו את המצב"


הנתבעים השיבו, כי מאז הקמת העמותה נתרמו לה מיליוני שקלים; בימים הנוראים לבדם היא מקבלת 200,000 שקל. הם כפרו במעמדו של הרב ניסן וטענו שהחייאת העמותה בוצעה כחוק ועל בסיס נתוני אמת. עוד נדחו הטענות כלפי האסיפה הכללית ונטען שבית הכנסת לא הופעל בידי "חזון למועד".

שילה קיבל את התביעה בקובעו: "נראה שהמידע אשר עמד לפני בעת מתן פסק הדין, כמו גם המידע שעמד לפני רשם העמותות אשר כאמור נתן את הסכמתו לבטל את מחיקת האגודה, היה מבוסס על מצגים שלא שיקפו אל נכון את מצב הדברים בפועל".

ראשית, אחרון חברי האגודה היה בחיים בעת הפנייה לרשם העמותות ונפטר שבועיים לפני כן; אין רלוונטיות לטענה ש"שנים לא תפקד" כפי שטען יעקב שהרבני (אחיו של דוד שפעל לצידו). שנית, הם התעלמו לחלוטין מהרב ניסן וחבר מועצה נוסף, ושילה דוחה את טענת הנתבעים כאילו מדובר היה בתפקידי כבוד בלבד.

שלישית, הנתבעים הסתירו מהרשם את פעילותה הנרחבת והממושכת של "חזון למועד", אשר גייסה מיליוני שקלים והפעילה את המתחם שהקימה (בית כנסת, ספרייה, מקווה טהרה, חדרי לימוד, אולם הרצאות). רביעית, המצב של שהרבני סתר מסמכים שהוא עצמו הגיש לעיריית רמת גן.



הרב איים על העד ש"יקפיד עליו" אם יעיד


שילה מוסיף: "מבקשי ההחייאה הסתירו מרשמת העמותות את העובדה שקיימת עמותה שפעלה במבנה בית הכנסת שנים רבות, והקימה את התוספת שהיא רוב השטח המבונה. לפיכך, פסק הדין התבסס על תשתית עובדתית בלתי מהימנה וחסרה בפרטים מהותיים". הם הציגו את נכסיה של "חזון למועד" כאילו הם של האגודה המחוקה והמצגים בפני הרשם לא התיישבו עם העובדות.

גם האסיפה הכללית התקיימה שלא כדין, קובע שילה, ומוסיף פרט חמור במיוחד. התובעים הציגו תצהיר של איתן חממה, מתפלל קבוע בבית הכנסת, ולפיו לא ידע על האסיפה. אולם, הוא לא התייצב להיחקר על תצהירו, והתברר שהרב יאיר איים ש"יקפיד עליו" אם יעיד. שילה מדגיש: "הקפדה על אדם במסגרת הדתית והחברתית של מר חממה מול הרב יאיר, עולה כדי הפעלת לחץ בלתי לגיטימי שלא להעיד ויש לראות זאת בחומרה רבה" ובשל כך הוא נותן משקל ראייתי לתצהיר.

שילה מסכם: הוא מבטל את פסק הדין להחייאת האגודה "שכן יסודו בהתנהלות חסרי תום לב ובמצגי שווא שהוצגו לרשמת העמותות ולבית המשפט". העמותה חויבה בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל. את המבקשים ייצגו עוה"ד רונן ברומר ואביתר אזולאי, ואת העמותה - עו"ד גיל טואף.

קיראו עוד ב"משפט"

הוספת תגובה
19 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 17/05/2026 09:20
    הגב לתגובה זו
    אין איזה סעיף שמחייב עורכי דין לבדוק בקפדנות דברים לפני הגשת תביעה
  • 8.
    אנונימי 11/05/2026 21:43
    הגב לתגובה זו
    כל מי שמתחיל עם רבנים בסופו של דבר נתפש. סוף האמת להתגלות תזהרו מהרב ניסן שהוא קודש קודשים. הוא בנה את המקום במסירות נפש לשם שמים ולא בשביל עצמו כמו אלו שרצו להוציא אותו משם שחפשו כבוד תודה להשם יתברך שהוציא את האמת לאור
  • 7.
    חולי עבודה וחולי כסף (ל"ת)
    וצאי עיראק ברובם 11/05/2026 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אייל 11/05/2026 12:37
    הגב לתגובה זו
    זה לא בית כנסת..זה עסק לכול דבר.. בזוי ביותר ..בסך הכול באים.להתפלל 10 דקות וללכת.. מה כול המליון למה ולמי
  • צביקה 11/05/2026 22:15
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתה מגיב מבלי שיש לך קצה קצהו של מושג במה דברים אמורים. בכל קומפלס כזה יש עלויות שוטפות נכבדות ולכן המתפללים תורמים להחזקתו לשיעורים שמתקיימים בו וכו.
  • 5.
    אנונימי 11/05/2026 09:53
    הגב לתגובה זו
    חי ונושם 27 שנים את הרב שמואל יאיר שליטאמכיר מאוד טוב את איתן חממהולא קיבל שום איום או הקפדה מהרב.ושכל ההשמצה הזו על מור תהיה בה לרפואתו המלאה והשלמהוהקבה יסיר מעליו את המחלה במהרה אמן.
  • אנונימי 15/05/2026 10:18
    הגב לתגובה זו
    חבל שאתה לא קורא טוב ושם כתוב שהוא מודה שהוא אים על חממה וכדי שיהיה בריא שילך לבקש ברכה מהרב ניסן שגידלו במשך שנים אלו
  • אנונימי 15/05/2026 10:16
    הגב לתגובה זו
    חבל שלא קראת טוב את הכתבה ששם כתוב שהיא בעצמו מודה שהוא אים על חממה וכדי שיהיה בריא כדי שילך לבקש ברכה מהרב ניסן ושיתנצל בפניו
  • אנונימי 15/05/2026 10:13
    הגב לתגובה זו
    שום השמצה הוא בעצמו אמר בבית משפט שהוא אים על מר חממה
  • 4.
    אנונימי 11/05/2026 06:40
    הגב לתגובה זו
    גנבים שקרנים אלימים תחמנים.
  • 3.
    גבריאל 10/05/2026 23:22
    הגב לתגובה זו
    לצערי בתקופה האחרונה רבו המריבות על עניינים הגשמיים בבתי הכנסת.ענייני כספים מרובים מוסיפים לחממה השלילית.היגיע הזמן לייצב את עניינים הגשמיים ולהרוות את הצימאון הרוחני ולא על חשבונות של כוח ושררה.חייבים לחזור תעשיה באמונה שלמה
  • 2.
    וטרן 10/05/2026 16:49
    הגב לתגובה זו
    חסר היגיון כלכלי ומוסרי. מדוע לסבסד את מי שקנה דירה ולקח משכנתא ולא אתמי שסתם שוכר
  • 1.
    מרים 10/05/2026 13:33
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש
  • אבי 11/05/2026 06:54
    הגב לתגובה זו
    עפל חצוף להכליל קבוצה שלימה בכלל גנבים ושקרנים מסית ומדיח
  • אנונימי 12/05/2026 10:09
    מי שהבין מה כתוב פה מתבקש לתרגם
  • אנונימי 11/05/2026 05:37
    הגב לתגובה זו
    ברור שגם חרדי מתמודד עם יצרו הרע. בכל תחום. העניין שהחילוני לא מנסה לנצח את יצרו. החרדים לדבר ה מנסים. פעמים מצליחים. ופעמים נופלים.דוד המלך כתב בתהילים שבע יפול צדיק וקם גם הצדיק נופל. 7 פעמים. העיקר שבסוף הוא קם.
  • זה לא נכון... חילוני אולי אין לו יראת שמיים אבל כן יש לו מוסר דרך ארץ קדמה לתורה. (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2026 07:37
  • פצ 11/05/2026 07:36
    רק שיפסיקו לצייר את עצמם כאנשים טובים יותר. הם ככל בני האדם לטוב ולרע ועם ישראל הוא עם ככל העמים לטוב ולרע
  • אנונימי 10/05/2026 14:20
    הגב לתגובה זו
    ברור לך שהחילונים גונבים ומסתבר לך שגם החרדים. ביאזה עולם אתה חי