
טראמפ דוחה את ההצעה האיראנית; נתניהו מבהיר: המלחמה רחוקה מסיום
הניסיון של וושינגטון לבלום את ההסלמה מול איראן ולהתקדם להפסקת אש נתקל בינתיים במבוי סתום. טהראן העבירה את תגובתה להצעה האמריקאית האחרונה, אך נשיא ארה"ב דונלד טראמפ דחה אותה והגדיר אותה “בלתי מתקבלת לחלוטין”.
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי מבחינת ישראל המערכה רחוקה מסיום, וטען כי איראן עדיין מחזיקה בחומר גרעיני מועשר, תשתיות העשרה פעילות, מערך טילים בליסטיים ושלוחות אזוריות שממשיכות לפעול ברחבי המזרח התיכון.
ההתפתחויות מגיעות באחת הנקודות הרגישות ביותר מאז תחילת העימות. בעוד המגעים המדיניים מקרטעים, השווקים בעולם ממשיכים לעקוב בדריכות אחר האפשרות להסלמה נוספת - במיוחד סביב מצר הורמוז, שדרכו עוברת חלק משמעותי מאספקת הנפט העולמית.
בתוך כך, טראמפ צפוי לצאת בהמשך השבוע לביקור בסין ולפגישה עם נשיא שי ג'ינפינג, כאשר משבר האנרגיה, היציבות במפרץ והעימות עם איראן צפויים לעמוד במרכז השיחות. להרחבה: סין לוחצת על איראן להפסקת אש: חוששת מהתפוצצות המו"מ לפני פסגת שי-טראמפ
עבור השווקים, כל עיכוב בהסכם משמעו המשך אי-הוודאות במחירי הנפט, הגז והסחר הימי העולמי. להרחבה: מחירי הנפט מזנקים והמערב מגיב: תוכנית לשחרור מאות מיליוני חביות מהמאגרים
מה הציעה איראן?
לפי הדיווחים, איראן הסכימה לפתוח את מצר הורמוז לתעבורה מסחרית, בתמורה לסיום המצור האמריקאי על נמלים איראניים. אבל בנושא הגרעין היא לא קיבלה את הדרישות האמריקאיות. במקום פירוק רחב של התוכנית, טהרן הציעה להפריד בין המשא ומתן על הפסקת הלחימה לבין המשא ומתן הגרעיני.
בנוסף, איראן הציעה שחלק מהאורניום המועשר ידולל, וחלק אחר יועבר למדינה שלישית. אבל היא גם דרשה שהחומר יוחזר אליה אם ארה"ב תפרוש מההסכם בעתיד. זו נקודה שמבחינת וושינגטון וישראל קשה לקבל. מבחינתן, כל הסכם שמשאיר לאיראן מסלול חזרה מהיר להעשרה הוא לא פתרון, אלא דחייה של הבעיה.
טהרן גם הסכימה לפי הדיווחים להשעות העשרת אורניום, אבל לתקופה קצרה בהרבה מההקפאה ל-20 שנה שדרשה ארה"ב. היא גם דחתה את הדרישה לפרק את מתקני הגרעין שלה. לכן הדחייה של טראמפ לא מפתיעה. ההצעה האיראנית נותנת מענה חלקי להורמוז, אבל משאירה את עיקר המשבר פתוח.
נתניהו רוצה תוצאה עמוקה יותר
נתניהו מחדד את הפער בין פתרון אנרגטי מהיר לבין פתרון ביטחוני אמיתי. מבחינתו, פתיחת הורמוז יכולה להרגיע את הנפט ואת השווקים, אבל היא לא מספיקה. הוא מדבר על הוצאת האורניום המועשר מאיראן, פירוק אתרי העשרה, עצירת טילים בליסטיים ופגיעה ביכולת של איראן להפעיל שלוחות.
- איראן חתמה על הסכם: אסיה עולה 5%, הנפט נופל 5%; החוזים מזנקים עד 1.8%
- מזכר ההבנות עם איראן: 24 מיליארד דולר בתמורה לפתיחת הורמוז, שאלת הגרעין נדחית ל-60 יום
כשנשאל איך מוציאים את החומר הגרעיני, נתניהו ענה בפשטות: נכנסים ולוקחים אותו. זו אמירה שמאותתת שאם המסלול הדיפלומטי לא יביא לתוצאה שתספק את ישראל, האופציה הצבאית עדיין על השולחן.
הורמוז הוא המפתח המיידי
לארה"ב יש בעיה כפולה. מצד אחד, היא רוצה לסיים את המלחמה ולהוריד את מחירי האנרגיה. מצד שני, היא לא רוצה לחתום על הסכם שייראה כמו ויתור לאיראן בגרעין. לכן הממשל מנסה להפריד בין פתיחת הורמוז לבין ההסדר הרחב יותר, אבל האיראנים מנסים להשתמש בדיוק בנקודה הזאת כמנוף. להרחבה הורמוז עכשיו, גרעין אחר כך? טראמפ חושד במלכודת האיראנית
הסיבה לכך היא שהורמוז הפך לקלף החזק ביותר של טהרן. דרך המצר עובר חלק גדול מהנפט וה-LNG העולמי, וכל יום של חסימה או הגבלה מתגלגל למחירי דלק, ביטוח ימי, תעבורה מסחרית ולחץ על מדינות יבואניות כמו סין, הודו, יפן ודרום קוריאה. להרחבה: חסימת מצר הורמוז משבשת את כלכלת בסין
השווקים יישארו עצבניים
למרות הניסיונות לקדם הפסקת אש או הסדר זמני מול איראן, השווקים הפיננסיים והאנרגטיים ממשיכים להתנהל תחת תחושת אי-ודאות גבוהה. כל עוד לא מושג הסכם ברור ויציב, מחירי הנפט צפויים להמשיך לכלול “פרמיית סיכון” משמעותית - שהיא תוספת מחיר שנובעת מחשש להסלמה צבאית נוספת באזור המפרץ.
גם במקרה שבו איראן תסכים לפתוח מחדש באופן חלקי את מצר הורמוז, ההערכה בענף האנרגיה והספנות היא שהחזרה לשגרה תהיה איטית וזהירה.
חברות ספנות בינלאומיות, חברות ביטוח ימיות וסוחרי אנרגיה לא ימהרו להתייחס למשבר כפתור. מבחינתן, נדרש זמן כדי לוודא שהמעבר במצר בטוח, שהפסקת האש מחזיקה לאורך זמן ושלא מתחדשים אירועי טרור ימי, תקיפות רחפנים או עימותים מול כלי שיט באזור.
הניסיון של ממשל טראמפ להגיע להבנות עם טהראן אמנם נמשך, אך הדחייה הפומבית של ההצעה האיראנית מחזירה את המשבר לנקודת מתח מסוכנת יותר. כרגע יש הצעה אמריקאית, יש תגובה איראנית אבל אין בסיס מוסכם להסכם שיכול להרגיע את הזירה.
במקביל, המסרים שמגיעים מירושלים ממשיכים להיות תקיפים. נתניהו מבהיר כי מבחינת ישראל המערכה רחוקה מסיום, כל עוד איראן ממשיכה להחזיק ביכולות גרעין, טילים ושלוחות אזוריות פעילות.
מנגד, איראן מנסה לשמור לעצמה מנופי לחץ לקראת המשך המגעים, במיוחד סביב סוגיית הגרעין והסנקציות.
בתוך כל זה, טראמפ מגיע לפסגה הקרובה עם סין כשהעימות מול איראן כבר אינו רק סוגיה ביטחונית אזורית, אלא איום פוטנציאלי על הכלכלה העולמית כולה.
מחירי האנרגיה, נתיבי הסחר הימי, שרשראות האספקה והאינפלציה הגלובלית עלולים כולם להיות מושפעים מכל התפתחות נוספת במפרץ.
- 18.רבקי 11/05/2026 11:37הגב לתגובה זוהאם ארהב אינה מדינה ריבונית האם ישראל גררה אותה למלחמה המטופשת
- 17.נמרוד 11/05/2026 11:35הגב לתגובה זולאתר את חובשי הכיפות המשתמטים לפרוץ לישיבות ולגייס את הפרזיטים מיד ללבנון כמגן אנושי על חיילנו.
- 16.י 11/05/2026 10:24הגב לתגובה זוזה עובר כל גבול.
- 15.להכניס את הצבא 11/05/2026 10:15הגב לתגובה זולהכניס את הצבא לדרום תל אביב או להכניס את דרום תל אביב לצפון תל אביב. לטפל בטרור הבדואי בדרום ובפרוטקשן בצפון. להעיף את כל חברי הכנסת ומערכת המשפט. טיהור בצבא עם ביטול הפנסיות התקציביות וחינוך המשטרה. כמובן לטפל בבנקים וחברות הביטוח במהרה. כזה יקרה.. אירן ורומי ייפלו לבד..
- יסכה 11/05/2026 11:31הגב לתגובה זושמסרבים להתגייס. האם נכון לפגוע בהם וברכושם
- 14.אנונימי 11/05/2026 10:13הגב לתגובה זוביבי הוא הפרוקסי הגדול ביותר בלעדיו חמאס לא היו הופכים למפלצת טרור.איך אמר עליו ידידו סינוואר הקרוב סיכון מחושב .ביבי מעדיף מלחמה עם איראן מלהירקב במעשיהו.הוא יגמור את חייו בכלא מינוס 40 קילו עם גרורות בכל הגוף
- יהודי מאמין 11/05/2026 11:30הגב לתגובה זועל מנת לעצור את התפשטות הסרטן
- 13.כול הכבוד ביבי (ל"ת)האמת 11/05/2026 09:46הגב לתגובה זו
- 12.רוב הכותבים היום!!!!!! (ל"ת)אותו טוקבקיסט 11/05/2026 09:45הגב לתגובה זו
- אביטן 11/05/2026 11:40הגב לתגובה זוחלקם חרדים עם כיפות שחושבים שלא צריך להתגייס לצבא
- 11.חייל בלבנון שמכיר את המצב 11/05/2026 09:30הגב לתגובה זוממשלת משתמטים שמפחדת מחיזבאללהפשוט בושהזה לא ימין זה שמאל
- בר 11/05/2026 11:29הגב לתגובה זוכמגן אנושי בפני הכתבמים
- לך תצביע לדיקטטור גולן (ל"ת)זגורי אימפריה 11/05/2026 10:17הגב לתגובה זו
- רון 11/05/2026 09:54הגב לתגובה זומעניין מאיפה התקציב
- אנונימי 11/05/2026 09:52הגב לתגובה זוחבלי קפלן למחראה
- 10.בע 11/05/2026 08:40הגב לתגובה זוזה מה שהובטח בתחילת המלחמה. נאמר שהעם האיראני סובל והוא עתיד למרוד כנגד האיאטולות.
- אתה מודק 11/05/2026 09:48הגב לתגובה זובינתיים הם לא ייצאו נפט רק ירוויחו פרוטקשיין וזה כסף קטן
- 9.אנונימי 11/05/2026 08:14הגב לתגובה זואתם לא צריכים להסביר לנו זאת כי אנחנו יודעים את המצב למרות הברבורים שלכם וזה לא תלוי מי ימשול פה אנחנו קטנים מלשנות משהו באיזור והצי האמריקאי בטחי יעזוב והאיראנים יודעים זאת וימשיכו את המדיניות שלהם כמיקודם
- 8.ביבי ש 11/05/2026 08:08הגב לתגובה זוהשופרות וערוץ 14 האשמים בחרפת אירן וחיזבאללהסבטי ובבאקהיועמשיתהפצריתבגץגרוניס איש ישר שלא נותן למנות איש עם כתם לראש המוסדאנשי הצפון שמתלוננים מחלישים אותנווכמובן צהל והמוסד קפלניסטים
- אנונימיב. 13/05/2026 19:47הגב לתגובה זולדעתי זה לא ביבי אשם אלא כל הדבילים והלפדיוטים!
- מהר לחור בקפלן (ל"ת)דוצי 11/05/2026 10:19הגב לתגובה זו
- 7.גדי 11/05/2026 08:08הגב לתגובה זוניצחון מזהיר של נתניהו ברמה של אלכסנדר מוקדון על הפרסים.לקחנו להם את כל האורניוםפוצצנו להם כל הטיליםהשמדנו את היכולת שלהם לייצר נפט השמדנו את תחנות הכח שמייצרות קריפטו.חיזבאללה נכנע.עכשיו נטפל בחמאסהכלכלה שלנו לא הוציאה מאות מיליארדים. זה נס...
- מרגלית 11/05/2026 12:57הגב לתגובה זושיאריך ימים בכלא
- 6.דן 11/05/2026 08:07הגב לתגובה זוניצחון מוחלט של החרדים על הציונים של ישראלעבר התקציב החרדים גנבו 6 מיליארד ועוד 800 מיליון ו 2 מיליארד למשכנתאות שלהם.לא מתגייסיםניצחון מוחלט של דרעי!התפילות שלהם נענו קיבלו משיח שקר שמחפש חנינה ביטול משפט
- גנאדי 11/05/2026 11:45הגב לתגובה זוליברמן יודע לטפל בחלאות עם הכיפות
- 70 שנה החרדים לא עינינו את פושעי השמאל ופתאום צונמי של צדקנות שמאלנית מזויפת (ל"ת)אריק 11/05/2026 10:21הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 11/05/2026 08:05הגב לתגובה זוישראל איבדה בארהב ובמרחב האזורי את אמינותה. הכול תולים בה את הסיבה למערכה המתמשכת בו כלואה עתה ארהב. ההערות של נתניהו לריאיון ב60 דקות הן אומללות. אולי מלהיבות חלק בציבור המקומי אך מושכות אש בקורתית כלפיו. לו היה בעל תבונה היה מסב את הריאיון לצד המדיני. אך הוא לא.
- דר לק 11/05/2026 11:47הגב לתגובה זוהוא מקרין חולי וחולשה
- 4.בא 11/05/2026 08:00הגב לתגובה זובמקום אנשי עסקים ...אין להם צורך ביצוא נפטגז ...הם מעדיפים להיות אפגניסטן.הם מטורפים באמת.
- 3.אנונימי 11/05/2026 07:29הגב לתגובה זוראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל. 20 שנה בשלטון וללא הכרעה צבאית אחת וזאת בנוסף לבידוד מדיני בינלאומי. סמרטוט ואפס על מלא. לא אתפלא אם בקצב הזה הוא עוד יידחה את הבחירות....אפס.
- ראש הממשלה טיב ביותר של ישראל אתם פגועי השמאל הכתרתם את רבין הכושל לאליל שלכם (ל"ת)דורי 11/05/2026 10:22הגב לתגובה זו
- אנונימי 11/05/2026 09:55הגב לתגובה זוביותר היה כמובן הגמד הבור חבר הבגרות שהקים ממשלה עם תומכי הרוצחים הפלשתינאצים....
- חינאווי 11/05/2026 11:33די
- 2.החיים 11/05/2026 07:26הגב לתגובה זוכשלון קולוסאליישראל עכשיו מצוייה במלחמה ב 7 זירות....ללא דרך מוצאאבל אצל המשתמטים ונתניהו הכל סבבה
- 1.אנונימי 11/05/2026 07:22הגב לתגובה זוהמלחמות בכל הזירות פתוחות אלפי הרוגים עשרות אלפי פצועים השנאה בעולם כלפי ישראל ובמיוחד בארהב פשוט בשיא. שום מערכת אינה מתפקדת ורק מלאך החבלה על מלא ממשיך להאשים חצי עולם חוץ מלקחת אחריות ולעוף.
- מלאך החבלה האמיתי הוא השמאל הנכלולי התחילו מסע שהבחירות כביכול יבוטלו במטרה לא לתת לגיטימציה בתוצאי (ל"ת)אור 11/05/2026 10:26הגב לתגובה זו
- אנונימי 11/05/2026 09:57הגב לתגובה זוהיה רעבין השיכור המטורלל וכנופייתו שהביאו לכאן עשרות אלפי מחבלים ורוצחים פלשתינאצים חימש אותם !! והמיט עלינו את טבח אוסלו.