
המגדל הלוהט: איך הפך ToHa2 ממכרה זהב לאיום על אמות וגב-ים
גם גוגל לא עזרה למלא את המגדל היקר במדינה: מגדל ToHa2 של אמות וגב ים שהיה אמור להיות מנוע צמיחה מרכזי עומד חצי שנה מהפתיחה עם תפוסה נמוכה - רק 7% מהשטח הושכר (ללא גוגל); השווי בספרים ממשיך לטפס, אבל המגדל הזה יכול להיות צרה גדולה לשתי השותפות בשנה-שנתיים הקרובות
שוק משרדי היוקרה בישראל, ובייחוד באזור המרכז, נמצא בבעיה. החברות מצמצמות את הגידול הצפוי בשטחים על רקע ה-AI. מהפכת ה-AI גורמת לשני תהליכים שמשפיעים על שוק המשרדים - היא מייתרת עובדים וזה מוביל לפחות שטחים נדרשים והיא פוגעת גם בחברות עצמן שנאלצות לצמצם ולפטר. בארץ הפיטורים מדודים יחסית אבל בעולם מדובר כבר על גל פיטורים ענק שמתחיל בחברות הענק ומחלחל למטה.
תוסיפו לזה את העבודה ההיברידית שהיא כבר עובדה מוגמרת, וקבלו פחות שטחים נדרשים. הצמיחה הצפויה בשוק נמוכה מהתחזיות שהיו לפני שנתיים-שלוש. תל אביב עדיין יציבה יחסית, במעגל השני יש ירידות מחירים בולטות יותר, אך גם במרכז ת"א המבוקש יש ירידות מחירים וירידות בתפוסה.
תראו את המקרה של מגדל ToHa2 המפואר של אמות אמות 0% וגב-ים גב ים 1.12% - שהצצה נוספת אליו קיבלנו היום עם הדוחות לרבעון הראשון של אמות. על הנייר, זה היה אמור להיות אחד מסמלי הכוח של שוק המשרדים בתל אביב. מגדל מרשים בצומת הרחובות יגאל אלון, תוצרת הארץ ודרך השלום, סמוך לרכבת השלום, נתיבי איילון, עזריאלי וקריית הממשלה. המגדל מתוכנן להתנשא לגובה של כ-300 מטרים, לכלול כ-80 קומות, ולהציע כ-156 אלף מ"ר לשיווק, הבניה שלו צפויה להסתיים עוד השנה.
ההחלטה של אמות וגב-ים לצאת להקמת ToHa2 התקבלה כבר באוקטובר 2021, כשהחברות דיברו על עלות הקמה של כ-3 מיליארד שקל ועל הכנסות שנתיות צפויות של כ-280 מיליון שקל מהפרויקט. כמה חודשים אחר כך, במרץ 2022, נבחרה דניה סיבוס כקבלן הביצוע, והעבודות היו אמורות להתחיל ביוני 2022 ולהסתיים סביב אוגוסט הנוכחי. ואז גם הגיעה גוגל. ביוני 2024 הודיעו אמות וגב-ים על חתימת הסכם השכירות עם גוגל ישראל, בעסקה שהוצגה כאחת מעסקאות השכירות הגדולות שנחתמו בישראל. גוגל התחייבה לשכור כ-60 אלף מ"ר בחלקו העליון של המגדל, לתקופה של עשר שנים, בתמורה לכ-115 מיליון שקל בשנה, תקופת השכירות צפויה להתחיל ברבעון הראשון של 2027, לאחר השלמת המגדל וקבלת טופס 4, ולגוגל ניתנה גם זכות יציאה חד פעמית אחרי חמש שנים.
העסקה עם גוגל הייתה אמורה להיות הרבה יותר מעוד חוזה שכירות. היא הייתה אמורה לשמש חותמת איכות לפרויקט כולו ולמשוך גם שוכרים נוספים ולהפוך את המגדל לכתובת הרבה יותר נחשקת, אבל זה רחוק מלהיות המצב. נכון למועד הדוח לרבעון הראשון, נחתמו חוזים רק על כ-45% מהשטחים לשיווק בפרויקט. העסקה עם גוגל מהווה 38.5% מהשטחים כך שלמעשה אמות וגב-ים הגדולות והחזקות הצליחו במקום שנחשב בין הטובים בארץ להשכיר רק 6.5% מהשטחים. למעשה רק 10 אלף מ"ר מעבר לגוגל הושכר. איפה הימים שמשרדים הושכרו שנה-שנתיים לפני שהבנייה הסתיימה. אמנם, יש לציין כי בשיחת הועידה של אמות שנערכה לאחר התוצאות, המנכ"ל שמעון אבודרהם ציין כי הם במשא ומתן מתקדם עם לקוח על 10 אלף מ"ר נוספים והם כבר בשלב מתקדם ולקראת חתימה.
אך עדיין, בתפוסה כזאת זה עשוי לגרום להתגמשות. שתי החברות כנראה יצליחו להשכיר את רוב השטח, זה בניין במיקום מרכזי עם כל הפסיליטי הנדרש, אבל הן יתגמשו על המחיר. אמות מצפה ש-ToHa2 יניב לה (חלקה בפרויקט הוא חצי - 78 אלף מ"ר) 150-165 מיליון של ב-NOI בתפוסה מלאה. ההשקעה שלה מסתכמת בכ-1.67 מיליארד שקל. מדובר על NOI מרשים של 9% לפחות, וזה נובע בעצם מרווחי השבחה. אמות וגב ים הן היזמיות והן מרוויחות לפחות 15%-20% על הייזום ועל עליית ערך בתחילת הדרך. אלא שהמצב עכשיו שונה. אם המגדל יושכר רק ב-70% תפוסה, וקצת פחות מההערכות של אמות כי בכל זאת יש תחרות באזור והתפוסה יורדת. אז ההכנסות יהיו מתחת ל-100 מיליון, וזה יכול להיות עגום יותר.
בתרחיש כזה, התשואה NOI היא 5.7% בערך, זה נמוך, וזה משאיר מרווח מאוד נמוך של רווח בשורה התחתונה - ה-NOI הוא הרווח התפעולי על הבניין, אבל יש כמובן הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות נוספות לרבות מימון שמשאירות בסוף אולי 1% וכנראה שהיינו נדיבים.
וקחו בחשבון שבשנה הראשונה יצטרכו להיעשות התאמות שונות לשוכרים. קחו גם בחשבון שייתכן שלחברות יהיה עדיף לדחות את ההשקה ולא להציג בספרים את התשואה המאכזבת ובינתיים להגדיר את העסק כעסק-בנייה בהקמה. זה בעצם הפצצה הגדולה של אמות בדוחות בעיקר כי זה נכס ענק, אבל יש לה עוד נכסים שהתפוסה חלשה וההשקה מזגזגת.
השאלה הגדולה לאן הולך השוק? אם המגמה תימשך, תשואה של 5.7%-6% יכולה להיות חלום רחוק. אם יהיה מפנה, אמות כמובן תשפר את התשואה. בינתיים בהינתן המגמות בשוק המשרדים נראה שהסיכון כאן גדול.
- אמות ברבעון מעורב: ה-NOI עלה ל-269 מיליון שקל, אבל ה-FFO ירד ב-7%
- אמות פספסה את התחזית של 2025 ונותנת תחזית חלשה ל-2026
זה לא אומר שהפרויקט לא יתמלא בהמשך. יכול להיות שהמשאים ומתנים שעליהם מדברת החברה אכן יבשילו לחוזים, ויכול להיות שבטווח של שנה-שנתיים ToHa2 יגיע לתפוסה מלאה. אבל השאלה היא המחיר. בינתיים הדוחות מלמדים על שיעור תפוסה נמוך במיוחד.
בין המודל למציאות. פרויקט שנבנה כמנוע צמיחה, עם פוטנציאל השבחה גדול ו-NOI משמעותי, עומד חודשים לפני פתיחה כשהוא עדיין רחוק מאכלוס מלא. ככל שהאכלוס מתארך, כך תדחה גם התרומה התזרימית, והתשואה בפועל על ההשקעה נראית פחות דומה למספר שמוצג באכלוס מלא.
למרות הפסימיות שמשדר שיעור התפוסה, החברה אופטימית. בדוח הרבעון השלישי של 2025 עמד שווי חלק החברה בפרויקט על כ-1.416 מיליארד שקל. בדוח התקופתי לשנת 2025 הוא עלה לכ-1.584 מיליארד שקל, עלייה של כ-168 מיליון שקל, כ-11.9%. ברבעון הראשון של 2026 הוא כבר הגיע לכ-1.669 מיליארד שקל, עלייה נוספת של כ-85 מיליון שקל, כ-5.4%. בסך הכול, בתוך שני דוחות, השווי בספרים עלה בכ-253 מיליון שקל, כמעט 18%.
- האוצר: שפל של 20 שנה בשוק הדירות, תזרים הקבלנים עבר לשלילי
- עבר בקריאה ראשונה: מתקנים סולאריים יוקמו על קרקעות מדינה בפריפריה
כלומר, בקומות עדיין צריך למצוא שוכרים ליותר ממחצית מהשטחים, אבל בספרים הפרויקט כבר ממשיך לעלות. זה לא בהכרח חריג בנדל"ן מניב. בפרויקט בהקמה מושקעים כספים, הבנייה מתקדמת, והערכת השווי נשענת על ההכנסה העתידית באכלוס מלא. אבל במקרה של ToHa2 הפער הזה כאמור בולט: השווי כבר משקף חלק מהעתיד, בעוד שהחוזים עדיין לא מדביקים את הקצב.
- 23.מקס הזועם 14/05/2026 09:45הגב לתגובה זוהעתיד הוא במעבר לממשלה קפיטליסטית ליברלית ידידותית לעסקים וקליטת החברות שבורחות מניות יורק של הקומוניסטים.
- 22.אנונימי 14/05/2026 08:42הגב לתגובה זוהעסקה עם גוגל הייתה אמורה להיות הרבה יותר מעוד חוזה שכירות. היא הייתה אמורה לשמש חותמת איכות לפרויקט כולו ולמשוך גם שוכרים נוספים ולהפוך את המגדל לכתובת הרבה יותר נחשקת אבל זה רחוק מלהיות המצב. ...הרבה יותר מעוד חוזה שכירות.... מי כותב ככה רק הפייטן...צט גיפיטי
- 21.השחיין המאגיסט 14/05/2026 08:39הגב לתגובה זודוגמא למגלומניות וחוסר הבנה לאן השוק הולך...מי רוצה להיות סגור כל היום במשרד...
- 20.אנונימי 14/05/2026 06:56הגב לתגובה זוזה קרוב לקרית הממשלה מצד אחד גב ים יודעים להביא משרדי ממשלה חיפה חולון ירושלים מצד שני לא במחירים האלו
- 19.אנונימייוסי 14/05/2026 01:30הגב לתגובה זועל כל הונאת המניות. אי אפשר למכור לבנה ומניות הנדלן רקעולות. בושה.
- 18.אנונימי 13/05/2026 16:38הגב לתגובה זואנו בתוואי ריבית יורדת כשהריבית תרד ל 2% תשואת המיגדל של 5..5 % אטרקטיבית כמו כן הצמיחה שאחרי כל מילחמהובעיקר הסכמי השלום עם מדינות המיפרץ יוסיפו שגרירויות ניספחויות סחר וביכלל עסקים שימלאו את המיגדלים המודרניים
- 17.אחיטופל 13/05/2026 15:05הגב לתגובה זומגדל בבל שראשו בשמים ושהיה בהצלחה .
- 16.בינתיים המעגל השני קורס. המחירים ירדו ב25% (ל"ת)שמאי 12/05/2026 22:37הגב לתגובה זו
- 15.אנונימי 12/05/2026 21:12הגב לתגובה זוהמדינה חייבת לתת אישור להסב משרדים לדירות חייבת !!! אבל הממשלה מהזו כמובן אני לא מצפה לכלום לצערי. רק בנט !!!
- 14.מוכר 12/05/2026 20:57הגב לתגובה זואני מבין שהמוסדיים מחלקים כסף בתמורה לאקוויטי אבל אם יום אחד המוסדיים ירצו למכור בתא לא יהיה מי שיקנה
- מקסהזועם 14/05/2026 09:47הגב לתגובה זואם עקבת אחרי המתרחש הייתה רואה שהממשלה מעבירה מיליארדים מכספי המסים כדי לתמוך בחברות הנדלן האלו. אם יש לך עסק עם מחזור מתחת למליון ואתה מסתבך עם התזרים. הממשלה והבנקים יטרפו אותך.
- בינתיים הם רק קונים ומחזיקים את שוק הנדלו (ל"ת)אנונימי 12/05/2026 22:42הגב לתגובה זו
- 13.אנונימי 12/05/2026 19:27הגב לתגובה זוהיא תסגור את המתחם של סייברארק בפתח תקווה.ותרצה לשכור את שאר הבניין.זה רק עניין של מחיר.השאלה מה יקרה למגדל אלקטרה שאיכלס את גוגל ופאלו. ומה יקרה עם מגדל הספירלה העתידי.
- סייבר ארק תישאר בפתח תקווה (ל"ת)סייבר ארק 12/05/2026 22:42הגב לתגובה זו
- 12.אנונימיאני 12/05/2026 19:06הגב לתגובה זוכש הרוויחו גם התלוננו
- 11.סרוסי 12/05/2026 18:54הגב לתגובה זובפנים משרד הזה לא משהו בכלל ועוד יש כמה קומות של עיריית תא חגיגה
- 10.מיקי 12/05/2026 17:21הגב לתגובה זולחברות האלו לא משנה המחיר אלו חברות בינלאומיות וגם רפאל וכאלו. הן עושות רושם על העובדים שלהן ולא אכפת להם לשלם 150 שקל למר. העיקר להיות במקום הכי שווה כדי שיצליחו לגייס עובדים ולעשות רושם. חלק מהחברות אלו סטארטאפים ואני חושב שעם כל האקזיטים והגיוסים בחצי השנה האחרונה יש סיכוי לאמות להגדיל תפוסה אבל זה יהיה קשה מאוד ולא יגיעו ל100%. יש גם מגדלים באזור ששיעור התפוסה בהם יורד אבל המגדל שלהם הכי טוב. מצד שני מבחינה כלכלית הוא לא שווה את המחיר 200 מטר משם אפשר להשיג ב100. זו בועה אבל היא יכולה להמשיך
- 9.אנונימי 12/05/2026 17:06הגב לתגובה זוהמגדל המדובר ועוד רבים כמותו צמחו בערים רבות בארץ. בירושלים עירי הקימו מגדלים שכיערו את קו הרקיע בתקווה לאיכלוס מלא מה שלדעתי לא יקרה. פשוט בכמה לדורות. מתכנני ערים שילכו ויבדקו את המגדלים בניו יורק שנותרו ריקים ושורצים עכברים. לאחרונה הוחלט להסב את המגדלים לדירות מגורים.סוף מעשה במחשבה תחילה
- 8.אנונימי 12/05/2026 17:05הגב לתגובה זוגם בניין הספירלה באופק....
- 7.שימשיכו לקנות את מה שיקר אני קונה מה שזול כמו אמות (ל"ת)המניה הכי מעניינת בתל אביב 35 12/05/2026 16:40הגב לתגובה זו
- 6.נראה עוד חצי שנה (ל"ת)נקודת כניסה מבחינתי למניה 12/05/2026 16:39הגב לתגובה זו
- 5.שביט 12/05/2026 16:30הגב לתגובה זוהפלצנותב מצאת שמות לועזיים מגוחכים למגדלים למגורים ועסקים בישראל זו מגיפה מכוערת שחייבת להיפסק. אין כבוד לשפה בכלל
- תוצרת הארץ TOzeret HAaretz (ל"ת)אנונימי 13/05/2026 10:12הגב לתגובה זו
- אשק 12/05/2026 22:47הגב לתגובה זוהשם הוא קיצור של שם הרחוב בו הוא נמצא תוצרת הארץ.
- ואוו לא ידעתי באמת חשבתי שזה שם תל אביבי פלצני (ל"ת)גם אני 13/05/2026 13:44
- 4.יריב 12/05/2026 16:22הגב לתגובה זושנתיים קשות ובסוף הכל יושכר במחירים סבירים. אמות הם מקצוענים. אבל י בהחלט רוויה בשוק המשרדים.
- 3.אנונימי 12/05/2026 15:51הגב לתגובה זוהמזל שלהם שלפחות 35% מהשטח יש להם שוכר ברזל בשאר הבניין אפשר לעשות קומה סנוקר קומה באולינג קומה משחקי מחשב וכמה קומות גימבורי לילדים
- 2.בישראל יש מליון משרדים פנויים.ובונים עוד מליון משרדים.זה יגמר בבכי. (ל"ת)אנונימי 12/05/2026 15:27הגב לתגובה זו
- מקסהזועם 14/05/2026 09:49הגב לתגובה זובנתיים שודדים הממשלה מעבירים כספי מיסים כדי לתמוך בחברות הנדלן
- עם הAI ברקע הכל ייגמר בבכי.... (ל"ת)אנונימי 12/05/2026 15:51הגב לתגובה זו
- 1.להיות או לא להיות 12/05/2026 15:26הגב לתגובה זושנמכור את המניה ואז רק בדיעבד מבינים את הטעות
- תישא במניה אתה הולך להפסיד (ל"ת)שמעון 12/05/2026 15:37הגב לתגובה זו