פיארברג 13 תל אביב (צילום: הערכת השמאי מוטי זייד)
פיארברג 13 תל אביב (צילום: הערכת השמאי מוטי זייד)

חסידות ויז'ניץ, ההקדש ובניין בשווי 32 מיליון שקל

50 שנה לאחר שבניין בתל אביב ניתן בירושה לכולל הקשור לחסידות ויז'ניץ, מבקשים נאמני ההקדש למכור אותו. בדרך היה עליהם להתמודד עם בניין רעוע, בני משפחה ודיירים בעייתיים

איתמר לוין | (10)
נושאים בכתבה נדל"ן

בדצמבר 1974 כתבה ראצה הגר-שלזינגר תוספת לצוואתה: לאחר פטירתה, יירש כולל "תפארת מנחם ואוהל מאיר" את הבניין שבבעלותה, ברחוב פאירברג 13 בתל אביב. למעלה מיובל לאחר מכן, הצוואה עומדת להתממש: הבניין יימכר לחברת תרי פיננסי, בשליטת אתי ריצ'מן, תמורת 32.25 מיליון שקל. בניין בן 100 שנה, שאינו ראוי לשימוש וזקוק לשיפוץ, ושמימושו הצריך שנים רבות והתגבר על שורה של מכשולים.

על מנת לממש את צוואתה של הגר-שלזינגר, הוקם בשנת 1978 הקדש ציבורי בשם "הקדש הגר, קרן ע"ש הגר האדמו"ר הרב חיים זצ"ל והרבנית ראצה ז"ל". בשנת 2021 מונו עוה"ד נמרוד טפר ושמואל אפל לנאמני ההקדש, ובשנת 2024 הסמיך אותם בית המשפט המחוזי בתל אביב לפעול למכירת הבניין. השמאי מוטי זייד העריך את שוויו ב-32.25 מיליון שקל, וטפר ואפל פרסמו קול קורא לרכישתו לפחות במחיר זה.

שם המשפחה "הגר" מרמז על ההקשר: זהו שמה של שושלת האדמו"רים של ויז'ניץ, אחת החסידויות הגדולות והחשובות בארץ. "תפארת מנחם ואוהל מאיר" רשום כיום כעמותה ירושלמית קטנטנה, בעלת מחזור של 146,450 שקל בשנת 2024, שמטרתה הרשומה היא "הקמת בית הכנסת, מוסדות לתורה וחסד, ישיבה וישיבה לאברכים". 

בעיות תחזוקה יום-יומיות

עם זאת, לא ברור האם עמותה זו תקבל כעת סכום השקול ל-220 שנות תקציב שלה. על פי הבקשה שהגישו טפר ואפל לבית המשפט, לאישור מכירת הבניין, "ההקדש ימשיך ויתקיים ביחס לתמורה הכספית נטו שתתקבל ממימוש נכס ההקדש. הנאמנים יפעלו בהמשך להגשת בקשה נפרדת באשר לאופן פעילות ההקדש (קרן צמיתה, רכישת נכס חלופי וניהולו, או חלופה אחרת שתוסכם) לאחר התייעצות עם רשמת ההקדשות ואישור על ידי בית המשפט. עד למועד זה לא יוצאו כספים מההקדש למעט הדרוש להשלמת העסקה ועלויותיה, ותשלום חובות ההקדש ככל שקיימים".

הבניין הוא כבן 100 שנה, בן שלוש קומות ומיועד לשימור. הוא כולל עשר דירות, כמו גם את בית הכנסת "דמשק אליעזר" - על שמו של האדמו"ר מוויז'ניץ, הרב אליעזר הגר, שזהו שמו של ספרו על התורה ועל ספר תהילים. "הנאמנים קיבלו עם מינויים את ההקדש ללא חוזי שכירות מסודרים עם שוכרי הנכסים, במצב תזרימי רעוע (בגבולות מסגרת האשראי ביתרת חובה של ההקדש), ובמצב תחזוקתי לא תקין", הם אומרים. בין היתר הם טיפלו בהסרתו מרשימת המבנים המסוכנים ובאספקת החשמל והמים.

"הנאמנים מתמודדים יום-יום עם סוגיות חוזרות ונשנות הנוגעות לתחזוקתו השוטפת של מבנה ההקדש עקב גילו ומצבו. בוצעו שיפוצים בדירת הקרקע העורפית, בדירת הקרקע הקדמית, ובדירה בקומה השנייה בהשקעה מצטברת של עשרות אלפי שקלים. הנאמנים ממשיכים להתמודד באופן שוטף עם בעיות נזילה, תחזוקת קווי הביוב, ניקיון החצר, תחזוקה וכיוצ"ב", מוסיפים טפר ואפל.

הצעה יחידה במחיר המינימום

לאורך השנים טיפלו טפר ואפל בבעיות רבות. היה עליהם ליטול משכנתא של 750,000 שקל כדי לשלם חוב ארנונה לעיריית תל אביב והוצאות נוספות, להתמודד עם הנאמנים לשעבר ברוך הגר ומרדכי לוסטיג, תביעתם של בני משפחת הגר לצרף נאמן מטעמם, תביעה של הדייר שמואל פרטוש למכור לו את הבניין ב-23.5 מיליון שקל ויחסים עם דיירים אחרים.

על פי השומה של זייד, השטח הבנוי בבניין הוא 648 מ"ר. בית הכנסת - בשטח של 204 מ"ר - שכן בעבר בקומה השלישית, אשר נמצאת כעת בשיפוץ ובהסבה למגורים. בקומת הקרקע יש קליניקה, משרד ושתי דירות מושכרות בנות שני חדרים. בקומה השנייה קיימות ארבע דירות בנות שני חדרים ודירה בת חדר אחד, שכולן מושכרות. "הנכס כולל מאפיינים ארכיטקטוניים אותנטיים וכולל בין היתר, תקרות גבוהות, חלונות רחבים ומסוגננים, רצפות עם דוגמה ומעקה גרם מדרגות מסוגנן", הוסיף זייד.

טפר ואפל מדווחים, כי גורמים רבים התעניינו ברכישת הבניין, 12 רכשו את חוברת המידע וחלקם סיירו במקום, אך רק ריצ'מן הייתה מוכנה לשלם את מחיר המינימום וכבר הפקידה 10% ממנו; אחרים הציעו מחירים נמוכים יותר. לפיכך, הם מבקשים מבית המשפט לאשר את המכירה.

הוספת תגובה
10 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי112 15/05/2026 12:52
    הגב לתגובה זו
    אנטי ציונים שמחבלים במדינה ומפוררים אותה מבפנים כמו סרטן.
  • ממתי לגוי אכפת מהקדש יהודי (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2026 22:12
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חלאואו 15/05/2026 08:19
    הגב לתגובה זו
    חוק שלא יאפשר להוריש בהקשר של הדת...
  • 5.
    אנונימי 15/05/2026 06:26
    הגב לתגובה זו
    הבית היה שייך להאדמור הדמשק אליעזר מויזניץ. הרבנית ראצה נכנסה לבית בהסכמת היורשים האחים מויזניץ. מן הראוי שהתמורה ישמש מפעלים של חסידות ויזניץ וישמש כהנצחה ההולמת את מורשתו של האדמור
  • 4.
    אנונימי 14/05/2026 16:45
    הגב לתגובה זו
    מוזרה העיסקה. הקונה לא מבין את הדוק הבנינים לשחמור בתלאביב וההוצאות להיתר ושימור!
  • 3.
    רו נן 14/05/2026 12:16
    הגב לתגובה זו
    ארגון או תאגיד ודאי לא על ארגון דתי משיחי. טבעי שבעלי עניין יבקשו לממש כזה נכס יקר
  • 2.
    היה מכרז לפני כמה חודשים על הבניין (ל"ת)
    רביד 14/05/2026 01:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבל מאוד. הדמשק אליעזר זצל היה גר בקומה השניה הברית של הרבי מויזניץ שליטה היה שם הרבי מסיאטין זצל (ל"ת)
    אנונימי 13/05/2026 19:20
    הגב לתגובה זו
  • דזיקוב 15/05/2026 06:28
    הגב לתגובה זו
    מה עשר שרולצה להקהילה והביהכנ ברחובות בשביל בצע ממון
  • מה חבל יקימו בית מדרש פעיל באזור שיש בו צורך במקום תל אביב הליברלית... (ל"ת)
    אנונימי 15/05/2026 00:14
    הגב לתגובה זו