דגל סוריה. צילום: Ahmed akacha, Pexels
דגל סוריה. צילום: Ahmed akacha, Pexels

לתת אור ירוק לסורים לתקוף את חיזבאללה

על רקע היחלשות חיזבאללה והכאוס האזורי, על ישראל לאמץ אסטרטגיית “פרוקסי” משלה ולעודד את המשטר הסורי החדש לפעול נגד חיזבאללה בלבנון. זאת מתוך הנחה שהאינטרס הסורי לנקמה חזק כיום מהעוינות לישראל.

ד"ר אדם רויטר | (19)
נושאים בכתבה סוריה חיזבאללה

השנאה התהומית שחשים הסורים הסונים בראשות א-שרע לחיזבאללה בפרט ולאיראנים בכלל, שמה בצל את שנאתם לישראל וליהודים. 

 מקורות שנאה אלו נעוצים הרחק במאה ה-7 במלחמת העולם שהתפתחה אז בין הסונים לשיעים, אך שנאה זו אינה זקוקה להיסטוריה רחוקה. בגלל קרבתם הדתית לעלווים שליטי סוריה עד לאחרונה, החיזבאללה עזרו נמרצות והיו שלוחיו השנואים של משטר אסד וסייעו לו לשלוט בסוריה ולגדוע ביד ברזל את כל ניסיונות המרד של הסונים, שהם הרוב בסוריה ודוכאו במשך עשורים רבים.

 החיזבאללה עסקו בסוריה בטבח המוני של אוכלוסיות סוניות שלמות, במעצרים שרירותיים, בהתעללויות במרתפי עינויים, בזריעת פחד בקרב ההמונים ובכל פרקטיקה מזוויעה אחרת שניתן להעלות על הדעת.

 לא פלא אם כן שלאחר קריסתו של אסד, נסוגו כוחות חיזבאללה במהירות והתקפלו מסוריה חזרה לתוך לבנון, תוך שהם מתבצרים במעוז העיקרי של האוכלוסייה השיעית - הבקעא, המצויה במזרח המדינה ונושקת לגבול הסורי.

הסורים על הגדרות

 מאז השתלטותם על המדינה לפני שנה וחצי, מתארגנים להם כוחותיו של משטר א-שרע בסמוך לגבול הלבנוני, לכאורה כשומרי קו הגבול בלבד, שמטרתם מניעת הברחות אך בפועל גם תוך מבטים מזרי אימה ורצון עמוק לנקם, תוך שהם בונים תוכניות מגירה כיצד לפרוץ לבקעא ולטבוח באלו שטבחו בבני משפחותיהם.

אם מישהו חושב שהחיזבאללה מפחד בעיקר מפני ישראל - שיחשוב שוב. ה"טיפול" שישראל עושה להם, תוך שהיא חסה כמיטב יכולתה על חיי אזרחים ומשתדלת מאוד למקד את תקיפותיה בפעילי חיזבאללה בלבד, אינה סוג הפרקטיקה המקובלת בהיסטוריה הערבית. אלו אינם חסים על איש כל שכן באויביהם המרים והאכזריים, כאשר הדם השפוך טרי לחלוטין ונקמות הדם מפעפעות.

הגיע הזמן שישראל תנצל אף היא כוחות פרוקסי

 האיראנים ניצלו את החיזבאללה ככוחות פרוקסי נגדנו, הגיע הזמן שאנו נשתמש בכוחות פרוקסי נגדם. ומי אידיאליים לביצוע מלאכה זו אם לא הסורים? 

בתחילה זה נשמע מופרך אך ככל שחושבים על כך יותר לעומק, בעצם למה לא? מדוע שלא נעודד את א-שרע לעשות את מה שהוא כה משתוקק לעשות בין כה וכה? להיפרע אחת ולתמיד מהחיזבאללה שנואי נפשו.

יתכן ולולא פחד מישראל היה עושה זאת כבר מזמן, אך הוא נמנע מכך כי עם ישראל אף פעם אי אפשר לדעת - יתכן ולא הייתה רואה בעין טובה את הכוחות הסוריים נכנסים לתוך לבנון, ובכך משנים את המאזן הרגיש העומד על שווי משקל של ניטרו גליצרין.

 אך אם ישראל עצמה תציע לו לעשות זאת? יתכן ועדיין יירתע כי לא ירצה להרגיז את טראמפ. לכן על ישראל להסביר את הרעיון לנשיא טראמפ מראש ורצוי שטראמפ יאמר לא-שרע שברגע שהוא אומר שעל הסורים לצאת מלבנון אז הם יצאו ולא יישארו שם כפי שנשארו שם בין השנים 1976 עד 2005.

 אם גם זה לא יספיק, ישראל יכולה לתת לא-שרע בשקט ובאופן סמוי משהו בתמורה. למשל אישור לירדנים להעביר את הגז הישראלי גם לשימושם של הסורים, הרי אלו זקוקים נואשות למקורות אנרגיה. לחילופין להבטיח לא-שרע שהיא תשקול בחיוב נסיגה מאזורים מסוימים בסוריה המצויים כעת בשליטתה דה-פקטו. אולי אפילו תכניס לו בשקט ובלא יודעין קצת כסף לחשבון סמוי או אפילו בביטקוין. 

לא חסרים פתרונות יצירתיים לשכנע שליט דיקטטור לעשות משהו שהוא היה שמח לעשות בין כה וכה. כאשר יתחילו כוחות סוריים לתקוף אותם, החיזבאללה ייאלצו להפנות את מירב משאביהם הצבאיים להגנת אדמותיהם ומשפחותיהם בלב האזורים החשובים להם ביותר. 

בכך הם יאפשרו לישראל להמשיך באופן שקט וללא שפיכות דמים את "הניקיון" הנדרש בדרום לבנון. 

אם יתמזל מזלנו, הסורים אולי אפילו יגמרו עבורנו את המלאכה ויחסלו את צבא החיזבאללה. זה יקרה תוך שפיכות דמים קשה וזה אכן נורא, אך הדם שלנו קודם לשלהם ובכל מקרה זו כבר לא תהיה בעיה שלנו.

הוספת תגובה
19 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנונימי 15/05/2026 05:07
    הגב לתגובה זו
    זו הדרך היחידה לחסל את חיזבאללהלחשוב מחוץ לקופסה.
  • 13.
    בא 12/05/2026 11:19
    הגב לתגובה זו
    אליהן ולהגיד להם לפלוט ללבנון ...קדימה ביבי ..היום שיחות הטלפון לא יקרות ...שרה יכולה להתקשר ל..מה שמו בסוריה ..האיסלאמוםשיסט בשלטון שם ..היא יכולה לאיים עליו עם המידה שיש לה..
  • 12.
    ויטלי 12/05/2026 11:07
    הגב לתגובה זו
    גם לא נראה שלהבנדיטים של גוולני יילחמו כל כך טוב נגד חיזבאללה. לעשות טבח נגד מעוטים זה מה שהולך טוב להם. גם אם יפלשו ללבנון זה יגרום חוח להתלכדות לבנונים סביב חיזבאללה.
  • 11.
    הלואי ויקרה ויש את הסבות לכך! (ל"ת)
    ק 12/05/2026 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בא 12/05/2026 05:13
    הגב לתגובה זו
    היום בסוריה ישמו את חוק ההלכה ..שריעה ..אותו דבר ..החוק שלנו אנושי לפושעים פסיכופתים ..חוקי ההלכה אנושיים לבני אדם וחוה ...בערב הסיעודית זה החוק ..בזמן התפילות לא סוגרים חנויות זהב אין סמים גנבים או פדופילים ..או אירגוני פשע ...סקילה לרוצח הורדת יד לגנב ...אין צורך בשירות בתי הסוהר .
  • בא 12/05/2026 11:23
    הגב לתגובה זו
    זאת מדינת עולם 1 ...תראו מה הם עושים שם לרוצחים גנבים פדופילים או סתם הטרדה מינית של קטין או מוגבל ...ואז תגידו מי יותר אנושי ..חוקי ההלכה או החוק בישראל ובעולם המערבי 20 אחוז מכורים לסמים בארהב ..אירגוני פשע ..הדת שלי היא האמת לכן אני בהחלט דתי.
  • מעניין 12/05/2026 10:23
    הגב לתגובה זו
    הם דתיים לפחות כפי שמציגים את עצמם. עצתי לך עם כל אלה והקם לך מדינה. בהצלחה
  • בא 12/05/2026 11:16
    באמת שלך ובאמת הקונסנזית ...שהיא לא האמת ...רוב העברינים הם לא חרדים או דתיים ..למעשה בערים המעורבות עם חרדים רבים רוצים לגור איתם בגלל ....שהם לא פושעים ...אז לך לנוח .
  • 9.
    איזה רעיון טיפשי להביא עוד אויב לזירה (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2026 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בא 11/05/2026 15:08
    הגב לתגובה זו
    אוקיי ...העניין שקודם כול צריך להבין מה באמת טוב לישראל ..וזה לא פשוט ...זאת משוואה מסובכת ואני דווקא סומך יותר על ביבי ..פשוט הוא הרבה יותר מעודכן.
  • 7.
    בא 11/05/2026 15:06
    הגב לתגובה זו
    שעומד בדרכם .....זו התוכנית לא ממש מוסרי וגם לא יעבוד ..הסיבה הם מזמן יכלו להכנס ללבנון ...ויש להם סיבה מצויינת למה הם לא שם למרות שכפי שכתבת המשפחות שלהם נירצחו עי מיזבלה ...מה עצר אותם..אני לא יודע ..אבל הם בהחלט יודעים.
  • 6.
    רק עכשיו ניסית להוציא את העם באיראן לחולל הפיכה ונכשלת למה שזה יעבוד בלבנון (ל"ת)
    קליגולה 11/05/2026 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    החיים 11/05/2026 14:08
    הגב לתגובה זו
    אתה חושב שהגיאדיסטים הסונים בחסות טורקיתלא יזכרו בקיומה של מדינת ישראל אחרי שיטבחו בשיעים בלבנון לפעמים הישג טקטי יכול להפוך למפלה אסטרגטיתוזה אחד הרעיונות שיכולים להביא לכך...
  • 4.
    הפרוקסי היחיד שצריך להפעיל הוא נגד איראן 11/05/2026 13:20
    הגב לתגובה זו
    נגד כל האויבים סביבנו עדיף לנון להתמודד לבד ולא להאדיר אויב אחד על פני השני.כל שכן לא לסגת יותר משטחים בעלי שליטה אסטרטגית.
  • 3.
    רון 11/05/2026 12:47
    הגב לתגובה זו
    כל עוד חיזבאללה נלחם בישראל ארדואן לא ירשה לסורים לפגוע בחיזבאללה
  • 2.
    ניסו האמריקאים ניסו והוא לא מוכן ויש עליו השפעה טורקית עליו שמעדיפה ישראל חלשה (ל"ת)
    מי גאון של אמא 11/05/2026 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד 11/05/2026 11:52
    הגב לתגובה זו
    הם יתחילו בלבנון וימשיכו לכאן לא סומכים על אף אחד מלבד על עצמנו. טוב לנו שהם יהיו עויינים אחד לשני ולא יתאחדו נגדנו צריך להשמיד את חיזבאללה ולא להחליף אותו בגבול רחב יותר עם גיהדיסטים סורים.
  • יע 11/05/2026 13:21
    הגב לתגובה זו
    ישראל מתמיד הייתה מעוניינת שיהיו הרבה גופים במזרח התיכון שמתגוששים אחד בשני וכך שלא יפנו נגדנו.לשם כך צריך לעזור להם אבל לא יותר מדי שלא יהיו חזקים מדי ויפעלו נגדנו. זה דורש איזון עדין כמו להעיף כדורים באוויר.ביבי ניסה להפעיל את הטקטיקה הזאת והוא נכשל כי הם התחזקו יותר מדי וגם התאחדו נגדנו וככה נוצר ה710.
  • בא 11/05/2026 14:58
    מספיק עם השקרים.....כידוע לטעות זה אנושי ..להאשים מישהו אחר זה עוד יותר אנושיאבל אין ספק שמצב שח שני אירגוני טרור בגבול הצפוני והדרומי של ישראל לא יכל להימשך לנצח.