
האינפלציה בארה"ב עלתה ל-3.8%, מעל הצפי; גם מדד הליבה הפתיע כלפי מעלה
האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל מעבר לציפיות, והיא מוסיפה לחץ על הפד' דווקא בזמן שבו השווקים מנסים להבין מתי, ואם בכלל, תיפתח מחדש הדלת להורדות ריבית. מדד המחירים לצרכן עלה ב-3.8% בקצב שנתי, מעל תחזיות הכלכלנים שעמדו על 3.7%, ולעומת 3.3% בחודש הקודם. בחישוב חודשי עלה המדד ב-0.6%, בהתאם לצפי, אך נמוך מהעלייה של 0.9% שנרשמה במרץ. החוזים שנסחרו בירידות מתונות טרום פרסום הנתונים, מעמיקים את המגמה השלילית ויורדים עד 0.8% בהובלת החוזים על הנאסד"ק.
הנתון המשמעותי יותר מבחינת הפד מגיע ממדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה. מדד הליבה עלה באפריל ב-2.8% בקצב שנתי, מעל הצפי ל-2.7%, וב-0.4% בחישוב חודשי, מעל תחזיות הכלכלנים שעמדו על 0.3%. בחודש הקודם עמד קצב העלייה החודשי של מדד הליבה על 0.2%. כלומר, בניגוד למדד הכללי החודשי שיצא בהתאם לצפי, הליבה הפתיעה כלפי מעלה גם ברמה החודשית וגם ברמה השנתית.
הנתונים מצביעים על כך שהאינפלציה בארה"ב עדיין מתקשה להתכנס בחזרה ליעד של הפד, שעומד על 2%. המדד הכללי אמנם האט בחישוב חודשי לעומת מרץ, אבל הקצב השנתי עלה, והליבה, שנחשבת למדד נקי יותר לבחינת מגמות המחירים הבסיסיות במשק, יצאה חמה מהצפוי. מבחינת הבנק המרכזי, זו נקודה לא נוחה: גם אם חלק מהעלייה במדד הכללי נובע מסעיפים תנודתיים או מגורמים חד-פעמיים, ההפתעה במדד הליבה מקשה לטעון שהלחץ האינפלציוני נמצא בשליטה מלאה.
הפרסום מגיע אחרי תקופה שבה המשקיעים מנסים לתמחר מחדש את מסלול הריבית בארה"ב. במשך חודשים השוק קיווה לראות התקררות ברורה יותר באינפלציה, שתאפשר לפד להתחיל לדבר שוב על הורדות ריבית. אלא שנתון אפריל מספק תמונה מורכבת יותר: מצד אחד, המדד החודשי הכללי האט מ-0.9% ל-0.6% ועמד בתחזיות; מצד שני, האינפלציה השנתית עלתה ל-3.8%, ומדד הליבה מאותת שהלחץ אינו מוגבל רק למחירי אנרגיה או מזון.
עבור הפד, מדד הליבה הוא רכיב מרכזי במיוחד, משום שהוא משקף טוב יותר את סביבת המחירים הבסיסית. עלייה חודשית של 0.4% בליבה היא קצב שאינו מתיישב בנוחות עם יעד אינפלציה של 2%, במיוחד כאשר גם הנתון השנתי עולה מעל הצפי. המשמעות היא שהבנק המרכזי צפוי להמשיך להיזהר מהצהרות על הקלה מוניטרית, גם אם בשוק עדיין מקווים לראות שינוי כיוון בהמשך השנה.
צריך לשים לב שגם בתוך הנתון החם יש הבחנה חשובה. המדד הכללי החודשי לא הפתיע לרעה, והוא יצא בדיוק בהתאם לציפיות. לכן, עיקר הבעיה בפרסום הנוכחי אינו עצם העלייה החודשית במדד הכללי, אלא העובדה שהאינפלציה השנתית עלתה מעבר לצפי, ובמקביל גם מדד הליבה יצא גבוה מהתחזיות. זה שילוב שמקשה על השוק להתעלם מהנתון או להסביר אותו כרעש זמני בלבד.
- 6.ברדה 13/05/2026 00:17הגב לתגובה זוחבל
- 5.זה ההבדל בין מדינה שמפרסמת נתוני אמת למדינה שמרמה (ל"ת)גל 12/05/2026 20:45הגב לתגובה זו
- 4.מעל 5% השאר הונאת ארגון הלמס . (ל"ת)האינפלציה בישראל 12/05/2026 18:44הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 12/05/2026 17:05הגב לתגובה זומחירי הדירות יורדים הריבית על המשכנתא כפולה מתשואת השכירות המינוף של המשכנתא מכפיל את ההפסדים
- בזמן אינפלציה גבוהה דירות שומרות על הערך כי לא נתן להדפיס דירות (ל"ת)עושה חשבון 12/05/2026 18:22הגב לתגובה זו
- 2.מזל שהריבית לא ירדה 12/05/2026 15:59הגב לתגובה זומזל שהנגיד לא הוריד ריבית אצלנו אחרת המצב היה אפילו יותר גרוע מאמריקה
- 1.מפחיד מה שיקרה אם הצפי לריבית ישתנה מעלה (ל"ת)ח 12/05/2026 15:58הגב לתגובה זו