הבורסה חתמה בעליות; אפריקה קפצה 3.58%

אסם תיקנה 2.9% לאחר שנחתכה אתמול ב-5% על רקע חשיפת הליקויים במפעל הקירור; אלרוב הוסיפה 0.49% על רקע הצעת הרכש של ארקו, לאומי התחזקה 1.86% על רקע ההתפתחויות במכרז על גרעין השליטה
סיון איזסקו |

עליות שערים נאות נרשמות היום במדדים המובילים באחד העם, כשהמניות הדואליות הן אלו שייצרו את הסנטימנט החיובי הבוקר בעזרת פערי ארביטראז' חיוביים במיוחד. בנוסף, סקירה מעודדת על המשק הישראלי מכיוונה של ענקית ההשקעות - דויטשה בנק תדלקה גם היא את העליות בפתיחה.

בדויטשה בנק פרסמו אתמול, כי הם רואים בישראל את אחת הכלכלות החזקות מבין השווקים המתעוררים. לדבריהם, הכלכלה הישראלית ממשיכה להפגין יציבות כאשר להערכתם, האינפלציה תגיע לתחום היעד שהציב בנק ישראל, והריבית תישאר ברמה של 3.5% בתקופה הקרובה. עוד אמרו בבנק כי השקל ימשיך להפגין עוצמה והוא צפוי להתחזק כנגד הדולר שיסחר עד סוף השנה ברמה של 4.1 שקל.

המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את יום המסחר בעליות שערים. במרכז המסחר עומדת עונת הדו"חות ודיווחי החברות הם אלו שקובעים את כיוון המסחר. מדד הנאסד"ק פתח את יום המסחר בעליה של 0.68% ומדד הדאו ג'ונס פתח את יום המסחר בעליה של 0.55%.

מדדי הבורסות המרכזיות באסיה הצליחו להפוך צד בתקליט לקראת סיום המסחר, ועברו ממגמה מעורבת סביב רמות הפתיחה, לעליות שערים במרבית המדדים. מדובר ביום ראשון של עליות מאז תחילת השבוע. את העליות הובילו מניות חברות הכריה לאחר שמחירי הזהב הנחושת והנפט המשיכו לטפס. מדד הניקיי חתם בעליה של 0.56%, ההנג סנג הוסיף 0.54%, מדד הקוספי עלה 0.37%, מדד בומביי התחזק 1.24%, הניפטי הוסיף 0.89%, ומדד שנחאי ירד 0.44%.

המעו"ף הוסיף 0.81% לרמה של 1,161 נקודות, מדד ת"א-100 מוסיף 0.65% לרמה של 1,150 נקודות, התל טק איבד 0.25%, ת"א נדל"ן 15 עלה 0.66% ומדד הבנקים התחזק ב-1.19%.

הנפט ממשיך את העליות מאמש, מטפס עוד 50 סנט למחיר של 75.55 דולר לחבית.

מניות במרכז

איש העסקים אלפרד אקירוב אמר אמש, כי לא הציע את אלרוב נדל"ן למכירה, אבל הוא מתכוון לשקול ברצינות רבה את הצעת הרכישה של חברת ארקו החזקות. ארקו שבשליטת קיי אם ג'י (40.7%) יחד עם משקיעים אמריקנים הציעה לרכוש את אלרוב נדלן, תמורת סכום שינוע בין 551 מליון דולר לבין 593 מליון דולר, הצעה שמשקפת לאלרוב נדל"ן ערך של כ- 2.8-3 מיליארד שקל, ושער למניה של 13703-14747, גבוה ב-41%-52% משער הסגירה אתמול (9687).

מניות חברת נטקס, שהודיעה בשבוע שעבר על חתימה הסכם על ענקית התקשורת גולדן טלקום, זכתה היום לאמון מצד המשקיעים. כ-3.5% ממניות החברה החליפו היום ידיים במהלך המסחר במחזור של 3.2 מיליון שקל במניה וכחצי מיליון שקל באופציות על המניה. המניה זינקה כ-11%.

חברת גולן תחזור לשליטתו של עודד דסאו. בית המשפט המחוזי בת"א אישר אתמול לדסאו להמיר את העיקולים שהוטלו על החברה בקרקע שבבעלותו בשווי של 20 מיליון שקל. מניית גולן זינקה אתמול כ-43%.

מניות בנק לאומי רשמו עליה של 1.86%. ברקע, נסיגתו של נוחי דנקנר מהמכרז על הבנק הביאה את האוצר לפרסם מכרז בין בתי ההשקעות הזרים אשר יפנו לבנקים אירופאיים שעשויים להתעניין בבנק.

עסקה ראשונה למופת מאז רכישתה על ידי קבוצת קמן. מופת שמתמקדת בעיקר בהשקעות בתחומי התקשורת והתוכנה הודיעה היום כי חתמה על הסכם עקרונות לרכישת 50% ממניות חברה חדשה אשר תרכז את פעילותה של חברת LBC (Legacy Benefits Corporation). מניות מופת זינקו אתמול כ-32%.

מניית אלביט מערכות נחלשה 1.51% למרות הודעתה מאתמול, כי חברת הבת - אלאופ, תספק ללקוח זר מערכות אלקטרו-אופטיות (מטעדים) עבור מסוקי תקיפה ותובלה בהיקף כספי של 37 מליון דולר. הפרויקט יתפרש על פני כמה שנים ויכלול גם תמיכה לוגיסטית. לפרויקט שווי פוטנציאלי הנאמד ב- 100 מליון דולר.

אלווריון , העוסקת בפתרונות wimax ופס רחב אלחוטיים, זינקה כ-4%. החברה דיווחה אתמול, כי מפעילת שירותי הטלקומוניקציה המובילה באוגנדה, mtn uganda, בחרה בפתרון ה-breezemax פרי פיתוחה של אלווריון עבור תדר ה-3.5 ghz, כחלק מפריסה כלל-ארצית המיועדת לספק שירותי נתונים מורחבים למשתמשים ארגוניים, עסקיים ופרטיים. פרויקט הפריסה העיקרי הושק בקמפלה -עיר הבירה והיישוב העירוני הגדול ביותר באוגנדה – ובעקבותיו מתוכננות פריסות רשת נוספות ב-30 ערים ברחבי המדינה.

מניות חברת אסם התחזקו היום בכ-3% לאחר שנחתכו אתמול בכ-5% לאור התסבוכת סביב השמדת המוצרים הקפואים. בערוץ 10 חשפו, כי מוצרים קפואים של טבעול עמדו בשמש מספר שעות במקום להיות בקרור, ועקב כך הושמדו 2.5 טונות של מוצרים, ומחסנים נוספים נסגרו.

דור אלון נסחרה ברקע לאי סדרים בחברה הבת דור אלון תפעול. מהחשדות עולה כי מנכ"ל החברה, דודי ויגדרוביץ' הציג בדוחות רווחים עודפים בהיקף של כ-25 מיליון שקל. יחד עם זאת, בחברה הדגישו כי אין כל אינדיקציה למעילה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.