יצחק תשובה קבוצת דלק
צילום: חן גלילי

צ'ק פתוח: תשובה מבקש מדלק החזר הוצאות ללא הגבלה

ב-4 השנים האחרונות בעל השליטה בקבוצת דלק גרף 1.3 מיליארד שקל מדיבידנדים; מנימוקי הדירקטוריון: "תשובה תורם מזמנו ללא שכר"
מערכת Bizportal | (18)

קבוצת דלק מבקשת לאשר באסיפת בעלי המניות הקרובה את הארכת מנגנון החזר ההוצאות לבעל השליטה, יצחק תשובה, וזאת לתקופה של 3 שנים. מנגנון החזר ההוצאות כולל רשימה סגורה של סוגי הוצאות ואינו כולל תקרה של הסכום. החזר ההוצאות שניתן לתשובה עבור השנים 206-2015 הסתכם ב-277 אלף שקל.

תשובה מחזיק ב-60.5% מקבוצת דלק, המחזיקה ב-55.6% מדלק קידוחים, דרך אחזקה ישירה ואחזקה באמצעות חברת דלק אנרגיה. אמנם, תשובה לא מקבל שכר עבור תפקידו בדירקטוריון החברה ודירקטוריון של החברה הבת דלק אנרגיה, אך בתור בעל השליטה בחברה שמחלקת דיבידנדים באופן קבוע, גרף תשובה דיבידנדים של יותר מ-1.3 מיליארד שקל ב-4 השנים האחרונות.

החזר ההוצאות אותו מבקשת כעת החברה להאריך כולל העמדת משרד וחניה במשרדי החברה; הוצאות בגין נסיעות לחו"ל; הוצאות שהייה, התניידות ואירוח בחו"ל; והוצאות אירוח בארץ.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אין דבר כזה הוצאות ללא הגבלה. (ל"ת)
    משה ב. 11/02/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    הכי ותיק 38 29/01/2018 12:12
    הגב לתגובה זו
    נכון ש יש משקיעים עם בטן מלאה אבל חובה ש ביקורת תהיה עניינית אף אחד לא יכול לקחת ל סבא תשובה את תרומתו הגדולה בכל הקשור ל...גז גם לא ה....פסיכולוגית
  • 15.
    משקיע 21/01/2018 10:06
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שעשה בדלק נדלן. משך דיבידנדים בלי הפסקה. אחרי שנשארה הקופה ריקה עשה תיספורת לחצי מדינה. הבן אדם הוא נוכל על ממליץ לכולם להשמר מפניו.
  • 14.
    ארי 21/01/2018 09:28
    הגב לתגובה זו
    מאז התספורות שהוא עשה אני לא קונה מניות בהן מופיע השם דלק
  • 13.
    עושק הגז 20/01/2018 22:19
    הגב לתגובה זו
    כדי שתשובה יגזול מליארד וחצי ב4 שנים ברבה זקנים צריכים להעביר לו את הביטוח לאומי,
  • 12.
    לפי הכותר מה חשבתי...277 אלף שקל ? זה הסיפור ? (ל"ת)
    בומבסטי 20/01/2018 22:12
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אלעד 20/01/2018 20:51
    הגב לתגובה זו
    או מיצרים ליצוא לספרד או לאיטליה ואירופה ולכן שווה כל אגורה.
  • בדיחה טובה. הוא לא יעשה כלום חוץ מלגנוב כסף ולהפסיד (ל"ת)
    שט 21/01/2018 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בורס 20/01/2018 19:23
    הגב לתגובה זו
    אולי גם תחזיר את שלקחת מהציבור...בקשתם תיספורת....
  • 9.
    רביד 20/01/2018 18:27
    הגב לתגובה זו
    אין שום בעייה. משיכת דיבידנדים היא דבר כשר בריא וטוב. וכל בעל מניות כולל אותי, מקבל את חלקו היחסי במידה שווה.אז כל הכותרת הזאת מיותרת. לגבי החזר הוצאות, זה נשמע סביר ואפילו נמוך. אם תשובה אכן לא מושך שכר, אז זה יותר מהוגן.
  • 8.
    אבי 20/01/2018 14:45
    הגב לתגובה זו
    כספים בלי סוף, אך אם צריך להחזיר חובות - הוא בורח
  • 7.
    חיים 20/01/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    אם אין כפל או שזה שכר.תספורות הוא לא יודע להחזיר גזלן
  • 6.
    בטח השכר שהוא מקבל ראוי והוגן חחחחחח הצחקתם אותי חחחחחח (ל"ת)
    ישראל 20/01/2018 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבנר 20/01/2018 09:46
    הגב לתגובה זו
    ככה בדיוק חלב את דלק נדלן , גזל את כספי הציבור , השאיר קופה ריקה וטען שאין לו להחזיר למנוול , עשה תספורת של מיליארדים ללווים שלו , חלאת אדם
  • 4.
    יש ר א לי 20/01/2018 09:14
    הגב לתגובה זו
    רמז 1 : כיסיו מלאים אך את ידיו לא יכניס לכיסיו. רמז 2: בזמן שעושה קרחת לציבור שוכר שטח גדול ומוציא מיליונים לחתונת בנו.
  • 3.
    שוקי 20/01/2018 07:59
    הגב לתגובה זו
    אין גבול לחמדנות ולחזירות
  • 2.
    בן=זימרה 20/01/2018 07:05
    הגב לתגובה זו
    כל פעילות קבוצת-דלק מתבצעת באמצעות חברות-בת. אך חלק מהן אינן בבעלות מלאה של קבוצת דלק. (כגון דלק קידוחים, דלק אנרגיה, דלק רכב וכהן פיתוח). יוצא מכך שבעלי מניות קבוצת דלק יסבסדו למעשה את יתר בעלי המניות שבחברות הבת הנהנות מפעילותו של מר תשובה.
  • 1.
    נחמן 20/01/2018 05:10
    הגב לתגובה זו
    מיותר לעשות מזה כותרת בכלל
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.